indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

fsmissaert
User
spacer line

Ik zoek iemand die in Banjaratma tegen vergoeding mensen wilt rondleiden in de suikeronderneming en/of desa.
Moet in staat het engels beheersen, of natuurlijk nederlands. Banjaratma wordt in juni 2011 bezocht.
Ook een chauffeur die in het bezit van een auto is en beschikbaar is in de maand juni.
Mvg. Fred Smissaert
+31582563405

Pseudo-Indo members.chello.nl/f.smissaert/spanje.htm

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Een paar maanden geleden was ik nog in Banjaratma bij een oud werknemer van de suikerfabriek. De fabriek is inmiddels gesloten, maar met een kleine vergoeding aan de bewaker kan men er wel in.
Ik ken niemand die daar Engels of Nederlands spreekt hoewel de nazaten van dhr. Wijnveldt nog tegenover de ingang woonachtig zijn. Echter hun beheersing van het Nederlands is niet zo denderend. Zij kunnen echter wel als gids optreden en van alles vertellen. Neem een auto uit Cirebon (dichtst bij Brebes) met een Engels/Nederlands sprekende gids van daar en ter plekke kunt u met de oud-bewoners cq. (nazaten van) de oud-werknemers een gesprek voeren.

fsmissaert
User
spacer line

Yogya-Bali, heel interessant wat je schrijft. Eerst bedankt voor de snelle reactie! Ik ben ook een oud-bewoner van de Suiker Fabriek Bandjaratma geweest. Ja, de onderneming heette toen nog zo. In 1957 ben ik als 10-jarige jongetje naar NL vertrokken. De naam Wijnfeldt is gisteren nog door mijn oudere broer genoemd, want we probeerden alle namen op een rijtje te zetten. Als je nog een paar namen weet....
Bovenstaande vragen die ik heb gesteld, is namens Mary Boone-de Jong. Zij heeft tot september 1955 in Banjaratma gewoond en gaat in juni een kijkje nemen.
Ook heeft Roy Clignett (ook oud-inwoner) mij benaderd na mijn oproep in het Pelita-forum. Roy is 2 jaar geleden in Banjaratma geweest en zal volgend weer gaan.
Hartelijk dank voor de info.
Schroom niet mij persoonlijk te mailen of te bellen. f.smissaertRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.chello.nl
Fred Smissaert.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De onderneming heet nog steeds Banjaratma en het dorp er omheen ook. Ik ben jaren geleden wel eens in de fabriek geweest, maar afgelopen jaar bleek deze dus volledig gesloten te zijn. Echter toegang lijkt mij wel mogelijk.
Ik weet echter geen andere namen. Ken alleen de zoon en weduwe van wijlen dhr. Wijnveldt. Meer info heb ik jammer genoeg niet.

fsmissaert
User
spacer line

Yogja-Bali, in mijn tijd heette de onderneming Ban-d-jaratma met een d (NL). Waarschijnlijk is de naam met de overdracht van de onderneming in 1958 in Banjaratma veranderd. Als men Google hanteert en in Bandjaratma zoekt, dan zal je zien dat er bijna alleen Nederlandse resultaten te zien zijn.
Deze oproep http://www.semarang.nl/mboard/msg/508.html heb ik vorig jaar gedaan en ben nog steeds op zoek naar de mensen. Toch leuk om mensen op het web te ontmoeten die ooit in Banjaratma geweest zijn. Ik krijg gewoon de kriebels ervan, want het is 53 jaar geleden en de tijd dringt. Mijn vrouw en ik hebben in 2013 een reis in die richting gepland....
Mvg., Fred Smissaert

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. fsmissaert

Ik lees hier suikerfabriek bandjaratma dat komt me bekend voor.Ik ben in slawi geboren en op de suikerfabriek Pagongan grootgebracht.Tijdens de japse tijd zaten we vast op de onderneming.Toen de jappen capituleerden waren we overgeleverd aan de fannatieke daroel islam.En in 1945-1946 werden alle nederlanders op de ondernemingen bandjaratma en balapulang en brebes vermoord.En toen trokken ze door naar tegal en omgeving.Wij waren god zij dank op tijd vertrokken naar het bersiap kamp in tegal want wij stonden ook op de dodenlijst.
Ik krijg er nog rillingen van als ik daar aan denk.

Shalom

fsmissaert
User
spacer line

Bokito, ik kan eigenlijk niet veel vertellen over de japanse tijd. Ik ben in SF Gending opgegroeid. Wel kan ik vertellen dat in een beerput Jappanners werden gevonden die waarschijnlijk door de Darul Islam of door extremisten zijn omgebracht. We hebben tussen 1955 en 1957 in Banjaratma gewoond en in die tijd hadden we wel veel last van de rampokkers van de DI, vooral aan het einde van een campagne van de fabriek. Het werd kritiek en we vertrokken in 1958 naar Nederland. Bokito, ken je uit jouw tijd nog namen van mensen die op de onderneming gewoond en gewerkt hebben?
Met dank, Fred Smissaert. +31582563405

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Eigenlijk kennen we de families van badjaratma niet en mijn broer en zusters gingen met de schoolbus in tegal naar school en de kinderen van bandjaratma gingen in ceribon naar school.Ik was toen pas 5jaar.

Shalom

fsmissaert
User
spacer line

Nou, we zaten in Tegal op de concordante school en gingen met de bus van de onderneming. De school lag bij het zwembad. Het naar schoolgaan was voorbij, toen er op onze bus werd geschoten.

spacer line  

Of het zo zin moet. Vandaag hervond ik de briefkaart die mijn vader zond aan moer vanuit Fukuoka . Zijn laatste bericht voor de kerst en zijn heengaan.
geadresseerd aan. Mrs A Hauwert. SF Bandjaratma / Brebes. Gedateerd 25 dcmber 1945. In het Engels , vol zorg om de situatie van moeder, zijn kinderen en de financien.
In andere gegevens door de Japanse registratie mee gegevn staat: Dat hij begraven is in et Stads graven centrum voor vreemdelingen. Niets klopt. Want de overlijdens acte : 1945 op 30 april te Fukuoka. Zijn naam: Albert Philip Hauwert, geboren 24-06-1904 te Buitenzorg . Mogelijk dat dit iets toevoegt aan de verzameling informatie. Enne ik ga ook bij leven en welzijn komend jaar weer. op zoek naar waar mijn voeten hebben gestapt. vriendelijk groeten
ellen hauwert

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Ellen,
Als je wilt weten waar zijn urn ligt kan je het beste naar Menteng Buloh in Jakarta gaan.Daar liggen alle urnen van overleden nederlanders in japan in de urnen galerei.
Als het hek dicht is geef je gewoon een slinger aan de bel dan komt de jaga wel naar voor.

Shalom

spacer line  

Hallo Ellen, in juni 2013 gaan we richting Banjaratma maar in Bogor zullen we de familie Dörfel ontmoeten die dus ook in Banjaratma hebben gewoond. Onlangs Marian Wyrdeman gevonden die reeds verscheidene keren op de suikerfabriek is geweest. Ik probeer haar te overtuigen om met ons mee te reizen. Haar vader was de administrateur van de onderneming. Groet, Fred.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,850,218 topic views - 238,252 posts - 13,717 topics - 29,516 members - last post @ 04-04-2020 04:59 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,862,278 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com