indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Milani
User
spacer line

Wij gaan ons huis verkopen in Nederland en met kitas verblijven in Indonesië.

Wij moeten dan steeds na 8 maanden even naar Nederland want willen ook onze ziektekostenverzekering etc. niet kwijt.

Je hebt wel een woonadres nodig.
Mijn vraag is dan ook of dat toegestaan is, doe ik iets illegaal en heel belangrijk, zijn er nadelen voor degene waar wij ons in laten schrijven.

simpati
User
spacer line

Beste Milani,
Mocht het bij mij zo ver komen ben ik van plan om een kamer te huren, kijk eens op http://kamernet.nl/
Ik ben nu nog verzekerd voor ziektenkosten bij Allianz, als dat niet meer mogelijk is zal ik ook voor enkele maanden per jaar naar Nederland moeten.

Voor mensen die met UWV te maken hebben geldt het volgende:
Wonen of verblijven in het buitenland
Voor uw uitkering maakt het verschil of u in het buitenland woont of dat u daar verblijft.
U woont in Nederland en verblijft in het buitenland als u van plan bent om korter dan een jaar naar het buitenland te gaan.

Blijft u langer dan één jaar weg?
Dan woont u in het buitenland.

Als u regelmatig naar het buitenland gaat:
Als u elk jaar een aantal maanden zowel in Nederland als in het buitenland bent, dan is het soms lastig te bepalen welk land uw woonland is.
UWV gaat uit van het volgende:
ls u minder dan 4 maanden per jaar in het buitenland bent, dan woont u in Nederland.
Als u 4 tot 8 maanden per jaar in het buitenland bent, dan bent u een zogenaamde pendelaar .
U kunt dan zelf aangeven welk land uw woonland is.

Als u meer dan 8 maanden per jaar in het buitenland bent, dan woont u in het buitenland.

Soms controle:
U geeft zelf aan UWV door of u gaat wonen of verblijven in het buitenland.
Toch kunnen wij op een later moment besluiten om uw situatie te onderzoeken. Ons oordeel is dan bepalend.

Gaan we 4 maanden in Nederland wonen is volgens mij officieel een VISA LANSIA of een ander KITAS voor Indonesië officieel niet mogelijk.
Succes,
Jan
Malang

Milani
User
spacer line

Wij zijn gepensioneerd en hebben niets met uitkeringen te maken. Wel willen wij gewoon onze ziektekosten verzekering houden, opslagruimte en evt bankzaken.

Zijn reeds in bezit van kitas. Hoofdmoot = inschrijven als inwonende bij familie of vriend in Nederland en heeft dat consequenties voor degene waar wij ons in laten schrijven?

simpati
User
spacer line

Wij zijn gepensioneerd en hebben niets met uitkeringen te maken.
Ik neem aan dat jullie AOW krijgen en dat is ook een uitkering.
Wat voor UWV in het buitenland wonen betekend zal door andere instellingen niet veel verschillen, voor de zorgverzekering is het in ieder geval ongeveer hetzelfde.

De huidige minister van Sociale Zaken moet bezuiningen en zal overal waar hij voldoende steun voor krijgt in de tweede kamer gaan korten, het maakt hem niet of het bij de AOW-er of WAO-er is.
Minister Kamp wil nog steeds maatregelen nemen tegen export uitkeringen wat dat gaat worden is nog niet bekend.

inschrijven als inwonende bij familie of vriend in Nederland en heeft dat consequenties voor degene waar wij ons in laten schrijven?
Als jullie je laten inschrijven bij iemand die woon en/of zorgtoeslag krijgt kon het wel eens vervelend worden voor die persoon.
Groetjes,
Jan
Malang

Milani
User
spacer line

Iedere Nederlander heeft recht op AOW en heeft niets met het verblijven in het buitenland te maken als je eenmaal gepensioneerd bent bij mijn weten vandaar dat ik ook woonachtig in Nederland wil blijven.

Ga ook uit van echtpaar zonder woon of zorg toeslag en voor alleenstaande moet er evt bij betaald worden voor verontreinigingsbelasting.

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en ons een beetje wijzer kan maken evt mailen. Emoticon: Worship

bambang
User
spacer line

AOW-pensioen en Indonesie (verdragsland). Er wordt (voorlopig) niet gekort op de uitkering.

www.svb.nl/int/nl/aow/addition(...)rlopig_export_aa.jsp

www.rijksoverheid.nl/documente(...)gen-onder-de-wet-beu

simpati
User
spacer line

ons een beetje wijzer kan maken evt mailen.
Jammer dat je dit zo schrijft, er zijn meer mensen die dit erg interessant vinden en er hoeven echt geen persoonlijke details omschreven te worden.
Een forum is bedoeld om rechtstreeks te antwoorden mits het niet te erg privé is.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

On 05-04-2011 05:53 Milani wrote:

Wij moeten dan steeds na 8 maanden even naar Nederland want willen ook onze ziektekostenverzekering etc. niet kwijt.

Mijn vraag is dan ook of dat toegestaan is, doe ik iets illegaal en heel belangrijk, zijn er nadelen voor degene waar wij ons in laten schrijven.

Je kan je ziekenfonds in nederland houden als je maar een postadres blijft houden in nederland en die persoon van het postadres ook alle bankzaken-ziekenfonds-belasting voor je regelt.Wat je schrijft met een kitas in bali verblijven kan niet je moet dan met een sosbud in bali verblijven en om de 6 maanden het land uit.Dit is helemaal legaal.

Shalom

Milani
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Simpati. Sorry dat het zo over komt maar ook ik heb liever dat het op dit forum een uitleg mag krijgen en zo meerdere mensen kan bereiken. Maar als er mensen zijn die het niet openbaar willen maken kunnen zij mailen natuurlijk. Voor ons wordt het kort dag vandaar dat ik deze vraag zo stel.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Bokito, Sosbud hebben wij gehad en hebben nu een kitas. Met Sosbud heb je gewoon steeds een lange vakantie en met internetbankieren en iemand die je post in de gaten kan houden kom je een heel eind.

simpati
User
spacer line

Ik denk ook dat Bokito gelijk heeft wat het KITAS betreft, jullie zijn dan officieel ingezetene van Nederland en kunnen dan geen verblijfsvergunning krijgen voor een ander land.
Maar zonder ziektenkostenverzekering is officieel ook geen Visa Lansia mogelijk en bij mij wordt dat wel degelijk gecontroleerd.

Wat punten die betrekking hebben op een KITAS:
1. Als jullie eenmaal een bankrekening hebben in Indonesië kunnen ze die niet zonder meer sluiten.
2. Met een rijbewijs is het moeilijker, ik heb steeds een Indonesisch rijbewijs gehad, nu ik even geen KITAS heb kan ik dat niet verlengen, ik kan echter mijn Nederlands rijbewijs gebruiken omdat daar bij punt no.8 (adres) Malang (IDN) staat en volgens de politie is dit voldoende.

Voor de kosten is een Social Budaya helemaal geen slechte optie, naar Nederlanden voor vier maanden is al voor één keer voldoende dan na vier maanden eens naar Singapore, Kuala Lumpur of Penang.
Ik meen mij te herinneren dat jij ooit vragen hebt gesteld over medische zaken, dat kan prima in Maleisië of Singapore, die landen zijn op dat gebied gewoon erg goed.
Groetjes,
Jan

Milani
User
spacer line

Wij hebben geen vragen over KITAS ja dan nee maar over het inschrijven bij iemand.

Weet dat een postadres niet voldoende is maar je hebt een woonadres nodig en wil dat graag horen van mensen die er mee werken of gewerkt hebben en evt tips.

robbert
User
spacer line

Hoi,
Valt op dat je idd. geen antwoord krijgt op de gestelde vraag. Welnu als je een postadres aanhoudt bij een persoon dan kan dat gevolgen hebben voor de hoogte van de gemeentebelastingen en evt. hoogte van zijn/haar uitkeringen. Het handigste is om e.e.a te vragen aan de gemeente (of website v.d. betr. gemeente te raadpl.).waaronder dit adres resorteert want iedere gemeente heeft zijn eigen regels. Weet je eenmaal de fin. konsekwenties dan kan je evt. afspreken om het meerbedrag jaarlijks te storten. Andere konsekwenties zijn er volgens mij niet.
Suks6 Rob

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Milani,

zolang je in Nederland staat ingeschreven kun je je ziektekostenverzekering niet kwijtraken. Sterker nog, betaal je niet dan komen ze je zoeken. Schrijf je je niet uit, dan kun je het beste een contactpersoon zijn/haar adres gebruiken. Er zijn wat meerkosten voor bijvoorbeeld rioolrecht en dat soort gemeentelijke bedragen, maar daar zul je je nek wel niet over breken.

Schrijf je je officieel uit in Nederland, dan kun je geen ziektenkostenverzekering meer hebben en heb je ook geen woonadres meer nodig. Een contactadres is kennelijk wel altijd handig, maar alle post komt hier in Indonesie ook zonder problemen aan. Duurt alleen wat langer, maar ach.. die blauwe enveloppen zit toch niemand om te springen. Emoticon: Wink

kuncitan
User
spacer line

Als u het allemaal volgens de regels wilt doen dan dient u op het volgende te letten:

1. Gemeentelijke Basis Administratie (GBA)
Indien vooraf voorzienbaar is dat het verblijf in het buitenland 8 maanden of langer gaat duren dan dient u dit uiterlijk 5 dagen voor vertrekdatum te melden aan de afd. Burgerzaken van uw gemeente.
U blijft wel ingeschreven in GBA maar bent geen ingezetene meer van de gemeente. Vraag informatie bij uw gemeente.

2. Zorgverzekering
Informatie of u in uw situatie nog wel verzekerd bent voor de zorgverzekering kan verkregen worden bij het College voor Zorgverzekering (CVZ) http://www.cvz.nl/verzekeringe(...)land/buitenland.html
en uw zorgverzekeraar.
In 2009 heb ik het CVZ de vraag voorgelegd met dezelfde dezelfde strekking als de uwe en heb het volgende antwoord gekregen.
"Uit jurisprudentie valt op te maken dat een persoon - naar omstandigheden beoordeeld - in Nederland woont, indien hij het middelpunt van zijn of haar maatschappelijk leven in Nederland heeft gevestigd. Dit wordt vastgesteld aan de hand van feitelijke omstandigheden in het concrete geval waarin enerzijds de juridische, economische en sociale bindingen met Nederland een rol spelen en anderzijds de bindingen met het buitenland.

Waar u woont, moet worden bepaald op basis van uw persoonlijke omstandigheden. De inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) is hierbij niet bepalend. Is uw verblijf in het buitenland van tijdelijke aard, dan blijft u voor de verzekeringen wel in Nederland wonen. Die tijdelijke aard kan blijken uit de volgende omstandigheden:
* de duur van het verblijf. Een verblijf korter dan één jaar in het buitenland wordt in het algemeen als tijdelijk aangemerkt;
* uw verblijfstatus in het buitenland (de aard van het eventuele benodigde verblijfsdocument in het land waar u verblijft);
* de aantekeningen die in het paspoort zijn opgenomen over het vertrek uit Nederland en het verblijf in het buitenland;
* u komt regelmatig of met vakanties terug naar Nederland;
* u hebt de bedoeling om weer terug te keren naar Nederland;
* u beschikt nog over zelfstandige woonruimte (gekocht of gehuurd) met huisraad en eigendommen in Nederland (een postbusadres of een adres bij een familielid is op zich niet voldoende);
* er blijven gezinsleden in Nederland achter.

Uw zorgverzekeraar moet beoordelen of er nog sprake is van wonen in Nederland".

3. Consequentie voor degene op wiens adres u zich laat inschrijven
Het spreekt voor zich dat inschrijven op het adres van een derde niet mogelijk is indien u bij de gemeente meldt dat u naar het buitenland vertrekt.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

oh ja, uitschrijven uit het GBA kan NIET vanuit het buitenland.. en dat is mijn probleem dus nu. Ik moet terug naar Nederland om dat te regelen, maar heb er de tijd niet voor en de zin niet in om 'eventjes' op en neer te vliegen. Dus laat ik me maar ingeschreven totdat ik weer eens in Nederland ben. En dat kan best nog eens een tijdje duren.

paulana
User
spacer line

Gaat dat uitschrijven niet per mail, in 1994 was ik vergeten me uit te schrijven in Beverwijk en dat kon ik telefonisch en destijds nog per fax regelen.

In Duisburg heb ik mezelf ook niet laten uitschrijven Rainer deed dat voor ons beide,
alleen moest ik wel een briefje handgeschreven met handtekening meegeven dat het accoord was,hij was voor zakelijke afwerking nog wel in Duisburg ik niet meer.

Om Swastiastu

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Paulana, naar wat ik begrepen heb moet ik me in persoon komen afmelden. Nou ja, dan wacht ik wel. Het is bovendien niet iets waar veel mensen wakker van liggen, als de zaken maar netjes kloppen. En dat doen ze.

paulana
User
spacer line

Ja Jeroen dat dacht ik ook, maar zoals geschreven naar Beverwijk vanuit Duisburg telefoontje en de uitkomst was of een geschreven brief per post of faxen en dat laatste is veiliger voor de handtekening je kan een journal uitprinten (bewijs)

Hier nam Rainer een briefje mee.
Zo moeilijk doet Nederland niet.

Om Swastiastu

Milani
User
spacer line

Dank voor de reacties en dacht even dat er helemaal niemand was die mij begreep terwijl er toch veel mensen op deze manier te werk gaan.

Wil alleen maar op safe spelen. Emoticon: Blush

Milani
User
spacer line

Heel vreemd dat op dit forum geen mensen zijn met een woonadres in Nederland. Emoticon: Shut up!

paulana
User
spacer line

Bedoel je forummers die in RI wonen Milani, van mezelf kan ik zeggen dat ik sinds 1994 uit Nederland naar Duitsland ben verhuist -geemigreerd- en nu sinds 2002 op Bali woon, totaal geen behoefte aan beide landen gehad. Post werd naar hier gestuurd
Wat moet je dan met een woonadres in Nederland als je er toch niet heen gaat

Om Swastiastu

Milani
User
spacer line

Paulana dank je wel voor je reactie maar hier wonen genoeg mensen die graag ingeschreven blijven in Nederland dus niet uitgeschreven zijn en zeker niet als ze al gepensioneerd zijn.

paulana
User
spacer line

Ja dan begrijp ik je posting niet goed zeker wij zijn ook gepensioneerd,
en die toon al helemaal niet je vraagt info. en daarop wil je antwoord toch dan mss een beetje matigen als men wil helpen.

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

Op 05-04-2011 12:41 schreef simpati:
ons een beetje wijzer kan maken evt mailen.
Jammer dat je dit zo schrijft, er zijn meer mensen die dit erg interessant vinden en er hoeven echt geen persoonlijke details omschreven te worden.
Een forum is bedoeld om rechtstreeks te antwoorden mits het niet te erg privé is.

Ja Jan die toon is nou niet bepaald aardig te noemen, maar Milani weet wat een Bule mag/kan en daarom vraagt hij/zij Emoticon: Confused

Om Swastiastu

simpati
User
spacer line

Ja Jan die toon is nou niet bepaald aardig te noemen,
Ik weet niet wat er mis was met mijn opmerking en het is echt niet de bedoeling om iemand persoonlijk aan te vallen.
Dit is een forum en ik waardeer het als mensen hier antwoorden, gaat het echt om gevoelige zaken die iemand hier niet wil of kan schrijven ligt het natuurlijk anders.
Salam,
Jan
Malang

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,239,887 topic views - 233,321 posts - 13,683 topics - 23,664 members - last post @ 18-08-2019 16:01 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,134,876 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com