indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

Mijn vrouw belde me net dat er een nieuwe wet is goedgekeurd die het mogelijk maakt voor buitenlanders om te wonen en werken in Indonesie zonder visum in Indonesie.

Het geldt alleen voor buitenlanders die langer dan drie jaar getrouwd zijn met een Indonesische vrouw.

Wie heeft hier meer informatie over?

Happiness is not a destination, it's a Way of Living

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

papaya;

Mijn contactpersoon voor dit soort zaken zei me dit gisteren tijdens een gesprek ook.

ECHTER
- de wet is er nog niet door, althans heeft hij nog geen bevestiging op papier gezien, en op geruchten iets regelen kan hij (niemand) niet.
- het zou een periode van 5 jaar zijn i.p.v. 3.

Maar hoe kan je dan werken zonder visum? Heel simpel, dit betreft het 'recht' om na 5 jaar getrouwd te zijn met een WNI (man of vrouw maakt niet uit) om ...

tromgeroffel...

zelf ook WNI te worden (en daarbij dus je NL/niet Indonesische paspoort te verliezen).

Dit is namelijk de enige manier om geen visum nodig te hebben en te mogen werken hier.

Al met al klinkt het geweldig, maar als je wat verder leest stelt het niet heel veel voor. Uiteraard kan het zijn dat het over vijf jaar een stuk beter is om een Indonesisch paspoort te hebben dan een Nederlands, maar dat weten we nu nog niet. Emoticon: Wink

Wel denk ik dat - als het een wet wordt, en de geruchten zijn sterk - het op lange termijn een uitkomst is voor een redelijke groep mensen. Ik zou er op dit moment niet over pijnzen om mijn NL paspoort in te leveren voor een Indonesische, maar de toekomst ligt nog niet vast, en als ik de keuze heb, dan is dat al een hele vooruitgang.

Nu is de mogelijkheid om WNI te worden na trouwen er overigens ook al.. maar dan zit er eerst nog 5 jaar KITAP tussen de 5x1 jaar KITAS en het worden van WNI (als je dat wil natuurlijk, je kunt ook gewoon KITAP blijven doen en lekker WNA blijven)

Dat is wat ik hoorde gisteren, letterlijk gisteren. Ik spreek hem volgende week weer. Moet nog wat documenten ophalen bij hem namelijk. Ik zal het hem dan wel weer vragen, want soms kan het hier erg snel gaan met bepaalde wetten, zeker die gerelateerd zijn aan immigratie-zaken.

made.
User
spacer line

Maar hoe kan je dan werken zonder visum? Heel simpel, dit betreft het recht om na 5 jaar getrouwd te zijn met een WNI (man of vrouw maakt niet uit) om ...

tromgeroffel...

Nou ja..... man-man of vrouw-vrouw is natuurlijk nog steeds niet mogelijk... trouw dan maar met de pembantu dan Emoticon: Party!

made.
User
spacer line

Op 07-04-2011 15:20 schreef Yerun:
papaya;

zelf ook WNI te worden (en daarbij dus je NL/niet Indonesische paspoort te verliezen).

Is dat zo? Waarom? Ik dacht (maar corrigeer me als dat niet zo is) dat je als NL'er zelfs je NLerschap niet kan opgeven....
Waarom zal je niet beide paspoorten kunnen bezitten. Dat is toch heel de discussie in NL, Marrokaanse en Turkse mensen die 2 paspoorten hebben....
Emoticon: Yes!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 07-04-2011 22:58 made. wrote:

[quote removed]

Nou ja..... man-man of vrouw-vrouw is natuurlijk nog steeds niet mogelijk... trouw dan maar met de pembantu dan Emoticon: Party!

Dat klopt, maar dat is een ander verhaal, iets wat niet alleen in Indonesie niet mogelijk is.
On 07-04-2011 23:01 made. wrote:

[quote removed]

Is dat zo? Waarom? Ik dacht (maar corrigeer me als dat niet zo is) dat je als NL'er zelfs je NLerschap niet kan opgeven....
Waarom zal je niet beide paspoorten kunnen bezitten. Dat is toch heel de discussie in NL, Marrokaanse en Turkse mensen die 2 paspoorten hebben....
Emoticon: Yes!
Het wel of niet hebben van een Nederlands paspoort heeft niets te maken met het opgeven of niet van je Nederlanderschap.

De discussie met Marokkanen en Turken in Nederland doet er niet toe. Dit is Indonesie met Indonesische regels, en de Indonesische wet schrijft voor dat je maar 1 paspoort mag hebben, dus een Indonesisch of een ander.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

papaya, ben nu een stukje aan het herschrijven over deze wet. Deze is gisteren goedgekeurd en zal binnen 30 dagen (!) al in werking treden. Ik zal er zo even een reactie op plaatsen zodat dit op het forum vermeld staat.

spacer line  

On 08-04-2011 02:59 Yerun wrote:
papaya, ben nu een stukje aan het herschrijven over deze wet. Deze is gisteren goedgekeurd en zal binnen 30 dagen (!) al in werking treden. Ik zal er zo even een reactie op plaatsen zodat dit op het forum vermeld staat.

We wachten met smart op je inbreng.
Nanti saya komentari ya ?
Voor deze keer speel ik als zwartkijker.

bisa dicek of makemyday .

dutchbird
User
spacer line

NGS stock photos

spacer line  

Dus dan moet ik nog 5 jaar en 8 dagen wachten... Emoticon: Party!

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

Hoi Yerun,

Dat is goed nieuws! Emoticon: Shiny Ik ben al sinds een paar jaar werkzaam in Ierland en ben het eerlijk gezegd kotsbeu hier...
Ik zou graag voor altijd in Indonesie willen blijven maar wel onder de voorwaarde dat ik er kan werken en geld kan verdienen.
Ik kom in juli weer naar Indonesie. Wat voor soort visum kan ik het beste aanvragen?
Ik ben nu ongeveer 5,5 jaar getrouwd met een dame uit Klaten, zij en ons kind wonen in Klaten. Wat moet ik doen als ik een Indonesisch paspoort wil aanvragen?

spacer line  

Sinds 2007 kan een WNA een ikut istri visum aanvragen.
Voor werken moet je nog steeds werkvergunning hebben.

bisa dicek of makemyday .

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

Heeft iemand nog een update over deze nieuwe wet?

spacer line  

ik ben 3 jaar getrouwd met een vroouw uit indoniesie jakarta
Vind het steeds een hoop gedonder om de visa te regelen.
Ik blijf hier nu 5 maanden. maar moest eerst een 60 dagen visa en dan verlengen voor een maand elke keer.
Zou het toch wat pretiger vinden als her allemaal wat makkelijken kan.
Van eind maart tot eind oktober nederlands en dan van oktober tot maart in indonesie
Wat zou voor mij de beste oplossing zijn t.a.v. visa??

jstar
User
spacer line

KITAS zou eventueel kunnen. Maar dan moet je wel in IndonesiŽ ingeschreven zijn, er langere periodes verblijven (officieel permanent) en een exit mogelijkheid (stempel). hebben.

Retirement VISA ook een optie als geen van jullie de Indonesische nationaliteit heeft. Maar ook weer: (semi) permanent verblijf.

Kan ook SOSBUD in Spore krijgen voor 2 maanden per keer. Combineren met shoppen..

Maar het blijft lastig.

simpati
User
spacer line

Retirement VISA
Retirement VISA is een KITAS, heet in IndonesiŽ een VISA LANSIA, je dient minimaal 55 jaar te zijn en mag niet werken.
Er zijn meer soorten KITAS, ook ťťn met een workingpermit.
Het KITAS voor mannen die gehuwd zijn met een Indonesische vrouw is een andere KITAS, dat lijkt mij de beste oplossing voor Rob, alleen kan het wettelijk eigenlijk niet voor iemand die officieel in Nederland woont.
Kies je daarvoor dien je er een Re-entry permit (eventueel multiple) bij te nemen.
Voor Rob is wettelijk eigenlijk alleen maar een Social Budaya mogelijk en dat heeft hij volgens mij nu al.
Succes,
Jan

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,066,901 topic views - 224,482 posts - 13,534 topics - 16,953 members - last post @ 12-12-2017 23:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,312,680 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com