indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Naar aanleiding van onderstaande posting in het topic "Reisadvies Sulawesi" en de off topic berichten wil ik hier verder gaan met reageren.

De posting waar ik onderstaand op reageer is weggehaald omdat deze in voornamelijk Indonesisch geschreven was. Het gaat hier dus niet om een reactie van het bericht van 8 februari jl.
On 13-02-2011 09:41 Anne Mieke wrote:
Walter,

Als ik jou was zou ik mensen nog meer schrik aanjagen. Gevaarlijk in Palu? Tja, het ligt er maar he, wrong time, wrong place. Dat zoiets op de website van de ambassade staat is ook maar een momentopname. Ik ben overal in Indonesie wel eens gevaarlijke/minder aangename situaties tegengekomen.
Muggen en warm is niet alleen in Makassar maar op heel veel plekken in Indonesie. En mensen uit Makassar kasar???? Vooral in stand houden. Dat wordt nl. ook gezegd van o.a. Madura en dan vooral door mensen die er nog nooit geweest zijn.
Het is de bedoeling dat mensen zin krijgen in hun reis en niet omgekeerd.

gr
Anne mieke

On 13-02-2011 10:46 walterpoupaert wrote:
Beste Mieke,

Jaag ik mensen de schrik aan omdat ik zeg dat er dikwijls problemen zijn in Palu ?

Spreek ik met soms over de rest van Indonesia ?

Is het niet goed de mensen er op te wijzen dat ze, alvorens lang Palu passeren, eerst inlichtingen inwinnen ?

Toevallig ken ik de stad Palu goed omdat mijn schoonbroer daar woont.

Bovendien, zou u eens de mensen over heel Jawa moeten horen spreken over Makassar en Madura, ja, Madura ook.

Persoonlijk ben ik gehuwd geweest met een vrouw uit Makassar : bertengkar dari pagi sampai malam....Iya : aku kasihan!

En als u me niet gelooft, trouw dan met een Makassarees; of ga daar een tijdje wonen!

En, zou u iemand aanraden van Madura te doorreizen waar problemen met messen geregeld worden ? De rest van Indonesia is groot genoeg !

Of naar de eilanden ten oosten van Flores, waar dames alleen...u weet wel !

Ik leg mijn oren ten luistere wat de mensen hier me zeggen, en ik leer ervan.

En dan hieronder een reactie hierop naar aanleiding van een vraag van Pierre:
On 13-02-2011 23:56 walterpoupaert wrote:
Beste Pierre,
Wil je er ook naartoe ? als man loop je er geen gevaar - denk ik. Maar ja, de dames daar zijn er zeer " gatal " = horny...wellustig. Emoticon: Yummie! Emoticon: Party!

Zoals het ook in Lonely Planet wordt vemeld trouwems zijn de Nusa Tenggara Timur, zoals Flores af te raden voor dames alleen of even alleen, tenzij ze een Indonesisch kind willen. Emoticon: Stupid

Mijn echtgenote Henny vertelt me verhalen die ze in Suroboyo hoorde van vriendinnen afkomstig uit Oost- Indonesia. Emoticon: Laugh out loud

Ze verbergen zich in de bosjes ( ik bedoel de venten ) en kak of gene kak de pot op. De politie doet niks want ze doen het zelfde, volgens haar. Vooral orang ojek ( motorrrijders die je achterop vervoeren ) zijn berucht... Emoticon: Yawn
Of naar de eilanden ten oosten van Flores, waar dames alleen...u weet wel !
Wil je er ook naartoe ? als man loop je er geen gevaar - denk ik. Maar ja, de dames daar zijn er zeer " gatal " = horny...wellustig.
Zoals het ook in Lonely Planet wordt vemeld trouwems zijn de Nusa Tenggara Timur, zoals Flores af te raden voor dames alleen of even alleen, tenzij ze een Indonesisch kind willen.

Aan Walter P:
Er staat uiteraard niets maar dan ook niets in de Lonely Planet over de zogenaamde gevaren hierboven omschreven. Het "leuke" is altijd dat vooral mensen die er nooit komen hier een oordeel over hebben uit de serie "hoe komt de onzin de wereld in". Het is hier algemeen bekend dat ik vaak naar Nusa Tenggara ben geweest en voor uw informatie, ik ga er waarschijnlijk in juni weer heen.Niet een alleenstaande maar een alleengaande vrouw dus. De reis die ik zeer kortgeleden gemaakt (= de weinig bezochte gebieden van Sumatera) heb zou ik juist minder voor een vrouw alleen aanraden en dan nog de een is de ander niet. Hier wordt de plank dan ook totaal misgeslagen.

Als LP haar lezers wil waarschuwen dan staat dit onder het kopje "Dangers and annoyances" (bijvoorbeeld bij het Niasdeel van Sumatera, dit weet ik omdat ik tijdens de laatste reis uitsluitende met Sumatera ben bezig geweest) of er staan aparte ingeraamde teksten hierover zoals bijvoorbeeld bij Aceh waar uitleg wordt gegeven over de Shyariah.

Behalve onzin en vooroordeel vind ik het getuige van weinig respect. Dus er is een echtgenote die weer iets gehoord heeft van vriendinnen? Ik zal straks nog eens goed kijken of er het een en ander in de bosjes zit. De ojekrijders zijn overigens alleen in de bebouwde kom, daar waar geen bosjes zijn.

Naar mijn mening is dit forum bedoelt om mensen juist warm te maken om inderdaad naar Indonesie gaan. Behalve uw bijdragen aan het verkrijgen van visa doet u het land geen eer aan. Ik zou ook graag willen weten wat nu precies het doel is van dergelijke postings. Onder het mom van de waarheid mag gezegd worden? Het is UW waarheid notabene ook nog eens van horen zeggen.

De opmerkingen vallen ook niet onder de categorie grapjes. Als het de bedoeling was om mij op stang te jagen (iedereen weet dat ik oa Flores een warm hart toedraag) dan is dat gelukt. Als het de bedoeling was om mensen weg te jagen/te weerhouden vast ook de goede kant op (mensen die net op het forum posten moeten vaak nogal wat bras doorspitten om tot een goed verhaal/advies te komen) Dus ik vraag nogmaals "wat is hier nu de bedoeling van"?

Aan allen:
Verder, mensen die dit lezen en van plan zijn om naar Flores of andere eilanden van NTT te gaan; De eilanden zijn een welkome afwisseling ten opzichte van Java of Bali waar mensen vanalles van je willen. als je aankomt op een van de vliegvelden zoals Maumere of Labuan Bajo dan wordt je fatsoenlijk aangesproken en niet besprongen. Qua natuur en cultuur doen deze eilanden zeker niet onder voor het geeikte Bali en Java, in vele gevallen zelfs in tegendeel.Wat betreft veiligheid en ongewenste intimiteiten is het, hoe je meer naar het oosten reist, hoe veiliger en aangenamer het wordt. Op Lombok kom je nog de Bali-achtige toestanden tegen (dit is nl OOK Nusa Tenggara). Als het om veiligheid gaat dan is zelfs timor, het oosten dus (o.a. Flores, Timor, Sumba, Alor etc) voor een vrouw alleen een beter idee dan bv Lombok, ook Nusa Tenggara maar barat, het westen.
Tenslotte meld ik dat bovenstaande informatie niet afkomt van horen zeggen of via via maar de ervaring die ik er zelf opgedaan heb. En niet een of enkele keren.

Als andere hierop willen reageren dan graag. Ik heb er onderhand genoeg van dat eilanden buiten Java en Bali als primitief beschouwd worden in die zin dat je er zou moeten oppassen. Er zijn hier meerdere forumleden ooit naar Flores (en andere eilanden van NTT) geweest en voor zover ik weet is dat alleen maar voor herhaling vatbaar. Als er mensen zijn die gaan twijfelen om zaken die eerder genoemd zijn dan is dat triest. Tegen die mensen kan ik alleen maar zeggen, probeer vooral je mening te vormen door verhalen van mensen die er echt, recent geweest zijn.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

senior
User
User icon of senior
spacer line

Kijk...dat is duidelijk genoeg. Kan het alleen maar met je eens zijn wat bovenstaande betreft. Hopelijk houdt onze Belg nu eens op met dat soort nonsens.

hati hati, pelan pelan

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Het is absoluut fout om verhaaltjes die je via via vernomen hebt voor waarheid door te vertellen. Vaak zijn het befaamde stadlegendes. Waar is het veilig of onveilig?
Ik ging in 1999 de eerste keer naar IndonesiŽ ondanks een negatief reisadvies vanwege de problemen na de val van Soeharto. Nooit iets van gemerkt. Ik ben twee maal in Aceh geweest, zonder de minste problemen.

Als die negatieve verhalen uit een Indonesische bron komen, ben ik er nog eens zo voorzichtig mee. Elk jaar ben ik een maand in IndonesiŽ en terwijl mijn vrouw bij haar moeder verblijft trek ik er een tweetal weken op uit. Telkens waarschuwt ze mij voor de meest bizarre zaken die toeristen zouden overkomen. Mijn favoriet is de mensen die magische krachten zouden hebben dat ervoor zorgt dat wanneer ze hun hand op je schouder legt, je vrijwillig al je geld afgeeft. Indonesische vrienden bevestigden dit verhaal al dikwijls. Dit zou zeer vaak voorkomen. Wel, op de luchthaven in Jakarta werd ik eens gevolgd door een vrouw, plots legde ze haar hand op mijn schouder, en ...
nee ik heb mijn geld niet afgegeven. Toen ze mij bleef volgen ben ik langs de securtiy gelopen, ze was snel weg.

Zoals Anne Mieke aangeeft is het vreemd dat niemand je waarschuwt voor Bali. Loop als man alleen 's avonds maar eens over Jalan Legian in Kuta. Om de haverklap wordt je aanbevolen om een of ander huis binnen te gaan, waar de prostituees op je zitten te wachten. Dat heb ik in het 'onveilige' Aceh nog nooit meegemaakt.

Geef alleen informatie die je uit eerste hand hebt: je eigen ervaring dus. Iedereen zal er wel bij varen.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

amiek
User
spacer line

Ik ben het met Anne Mieke eens. Ik ben in 2009 op Flores geweest. En daarvoor in 1997. Vindt het nog steeds een van de mooiste eilanden die ik bezocht heb. En voelde me daar zeer veilig. Ik hoop dat het eerder gedane verhaal de mensen die van plan zijn daar heen te gaan niet afschrikt. Ik hoop Flores dit jaar of anders volgend jaar weer te bezoeken. Ik heb persoonlijk geen negatieve ervaringen opgedaan.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 14-02-2011 19:51 senior wrote:
Kijk...dat is duidelijk genoeg. Kan het alleen maar met je eens zijn wat bovenstaande betreft. Hopelijk houdt onze Belg nu eens op met dat soort nonsens.

Ik sluit me hier ook bij aan en Anne Mieke, zo'n oude rot in het reiswereldje als jij geeft inderdaad informatie die jezelf opgedaan hebt op alle eilanden die je sinds jaren bezocht hebt.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Meneer Poupert zit in toko oen aan de koffie. Meer nog als anders, hij heeft een ban.
En aangezien Jeroen een dubbelnick van dezelfde Belg ook op schroot heeft gegooid denk ik dat het even kan duren voor er een reaktie van hem komt..

It's only kinky the first time.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 15-02-2011 01:16 oyibo wrote:
Meneer Poupert zit in toko oen aan de koffie. Meer nog als anders, hij heeft een ban.
En aangezien Jeroen een een dubbelnick van dezelfde Belg ook op schroot heeft gegooid denk ik dat het even kan duren voor er een reaktie van hem komt..
Reactie van hem lijkt ook niet per se nodig, want dit is meer dan duidelijk zo.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 14-02-2011 19:14 Anne Mieke wrote: Ik heb er onderhand genoeg van dat eilanden buiten Java en Bali als primitief beschouwd worden in die zin dat je er zou moeten oppassen. Er zijn hier meerdere forumleden ooit naar Flores (en andere eilanden van NTT) geweest en voor zover ik weet is dat alleen maar voor herhaling vatbaar. Als er mensen zijn die gaan twijfelen om zaken die eerder genoemd zijn dan is dat triest.
Ach, we hebben al meer onzinnige, vreemde ideeen over dit land vernomen van dit forumlid die nog in Fantasia-land leeft, niet in de staat Indonesia. Of dit is allemaal naiviteit, of iemand zit hier de boel heerlijk te stangen en op te naaien.
Over Toko Oen (Malang) en haar bezoekers (uitkeringsmaffia) heb ik al eens uitgebreid bericht; daar ga ik niet meer over beginnen. Daarnaast gebeuren daar in Malang veel meer zaken die het buitenlicht niet kunnen verdragen (zie de moord op de fam. van Antwerpen) en dan zal dhr. Poupaert allerlei andere eilanden van Indonesia gaan bestempelen als gevaarlijk of dubieus????

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 14-02-2011 19:14 Anne Mieke wrote: Als andere hierop willen reageren dan graag. Ik heb er onderhand genoeg van dat eilanden buiten Java en Bali als primitief beschouwd worden in die zin dat je er zou moeten oppassen. Er zijn hier meerdere forumleden ooit naar Flores (en andere eilanden van NTT) geweest en voor zover ik weet is dat alleen maar voor herhaling vatbaar.
Ook even terugkomend op die vermeende primitiviteit van de ®buiteneilanden® dan kan ik alleen maar opmerken dat de houding en normen van vele Javanen, Balinezen en Sumatranen bij mij eerder als primitief overkomen dan bijv. de bewoners uit NTT, Maluku en Papua.
Op de meest afgelegen eilanden rond de kust van Papua kom ik bewoners tegen die correct Indonesisch spreken (hoewel Papua pas sinds de 60-er jaren een deel van RI is geworden). Ook op Maluku en NTT kan ik me uitstekend verstaanbaar maken. Dit allemaal in tegenstelling tot Java en Bali waar ik vaak een tolk nodig heb omdat de bewoners niet in staat zijn zich in behoorlijk BI uit te drukken. Daarnaast is de gedachtengang van de bewoners van West-Indonesie even bekrompen, dan wel meer bekrompen, als die uit de oost. Tevens zijn m.n. Balinezen en Javanen ontzettend arrogant richting hun medelandgenoten van andere eilanden, dit op niets gestoeld dan domme vooroordelen waarvan AM een staaltje heeft genoemd.

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Ook wij hebben verder gekeken dan onze neus lang was en de "adviezen"naast ons neer gelegd. Madura, een prachtig eiland. Zeer de moeite van een bezoek waard. Geen last gehad van de bevolking. Zelfs vriendelijker dan op Java en Bali. Sumba, Sumbawa, Flores, Timor??? Geweldig. Ik zou zeggen: "Doen". Sulawesi, Kalimantan ook doen. Mijnheer Poepert kraamt onzin uit. Emoticon: Nooo

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

spacer line  

On 15-02-2011 07:57 BintangJan wrote:
Mijnheer Poepert kraamt onzin uit. Emoticon: Nooo

Walter Poupaert schrijft ook uitgebreide informatie over visumprocedure.
Jammer dat hij in zijn enthousiasme denkt dat zijn ervaring en kennis ( al dan niet van horen zeggen) hier plaatst zonder enige terughoudenheid.
En soms niet waar kan zijn .

V.w.b alleen reizende dames in Indonesia en in het bijzonder buiten Java is het bij sommige gebieden en mensen nog steeds "not done ".
Maar dat geldt alleen voor de Indonesiers zelf ,
Ik denk dat Walter de verhalen van zijn eigen Indonesische nyonya projecteert op de vrouwelijke toeristen.

Dat alleen reizende dames soms benaderd worden door plaatselijke jago's ( al dan niet een kampung haan) is afhankelijk van de SiKon (Situatie & Conditie).
Voor mensen die vaker in Indonesia reizen of zelfs daar wonen kunnen "misleidende" adviezen / verhalen doorprikken.

Hoop dat ze het ook doen om de nog onervaren reizigers te helpen .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 14-02-2011 23:14 erwin wrote:

Geef alleen informatie die je uit eerste hand hebt: je eigen ervaring dus. Iedereen zal er wel bij varen.

Dat is waar .
Aan de andere kant moet men beseffen dat Indonesia een land van tegenstellingen is .
Het is voor een toerist of iemand die met een Indonesier/Indonesische getrouwd zijn of daar woont ook "moeillijk" om hun eigen ervaringen te projecteren op heel Indonesia en de bewoners.
In een Indonesische "reisforum" had ik de genoegen gehad met een paar ervaringsdeskundige die "alles" weet over Indonesia terwijl ze alleen maar een klein deel van de Indonesische samenleving had verkend.
En als ze toevallig met een Indonesische vrouw getrouwd zijn , dan is de info van hun vrouw vaak doorslaggevend. Dat zegt mijn vrouw is een vaak gebruikte argument.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-02-2011 08:20 Surya Atmadja wrote:
Ik denk dat Walter de verhalen van zijn eigen Indonesische nyonya projecteert op de vrouwelijke toeristen.
Dat lijkt me wel duidelijk na al die prejudices van voornoemd forumlid en het telkens aanhalen van zijn eega. Dit zijn typische vooroordelen van Javanen/Balinezen.

En als ze toevallig met een Indonesische vrouw getrouwd zijn , dan is de info van hun vrouw vaak doorslaggevend. Dat zegt mijn vrouw is een vaak gebruikte argument.
Terwijl die vrouw vaak nog minder bereisd is dan haar buitenlandse ega. Hoewel ik mijn partner ook wel eens aanhaal, is haar mening verre van doorslaggevend daar ik in de loop der jaren meer van het land heb gezien via al mijn werkzaamheden dan zij ooit te zien zal krijgen.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

YB, er is geen vergelijking voor de superlatieven van onze Belgische vriend met zonnebril.En als tie verstandig is stopt tie ook met de flauwekul. En hij heeft tijd zat nu, te Toko Oenen. Morgen is dat weer anders. Anne Mieke heeft duidelijk haar punt gemaakt.

De rest van de flauwekul helpen we hier wel op schroot.

It's only kinky the first time.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Allereerst dank voor alle reacties (die weer voor nieuwe zorgen)

Alleenreizende Indonesische vrouwen zijn er inderdaad heel, heel erg weinig. Bovendien gaan IndonesiŽrs sowieso zelf niet vaak alleen op vakantie. Het gaat er ook om dit te bekijken vanuit de westerse reiziger en niet vanuit de IndonesiŽr, immers het gaat hier om reisadviezen aan voornamelijk westerlingen en dan nog met name Nederlanders en Belgen.

Mijn ervaring als alleenreizende varieert dan ook van bewondering ("dat je dat durft" Emoticon: Wink tot kasihan ("wat zielig dat je helemaal alleen op stap moet", met de nadruk op moet want dat dit een eigen keuze is komt vaak niet bij ze op) en een enkele bedenking ("wat doet een vrouw alleen op reis" Emoticon: Wink en dan letterlijk bedenkingen, dat zal sowieso haast nooit rechtstreeks gezegd worden. Mannen zullen dit minder snel te hebben volgens mij.

Ik weet meer over Indonesie dan mijn (Indonesische) man. Dat is niet uniek, IndonesiŽrs zelf zijn vaak veel minder geÔnteresseerd dan toeristen/reizigers die vooraf zich inlezen en verdiepen in vanalles en nog wat. Een IndonesiŽr op vakantie komt vaak niet eens verder dan het hotel en velen hebben ook de mogelijkheid niet om alle uithoeken te zien. Ze weten vaak minder van topografie van hun eigen land. Een mooi voorbeeld daarvan is dat ik vaak moet uitleggen waar Sumbawa ligt omdat voor veel mensen Sumba en Sumbawa OF hetzelfde is OF er wordt vanuit gegaan dat ik een verkeerde spelling gebruik. Wat iedereen wel weet is waar Bali ligt. Op Bali MOET je geweest zijn (lees: Kuta en Sanur) maar ik denk dat dat meer om de status is. Indonesiers in goeden doen en het dus kunnen betalen, die oog hebben voor natuur en cultuur zijn er niet zoveel.
Als ik uitleg dat ďSumba di bawah SumbawaĒ ligt (een leuke woordspeling die betekent dat Sumba onder Sumbawa ligt (zo ongeveer dan) is de verwarring nog groter.
Ook weet men vaak weinig over gewoonten en gebruiken op andere eilanden, talen etc. Zo heb ik eens uitgelegd dat het hindoeteken geen hakenkruis is! IndonesiŽrs laten zich ook vaak leiden door overleveringsverhalen en zijn vaak ronduit vijandig ten opzichte van elkaar. Iemand uit bv Flores zal zeggen weinig op te hebben met iemand van Lombok en omgekeerd. Waar dat door komt weet ik niet, het enige dat ik kan verzinnen is desinteresse en mekaar napraten. Ook op Noord Sumatera, relatief dichtbij, wordt er vanalles in het wilde weg over Aceh geroepen. Zomaar wat voorbeelden, er zijn er tientallen. Dat is allemaal nog daaraantoe. Maar als een westerling zoiets zegt en pretendeert dingen te weten die gewoonweg niet waar zijn, althans niet voor 100% en dan ook nog eens verwijst naar onbetrouwbare bronnen dan is dit in en intriest.

Een IndonesiŽr zal ook sneller iemand kasar (grof) vinden dan wij. Het is eigenlijk al kasar om iemand recht aan te kijken of gewoon te zeggen waar het op staat of ď brutaleĒ vragen te stellen bij de dokter. Die normen en waarden liggen bij ons anders. Ik zou soms wel willen dat ze dan wat meer kasar waren, dus rechtstreekser, een duidelijke ja of nee. Maar ik heb me te schikken naar de doís en dontís daar en het zoeken van een middenweg is ook een oplossing.

Hoewel het in eerste instantie expliciet over Sulawesi en Nusa Tenggara ging, gaat het natuurlijk om andere gebieden waarover vooroordelen bestaan zoals Aceh (al genoemd door, ik ben er zelf nu een paar keer geweest). En zoals Jan al zegt en ik zelf ook kan beamen, Madura is een prachtig en interessant eiland dat weer heel anders is. Maluku is na Sulawesi ook niet meer zo ver weg met de mooiste stranden waar dan ook, veel geschiedenis, muziek.

De wereld is vol met aannames en veronderstellingen, maar als je iets niet weet dan maar beter alles tot op de bodem uitzoeken in plaats van als een kip zonder kop vanalles roepen.

Maar zoals gezegd ik heb mijn punt gemaakt en ik hoop dat ook niet-posters dit pleidooi lezen en zich niet van de wijs laten brengen om eens wat anders te kiezen dan Java of Bali en het kaf van het koren te scheiden.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

On 15-02-2011 21:35 Anne Mieke wrote:

1.Ik weet meer over Indonesie dan mijn (Indonesische) man. Dat is niet uniek, IndonesiŽrs zelf zijn vaak veel minder geÔnteresseerd dan toeristen/reizigers die vooraf zich inlezen en verdiepen in vanalles en nog wat.

2. Een IndonesiŽr op vakantie komt vaak niet eens verder dan het hotel en velen hebben ook de mogelijkheid niet om alle uithoeken te zien.
Ze weten vaak minder van topografie van hun eigen land.

3.Ook weet men vaak weinig over gewoonten en gebruiken op andere eilanden, talen etc.

4.Een IndonesiŽr zal ook sneller iemand kasar (grof) vinden dan wij. Het is eigenlijk al kasar om iemand recht aan te kijken of gewoon te zeggen waar het op staat of ď brutaleĒ vragen te stellen bij de dokter.

5. De wereld is vol met aannames en veronderstellingen, maar als je iets niet weet dan maar beter alles tot op de bodem uitzoeken in plaats van als een kip zonder kop vanalles roepen.

5. De wereld is vol met aannames en veronderstellingen,

Is ook zo.

1.Het is niet uniek , ik zou zeggen bijna universeel.
Dat merk ik zelf.
Wat ik weet van Nederland is een soort huis tuin keuken kennis.
Keukenhof , Volendam , Zaanse Schans , Delta Werken , Maduro Dam Van Goch /Rijksmuseum ..
Mijn gasten ( toeristen uit Indonesia) weten soms meer over toeristische atractie in Nederland.
Het kan aan mij liggen Emoticon: Wink .

Ik vraag me af of Mientje of Pietje die in ergens in de provincie wonen parate kennis heeft over de Nederlandse toerisme.
Of de zeden / gewoonten van andere provinciaals ?
En zeker als ze op school niet goed opgelet hebben.

2. En zijn verschillende soorten toeristen .
De cultuur en natuur "freaks" .
De feestgangers die de 4 S als vakantie beschouwen.
Voorbeeld Nederlandse toeristen aan de Spaanse Costa .

3.Er zijn verschillende redenen.
a.. Ze hebben te weinig opleiding en vorming gehad .
b. Of niet goed opgelet tijdens hun SMP/SMA periode.
In principe kreeg men ( in mijn tijd) voldoende informatie .
In de huidige internet wereld kan men veel meer informatie vergaren.
Zelfs topografie ( domweg de atlas bestuderen) wqas 40-45 jaar geleden standaard .
Ik vraag me af wat ze tegenwoordig op hun SMP-SMA en de Sekolah Kejuruan ( Beroepsonderwijs ) krijgen.
Vergeet ook niet dat Indonesia een heeel groot land is(55X Nld ?) , uit verschillende grote en kleine eilanden , uitgestrekt gebied zo groot vanaf Loetjebroek tot (bijna) de Oeral gebergte.
Met tientallen deelvolkeren , met eigen taal en cultuur .

Ik ben geboren in Djakarta , grootgebracht .
Mijn kampung halaman is Djakarta , West Java is mijn "speelplaats", en toch ben ik nog niet naar Ujung Kulon geweest .

Men moet ook rekening houden dat Indonesische " provinciaals"" die geboren en getogen zijn in hun eigen streek vaak alleen maar met hun streekgenoten omgaan .
Dus hun kennis over de andere deelvolkjeren was vaak van horen zeggen of ut verouderde boeken afkomstig.

Het is anders dan de Indonesiers die in een grote stad/regio geboren en gewoond hebben , de kans dat hij in contact komt met migranten is relatief groot.
Ook kunnen studenten uit andere delen van Indonesia studeren in een S.T/ Universiteit waar ze ook andere mensen ontmoeten.

De meesten zitten vaak in hun eigen streek .

Het is bijna te vergelijken met Nederland . Toch ???

4. Ik denk dat de redelijk opgeleide Indonesier (HBO-Uni nivo) het vershil tussen "brutaal"of "kritisch"zijn wel weten.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Een IndonesiŽr zal ook sneller iemand kasar (grof) vinden dan wij. Het is eigenlijk al kasar om iemand recht aan te kijken of gewoon te zeggen waar het op staat of ď brutaleĒ vragen te stellen bij de dokter. Die normen en waarden liggen bij ons anders. Ik zou soms wel willen dat ze dan wat meer kasar waren, dus rechtstreekser, een duidelijke ja of nee. Maar ik heb me te schikken naar de doís en dontís daar en het zoeken van een middenweg is ook een oplossing.

Ik neem de vrijheid om te zeggen dat dit pure onzin is Anne Mieke.
Aanpassen ok.
Alles pikken lijkt me een beetje ver gezocht, want dan heb je niet voldoende aan een dompet maar dan moet je een hutkoffer met geld mee nemen naar IndonesiŽ.
Er bestaat hier geen gulden middenweg.
Je doet mee of je doet niet mee, vaak willen Indonesiers ook niet meedoen maar het opzien naar iemand die een stap hoger staat wordt met de paplepel ingegoten.

Je weet als je zolang in IndonesiŽ komt ook best wel dat bij het eerste de beste incident wat zich voor doet en er ťťn iemand zijn waffel open doet dat de hele kudde gelijk gaat instemmen en dat het dan snel op gelost is, ik heb legio voorbeelden.
Het is vaak geen kwestie van beleefdheid maar meer schijterigheid om de eerste te zijn die wat zegt.

De brutale mens hier heeft de halve wereld.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-02-2011 11:11 Malam wrote:

Ik neem de vrijheid om te zeggen dat dit pure onzin is Anne Mieke.
Aanpassen ok.
Alles pikken lijkt me een beetje ver gezocht, want dan heb je niet voldoende aan een dompet maar dan moet je een hutkoffer met geld mee nemen naar IndonesiŽ.
Er bestaat hier geen gulden middenweg.
Je doet mee of je doet niet mee, vaak willen Indonesiers ook niet meedoen maar het opzien naar iemand die een stap hoger staat wordt met de paplepel ingegoten.

Je weet als je zolang in IndonesiŽ komt ook best wel dat bij het eerste de beste incident wat zich voor doet en er ťťn iemand zijn waffel open doet dat de hele kudde gelijk gaat instemmen en dat het dan snel op gelost is, ik heb legio voorbeelden.
Het is vaak geen kwestie van beleefdheid maar meer schijterigheid om de eerste te zijn die wat zegt.

De brutale mens hier heeft de halve wereld.

Nee Malam, dat is geen pure onzin. Je weet zelf ook wel dat jij als man je waffel wel open kan trekken maar voor een vrouw ligt dat een stuk anders. Natuurlijk pik ik niet alles maar ik vind het niet zo gemakkelijk om daar de juiste weg in te vinden. Ik heb wat dat aangaat om neit zoveel vergelijkingsmateriaal.
Een brutaal mens is ook iets anders dan een doortastend en assertief mens, alleen wordt dat in Indonesie vaak niet herkend.
Het gaat ook niet alleen maar om zaken waar geld mee gemoeid is.
Tenslotte komen wij van een andere wereld, zijn anders opgevoed, andere omstandigheden en hoe je het wendt of keert, dit zal altijd enige invloed hebben op het handelen. Ik kan nog zo mijn best doen om verbaal of non verbaal uit te leggen dat ik een gewoon mens ben maar je ondervindt als westerling een andere benadering en behandeling. En ik geef grif toe dat ik dat soms best moeilijk vind.

paulana
User
spacer line

Een andere behandeling - benadering bij vreemden of ook bij (schoon) familie Anne - Mieke ???

Om Swastiastu

spacer line  

Typisch een Westerse benadering.
Veel Westerlingen i.h.b de Nederlanders gaan zich gedragen zoals ze denken dat de Indonesiers het willen .
Daardoor komen de misverstanden .

Een gelijkwaardige open gesprek is pas mogelijk als betrokkenen dezelfde taal spreken en dezelfde" level" hebben .En de wil aanwezig is bij de betrokkenen.
Anders is het gedoemd om te mislukken.
De Indonesiers gedragen zich zoals ze denken dat de Nederlanders het willen en omgekeerd ook . Met resultaat een grote kans aan misverstanden en zeker alsmen met stereotiepen de andere te benaderen.
De ene Indonesier kan ook niet zomaar met andere Indonesiers praten/discussieren zonder rekening te houden uit welke streek die andere afkomstig is , de level , de adat etc. Ik spreek uit eigen ervaring in Indonesia en in Nederland .
Als dat problemen kan geven dan vraag ik me af hoe een buitenlander die alleen maar met andere buitenlander omgaat, of toevallig getrouwd zijn met een Indonesische man/vrouw het doen .
Aangenomen dat beiden dezelfde taal spreken ( Indonesisch en of Nederlands of Engels).
Hoe kan een buitenlander die een paar jaar gewoond te hebben en zo goed als geen contacten hebt met de schoonfamilie en Indonesische collega's / vrienden ( door taal of sociaal barierre) het redden ?
Dat doet me denken aan het boek De Expat van Max de Bruin, of diverse boeken van expat/buitenlanders zoals Living with the Dutch , The Undutchtable .

paulana
User
spacer line

Ome Sid , gewoon jezelf zijn en ook geven is voor mij het beste = wederzijds respect

Om Swastiastu

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 16-02-2011 11:28 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Nee Malam, dat is geen pure onzin. Je weet zelf ook wel dat jij als man je waffel wel open kan trekken maar voor een vrouw ligt dat een stuk anders. Natuurlijk pik ik niet alles maar ik vind het niet zo gemakkelijk om daar de juiste weg in te vinden. Ik heb wat dat aangaat om neit zoveel vergelijkingsmateriaal.
Een brutaal mens is ook iets anders dan een doortastend en assertief mens, alleen wordt dat in Indonesie vaak niet herkend.
Het gaat ook niet alleen maar om zaken waar geld mee gemoeid is.
Tenslotte komen wij van een andere wereld, zijn anders opgevoed, andere omstandigheden en hoe je het wendt of keert, dit zal altijd enige invloed hebben op het handelen. Ik kan nog zo mijn best doen om verbaal of non verbaal uit te leggen dat ik een gewoon mens ben maar je ondervindt als westerling een andere benadering en behandeling. En ik geef grif toe dat ik dat soms best moeilijk vind.

We kunnen daar diep op in gaan Anne Mieke, lijkt me overigens vrij zinloos want dan krijgen we een oeverloze discussie, 10 mensen met 10 verschillende meningen waar met goed fatsoen niet uit te komen is.

Ik kan alleen maar mijn ervaringen en gedachten ventileren.
Oyibo zegt het vaak, IndonesiŽ is een derde wereld land, dat is ťťn
Ongetwijfeld zal je de Maslov theorie kennen, de eerste levensbehoeften van een mens, tot het moment van zelfontplooing.
Wij zijn inmiddels vele stappen verder als de mensen in IndonesiŽ.
Dat bekent nog steeds niet dat Indonesische mensen anders zijn dan wij, ze zijn precies het zelfde, alleen ligt er nog steeds de nadruk om te overleven, dat maakt mensen niet sociaal, om het woord asociaal niet te gebruiken.

Zolang het binnen de familie/vriendenkring is zijn ze onvoorstelbaar gastvrij en beleefd, daar kunnen wij westerlingen nog wat van leren.
Mar zo snel ze de voordeur achter zich dicht hebben getrokken dan zijn ze ieder gevoel van sociaal denken kwijt en hebben alleen maar overlevingsdrang zonder om zich heen te kijken.
Het interesseert ze geen ruk wat er om hun heen aan de hand is, nog erger ze hebben het niet eens in de gaten.

Op het moment dat ze op asociaal gedrag gewezen worden kijken ze je vaak verbaasd aan, allereerst heeft nog nooit iemand het lef in zijn donder gehad om dat te zeggen en ten tweede ze hebben het zelf niet eens in de gaten wat ze doen, pas op het moment dat ze er op worden gewezen dan zien ze de waanzin van hun eigen handelen pas en dan schamen ze zich er voor.

Nu moeten wij Westerlingen natuurlijk niet trachten het befaamde wijsvingertje te gebruiken, maar goed alles over ons heen laten komen is ook te zot voor woorden.
Gewoon met de nodige tact en beleefdheid kenbaar maken dat als er een rij van 10 mensen staat dat je die niet voorbij loopt of als ik met een verkoper bezig bent dat er ťťn met zijn grote sla smoel tussen komt of dat er een bepaald artikel wel of niet is, dat je dat niet pikt, vindt ik niet meer dan normaal.

Legio voorbeelden, aanpassen ja, het kaas van je brood af laten vreten in IndonesiŽ nee.
Vaak heb je als je een opmerking maakt vele medestanders, alleen zijn ze zelf vaak te bang om het voortouw te nemen.
Waarbij het natuurlijk altijd een handje helpt als je een mondje Indonesisch spreekt.

De kritiek gaat mij ook soms te ver Anne Mieke, vaak kan ik er zelf niet over oordelen, ik heb weinig van IndonesiŽ gezien, voor mij is het Java Java en Java dus ik kan er niet zo goed over oordelen, dus dan maar geen commentaar.
Maar we moeten de boel ook niet gaan romantiseren, op vakantie gaan ok, het naar je zin hebben ok, maar na 2 weken Bali ala minuut te willen gaan emigreren en het wiel opnieuw uit gaan vinden daar zakt me broek van af.

Ik heb het naar IndonesiŽ gaan in alle facetten meegemaakt, eerst elk jaar 6 weken vakantie, nu haast 3 jaar onafgebroken in IndonesiŽ, nog sterker ik heb nog meer als een jaar gewerkt hier ook, IndonesiŽ is een mooi land, fijn om op vakantie te gaan, zelfs fijn om er als gepensioneerde je tijd door te brengen, maar voor de rest is het ťťn grote shit bende en moet je iedere minuut van de dag op je hoede zijn.
In het verkeer, als je wat wil kopen of als je niet voldoet aan de geloofsnormen van de imams, enz. enz.
Laten we toch eerlijk zijn, een geloof aannemen om te kunnen trouwen is toch middeleeuws!!!!!!
Als je muntjes in je zak hebt en je rukt een meisje van 17 jaar uit de kampung, terwijl je al getrouwd bent, je schopt ze met jong en je flikkert ze er uit om een nieuwe maagd uit de kampung te rukken, is toch ook middeleeuws, nou Anne Mieke dat is ook IndonesiŽ, dus alstublieft niet romantiseren.

De waarde, zin en onzin over reisadviezen?
Ik heb mijn vrouw in Nederland ontmoet, dus we gingen naar IndonesiŽ op vakantie, pas na 4 of 5 jaar kon ik het een beetje gaan waarderen, deed het in eerste instantie voor mijn vrouw, ik ben er nu aan gewend en heb het ook werkelijk naar mijn zin, maar zonder mijn Indonesische vrouw had ik na ťťn vakantie IndonesiŽ al uitgestuft op mijn verlanglijstje.
Ben in enorm veel landen geweest, heb zelf ook nog een tijdje gevaren dus heb wel het ťťn of ander gezien, maar zoveel schijnheiligheid als in het grootste moslimland ter wereld ben ik nog nooit tegen gekomen.

Een ieder mag het met mij oneens zijn, maar zo zie ik de dingen, neemt niet weg dat ik het nog steeds naar mijn zin zit hier, maar mijn huis in Nederland opruimen en definitief verkassen?
Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-02-2011 17:44 Malam wrote: Maar we moeten de boel ook niet gaan romantiseren, op vakantie gaan ok, het naar je zin hebben ok, maar na 2 weken Bali ala minuut te willen gaan emigreren en het wiel opnieuw uit gaan vinden daar zakt me broek van af.
..................
Laten we toch eerlijk zijn, een geloof aannemen om te kunnen trouwen is toch middeleeuws!!!!!!
Als je muntjes in je zak hebt en je rukt een meisje van 17 jaar uit de kampung, terwijl je al getrouwd bent, je schopt ze met jong en je flikkert ze er uit om een nieuwe maagd uit de kampung te rukken, is toch ook middeleeuws, nou Anne Mieke dat is ook IndonesiŽ, dus alstublieft niet romantiseren.
Je neemt me de woorden uit de mond (alleen iets "directer" ). Door mijn werkzaamheden alhier word ik zowel geconfronteerd met de rotzooi die Nederlanders hier maken van hun leven als de manier waarop de ene Indonesier de ander (a-)sociaal behandelt. Er zijn forumleden die mij negatief vinden...zal wel. Ga maar eens een paar dagen met mij mee......dan ziet men een groot deel van de samenleving ook eens van een andere kant.....en niet bepaald positief (zacht uitgedrukt). 3e wereld land en kuddedenken (groepsidentiteit). Al vanaf eind jaren-80 toen ik me heir wilde settelen, heb ik nooit een fantasiebeeld gekregen van het land. Bijna een jaar in de rotzooi van Jakarta leert je heel snel hoe de samenleving in elkaar steekt.

Ik heb het hierboven al even gehad over primitiviteit.......een samenleving die vol met vooroordelen zit, bepaalde zeeeer primitieve religies de boventoon laten voeren en zich gedraagt als een kuddedier zonder gebruik van de hersenen die ze van hun Allah, Shiva of Jesus hebben gekregen te gebruiken. Gelukkig zijn er voldoende bewoners die zich daaraan onttrekken.....alleen die hoort men niet. Wel het achterlijke kuddevolk dat Allah u'akbar schreeuwt tijdens het doden van een medemens, of om Santi murmelt bij het verwoesten van de woningen van mede(ei)landgenoten.

Dan de Nederlanders hier: de wereldvreemde Balilovers die die discriminerende, achterlijke hindoe-Bali religie nog ophemelen ook, en die islam-converts. Gisteren kwam ik in de supermarkt nog zo'n Nederlandse geloofsidioot cq. bekeerling tegen die nog Roomser dan de paus was; zowel hij met een broek-op-hoog-water, vrouw in burka en kind van 2 jaar met een jilbab op. Daar zakt mijn broek vanaf. Totaal geen eigenwaarde meer.

Nee, zoals ik al in een ander topic aanhaalde: Indonesie is aan het stijgen op de ladder van mislukte staten. Professioneel gezien moet ik Indonesie aanprijzen, persoonlijk gezien kan ik het huidige Indonesie alleen maar afraden. I.p.v. enige vooruitgang in de richting van individualistisch denken, wordt het groepsdenken gepromoot. De top van de pyramide van Maslow is nog lange na niet in zicht.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Yogya-Bali; ik zou graag eens een paar dagen met je mee gaan. Ik vrees alleen - zoals je zelf al aangeeft - dat ik mijn vooroordelen (die komen toch ergens vandaan) direct bevestigd zal krijgen. Wellicht nog in de overtreffende trap, omdat ik toch niet zo heel radicaal ben voor zover ik weet.

Die Nederlander met die burka-vrouw en hoofddoek-kind.. triest voorbeeld van hoe het absoluut NIET moet naar mijn mening. Zeker het verplichten van kleine kinderen om ergens bij te horen op een dermate openlijke manier is een schande.

Dat moederlief de vrouw erin trapt heeft wellicht te maken met een verleden als hoertje ... eeh pardon .. hard werkende zelfstandige vrouw, je moet immers toch iets doen om het te compenseren daar je hebt liggen wippen in het zicht van Allah. Ze zal niet de eerste zijn die door de Islamitische mangel gehaald wordt nadat uitgekomen is waar ze haar centen vandaan had. Natuurlijk had iedereen al jaren een vermoeden, maar als 1 persoon uiteindelijk hardop denkt wat het vermoeden is, dan roept direct daarna iederen 'ja, dat dacht ik ook al jaren!'...

De laatste tijd voornamelijk is het religieuze geweld flink in opmars EN krijgt het ook enige aandacht. Goede zaak, al is het druppel op een gloeiende plaat. Ik zie nu steeds meer Pakistaanse beelden waar Moslims elkaar bestrijden omdat ze een andere profeet hebben, op andere dagen Idul Fitri vieren en straks ook omdat de buren Christen zijn.. en uiteindelijk 'lekt' dat uit naar de internationale media.... en dat komt een land als Indonesie niet te boven, want het ontbreekt vooralsnog totaal aan daadkracht in de regering bij Yudhoyono.

Dat religieuze geweld is - in tegenstelling tot eerdere grote bomaanslagen - voornamelijk gericht op de eigen buren, opgestookt door mensen van buitenaf die denken dat het anders moet. Echter is het een kleine stap naar links of rechts en er worden straks buitenlanders gelynched want.. 'dat zijn Amerikanen'.. en zo niet, dan 'werken ze samen met Amerikanen' opgehitst door een of andere haatbaard a la Abu Bakar Bashir. Want ook hier zijn de mensen arm en voor 25.000 Rupiah, een sigaret en een lunch slaat men kerken kort en klein zonder in te zien wat ze daadwerkelijk veroorzaken in hun eigen samenleving en directe omgeving.

Ho Lee Fuk

Mas Rob
User
User icon of Mas Rob
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Yogya-Bali
Maar in feite doe je nu hetzelfde als de "Bali-lovers" en andere romantici. Je geeft een oppervlakkig waarde-oordeel over IndonesiŽ die is gebaseerd op je eigen achtergrond, normen en waarden, persoonlijke ervaringen en verwachtingen. Hierdoor is ook het door jou geschetste beeld van Indonesiť is een vervorming van die veelvormige Indonesische werkelijkheid. Het is als het ware het spiegelbeeld van het romantische beeld: de roze wolk vervangen door een zure hoosbui.

Wanneer alles al bekend wordt verondersteld, alles in hokjes wordt gestopt, alles langs de eigen meetlat wordt gelegd, dan is er geen plaats meer voor nieuwsgierigheid en verwondering. De blik vernauwt: kennis verwordt tot schematisch denken, ervaring tot geestdodende routine en opinie tot clichť.

Waar is toch die scherpe, frisse blik van je gebleven?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,672,034 topic views - 236,682 posts - 13,710 topics - 28,457 members - last post @ 21-02-2020 14:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

129,996,159 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com