indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

hoeksie
User
spacer line

We hebben nog heel lang de tijd, maar oriŽnteren ons op een reis naar IndonesiŽ in 2012. Wij reizen met 2 kids (dan 12 & 14 jaar). Hebben afgelopen jaar kennisgemaakt met AziŽ (1 maand Vietnam met de rugzak met kids) en dat is ons goed bevallen. Vooral de plekken waar weinig tot geen toeristen kwamen vonden we super (homestays ed).

Voor indonesie: hebben we nog veel vragen, waarop we hopelijk op dit forum info vinden:

-Vluchtprijzen in juli, met welk bedrag moeten we rekening houden? Vorig jaar vlogen we voor ca. Ä 550,- retour naar BKK begin juli en vlogen we door naar Vietnam met Air Asia. Dat zouden we ook ditmaal kunnen doen, maar de vraag is of niet beter rechtstreeks kunnen boeken.

-1 maand hebben we de tijd. We dubben over Sumatra os Sumatra en Java (en evt. bali) of Java en Bali. Wat is wijsheid?
Sumatra trekt het meest vanwege de orang oetans, toba meer en west Sumatra eigenlijk het meest, maar ik hoor dat het erg lastig reizen is. Op zich zijn we niet zo snel bang daarvoor, maar we krijgen toch aardig wat signalen hierover.

Globale plan zou kunnen zijn: BKK-Medan- Buit lawang- (Berastagi) Samosir, Sipirok- Bukittingi-Sawah Lungo- Eilanden ten zuidoosten van Padang. Of zijn er nog andere suggesties. Riau archipel heb ik ook nog aan geddacht, maar ik kan daar weinig info over vinden.

We hoorden ook van een eilandje ten zuidoosten van Padang met een resort dat gerund wordt door europeanen. Wie weet welk eilandje dit is?

Wat zoeken wij in een vakantie? Natuur (jungle), mooie bouwwerken, lekker zwemmen (meer/rivier/strand), relexen, mooie omgeving, cultuur, diversiteit en eigenlijk een leuke stad voor een aantal dagen (die stad zouden wij kunnen vinden in Bangkok of Kuala Lumpur als we daarop aanvliegen).

Ik heb al veel gelzen op diverse fora en ook reisschemŠs van touroperaotors bekenen. We vinden echter dat veel reizen wel een heel rap tempo aanhouden, waardoor je volgens mij het echte contact met de bewoners mist.

Hebben jullie goede tips voor ons? Ik hoor het graag.

Groet

Christel

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag Christel,

Maar even voor de voet weg wat reacties:

Met hetgeen jullie van plan zijn kom je al snel op een vlucht van/naar Medan/Padang uit. Als je dit in een koop wilt doen is er niet zo heel veel keuze buiten Malaysia Airlines (MAS alleen naar Medan) en Singapore Airlines (met SilkAir). Echter deze maatschappijen hebben in juli niet echt goedkope tickets.
Je zou dan nog het best een retour naar Kuala Lumpur kunnen boeken met een goedkopere maatschappij en dan verder naar Medan of Padang met bv Air Asia. Je kunt ook eerst naar Jakarta vliegen maar dan moet je het hele eind ook weer terug, vooral naar Medan is toch een behoorlijk stuk.
De intercontinale vlucht zal ruim van tevoren geboekt moeten zijn om een enigzins acceptabele prijs te krijgen.
Een voorbeeld; ticketprijzen die nu beschikbaar zijn voor a.s. juli met MAS of SQ naar Medan/Padang zijn zoín 1200 tot 1300 euro . Maar ook naar KL is het niet goedkoop. Voor die periode dus echt op tijd boeken, vooral als je zeker wilt zijn en rekening moet houden met schoolvakanties. Begin in het najaar maar alvast rond te kijken op diverse sites en schrijf je in voor elektronische nieuwsbrieven van luchtvaartmaatschappijen. Ook hier op dit forum worden vaak goede deals gemeld.

Het eiland bij Padang dat je bedoelt is misschien pulau Sikuai.

Zwemmen kun je in het Tobameer, in de rivieren op Sumatera zou ik me er niet aan wagen. Sumatera in het algemeen is niet echt een strandbestemming, en idd het best nog een van de eilanden voor de kust van Padang. Of de eilanden van Riau en voor de kust van Sibolga maar voor deze twee moet je wel een omweg maken.
Voor mooie omgeving en natuur en cultuur zit je op Sumatera goed. Als je voor de jungle gaat dan zou ik ook eens onderzoeken om voor een deel voor Aceh te kiezen. Natuurlijk is het rond Bukit Lawang ook mooi maar nog puurder is het in het NP Leuser met name rond Kutacane en verder naar het noorden rond Takengon. Natuur ook in overvloed in West Sumatera (Bukittinggi, Harauvallei, meer van Maninjau), Jambi (Kerincigebied), Noord Sumatera (Tobameer, Berastagi) en Aceh (met name het binnenland)

Het reizen op Sumatera is in die zin lastig, dat het door slechte wegen lang kan duren en je veel tijd nodig hebt om van A naar B te komen. Onderschat het niet, het is een gigantische eiland. De Trans Sumateran Highway is op plaatsen regelmatig kapot. En nog verder van het pad af kan het een heel avontuur zijn. Echter dit is wel onderdeel van de reis. Het hobbelen door kuilen en gaten zal uiteindelijk beloond worden met prachtige natuur.

Relaxen kan ook goed op het Samosireiland. Mooie bouwwerken op Sumatera zijn bv de moskeen van Medan en Banda Aceh. Wat dat aangaat is er op Java meer te zien, zeker als je onder bouwwerken ook tempels verstaat.

Wat betreft de tijd die je ervoor uittrekt. In een maand tijd kun je Sumatera redelijk goed zien, in elk geval de highlights en nog wat extraís. Wil je er ook nog Java en Bali aanplakken dan hou je net genoeg over om Noord- en West Sumatera te zien maar zitten er extraís zoals Kerinci, Riau of Aceh niet meer in.

Twee tipjes:

Je hebt het over e e n maand reizen. Hou er rekening mee dat het VOA (visum bij aankomst) maximaal 30 dagen geldig is.

De Ramadan (islamitische vastenmaand) zal in 2012 ongeveer van 20 juli tot 20 augustus zijn, en daarmee mogelijk voor een groot deel in jullie vakantie vallen. Dat hoeft geen probleem te zijn echter hoe verder naar het einde van de Ramadan (Idul Fitri=Suikerfeest= ongeveer 20 augustus) hoe moeilijker en duurder het transport wordt.

Gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

hoeksie
User
spacer line

Hoi Anne Mieke,

dank je alvast voor je reactie. Hoop dat er nog veel meer tips en trics bijkomen. Tjee de ramadan. Ik had eigenlijk gedacht dat die ergens in augustus zou plaatsvinden. Je schrijft dat het op zich geen probleem hoeft te zijn, maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Is er overdag voldoende eten te krijgen. Zijn de winkels niet dicht/restaurants ed?

Wij zouden vanaf ca. 15 juli op pad gaan en blijven net onder de 30 dagen grens voor het visum. Voor de tickets naar Vietnam heb ik 11 maanden vantevoren geboekt. Ik heb al even wat zitten puzzelen en denk dat de goedkooste oplossing is om weer tickets naar BKK te boeken en dan verder te vliegen met Air Asia. Even goed de aanbiedingen afwachten en dan zullen de prijzen voor die tickets schat ik in niet al te hoog uitvallen. Kids willen ook graag weer een paar dagen BKK, dus wat dat betreft ook geen probleem.

Qua IndonesiŽ trekt Sumatra mij het meeste. Met een paar dagen BKK en heen en weer vliegen tussen Thailand en IndonesiŽ komt het er op neer dat we dan ca. 24 dagen op Sumatra zouden zijn. Volgens mij voldoende tijd om ons gemakkie de route te doen die we voor ogen hebben, en een paar dagen te relaxen voordat we ons in een wereldstad storten.
Ik denk dus dat het of Sumatra moet worden of Java/bali, maar dat alles samen teveel van het goede wordt.

Geschiere
User
spacer line

Je kunt ook met Air Asia vanaf Parijs naar KL vliegen en dan door naar Medan. Wij waren iets te laat voor echt scherpe tickets maar onze dochter vliegt in Juli voor 580 euro naar KL en van daaruit met Air Asia door. Ook wij vlogen afgelopen jaar heel goedkoop naar vietnam maar het viel me op dat het dit jaar toch allemaal net wat duurder was.

NomeNescio
User
spacer line

Dag Hoeksie,

Goed idee om alvast vroegtijdig navraag te doen.
Sinds kort kom ik regelmatig in Medan en de rest van Noord Sumatra. Ik heb nagenoeg heel Indonesie bezocht en op diverse plekken (eilanden / steden) gewoond, maar vind Noord Sumatra misschien wel het meest indrukwekkend. Medan is een mooie, levendige stad, met tal van mogelijkheden. Berastagi is de moeite van een (kort) bezoek op doorreis waard. Lake Toba: doen!! De oerang oetans: je kunt ze je kinderen niet onthouden. In Medan zit een heel goed reisbureau, gerund door een Nederlander samen met zijn Indonesische vrouw. Prima mensen. Hebben net buiten Medan een formidabel hotel. Benader hun ook eens. Je kunt met hun skypen, maar mailen gaat ook prima. Dit is hun website
http://www.trijaya-travel.com/htm1/address.php

Air Asia vanaf Parijs is een hele goede optie. Je vliegt rechtstreeks naar KL en vanaf hetzelfde vliegveld vlieg je door naar Medan. Het is minder dan een uur vliegen van KL naar Medan. Het vliegveld Polonia in Medan is nu nog in de stad gesitueerd. Wellicht in juli 2012 hebben ze het nieuwe vliegveld al in gebruik genomen.

Succes, ik lees het verder wel.
NN

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 21-02-2011 15:52 hoeksie wrote:
Tjee de ramadan. Ik had eigenlijk gedacht dat die ergens in augustus zou plaatsvinden. Je schrijft dat het op zich geen probleem hoeft te zijn, maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Is er overdag voldoende eten te krijgen. Zijn de winkels niet dicht/restaurants ed?

Wij zouden vanaf ca. 15 juli op pad gaan en blijven net onder de 30 dagen grens voor het visum. Voor de tickets naar Vietnam heb ik 11 maanden vantevoren geboekt. Ik heb al even wat zitten puzzelen en denk dat de goedkooste oplossing is om weer tickets naar BKK te boeken en dan verder te vliegen met Air Asia. Even goed de aanbiedingen afwachten en dan zullen de prijzen voor die tickets schat ik in niet al te hoog uitvallen. Kids willen ook graag weer een paar dagen BKK, dus wat dat betreft ook geen probleem.

Qua IndonesiŽ trekt Sumatra mij het meeste. Met een paar dagen BKK en heen en weer vliegen tussen Thailand en IndonesiŽ komt het er op neer dat we dan ca. 24 dagen op Sumatra zouden zijn. Volgens mij voldoende tijd om ons gemakkie de route te doen die we voor ogen hebben, en een paar dagen te relaxen voordat we ons in een wereldstad storten.
Ik denk dus dat het of Sumatra moet worden of Java/bali, maar dat alles samen teveel van het goede wordt.

De Ramadan is de islamitische vastenmaand die elke jaar ongeveer 10 of 11 dagen naar voren opschuift dus het daar eropvolgend eerder is en kan daarmee nooit standaard in een maand vallen.
Het eten is geen probleem. Winkels zijn gewoon open, sommige restaurants ook, het ligt eraan waar je bent. Je zult er in christelijke gebieden (bv Samosir, Berastagi) minder van merken. Soms is er in een restaurant zelfs een afgeschermd gedeelte voor diegenen die overdag wel eten..
Echter, nogmaals, je kunt je meer zorgen maken over het vervoer in de laatste 10 dagen voor het Suikerfeest.
Air Asia vliegt vanuit Bangkok naar Medan maar vanuit Padang kun je alleen naar Kuala Lumpur (en dan verder naar Bangkok)

Reden om Java/Bali wel te kiezen en Sumatera niet is dat de eerste eilanden wat gemakkelijker bereisbaar zijn. Meer keuze in bv eten, meer faciliteiten in het algemeen. Meer toeristen ook. Andere cultuur. Reden om Sumatera juist te kiezen is de indrukwekkende natuur, de uitgestrektheid, prachtige meren, oerwoud, orang oetangs.

Maar waarom zou het eigenlijk OF Sumatera OF Java/Bali moeten worden?
Er zijn nog tal van andere combinaties. (Java/Bali/zuid Sulawesi, Java/Bali/Flores, Flores/Sumba/Bali etc. etc. Ik las in een ander topic dat Bali eigenlijk niet zo trekt. Van alle eilanden is Bali idd het meest toeristisch maar als je een beetje je best doet en linksaf gaat waar iedereen rechtsaf gaat zijn er mooie dingen te zien op Bali, echter helemaal voor jezelf zul het nooit hebben. Ubud is tegenwoordig een verzameling van hotels, guesthouses, massagesalons en ontelbare winkels echter de omgeving van Ubud is mooi waar je van de natuur kunt genieten. Maar op andere eilanden heb je die natuur ook.
Eilanden zijn niet te vergelijken met elkaar, het is overal anders, de sfeer, landschap, mensen etc.

Jullie hebben nog tijd genoeg om tot een slotsom te komen. Ik kan mij voorstellen dat het niet zo gemakkelijk is om iets uit te kiezen in een land dat zowat Europa beslaat. Op die manier moet je het ook zien. Zoals de vegetatie, mensen, landschap etc aders is in bv Ierland of in Griekenland.

Succes met puzzelen.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Hai Christel,
Ik ga komende zomer met mijn kinderen een soortgelijke trip maken: 3 dagen Bangkok, dan door naar Medan, 2 dagen Tangkahan, 2 dagen Bukit Lawang, 2 of 3 dagen Toba, een dag of 4 rond Bukkittinggi. Behalve Tangkahan en Bukit Lawang ken ik de gebieden, of liever geyegd, ben ik er eerder geweest. Prachtig, zeer de moeite waard. Het eiland dat jij bedoelt is volgens mij Cubadak, ik meen dat het resort Cubadak Paradiso of zoiets heet. Als je googlet kom je het tegen. Het wordt door een Italiaans en een frans echtpaat gerund. Ik heb e-mailcontact met hen gehad, prijzen staan niet op de website. Het zag er erg aanlokkelijk uit, maar kostte 80 euro p.p.p.n. Dat wordt mij echt te gek. Kinderen onder de 13 half geld. Ook wij hebben 30 dagen, een dag of 15-17 Sumatera, en dan weet ik het nog niet. Terugvlucht vanaf Denpasar. Ik had liever nog 2 weken West Java gedaan, maar de kinderen willen afsluiten op Bali. Vluchten waren veeeel duurder dan jij aangeeft: ik betaal voor Klm vlucht A-dam_Bangkok-Denpasar-Adam iets van 1100 euro, dan nog air asia (50) Bangkok-Medan. En dat keer 6, slik, slik

hoeksie
User
spacer line

Elsbeth,
pfoeh, dat zijn me nogal niet prijzen zeg. Wij zijn vorige zomer voor Ä 550 pp naar BKK gevlogen en ik wil me nu richten op de airasia tickets vanaf Parijs. Hoop dan rond de Ä 600 pp kwijt te zijn, maar of dat ook daadwerkelijk zo is zal de tijd leren.
Ik zou het leuk vinden als je me op d ehoogte houdt van jullie bevindingen.
Het eiland is inderdaad hetgeen jij noemt. Ik heb wel hele goede verhalen gehoord en ik begreep dat de prijs all incl. is, maar inderdaad Ä 80 x 4 is Ä 320 per nacht, dat is heel veel geld. Wij kijken op aanraden van tips hier ook nog naar de eilanden Flores lombok ed. Noou ja, wij hebben ook nog een hele lange tijd te gaan, maar willen vooral voor de goedkopere tickets in aanmerking blijven komen.

Als je leuke dingen tegenkomt hoor ik het graag. Veel plezier met de voorbereiding

elsbeth
User
spacer line

Hai Christel, ik heb een tijdje de ticketprijzen bijgehouden, maar kwam echt nergens onder de 1000 euro, ook niet met vetrek van Dusseldorf of Brussel. Voor mij weegt een directe vlucht naar Bangkok zwaar en dan ook graag met een goede maatschappij. Dan betaal je natuurlijk de hoofdprijs. Cubadak ziet er echt super uit, maar voor ons zou het 6 x 80 worden en dan toch wel min. 3 nachten, tel uit je winst, pffff.
Ik ben ook nog even aan het kijken naar Sikuai, ziet er ook leuk uit, maar toch net wat minder dan Cubadak. Voor de trip die je noemde in Noord-en West Sumatera moet je minimaal 15-18 dagen uittrekken, als je tenminste niet rond wilt scheuren. Dat is altijd de valkuil, te veel willen doen in te weinig tijd. Sulawesi kan ik je ook van harte aanbevelen,m.n. Tana Toraja (week voor uittrekken). Prachtig.
Ik yal je op de hoogte houden van mijn bevindingen.

hoeksie
User
spacer line

Ja wij vinden het juist helemaal niet erg om geen rechstreekse vlucht te hebben. Ik vind het wel lekker om tussendoor even de beneb te kunnen strekken. Vorig jaar zijn wij met Etihad gevlogen echt een prima maatschappij. we vertrokken vanaf Frankfurt en hadden een tussnstop (2.30 uur) in Abu Dhabi. Ik zou daar zo weer voor kiezen.
Cubudak heb ik inmiddels ook contact meegehad. WOrdt voor ons ook te prijzig alhoewel het er echt heel gaaf uitziet.
Gisteren heb ik nog wat verder gekeken. Ik denk dat het een combi Sumatra en MaleisiŽ wordt.

Aanvliegen op Kuala Lumpur, vliegen naar Medan, dan Tangkahan (las iets over een vierdaagse junglepatrol te olifant naar Bukit Lawang), Bukit Lawang, Brastagi, Samosir, Bukittingi, sawahlunto of Maninjau en dan naar Padang. Terugvliegen op Kuala Lumpur (of Singapore), door naar Mersing, pulau Tioman (voor strand/snorkelen en rust) en dan naar Kuala Lumpur voor nog een paar dagen stad. Dat kan allemaal prima en op een niet te rap tempo in een maand.
Voor mij houdt de voorbereiding hier nu een beetje mee op (anders wil ik straks weer naar een andere bestemming omdat ik alles al uitgeplozen heb).

Ik weet dat ik met een half jaar de vluchten richting Kuala Lumpur in de gaten moet gaan houden en hoop dan tegen een goed tarief te kunnen boeken.
En daarnaast ga ik lekker op zoek naar mooie reisverhalen over deze omgeving en hoop ik dus tzt tips van je door te krijgen.

Groet

Christel

saarjust
User
spacer line

Wij gaan dit jaar met de kinderen naar sulawesi (ben ook al op Sumatera geweest) is redelijk vergelijkbaar. Ik heb ons ticket geboekt 10 maanden van te voren. Wij vliegen naar Kuala Lumpur voor 600 euro pp. Amsterdam -Istanbul en dan met Malaysian airlines door naar KL. Vanaf KL met airasia verder. Dit is verre weg het goedkoopste; ook naar medan. KL is ook een heerlijke stad om de vakantie af te sluiten en te shoppen. Na onze reis in Maleisie kijken de kinderen er weer naar uit om er naar toe te gaan. Onze kinderen zijn 12 en 13.

succes met de voorbereidingen

Sumatra is groot, Bukit Lawang is super en ook Toba. Zelf hebben we ook een tijdje in bukkitingi gezeten(heerlijk)

Succes Barbara

Geschiere
User
spacer line

Hoi Christel,

Wij zijn in 2010 ook met Etihad vanaf Frankfurt naar KL gevlogen en met air asia naar Ho Chi Minh. (was overigens perfect) Toen waren we in totaal 630 euro kwijt. Ik heb alles in de gaten gehouden de afgelopen maanden maar het was dit jaar toch een stuk hoger. Uiteindelijk toch maar geboekt en we vliegen nu voor 700 euro met Air Asia vanaf parijs. Alleen de vlucht naar Bali (wij gaan naar Flores en Sumba) was juist op de dagen dat wij moeten vliegen best prijzig. Uiteindelijk toch nog 850 euro p.p kwijt. Ik heb denk ik iets te lang zitten hopen op Etihad maar ze wilde maar niet zakken met de prijs. Mijn dochter boekte een week eerder bij Air Asia en betaalde maar 590 euro. Het kan dus in een week snel wijzigen.

gr.Elma

hoeksie
User
spacer line

Ik heb ook gezien dat de vluchtprijzen een stuk hoger lagen dit jaar. Ik heb alles nl. wel in de gaten gehouden en doe dat nog steeds.
Dat is ook de reden waarom ik nu uitzoek waar we in 2012 naartoe willen, zodaat ik zodra de vluchten beschikbaar komen ze direct kan vastleggen. Ik heb nu ook beduidend meer gebudgeteerd voor de vluchten dan vorig jaar.
Lekker dat jullie in de zomer weer ri. AziŽ gaan. Ik zou ook zo weer willen, maar mijn man vindt het ook leuk om met ons kampeerbusje op pad te gaan (ik ook hoor) en tsja die neem je niet zo makkelijk mee naar Aziň

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-02-2011 18:20 hoeksie wrote:
Ik heb ook gezien dat de vluchtprijzen een stuk hoger lagen dit jaar. Ik heb alles nl. wel in de gaten gehouden en doe dat nog steeds.
Het is niet alleen dit jaar. De prijzen gaan sowieso langzaam omhoog. Zie ook mijn posting in het andere topic http://forum.indahnesia.com/to(...)van_vliegtickets.php

Geschiere
User
spacer line

Ik heb je andere posting ook even gelezen en je hebt helemaal gelijk. Net na de crisis zakte de prijzen best wel maar nu wordt het steeds wat duurder. Ook de binnenlandse vluchten van Air Asia. Je kunt merken dat Bali zeer populair is en dat merk je ook aan de prijzen van Air Asia.
Ieder jaar roepen we als we weer thuis zijn, nou volgend jaar gaat het denk ik niet lukken om te gaan. En dan gaat het in het najaar toch weer kriebelen en kan ik het toch weer niet laten om naar tickets te zoeken. Daarom zijn we ook wat minder selectief van waar we moeten vliegen en of we moeten overstappen. De prijs is in deze eigenlijk wel heel belangrijk, hoewel we niet overal in stappen. Dat is iets heel persoonlijks. Ik heb een collega die niet eens gaat als ze niet van Amsterdam kan of moet overstappen. Voor ons geldt dat op het moment dat we thuis weg rijden de vakantie is begonnen. En natuurlijk lijkt het me heerlijk om rechtstreeks te vliegen enzo. Maar als ik een keuze moet maken tussen niet gaan of dan maar via Frankfurt of Parijs met een overstap van een paar uur. Nou dan maar overstappen of eerst naar Frankf. of Parijs vliegen Ik moet wel zeggen dat we het geluk hebben om in brabant te wonen en de benzine wordt, ook in het buitenland, betaald door de baas. Dus die kosten heb je niet.
Het was overigens helemaal geen straf om in Abu Dhabi rond te lopen. Er is genoeg te zien voor een paar uur. Het scheelt ook denk ik als je zonder kinderen gaat en buiten het hoogseizoen kan. Dat is over het algemeen toch effe iets goedkoper. Maar zover zijn we nog niet. En het is ook leuk om je kinderen een andere cultuur te laten zien.
Maar nogmaals het is voor iedereen persoonlijk. En ik ga nu eenmaal als het even kan graag 1 keer per jaar naar Azie. Nou ja liever nog meer, zoals jij Anne Mieke maar dat zit er niet in. Dus lezen we maar jouw verhalen en adviezen dan hebben we dat in elk geval.

robbert
User
spacer line

Hoi,
Om je nog even verder gek te maken : Overweeg een paar dagen in KL te blijven, bijv. in Swiss Inn, zit je pal bij de markt, hier is ook een reisburotje en kan je een trip regelen naar Taman Negara (speedboten, stroomversnellingen, jungle, canopy wandelen etc.).
Zeker voor de kids een beleving. Voor wat betreft Sumatra, ook wij hebben een auto geregeld via Trijaya maar hebben Sumatra wel bekeken via 3 trips van ieder een maand resp. Zuid,Midden en Noord (incl. Aceh en Sabah), de wegen zijn zeker in de natuurparken vreselijk slecht zodat je met enkele weken slechts de hoogtepunten zoals bovenbeschreven kunt ervaren. Overigens vond ik het bekijken van de OO net alsof je in een Dierentuin bent, want je gaat vaak met meerdere op pad en alleen als de gids riep dan zag je een aap. Voor apen (makaken en spookjesdieren) kan je wellicht beter eens nadenken over een bezoek aan N-Sul.
Suk6 met de voorbereiding
Rob

hoeksie
User
spacer line

Ik hoor van meerdere kanten dat Sulawesi erg mooi is. Als je het reizen bekijkt in Sulawesi, is dit dan moeilijker, makkelijker of gelijk als met Sumatra?
Ik zal mij in die optie ook eens verdiepen, maar Sumatra trekt mij gewoon enorm, Combi van Jungle/natuur/andere culturen/rust/niet teveel toeristen/Koloniale verleden van NL, denk dat we het er goed naar onze zin kunnen hebben. We hebben naast Sumatra dan ook nog een negen dagen MaleisiŽ in de planning voor strandbestemming, KL (stad) en omgeving (vuurvliegjes in Kuala Selangor).

Wat in ieder geval duidelijk is, is dat we op zoek gaan naar tickets naar KL. Daarna kunnen we alle kanten op.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Rob, wat bedoel je trouwens met OO?

CHristel

NomeNescio
User
spacer line

Om je uit de droom te helpen. Ik heb ruim twee jaar op Sulawesi gewoond en ben onlangs vertrokken naar Noord Sumatra. Mijn persoonlijke voorkeur geniet Noord Sumatra. De zaken zoals jij die zelf beschrijft kloppen alle. In Zuid Sulawesi is eigenlijk Tanah Toraja de moeite van het bezichtigen waard. Dat is vanuit Makassar een stevig kwartiertje = 8 uur - reizen per auto. De weg is niet aantrekkelijk, evenals het uitzicht onderweg. Toraja, met het stadje Rantepao: in 3 dagen heb je het wel gezien. Dan weer 8 uren terug.
Bau Bau is nog wel weer de moeite waard, maar ver vanaf Makassar...... Makassar is geen aantrekkelijke stad. Ben je werkelijk in een halve dag op uitgekeken. Voor de kust van Makassar liggen een aantal eilandjes. Die zijn wel leuk om te bezoeken. Kunt daar heerlijk snorkelen. Maar: hetzelfde kun je ook in Nrd Sumatra. Nogmaals: ik zou de voorkeur geven aan Noord Sumatra. En Medan is een leuk begin van je trip.Mooie, levendige en groene stad. Trijaya tours aan te bevelen om mee te sparren over je wensen en ideeen.

simpati
User
spacer line

Even op de site van Trijaya Tours gekeken, het programma voor Lake Toba eens bekeken en geteld wat een willekeurig iemand zou betalen voor dat programma.
1. Vervoer van luchthaven naar Hotel Deli River in Medan, Rp. 150.000
2. Overnachting in Hotel Deli River in Medan Rp.720.000
3. Vervoer naar Lake Toba inclusief de veerboot met auto Rp.800.000
4. Drie overnachtingen bij Tabo Cottages in een Batak Villa of Junior Suite Rp.1.050.000
5. Twee dagen programma op Samosir, inclusief entree Rp.700.000
6. Vervoer van Lake Toba naar Medan inclusief de veerboot met auto Rp.800.000
Ik kom dan uit op een totaalprijs van Rp. 4.220.000 voor twee personen.
Trijaya Tours berekent 2 keer US$325 = ongeveer Rp.5.600.000
Verschil is behoorlijk, ik heb royaal geteld en in Medan zijn voor Rp.720.000, het bedrag wat Hotel Deli River kost schitterende hotels te boeken, met goedkoop of gratis vervoer van de luchthaven Polania.
Salam,
Jan
Malang

spacer line  

Jan , het is ook moeilijk om diensten en hotels te vergelijken, zeker voor de orang turis.

Voor zover ik weet hanteren sommige Indonesische reisburos 2 soorten prijs , voor de toerist en voor Indonesiers .
Als Indonesische toerist ( boeken uit Amsterdam) krijg ik ook soms een andere prijs .

In 2009 heb ik in Grand Angkasa Medan gelogeerd , en betaalde iets minder dan 700.000 , met 30 korting ( company rate).
Dat scheelt een paar slokjes op een borrel in vergelijking met de publish rate.

bisa dicek of makemyday .

simpati
User
spacer line

Beste Sidia,
De website van dat reisbureau en hotel en reisbureau geven om het de toerist gemakkelijk te maken tarieven in Euroís en Amerikaanse dollar, ik ben dan zo vrij om eens te rekenen wat die service kost, steeds weer blijkt dat het gewoon te veel is.
Ik geef hier al hoge tarieven die ik zelf nooit zal betalen, wat ik zou betalen:

1.Vervoer van luchthaven Polonia naar Hotel Garuda Plaza Medan: Rp. 50.000
2.Overnachting in Hotel Garuda Plaza Pr. 450.000
3.Vervoer naar Lake Toba met mini bus Rp.500.000, dit kan ook voordeliger
4.De boot van Parapat naar Samosir Rp.14.000 voor twee personen
5.Drie overnachtingen bij Tabo Cottages in goede kamer met goed ontbijt Rp. 795.000.(Annemieke schreef daar positief over, ik ga dat in Augustus uitproberen)
6.Twee dagen programma op Samosir, inclusief entree Rp.500.000.
7.De boot van Samosir naar Parapat Rp.14.000 voor twee personen
8.Vervoer van Parapat naar Medan Rp.500.000
Ik kom dan uit op Rp.2.823.000, dit is ongeveer de helft van wat dat reisbureau berekent.
Salam,
Jan
Malang

hoeksie
User
spacer line

Ik had al zoiets gehoord dat je als westerse toerist meer wordt berekend. Is daar een richtlijn voor te geven?

Wij gaan altijd gewoon op de bonnefooi en regelen ter plekke accommodatie en vervoer. Alleen voor de opstart (eerste hotel en eerste vervoer/toer) kijken we of we iets vooraf kunnen regelen. Op die manier kunnen we even rustig wennen aan het land.
Teveel vastleggen willen we niet, daarvoor veranderen onze plannen vaak teveel.
In Vietnam boekten we steeds via internet het volgende hotel. Dat was daar makkelijk, omdat er overal internet was. Weet natuurlijk niet of dit op deze manier ook allemaal lukt op Sumatra, maar daar kunnen jullie vast wel iets zinnigs over zeggen.

simpati
User
spacer line

Als jullie in Medan beginnen is Hotel Garuda Plaza: http://www.garudaplaza.com/v2/ echt aan te bevelen, ook de kinderen zullen zich in die buurt snel ammuseren.
Op http://www.parpulo.nl/jpg/2010(...)y_prijslijst_web.jpg is een prijslijst te vinden van verleden jaar, de tarieven zullen waarschijnlijk nog actueel zijn.
Groetjes,
Jan
Malang

spacer line  

On 27-02-2011 09:25 hoeksie wrote:
Ik had al zoiets gehoord dat je als westerse toerist meer wordt berekend. Is daar een richtlijn voor te geven?

Dat gebeurt weleens.
De kunst is om de gepubliseerde tarieven te bekijken , en dat weet je of je "getild"wordt of niet.
Men kan gewoon de tarieven bekijken via diverse Indonesische site ( ben even de namen kwijt). Of van mensen (forumlid) die daar gelogeerd hebben.
Je kan ook vouchers kopenbij grote reisburo's.. Dan is het vaak goedkoper dan de prijzen die je bij de bali moet betalen .
Let ook op week-end aanbiedingen , soms is het ook voor "residents only" .

Jan , dat een relatief "dure" reisburo extra berekent is ook "normaal" , weet nog dat een Nederlandse kennis bijna 50%meer moet betalen bij een gewone hotel ( was tig jaar geleden.
Een "grote en dus dure "reisburo heeft extra overheadkosten .

spacer line  

On 21-02-2011 13:25 hoeksie wrote:

Globale plan zou kunnen zijn: BKK-Medan- Buit lawang- (Berastagi) Samosir, Sipirok- Bukittingi-Sawah Lungo- Eilanden ten zuidoosten van Padang. Of zijn er nog andere suggesties.

Riau archipel heb ik ook nog aan geddacht, maar ik kan daar weinig info over vinden.

Christel

In Medan kan je de site van Kota MedanTourism raadplegen , heb ik vorig jaar geplaats.
Heb in de oude Hotel de Boer gelogeerd en Grand Angkasa ( ze hebben ook een site) .
Samosir heb ik geen ervaring, had alleen dagtocht gemaakt vanuit Prapat ( daar stikt het van de hotels) .Logeerde bij Hotel Niagara .
In Sipirok logeerde ik in Hotel (resort achtig) Torsibohi.Daar komen Nederlandse toeristen ook.

In Bukittinggi logeerde ik in Hotel The Hill (centraal gelegen) en hotel Pusako .
In Padang logeerde ik in Batang Arau ( surfers hotel , oud hotel ) en Pangeran Beach .
Ik heb veel adressen van hotels ( 2009) in Padang .Van Melati (Jasmijnklasse) tot 4* .
Voor Riau (KepRi) kan Oyibo jou meer vertellen.
Ze hebben ook hun eigen site .

http://www.indonesia-tourism.com/riau/

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,891,918 topic views - 240,524 posts - 13,733 topics - 34,034 members - last post @ 01-12-2020 16:06 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

141,609,458 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com