indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
Milani
User
spacer line

Getsie alleen maar negatief lees ik over Bali.

Wij komen op Bali vanaf 1993 elk jaar twee maanden en nu al anderhalf jaar wonen wij hier en met veel plezier.
Personeel hard werkende betrouwbare Balinezen mannen en vrouwen. Geen banjar met afpersers etc etc.

De vervelende dingen die hier gebeuren kom je op Java ook tegen en ook in Amsterdam. Emoticon: Angry

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Maar die vervelende dingen gebeuren ook op Java en in Amsterdam. Ware het niet dat dit natuurlijk geen echt weerwoord is voor de problemen die hier besproken worden.

Is het trouwens wel zo?
- Komt er in Nederland iedere maand iemand langs om je om 10 euro wijkbijdrage te vragen?
- Worden er in Nederland tolwegen aangelegd van slechter dan ondermaatse kwaliteit?
- Staat het verkeer in het hart van toeristische gebieden altijd vast?
- Is de cruisehaven van Amsterdam/Rotterdam eigenlijk te klein?

Volgens mij is het antwoord op al deze vragen nee, terwijl deze problemen zich op Bali wel voordoen. Het voordeel is, dat er ook oplossingen aangegeven worden: de een verhuisd naar Java (Simpati), de ander blijft kort op Bali (ikzelf onder meer) en weer een ander vind het niet zo erg problematisch of ondervindt deze problemen niet en zit er al een hele tijd (Paulana)..

Dit lijkt me allemaal geen probleem zo.

Ho Lee Fuk

Milani
User
spacer line

Wijk bijdrage hebben wij geen last van.
Kwaliteit van de wegen weet ik niet maar ga maar eens kijken nu in België en Nederland wat een gaten en kuilen in de wegen.
Het verkeer staat idd altijd vast richting Zeeland, Amsterdam, Rotterdam, Scheveningen, Hoek van Holland, Zandvoort etc. Probeer maar eens van Breda naan Amsterdam te rijden.

Cruise-haven gaat misschien straks wel de grootste worden. helemaal goed.

Op één vraag kan ik dus nee zeggen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-03-2011 07:10 Milani wrote:
Getsie alleen maar negatief lees ik over Bali..............De vervelende dingen die hier gebeuren kom je op Java ook tegen en ook in Amsterdam. Emoticon: Angry
Waarom moet er nou altijd een vergelijking worden getrokken? Het doet allemaal niets af dat er veel zaken gebeuren op Bali die gewoonweg negatief zijn. En dat dat ook gebeurt in NL of op Java heeft daar niets mee te maken. Waarschijnlijk gebeurt het in Mongolië ook maar daar hebben we het hier niet over. Aub geen andere landen, streken erbij halen als vergelijking, daar gaat het niet over.

Het zou al die Balilovers eens sieren om neutraal over hun "Beloofde Land" te praten. Ik krijg zelf van ene Balistyle het verzoek maar weg te blijven van Bali omdat ik negatieve zaken aan het licht breng. De enige op dit forum die zeer realistisch de zaken op Bali bekijkt, is Amed East Bali. Geen opsmuk, niet op z'n Bali-lovende tenen getrapt als er eens iets negatiefs wordt gemeld over dit Tjietjerksteradeel/Lutjesbroek (3 promille van de oppervlakte) van Indonesia.
Mijn reactie op de wegenbouw (Bouw tolweg in Bali) op Bali ging meer over Java en Indonesia i.h.a. dan specifiek Bali. De reactie op Nyepi is mijn ervaring en kennis van de afgelopen 22 jaar. Zeker, de mate van afpersing op Bali (door Banjars maar ook door leken en ambtenaren) is beduidend groter dan op de andere eilanden. Geluk als u er nog niet mee te maken hebt gehad, maar die tijd zal zeker komen. En dan krijgen we verhalen in de trant van het eerder aangehaalde boek "Enkele reis Bali".
Het "Heilig Land" mag nooit worden besmukt door fanatieke Bali-lovers. Maar honderden keren heb ik al gewezen op het grote percentage "afvallers" in de loop der jaren. Daar waar elders in Indonesie buitenlanders het decennia lang uithouden, is dit zelden gegund aan Bali-lovers. Die verdwijnen na enkele jaren doorgaans als sneeuw voor de zon.....gedesillusioneerd.

Het is toch ook niet verwonderlijk; men bloedt geestelijk dood op die speldeknop. Dat zou ook gebeuren als iemand zich zou terugtrekken uitsluitend op Schiermonnikoog en geen trips naar het vasteland zou maken. Men bevindt zich op Bali tussen dubieuze mede-buitenlanders en achterlijke binnenlanders. Met dat achterlijk bedoel ik letterlijk achterblijvend in educatie en ontwikkeling. Ook al heeft een groot deel van de bevolking van Zuid-Bali tegenwoordig de beschikking over geld, het maakt ze nog niet wijzer. Vergeet niet dat ze van oorsprong eenvoudige, ongeletterde boeren en vissers van het platteland zijn. Als men in een westers land zich terugtrekt tussen uitsluitend de boerenbevolking, dan zal men toch op den duur evenzo geestelijk doodbloeden daar er weinig input meer plaatsvindt. Dat is in de kwestie van Bali nog stukken erger. Naast het verschil tussen urbaan en platteland, tussen opgeleid en non-educated, tussen wereldreiziger en iemand die nooit verder dan zijn eigen streek komt, is er nog het extra cultuur- en taalverschil. Tel uit je winst. Denkt u dat er nog nooit enig onderzoek naar is gedaan?

simpati
User
spacer line

Beste Milani,
Ik schrijf best vaak negatief over hetgeen mij allemaal is overkomen op Zuid-Bali, minder vaak schrijf ik dat ik Bali nog steeds een heel mooi eiland vind voor het houden van een vakantie.
Ik ben vorig jaar nog in Lovina op vakantie geweest en heb daar echt genoten van hoe Bali ook kan zijn.
Zuid-Bali kan dat door allerlei redenen helaas niet meer geven en wonen wil ik er al helemaal niet meer.
Jan
Malang

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Yogya-Bali; wat dat betreft is Bali dus niet anders als Mekkah, heiliger dan heilig, je mag er geen kwaad woord over zeggen, maar een doodstraf door onthoofding (sharia=opgelegd door Allah) is afkoopbaar met geld.

Ho Lee Fuk

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik ben letterlijk eens op de vuist gegaan met een Balinees omdat ik het had gewaagd zijn eiland niet aangenaam te vinden. Men mag niet eens een eigen mening hebben. Is men verplicht dit "gat" plezant, vriendelijk of behaaglijk te vinden?
Ik wacht nog op het moment dat ik een dolk in mijn rug krijg; niet van een Balinees maar van een Bali-lover.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Die Balinees heeft er niets aan je te vermoorden, kan ie je niet meer plukken.. Oeps.. dat is wel heel negatief gedacht.

Ho Lee Fuk

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik moet komende week weer naar Bali. Oeps, dat zal wel weer negatief klinken.
Ik moet waarschijnlijk een gat in de lucht springen als ik naar Bali mag (uh, moet ). Dat er mensen met tegenzin naar Bali gaan, komt niet voor in het woordenboek van Bali-lovers. Ik hou doodgewoon niet van de inhalige, bedriegerspraktijken die ik al vanaf de airport direct ervaar. En daarna gaat het door en door en door....... Ook de bekrompenheid van de gemiddelde Balinees staat mij tegen. Men vergeet doorgaans dat men een generatie geleden nog gewoon sawah-paculer was. Biasanya nadat ik klaar ben met mijn werk, is het z.s.m. weg naar doet-er-niet-toe-welk "echt" Indonesisch eiland.
Voor vakantie vind ik het nog te doen maar ga dan bij voorkeur wel met mede-buitenlanders om of met Indonesiers van Jakarta/Java; zelden met een Balinees.

Elly-01
User
User icon of Elly-01
spacer line

. Ik hou doodgewoon niet van de inhalige, bedriegerspraktijken die ik al vanaf de airport direct ervaar. En daarna gaat het door en door en door.......

De meest asociale inhalige bedriegers praktijken hebben wij toch op Java meegemaakt. Wij willen vanaf Bogor naar Bandung, dan Pangadanran en dan naar Yogya. Dit alles in 10 dagen. Een chauffeur in Bogor wist wel een mannetje die voor ons de ned. sprekende gids, chauffeur en hotels zou regelen. Idd, die man kon dat, maar vroeg met zijn idiote kop daar 2250 euro voor, want zei hij, hij wist de beste hotels, hij zei ook dat ie werkte ook voor het Schone streven. Nadat wij de prijs hadden laten zakken tot een normaal niveau gingen we op pad. Alles ging goed, tot we op Pangandaran in de tsunami kwamen, we zijn daar letterlijk met onze gids en chauffeur aan de dood ontsnapt en moesten onze reis wel afbreken, we waren kapot van wat we hadden meegemaakt en gezien. Toen kwam het mooiste, wij weer terug naar Bandung om tickets te regelen zodat we eerder naar huis konden, begon die man te zeiken dat we maar de helft vooruit hadden betaald en dat we de andere helft nog niet hadden betaald, want dat zouden we in Yogya doen. We hadden uberhaupt pas de helft van die 10 dagen achter de rug en als klap op de vuurpijl heeft hij nooit gevraagd hoe het met zijn gids, chauffeur of met ons ging nadat we zoiets verschrikkelijks hadden meegemaakt. Op Bali hebben wij in 11 jaar nog nooit bedriegerspraktijken meegemaakt, maar altijd fijne mensen. Tuurlijk proberen ze je daar ook met zielige verhalen wat geld af te troggelen, maar zo asociaal als die vent op Java heb ik het gelukkig nooit verder meegemaakt.

senior
User
User icon of senior
spacer line

[quote] On 10-03-2011 07:42 Yerun wrote:

- Komt er in Nederland iedere maand iemand langs om je om 10 euro wijkbijdrage te vragen?
-
- Staat het verkeer in het hart van toeristische gebieden altijd vast?

[/quote|

Ze komen niet persoonlijk langs maar je mag wel 40 euro per maand meebetalen om je zakje vuil in een container in je wijk te mogen lazeren.

Verkeer in Nederland staat steeds meer vaker vast dan het rijdt. Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Cruise haven van Amsterdam is inderdaad te klein, vandaar dat er een tweede terminal bij gaat komen.

Maar afijn het gaat over Bali, en inderdaad zijn er dus Bali haters op dit forum.Haters is wellicht een groot woors, het zijn non-liefhebbers.
Zelf verblijf ik elk jaar minstens 2 maanden op Noord Bali en ik stoor me nergens aan...doe ik overigens in andere landen ook niet.
Ik woon er nog niet, ligt wel in de planning over een jaar of 5 ( hoewel ik ook een ander land sterk overweeg) Liever op Bali dan ergens op Java of zo tussen de moslims met hun luide electronische gebedsoproepen de hele dag door,.

En door dat negatieve over Bali hier op het forum schrik je wel mogelijke vakantiegangers af die dan misschien niet naar Bali gaan en wellicht ook niet naar andere delen van Indonesie.....

hati hati, pelan pelan

paulana
User
spacer line

Elly-01, voor mij zie je dat heel realistisch. Op alle eilanden is wel wat aan te merken
Hoofdzaak is respect ook hier op Bali, en niet de religie als achterlijk te bestempelen.
Zonder die religie (gotong royong) was Bali niet Bali, en de vriendelijkheid van de mensen hier werkt als een boemerang.Het is toch wel heel erg als iemand naar Bali MOET en dat dan waarschijnlijk ook zo laat blijken, dat werkt ook als een boemerang voor de persoon-personen
In de 9 jaar op Bali naast ellende(armoede van de mensen na de 1ste bom) ook veel mooie dingen en zaken meegemaakt zeker als je ervoor open staat. Natuurlijk is Bali niet het beloofde land of het paradijs, tis maar wat je er zelf van maakt. Een voordeel heeft Bali zeker : niet op iedere hoek een moskee die je om 3-4 am uit de slaap houdt.

Gewoon respect voor iedereen ongeacht de religie hoef je ook niet bang te zijn voor bedreigingen!!

En wat natuurlijk niet onbeacht kan blijven : de financiele kant , Bali schijnt 2x zo duur te zijn als de omgeving van Yogjakarta en dat is niet voor iedereen aantrekkelijk ,nee dan liever de moskee.

Om Swastiastu

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.senior; ik betaal ook een maandelijkse bijdrage hier waar ik woon; van die 115.000 rupiah wordt het vuilnis opgehaald, de plantsoenen bijgehouden, de beveiligers betaald e.d. Dat lijkt me niet meer dan normaal, dat je daarvoor betaald. Echter, er zijn er meer dan voldoende die voor iets betalen wat niet bestaat, nooit bestaan heeft en nooit zal bestaan, maar het is ook een (groot) deel pure onwetendheid helaas.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Elly-01; dat is een zeer indrukwekkende ervaring. Buiten die tsunami - niets aan te doen en natuurlijk absoluut vreselijk - had ik al direct aan de noodrem getrokken. Iemand die 30 miljoen vraagt voor 10 dagen rijden en gidsen laat ik zonder meer links liggen en ermee onderhandelen doe ik al helemaal niet. Daarom strookt Bali niet bij mij.. ze beginnen bij zulke absurde bedragen dat er nooit wat normaals meer uit kan komen. Dan koop ik mijn souvenirs liever in Yogya: die Bali-spulletjes worden deels daar gemaakt en verkocht tegen wel normale prijzen. En dan betaal ik gewoon wat er gevraagd wordt, met een beetje korting. En wellicht betaal ik dan meer als op Bali na uren afdingen...

Ho Lee Fuk

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

En als iemand zich afgeschrikt voelt, dan kan dat natuurlijk, maar dan lijkt het me toch meer iets om inderdaad lekker naar Vlieland te gaan.

Ho Lee Fuk

Elly-01
User
User icon of Elly-01
spacer line

Yerun, je moet goed lezen, die man woonde op Java en NIET op Bali, we begonnen nl onze trip in Bogor, het was een Javaan dus die dat absurde bedrag vroeg, overigens hebben we maar voor 3 personen 450 betaald, dat wil zeggen, 225 in Bogor en 225 zouden we in Yogya betalen.

En Paulana, ik sluit me helemaal bij je aan, het is idd het respect op Bali naar andere toe wat ons zo aantrekt, in die 11 jaar zijn wij daar nooit onheus bejegend, laat staan beledigd, wij voelen ons fijn en thuis op Bali, misschien dat degene die Bali niet zo moeten hebben wel wat meer respect mogen opbrengen voor de Bali liefhebbers. Ik ben voor zover ik weet op dit forum nog geen Bali liefhebber tegen gekomen die zich laatdunkend uitlaat over andere eilanden.

spacer line  

" BALI HATERS " , " Indonesia haters" , " Islam haters" etc.
Tya men kan verkeerde indruk krijgen als er te veel gelet wordt op negatieve uitspraken .
Moet je niet doen , de echte kenners zullen het kunnen doorprikken.

Voorbeeld: ik kwam vanmorgen in Cengkareng , door misunderstanding ben ik niet opgehaald.
Dus met de kruier even naar taxi standplaats , werd dese " bigspender" omring door mensen die hun diensten aanbieden.
Kwam iemand met een Avanza , voor 250K . Geef geen antwoord , alleen senyum dan geleng2 kepala.
Dus werd het in 2 seconden 200.000 rupiah.
Hotperdom , iemand die geboren en getogen en vaak pulang kampung gaat naar Jakarta willen ze gaan rippen..

Ben gewoon met de taxi gegaan , betaalde 95.000 inclusief tol .
Hebt de chauffeur(toevallig een Sundanees) 25.000 rup fooi gegeven.

bisa dicek of makemyday .

paulana
User
spacer line

Leuk Elly- 01 ,

Wij wonen dan ook met veel plezier 9 jaar op dit mooie eiland, en voor geen goud willen we hier weg, waarom zouden we ons laatdunkend over andere eilanden uitlaten
Leven en laten leven is ons devies. Met die Bali - haters die ons thuis zo afkraken ,ach medelijden is op zijn plaats dunkt mij en misschien toch een tikkeltje nijd want op vakantie gaan ze hier wel Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Om Swastiastu

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-03-2011 11:20 Elly-01 wrote: Ik ben voor zover ik weet op dit forum nog geen Bali liefhebber tegen gekomen die zich laatdunkend uitlaat over andere eilanden.
Omdat de meeste Bali-lovers niet eens doorhebben dat Bali deel uitmaakt van de Republik Indonesia.
Dat u zoiets naars hebt meegemaakt op Java is zeer teleurstellend, zeker in een dergelijke situatie. Bedriegerijen komen in alle landen voor, m.n. in 3e wereld-landen waar de struggle for life nog zeer voelbaar is. Maar u komt hier op vakantie en ik woon en werk hier al ruim 2 decennia met zeer regelmatige werkbezoeken aan Bali.
Dat wil niet zeggen dat mijn ervaringen dus meer gewicht in de schaal leggen dan die van u, maar ik ontmoet bij mijn werkbezoeken telkenmale 10-tallen buitenlandse expats die meer in mijn richting zitten en denken dan in uw richting. En dat geeft voor mij de doorslag, samen met het feit dat
Maar honderden keren heb ik al gewezen op het grote percentage "afvallers" in de loop der jaren. Daar waar elders in Indonesie buitenlanders het decennia lang uithouden, is dit zelden gegund aan Bali-lovers. Die verdwijnen na enkele jaren doorgaans als sneeuw voor de zon.....gedesillusioneerd.
Dit is geen joke, kortgeleden heeft nog een buitenlandse onderzoekster/schrijfster uit Ubud artikelen geschreven over het niet-/welslagen van expats op Bali. Schrikbarend was het aantal mislukkingen te noemen i.t.t. andere eilanden in RI.

Een voorbeeld is ook mijn werk. Wij hebben agenten in alle windstreken van Indonesia, behalve op Bali want die zijn telkens na een paar jaar verdwenen waar degenen op de andere eilanden al minimaal 15 jaar verblijven. Dus een nodeloze investering in tijd, training en energie. Zelfs onze Indonesische werknemers houden het daar niet uit en een Balinees wordt niet aangenomen vanwege het lage opleidings- en betrouwbaarheidsniveau.
Tel uit je winst!!

Elly-01
User
User icon of Elly-01
spacer line

Ik ben dan eigenlijk ook wel poepies jaloers op je Paulana, ook ik zou daar willen wonen, maar mijn egaa durft niet alles hier achter te laten, dus wordt het voor ons nog 7 jaartjes wachten, dan kan manlief met de VUT en dan een half jaar Bali en een half jaar Nederland. Emoticon: Party!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dat zou een goede oplossing zijn: half jaar hier, half jaar daar. Dan stomp je ook niet zo af.

Elly-01
User
User icon of Elly-01
spacer line

Yogya-Bali, ik weet van verhalen van mensen die iets op poten wilden zetten op Bali dat het vaker mislukte als lukte, veelal door corruptie. Maar ik ga puur voor het relaxen naar Bali, de natuur en de mensen trekken mij, idd ik ervaar geen ellende als werknemer daar of eigenaar van het één of ander, dus wat dat betreft kan je stellen dat ik Bali door een mooie roze vakantiezonnebril zie, maar die bril bevalt me uitstekend, jarenlang al.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Perfect, geen werk, dan ook geen gezeik met werknemers aan je hoofd.
Maar bent u nou echt niet echt niet bang voor geestelijke afstomping? Als je in een dorp zit, dan zit je daar dus net als in Lutjesbroek......tussen de agrarische bevolking die totaal geen weet heeft van wat er buiten hun dorp, laat staan buiten hun eiland gebeurt. Dit breekt elk enigszins weldenkend mens op den duur op (of je moet het zelf niet door hebben).

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-03-2011 12:16 Elly-01 wrote:
Yogya-Bali, ik weet van verhalen van mensen die iets op poten wilden zetten op Bali dat het vaker mislukte als lukte, veelal door corruptie.
Niet zozeer door corruptie maar door die roze bril, geen werkelijkheid willen zien en de Balinees beschouwende als een zoetaardig wezen van een andere, prettigere planeet. En ja, en dan blijkt na verloop van tijd de Balinees gewoon een aardbewoner uit een 3e wereld-land te zijn, met diens struggle for life , levende op de laagste sport van de piramide van Maslow.

Elly-01
User
User icon of Elly-01
spacer line

Wij gaan altijd naar Ubud, ten eerste omdat ik als stadsmens toch drukte om me heen wil, en ten tweede omdat ik daar met mijn motortje binnen 5 min. tussen de sawa's zit, heerlijk rustig dus. Jij mag best je mening hebben over Bali en de Balinezen, maar ik en toch velen met mij ervaren Bali en de mensen daar als zeer prettig. En wat betreft jouw laatste zin in bovenstaande, beetje flauw hè.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry, die laatste zin is gewoon werkelijkheid. Als u iets van sociologie weet, dan weet u ook dat dat klopt. Dit is geen verwijt aan de Balinees maar realiteit.
In Ubud voelt men wellicht niet zo erg dat men in een 3e wereld-land is, maar het is en blijft het wel.......met alle nadelen van dien (en voordelen, m.n. voor mij). Hoewel de struggle for life misschien niet meer zo apert is, het zit nog steeds ingebakken in cultuur, waarden en normen.
Keuze voor Ubud of Denpasar zou ook mijn keuze zijn; ik ben een stadsmens.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

78,989,892 topic views - 236,319 posts - 13,704 topics - 27,616 members - last post @ 28-01-2020 14:50 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,861,859 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com