indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Joey-01
User
spacer line

Het schijnt als toerist erg bijzonder te zijn om deze dag mee te maken. Toch enkele vragen. Omstreeks welke tijd eindigen de festiviteiten komende vrijdag en wanneer gaat de periode van 24 uur stilte in?

Gisteren in de taxi met de chauffeur over de Balinese jaartelling gesproken. Vanwege zijn gebrekkige Engels werd het ons niet helemaal duidelijk. Een jaar heeft 420 dagen? Hoeveel dagen heeft elke maand en hoe komt het dat Nyepi Day niet elk jaar op dezelfde dag valt? Altijd op een zaterdag bovendien? En als je een Balinees naar diens leeftijd en geboortedag vraagt welke jaartelling krijg je dan te horen?

simpati
User
spacer line

Het schijnt als toerist erg bijzonder te zijn om deze dag mee te maken.
Erg bijzonder, zorg maar voor genoeg eten en drinken op de kamer anders kon je wel eens een dag Ramadan hebben.
Een andere optie is een een luxe (duur) hotel nemen, daar schijnt het niet zo streng te zijn.
Jan
Malang

paulana
User
spacer line

Hallo Joeyi

Of het bijzonder is Nyepi nou dat ligt eraan, de inwoners en ook hotelgasten mogen de straat niet op, alleen in dringende gevallen arts e.d. alles is gesloten er lopen slechts 2 wachtmannen (ons dorp) om te kijken en luisteren of er ook stilte is. De hotels doen daar ook aan mee, en koken de dag ervoor al. In de avond is het verduisteren er mag geen licht naar buiten schijnen, dat alles om de boze geesten te laten geloven dat er niemand meer op Bali is. Wijzelf hebben honden en die gaan er vrijdagavond om 11-12 pm nog uit ,zaterdag natuurlijk ook maar het is alsof ze weten dat ze stil moeten zijn.

Het Balinese jaar heeft 210 dagen en 5 maart begint het Balinese jaar (saka) 1933
Als je een Balinees vraagt hoe oud hij/zij is krijg je gewoon de westerse telling.
Nyepi is iedere keer op een andere dag en dat komt door de stand van de maan.
In ons dorp eindigt Ogoh Ogoh Vrijdagavond om 12 pm en dan gaat de stilte in tot zaterdag 12 pm.

Groet Paulana

Om Swastiastu

senior
User
User icon of senior
spacer line

Heerlijk zo'n dag volkomen rust....Een goed boek en een goede borrel bij de hand en de dag is zo weer om Emoticon: Yes!

hati hati, pelan pelan

Joey-01
User
spacer line

Dank pakkans. We hebben inmiddels bericht gekregen dat ons hotel in Sanur van 06.00 tot 06.00 uur hanteert en dat we wel van het zwembad gebruik mogen maken.

Als een Balinees jaar trouwens 210 dagen telt: is er dan nog een Nyepi Day dit jaar, over 210 dagen?

paulana
User
spacer line

Jazeker Joeyi-01, elke 210 dagen en de dag ervoor zie je reuze figuren die de jongens en mannen gemaakt hebben en waarmee ze door de dorpen en stadjes trekken.
Hier zie ik het eigenlijk niet zoveel, maar het moet de moeite waard zijn.
Zeker in Sanur zal je dat wel zien en horen!!

Om Swastiastu

simpati
User
spacer line

Ik vraag mij af of Nyepi in India waar 80% van de bevolking Hindoe is ook gehouden wordt.
Verder zou ik graag weten wat de Balinesche Hari Nyepi internationaal kost en ik denk dan in het bijzonder aan de luchtvaartmaatschappijen die één dag niet in Bali mogen landen en vertrekken.
Jan
Malang

paulana
User
spacer line

Op Bali is de religion van de Hindu, het Hindu Dharma, een andere versie als die in India, en de luchtvaartmaatschappijen moeten zich er al tig jaren aanhouden, die landen wel een dag eerder of later. Deze dag is heilig op Bali of we willen of niet;
1 dag Bangkok-Kuala lumpur-Singapore is het gevolg als je het niet weet.

India heeft ook meer kasten< Bali 4 zover ik weet ,en er zijn in India overdekte tempels
soort kerk je leest dat ook in de wereldkrant.

Groet Paulana

Om Swastiastu

Deewee
User
spacer line

Hoi Paulana,
Heb je een verklaring voor die 210 dagen als volgende Hari Nyepi ?. Mij is verteld (door balinezen) dat de volgende op 23 maart 2012 is en dat geeft een ander tussenliggend aantal dagen.

Groet, Dennis

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 02-03-2011 00:20 simpati wrote:
Ik vraag mij af of Nyepi in India waar 80% van de bevolking Hindoe is ook gehouden wordt.
Verder zou ik graag weten wat de Balinesche Hari Nyepi internationaal kost en ik denk dan in het bijzonder aan de luchtvaartmaatschappijen die ��n dag niet in Bali mogen landen en vertrekken.
Jan
Malang
Volgens mij is Nyepi iets echt Bali-Hindu, en daarmee dus meer cultuur dan geloof. Alleen hierom zou het beschermd moeten worden, voor al het andere blijft het gewoon agamamania en mogen ze het direct afschaffen van mij. Maar ja, ik heb niets in te brengen hier, misschien maar goed ook.

paulana
User
spacer line

Hallo Deewee, voorop gezet dat (jouw Balinezen) gelijk hebben wat Nyepi dag betreft
Ik heb de kalender afgezocht en idd geen 2de Nyepi dit jaar, Ik hoop dat ik het duidelijk kan maken het staat in een boekje over Bali. De Balinese Kalender =Pawukon kalender
Heeft het Balinese Jaar 210 dagen ,deze kalender kent geen jaren maar cyclen
deze cyclen bestaan uit 10 verschillend lange tijden .begin met 1 dag tot 10 dagen cyclus. Deze lopen naast elkaar. Belangrijk zijn 3 van die cyclen de 3 dagen en de 7 dagen. Iedere dag heeft een andere stelling en de cyclus een andere naam. De 210 dagen cyclus wordt als een jaar geteld omdat het 30 weken heeft - Wuku
Dat wordt dan weer uiterst gecompliceerd door berekeningen van Brahmanen en Astrologen. Het is eigenlijk Javaans-Balinees wat in het jaar 800 door Sanghyang Markandeya naar Bali in een oude tempel bij de Gunung Agung-Besakih, werd achtergelaten.
Maar jouw Balinezen hebben gelijk wat betreft Nyepi dat is in maart of april.! Emoticon: Yes!
Ik was in de war met Kuningan - Kalungan, dat is wel 2 x per jaar . Emoticon: Confused
Ik hoop dat het duidelijk vertaald is pfffffffffffffffffffff Emoticon: Shut up! Emoticon: Party!

Groet Paulana

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

Op 06-03-2011 11:34 schreef Yerun:

[quote verwijderd]
Volgens mij is Nyepi iets echt Bali-Hindu, en daarmee dus meer cultuur dan geloof. Alleen hierom zou het beschermd moeten worden, voor al het andere blijft het gewoon agamamania en mogen ze het direct afschaffen van mij. Maar ja, ik heb niets in te brengen hier, misschien maar goed ook.

Nou idd het stelde gisteren en de 3 voorgaande jaren geen r..t voor, kinderen buiten in de regen, motoren op de weg en wij dan in het donker? ik dacht het niet...het ging zelfs zover dat alle stations van de nationale tv waren afgesloten!! maar de dag ervoor is wel heel leuk Ogoh Ogoh optocht met fakkels

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

[quote] Op 01-03-2011 16:32 schreef paulana:

Neen Yoeyi sorry en Emoticon: Blush
correctie het Balinese jaar heeft wel 210 dagen(Wuku) maar 1 x per jaar Nyepi en 2x per jaar Kuningan - kalungan Emoticon: Frustrated

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

.

----Gecorrigeerd--->>>

Om Swastiastu

Jimmy
User
spacer line

Heeft iemand geen foto's van Nyepi, ben wel benieuwd !!

dekarre
User
User icon of dekarre
spacer line

Je mag de straat niet op, hoe kan je dan foto's nemen. Misschien iemand foto's van de dag vooraf?

paulana
User
spacer line

Nee geen foto's van de Nyepi dag, wat Dekarre al schrijft je mag de straat officieel niet op, maar de laatste jaren spelen wel kinderen op straat en maken daarbij (logisch) lawaai en ook motoren hoorde ik vanaf 6am., verder regen regen regen....

De avond daarvoor is er een fakkel-optocht met vuurwerk en die reuze figuren die gemaakt werden de meeste waren Barong en die heks (nee ik mocht niet meer meedoen) Emoticon: Confused dus het goede en het kwade . Het goede is altijd de winnende.

Om Swastiastu

simpati
User
spacer line

Heeft iemand geen foto's van Nyepi, ben wel benieuwd !!
De foto's zijn van 2003, https://picasaweb.google.com/i(...)nesie/BaliHariNyepi#

paulana
User
spacer line

Jan , dit is toch Ogoh Ogoh, erg mooi die foto's.
Bij ons is dit de avond voor de Nyepi dag .
Nyepi zelf moet het lijken of er niemand meer op Bali woonachtig is Emoticon: Confused

Om Swastiastu

simpati
User
spacer line

Ik denk dat Jimmy foto's van de Ogoh Ogoh bedoelde, met Hari Nyepi zelf is er niet veel te zien.
Toen ik in Bali woonde heb ik Hari Nyepi maar één keer meegemaakt, daarvan zijn de foto's.
Vlak voor Nyepi kwamen jonge snuiters mij even vertellen hoeveel geld ze moesten hebben als bijdrage voor de Ogoh Ogoh, als BULE MOEST ik minimaal Rp 100.000 geven!
De jaren daarna ben ik uit Bali vertrokkenen en hebben de jonge snuiters geen Rupiah meer gekregen van mij.
Één keer ben ik op de vlucht gegaan voor Hari Nyepi naar Lombok, in Mataram was toen ook een erg mooie optocht maar op Hari Nyepi zelf daar geen beperkingen.
Jan

paulana
User
spacer line

Jij moest geld geven Jan, waarom en van wie kwam dat.
Wij betalen 1 x per jaar aan Kepala Desa een bedrag van 100.000.- per persoon
en krijgen daar een kwitansie met stempel voor terug, het 1ste jaar was dat bedrag 50.000 per persoon, onze buren die een bakkerij hebben (Hij Duits en zij Balinees) betalen ook dat bedrag 100.000,-en voor het personeel wat in de kost is de helft evenals hun 2 kinderen, Zij was het er niet mee eens al jaren niet en het alternatief was dat ze dan kon verkassen Balinees of niet. Ze hebben bungalows te huur een restaurant en een bakkerij.
Kepala Desa tevens onze huisbaas vroeg of wij bezwaar hadden om dat bedrag per jaar voor het dorp te betalen en wij hebben neen gezegt ,geen bezwaar als het daarbij blijft. En dat is het geval.

In ieder geval was het voor jou een hele negatieve ervaring! Het lijkt wel op afpersing
nu ik dat nog eens nalees.

Om Swastiastu

simpati
User
spacer line

Dit ging buiten de Kepala Desa om, deze jonge snuiters niet betalen wat ze verlangde stond gelijk aan moeten verhuizen, inderdaad afpersing.
Ik woonde in Zuid Bali daar zijn heel andere wetten als waar Paulana woont.

Aan de Desa betaalde ik jaarlijks ook een vrijwillige bijdrage zoals Paulana omschrijft, maar ook kwamen meerdere keren per jaar mensen uit de buurt om geld.
Dit soort zaken heb ik in Malang nog niet meegemaakt.

Joey-01
User
spacer line

Ik had de nodige foto's maar wij zijn gisteren beroofd door een passerende scooter en nu alles kwijt. Vanavond fotoloos terug naar Nederland na 15 dagen Bali, eeuwig zonde. Allemaal op een gênante wijze religieus maar toch stelen als raven...

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 09-03-2011 10:59 Joey-01 wrote:
Ik had de nodige foto's maar wij zijn gisteren beroofd door een passerende scooter en nu alles kwijt. Vanavond fotoloos terug naar Nederland na 15 dagen Bali, eeuwig zonde. Allemaal op een g�nante wijze religieus maar toch stelen als raven...
Sneu is dat Emoticon:

paulana
User
spacer line

Zijn het alleen foto's wat lullig is of ook andere papieren paspoort tickets etc

Om Swastiastu

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,308,976 topic views - 232,741 posts - 13,675 topics - 22,513 members - last post @ 18-06-2019 19:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,604,119 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com