indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

hosje
User
User icon of hosje
spacer line

hallo,
ik ben nu bijna 60 dagen in Bali en moet mijn sosial budaya laten verlengen.
wie kan mij vertellen wat de officiele kosten zijn (als ik het zelf zou doen)?
ik hoor hier bedragen van 250.000 tot 700.000 rp p.p en aangezien we met drie zijn ben ik wel benieuwd wat het dus echt kost en wat er evt extra berekend wordt voor diegene die het voor me zou doen.
weet iemand trouwens of je op het kantor emigrasi pasfoto's kunt laten maken (met de rode achtergrond)?
en wat ik nog meer mee moet nemen behalve dat?
alvast bedankt

paulana
User
spacer line

Hosje even de zoekfunctie van het forum gebruiken je weet wel waar dat is,
daar kan je alles vinden dit is te gemakkelijk iedere vraag voor leggen en zelf niets uitzoeken Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Dan heb je al een sponsor gevonden! Da's mooi

Om Swastiastu

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 24-04-2011 15:57 hosje wrote:
hallo,
ik ben nu bijna 60 dagen in Bali en moet mijn sosial budaya laten verlengen.
wie kan mij vertellen wat de officiele kosten zijn (als ik het zelf zou doen)?
ik hoor hier bedragen van 250.000 tot 700.000 rp p.p en aangezien we met drie zijn ben ik wel benieuwd wat het dus echt kost en wat er evt extra berekend wordt voor diegene die het voor me zou doen.
weet iemand trouwens of je op het kantor emigrasi pasfoto's kunt laten maken (met de rode achtergrond)?
en wat ik nog meer mee moet nemen behalve dat?
alvast bedankt

Wij doen het zelf en de kosten zijn 250.000 per persoon excl. de map met benodigde formulieren, 15.000 p.p.

Formulieren halen, invullen en met paspoort en kopie KTP sponsor inleveren een dag of 3 voor afloop periode 250.000 betalen en klaar is Kees, zo doen wij het tenminste.
Het hemd wordt je van het lijf gevraagd, maar ja laat je het een tussenpersoon doen dan zullen die vragen toch ook beantwoord moeten worden

spacer line  

De officiele kosten bedragen Rp. 250.000,- per verlenging. Wat het dus meer kost als je het door een agent laat doen, is dus wat hij ervoor vangt en dat kan behoorlijk oplopen. Ik ken agenten die klanten hebben die bedragen van Rp. 600.000,- per verlenging betalen. Pakt zo'n agent even gauw Rp. 350.000,- voor wat formulieren invullen en wat wachten.

Overzicht van alle VISA en overige kosten is o.m. te vinden op de website van de Dinas Imigrasi: http://www.imigrasi.go.id/

Nee, op het Kantor Imigrasi in DPS kun je geen pasfoto's laten maken met rode achtergrond. Daarvoor moet je naar een fotostudio.

Oh ja, geen korte broek of een singlet dragen als je formulieren gaat halen en/of inleveren.

If you have nothing to loose, you can risk everything

hosje
User
User icon of hosje
spacer line

oke
dank je wel voor de snelle reactie.
ik had inderdaad al gezocht op het forum paulana, maar vond daar geen duidelijk en vooral geen recent antwoord. bedragen uit 2004 en 2007 wel, maar ja.
ik ga er straks eens even langs om de formulieren op te halen.
scheelt me bij elkaar toch bijna 1 milj. daar wacht ik dan wel even voor
nogmaals terima kasih

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

hosje; het is niet 'even wachten' natuurlijk. Het is spullen inleveren en een paar dagen later terugkomen om ze weer op te halen. Over het algemeen zit je lang te wachten tussen tientallen/honderden anderen in een ruimte zonder airco. Betaal je meer? Dan kun je rekenen op wat extra service als geoorloofd voordringen en zo. Ga je zuinig doen dan zul je merken dat het personeel zich ook aan de ongeschreven regeltjes houdt en zul je gewoon achteraan moeten sluiten.

Zeer recentelijk is hier nog uitgebreid over geschreven. Eens kijken of ik het kan vinden.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Okay, allemaal net wat anders, maar over het bezuinigen op de kosten staat wel meer geschreven. Vaak is goedkoop duurkoop, en dat geldt voor de Indonesische immigratie net zo.

spacer line  

Ik kan niet anders dan Jeroen / Yerun beamen.

Hoeveel geld spaar je nu werkelijk uit door (minimaal) 2x naar het Kantor Imigrasi te moeten gaan, daar uren te wachten op de verschillende stappen in de procedure en hopen dat je aan de beurt bent voor het kantoor die dag sluit.

Wat je beter kunt doen is een deal maken met een agent / Biro Jasa. Je vindt ze overal in Bali. Stel zo'n knakker voor om Rp. 100.000,- per verlengde visa te betalen. Pakt hij Rp. 300.000,- voor wat heen en weer rijden en wachten (vinden Balinezen niet erg, want er staat n' TV met sinetron-programma aan ), is gauw verdiend.

hosje
User
User icon of hosje
spacer line

het probleem is ook niet als ik 300.000 extra moet betalen voor ons drieen.
maar mijn sponsor vraagt dus 700.000 per visum dat is dus 450.000 meer x3 een kleine 1,5 milj dus. dat vind ik dus nogal veel elke maand.
ze beweert ook dat ze zelf mee moet voor de aanvraag, maar ik begreep op het emigratiekantoor dat ik het zelf kan doen met haar sponsorbrief en kopie van ktp.
is die brief trouwens dezelfde als die ik heb gebruikt voor de aanvraag in nederland, of moet dat weer een nieuwe/andere zijn?
alvast bedankt maar weer

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Mijn sponsor ging altijd mee. Of dat moet? Geen idee, het lijkt me van wel overigens, maar dat wil nog niet zeggen dat je de verlenging ook daadwerkelijk moet laten regelen door die sponsor. Da's een andere 'bedrijfstak'.

Nee, aan de brief in Nederland heb je niets, de papieren die je hier nodig hebt moeten allemaal gericht zijn aan het immigratiekantoor, niet een ambassade ergens. Klein detail, maar daar gaan ze dus absoluut over zeuren als je 250.000 rupiah betaald en het allemaal zelf wil gaan doen.

En als je sponsor zich opdringt als zijnde 'enige contactpersoon', dan is het wellicht beter na te denken over het zoeken van een fatsoenlijke sponsor of gewoon te betalen en doen alsof alles in orde is, anders kan het zo maar zijn dat een volgende verlenging 'per ongeluk niet op tijd ingevoerd is door ..[ vul hier een ellendige rotsmoes in]/

En dan.. dan gaat het pas echt veel geld kosten. En tijd ook trouwens.

joost
User
spacer line

In Surabaya betaal je 250.000 idr en nog geen 10.000 voor de benodigde formulieren.
Klaar meestal de volgende dag als je vroeg bent, anders 2 dagen. Betalen MAG pas als je je paspoort weer kunt ophalen.
Apart loket voor Visa verlenging.
Aanvraag duurt misschien 15 min. Ophalen uurtje
Een voorbeeld

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ja Joost, een voorbeeldje wat nog maar al te zeldzaam is in Indonesie. Maar laat het een goed voorbeeld zijn voor de rest van het land. Heb overigens het gevoel dat die Balinezen zich onafhankelijk wanen, dus het kan nog wel eens even duren voordat het de plas oversteekt die kant op... dienstverlening..

hosje
User
User icon of hosje
spacer line

ik zat zelf ook al te denken aan een andere sponsor, maar kan dat terwijl je al hier zit of bedoel je meer voor de volgende keer?
anders toch maar eieren kiezen voor mijn geld (met pasen)
thanks

spacer line  

Voor zover ik begrepen heb, kun je op een eenmaal verstrekt sos-bud visum niet de sponsor veranderen.

De sponsor hoeft niet in persoon te verschijnen op het Kantor Imigrasi of jou te vergezellen bij een verlengings-aanvraag..

Zoals het zich laat lezen is die zgn "sponsor" van Hosje een fouterik 1e klas. Zo snel mogelijk / Bij 1e gelegenheid afscheid van nemen, lijkt mij.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Je zou volgens de regeltjes kunnen veranderen van sponsor. Je eerste sponsor moet dan in een brief bekend maken dat hij/zij niet langer je sponsor is (om wat voor reden) en dat een andere persoon deze taak overneemt.

Echter ben je dus ook hier weer afhankelijk van je sponsor, en die zal natuurlijk zeggen dat het absoluut niet kan, aangezien hij/zij de inkomstenstroom dan ineens ziet afnemen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Inderdaad een foute sponsor Hosje, bij de eerste beste gelegenheid trachten een sponsor te vinden zonder dollartekens in zijn ogen.
Ik heb hier op Java al jaren de zelfde sponsor, buurman, huisbaas en vriend.
Ik vul de formulieren in plak er een matrai op en hij tekent, dat is zijn enige bemoeienis.
Ga ik straks terug dan neem ik een door hem ingevuld sponsorformulier mee, en met de zelfde pen die hij gebruikt heeft vul ik later de datum in, kopieer de boel en vraag daar mee een Sos Bud aan in Nederland.

Hier doe ik het al jaren zelf, nam voor de vorige ambtenaar altijd wat chocolade mee, bovendien betaal ik geen 500.000 voor twee visa maar 600.000, die 8.50 is mij zeker de moeite waard en voor de ambtenaar een leuke cent.
Toen de vorige ambtenaar weg ging hier heeft ie gelijk gezorgd dat ik hetzelfde deed bij zijn opvolger.
Misschien niet correct en ik weet dat ik mee doe met de grote hoop hier, maar het is niet anders en gemak dient de mens.

Ons huidige mannetje is nog jong en noemt mijn vrouw mami hehehehe, mami belt op om te vragen wanneer we de formulieren in kunnen leveren, komen we daar lopen we rechtstreeks naar zijn loket leveren in betalen en weg.
Enkele dagen later krijgen we een telefoontje "Mami de boel is klaar" Emoticon: Wink
Komen we op kantoor en er staat iemand aan zijn loket en hij ziet ons dan verzoekt hij zijn klant vriendelijk even een stap op zij te doen en geeft onze passen Emoticon: Yes!
We zijn nooit langer dan 5 minuten binnen Emoticon: Laugh out loud

Immigratie Sukabumi is een bijkantoor de laatste twee verlengingen moeten naar Bandung, dat doet hij regelen voor mami en mij, zou ik naar Bandung moeten dan kost het mij vele malen meer dan die 100.000 Emoticon: Yes!
Toen we laatste keer terug gingen vroegen we of we chocolade voor hem mee moesten nemen, maar die ondeugd fluisterde dat eigenlijk liever sterke drank had Emoticon: Blush
Hebben we een flesje bessenjenever voor hem mee genomen, oh wat was ie blij Emoticon: Nice

Tja op Bali zal het best anders zijn, grijpcultuur is daar vaak tot een kunst verheven, hier op het platte niet toeristische land, komt het nog regelmatig voor dat mensen mij aankijken alsof ik een spook ben (Ik weet het commentaar al Emoticon: Wink ) hier lopen nog duizenden mensen rond die nog nooit een bleekgezicht in levende lijve hebben gezien alleen maar op de tv Emoticon: Smile

paulana
User
spacer line

Ze denken dat jij een spook bent Malam....wat een zootje (spoken) daar in Sukabumi
Misschien denken ze dat je een van hun bent .maar dan in een" lichte" gedaante Emoticon: Wink

Op Bali kan het ook nog gewoon goed gaan met visa-kitas en kitap zonder wat te geven,
misschien is Singaraja anders als Denpasar. In Singaraja maken ze foto's.
En werden we herhaaldelijk uitgenodigt voor een lunch in Lovina, zo kan het ook.

Om Swastiastu

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-04-2011 07:27 paulana wrote:
Ze denken dat jij een spook bent Malam....wat een zootje (spoken) daar in Sukabumi
Misschien denken ze dat je een van hun bent .maar dan in een" lichte" gedaante Emoticon: Wink

Ben niet echt een licht, ben ook niet licht van gewicht, wel een licht gezicht Emoticon: Wink
Denken dat ik één van hun ben in lichte gedaante????? Nee toh Emoticon: Confused
Ben hier nog niet één keer zo'n uniek figuur als Malam tegen gekomen Emoticon: Shiny
Dat denkt de immigratie ambtenaar ook waarschijnlijk vandaar dat mijn verlengingen visa een fluitje van een cent is denk ik Emoticon: Laugh out loud

eveline
User
spacer line

In Denpasar kan ook nog net zo goed gewoon goed gaan hoor Paulana...
Ik maakte altijd vooraf een afspraak bij de immigratie, als ik daar kwam hoefde ik nooit in de rij te wachten... maar werd gelijk opgehaald en koetjes en kalsfjes praatjes, eten en drinken werd me aangeboden,...kortom heel tijd zat hadden ze het voordat het over de verlengin van visa ging... ik snapte sindsdien wel hoe het kwam dat andere zo lang in de rij moesten wachten. Emoticon: Yes!
Ik vroeg me toen wel af of het anders zou gaan als ik een man was.. Emoticon: Wink

Now als het echt om een fouterik 1ste klas is komt je er zo achter, die zal niet zomaar zonder problemen makkelijk laten vervangen voor een andere sponsor.
Helaas... zijn er in Bali nog altijd Té veel van dit soort fouterik numero 1.
Ik ben er 1 van de vele voorbeelden op Bali die in 1ste jaar van mijn verblijf daar door vallen en opstaan heb moeten leren balanceren tussen goed van vertrouwen en zeer scheptisch tot wantrouwen toe, daar is mijn lap grond in Canggu dan ook daarom, als buang sial noem ik het. Een waardevol leer ervaring vind ik overigens hoor...

De vraag is echter, wil je voor een bevestiging gaan of je sponsor een fouterik numero 1 is of kies je voor nu een gemakkelijke weg zonder mogelijke narigheid tegen te komen. Zoals Yerun het al zegt, je bent wel afhankelijk van je sponsor of die zich makkelijk laat vervangen voor een andere sponsor.

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

paulana
User
spacer line

[quote] Op 26-04-2011 08:32 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Ben niet echt een licht, ben ook niet licht van gewicht, wel een licht gezicht Emoticon: Wink
Denken dat ik één van hun ben in lichte gedaante????? Nee toh Emoticon: Confused
Ben hier nog niet één keer zon uniek figuur als Malam tegen gekomen Emoticon: Shiny
Dat denkt de immigratie ambtenaar ook waarschijnlijk vandaar dat mijn verlengingen visa een fluitje van een cent is denk ik _O

Nee liefie , Emoticon: Yes! jij bent enig in je soort hopelijk blijft dat zo Emoticon: Yeah right!

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

Maar zo.n sponsor geef je toch een trap onder zijn h.l.
Ken iemand hier die er eentje van de straat had, nou dat heeft hij geweten.
Chanteren- geld vragen - bedreigen etc, er stonden op een gegeven moment zo'n 10 man voor zijn huisje. Mij niet gezien, laten verzorgen de boel wordt opgehaald en thuisgebracht alleen voor handtekening moesten we naar imigrasie en vingerafdrukken
Kost wellicht meer maar weiniger stress en veel tijd besparen Emoticon: Yes!

Om Swastiastu

spacer line  

On 24-04-2011 16:36 Amed East Bali wrote:
Pakt zo'n agent even gauw Rp. 350.000,- voor wat formulieren invullen en wat wachten.

Oh ja, geen korte broek of een singlet dragen als je formulieren gaat halen en/of inleveren

Het is logisch dat een "agent"of een calo kosten gaat berekenen.
Hoe hoog het is afhankelijk van de "ingewikkelheid"van de aanvraag en persoonssituatie van de aanvrager.

Een aanvrager die aan alle eisen voldoet is ook vrij om een bemiddelaar te nemen en of zelf doen.
En dan kom de kosten/baten vraagstuk.
Persoonlijk zou ik ook een bemiddelaar nemen , het bedrag van 350.000 rup (ongeveer 30 eurie) is goed besteed , dan hoef ik niet in de rij te staan , taxikosten , en 2x een paar uren van mijn "kostbare" tijd verliezen.
Dan is ongeveer 30 eurie een koopje .

bisa dicek of makemyday .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,298,110 topic views - 233,641 posts - 13,687 topics - 24,457 members - last post @ 19-09-2019 09:31 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,377,055 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com