indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

hosje
User
User icon of hosje
spacer line

nog een vraagje....
we vertrekken binnenkort voor enkele maanden naar Bali.
Weet iemand een leuke, betaalbare school in de omgeving van Sanur.
Dus geen internationale, maar een 'gewone'.
Het is maar tijdelijk dus belangrijkste zijn de sociale contacten, cultuur en sfeer.
Kinderen zijn 6 en 7 (bijna 8)
ik hoor het graag van de kenners

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

De gewone school is altijd betaalbaar en zou geen schoolgeld moeten kosten. In praktijk zal blijken dat er wel om een bijdrage gevraagd zal worden overigens. Maar zit zijn echt geen kapitalen, zeker niet op SDN scholen (openbare basisscholen).

Ho Lee Fuk

spacer line  

Buitenlandse kinderen mogen in Indonesie niet naar de "gewone" Indonesische school maar moeten altijd naar een "nationaal +" of internationale school om lessen te volgen.

In Sanur en omgeving zijn er voldoende (stuk of 5, 6) van dat soort scholen te vinden.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

AEB; weer wat geleerd! Die regel wordt dan wel erg vaak geschonden. Maar ik denk ook niet dat het schoolbestuur 'nee' zal zeggen tegen extra inkomsten (eigen zakken uiteraard) De lokale SDN's hier zit 'vol' met mix-kindjes en buitenlandertjes, maar de papa's en mama's die meer geld hebben sturen hun kinderen naar een van de prive-scholen hier (.. uiteraard).

Ho Lee Fuk

hosje
User
User icon of hosje
spacer line

bedankt, maar het lesgeld van een internationale school zit er bij ons echt niet in.
begrijp uberhaupt niet wie dat kan betalen, maar goed.
ik zal ter plaatsen wel met de kepale gaan praten. Het is maar voo een paar maanden, dus moet te doen zijn.
Weten jullie ook de schooltijden van een sekolah SD? of zijn die niet standaard?
Kan zelf op de sites van internationale scholen dat niet terug vinden.
mij staat bij van 7.30 tot 12.30 maar weet dat niet meer zeker...
en yerun woon jij ook op Bali of ergens anders in Indonesie?

Gabber
User
spacer line

Hallo Hosje, had je een betaalbaar school geveonden op Bali?
Greetz Gabriel

songo
User
spacer line

Hosje, zie link hieronder

http://www.balispirit.com/trav(...)hildren_schools.html

Veel succes

tujuan sama jalan yang lain aja

songo
User
spacer line

Hosje, overzicht en telnrs / mailadressen int. Schools

http://www.expat.or.id/orgs/schools.html#outside

Nogmaals succes

tujuan sama jalan yang lain aja

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-02-2011 17:35 hosje wrote:
bedankt, maar het lesgeld van een internationale school zit er bij ons echt niet in.
begrijp uberhaupt niet wie dat kan betalen, maar goed.
Wat is dat laatste nou weer voor een denigrerende opmerking?! Denk je dat dit een land van armoedzaaiers is? Er wonen meer rijke mensen dan in heel Nederland. Er zijn plenty mensen (zowel Indonesiers als expats) die dit met gemak kunnen betalen.
Waar haalt men toch altijd het neerbuigende idee vandaan dat Indonesia een land is vol armoedzaaaiers en bedelaars? Hoewel percentagegewijs wellicht niet gelijk aan Europa, is het werkelijke aantal middenklasse en rijke mensen hoger dan in NL.

Het is maar tijdelijk dus belangrijkste zijn de sociale contacten, cultuur en sfeer.

Moeten je kinderen dan op een lokaal kampung schooltje? Dat kan ik mijn kinderen niet eens verkopen ondanks dat ze hier zijn geboren. Houd in godsnaam in de gaten dat er hier gigantische verschillen zijn tussen de scholen. Je kan het je kind niet aandoen hen op een of ander "achterbuurt" schooltje te stoppen. Dat zou je ook in NL niet doen. Tussen de boerenkinkels en het plebs op een gewoon kampungschooltje??? Nou dat zullen je kinderen je later niet in dank afnemen.

spacer line  

On 01-02-2011 05:21 Yerun wrote:
AEB; weer wat geleerd! Die regel wordt dan wel erg vaak geschonden. Maar ik denk ook niet dat het schoolbestuur 'nee' zal zeggen tegen extra inkomsten (eigen zakken uiteraard) De lokale SDN's hier zit 'vol' met mix-kindjes en buitenlandertjes, maar de papa's en mama's die meer geld hebben sturen hun kinderen naar een van de prive-scholen hier (.. uiteraard).

Dat hoeft niet zo te zijn.
Kinderen met een dubbele nationaliteit (sinds 2006) kan mss op grond van hun Indon.nationaliteit ook op school gaan bij een gewone Sekolah Negeri of Swasta .

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Surya; die met een dubbele nationaliteit hebben dan dus de Indonesische, en dus zijn ze daarmee 'gewoon' WNI, en kunnen ze naar iedere school. Mijn kleine kan dat straks ook, maar no way dat ik die naar de lokale SDN stuur. Dan krijgt hij 'agama' les, en blijkt dat maar 1 religie te zijn, en dat voor een openbare school. Nee dank je, dan maar een Christelijk sprookjesboek, maar die zijn tenminste eerlijk dit te vermelden.

Ho Lee Fuk

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 09-06-2012 17:11 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]
Wat is dat laatste nou weer voor een denigrerende opmerking?! Denk je dat dit een land van armoedzaaiers is? Er wonen meer rijke mensen dan in heel Nederland. Er zijn plenty mensen (zowel Indonesiers als expats) die dit met gemak kunnen betalen.
Waar haalt men toch altijd het neerbuigende idee vandaan dat Indonesia een land is vol armoedzaaaiers en bedelaars? Hoewel percentagegewijs wellicht niet gelijk aan Europa, is het werkelijke aantal middenklasse en rijke mensen hoger dan in NL.

[quote verwijderd]

Moeten je kinderen dan op een lokaal kampung schooltje? Dat kan ik mijn kinderen niet eens verkopen ondanks dat ze hier zijn geboren. Houd in godsnaam in de gaten dat er hier gigantische verschillen zijn tussen de scholen. Je kan het je kind niet aandoen hen op een of ander "achterbuurt" schooltje te stoppen. Dat zou je ook in NL niet doen. Tussen de boerenkinkels en het plebs op een gewoon kampungschooltje??? Nou dat zullen je kinderen je later niet in dank afnemen.

Ik ben het niet geheel met je eens dat de lokale scholen en dan hebben we het over Nederland niet goed zouden zijn.
Ik heb mijn 5 kinderen altijd op een openbare school gedaan juist om met verschillende kinderen te leren omgaan.
Nu heeft mijn zoon de kind van zijn vriendin ook op die zelfde school gedaan.
Ze vaart er wel bij en is in een vaart vooruit gegaan, dan wat ze in Indonesië had geleerd.
Op alle lagere scholen hier, heb ik het idee, is het de religie het eerste wat ze voor geschoteld krijgen.
Ik geef je het te doen elke dag behalve zondag om half 6 het bed uit te moeten, om je kind klaar te maken naar school te gaan en een uur rijden om ze af te geven.
Ik maak het nu mee met de kind van waar ik nu logeer.
Ben op die school geweest en voordat ze de klas in gaan op de school plein eerst bidden en met kruisteken maken mogen ze de klas in.
Buiten het kabaal die ze maken op het plein en dan andere kinderen moet je dan concentreren in de les want de schoolklassen zijn open van ramen en deuren
Al met al een heel slechte gewoonte om kinderen te leren met dat katholiek voorop te plaatsen.
Sorry ik zou mijn kinderen niet hier op een school doen maar zelf les geven.
Dat is wel een rare uitlating, maar neen voor mij is Indonesië in ieder geval geen ideaal land, om je kinderen op te voeden...................... Emoticon: Emoticon: Nooo

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat onze zoon een dubbele nationaliteit heeft, zowel de Nederlandse als de Indonesische. Dit gaf ons een ruimere keuze uit de scholingsmogelijkheden alhier voor hem (o.m. omdat buitenlandse kinderen niet naar een nationale school mogen en naar een Nationaal + of Internationale School moeten).

Wij hebben er veel tijd aan besteed en konden uiteindelijk niet anders concluderen dat als je je kind een goede opleiding gunt, je niet anders kunt kiezen dan voor (minimaal) een “nationaal +” school.

Er zijn voldoende goede, betaalbare “nationale+ en internationale” scholen te vinden / te kiezen op Bali / rondom Sanur, die 2-strooms en 2-talig onderwijs geven (het verplichte Indonesische curriculum alsmede een internationaal vastgesteld curriculum) zonder de overdreven aandacht aan cultuur, religie en nationalisme waar nationale scholen zo in “uitblinken”.

Verder, gewoon 5 schooldagen per week van 08.30 tot 14.30 uur en niet zoals de nationale scholen 6 dagen per week van 06.30 tot 10.00 uur.

Waar lesgegeven wordt in goede en schone gebouwen.

Met minimaal 2 leraren (een “native speaking” Engels en een ander Indonesisch sprekend) en 2 assistenten per klas van maximaal 24 leerlingen.

Met plaatsvervangende leraren die lessen van zieke collega’s kunnen overnemen i.p.v. dat de kinderen linea recta naar huis gestuurd worden.

Met een deugelijke school administratie, (openbare) financiele huishouding, en planning van onderhoud, renovatie en nieuwbouw, een ouder-vereniging en overleg orgaan, etc. ,etc.

Al met al zeer tevreden met onze keuze en we genieten iedere dag weer als dat joch van ons staat te popelen om naar school gebracht te worden.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Exact AEB, hetzelfde bij ons in Yogya. Alle voordelen die je boven opnoemt, zijn ook aanwezig op de school van mijn kids. En ook een schoolleiding waarmee te praten valt en niet direct (zoals het een goede Javaan/Balinees betreft) op de tenen zijn getrapt bij enige rectificaties dan wel opmerkingen. Die zgn. nationaal+ scholen zijn een uitkomst.
Weliswaar godsdienstles (dat is nou eenmaal verplicht) maar niet in een dergelijke hoeveelheid als op de openbare kampung-scholen (dus islamitisch) of aan religie gelinieerde onderwijsinstellingen.

elsbeth
User
spacer line

Nou, da's volgens mij niet typisch Javaans/Balinees of zelfs Indonesisch, die lange tenen in het onderwijs. Breek me de bek niet open. Ik ken inmiddels aardig wat schoolpersoneel dat het niet erg op prijs stelt als je vragen stelt, vooral als het kritische vragen zijn. Als je dan ook nog door gaat vragen, willen ze je het liefst meteen door het putje trekken
Volgens mij een soort minderwaardigheidsgevoel, omdat ze merken dat een deel van de ouders even hoog, maar vaak hoger is opgeleid dan zij zelf. Transparantie is vaak ver te zoeken. Maar ik heb ook goede ervaringen, ligt helemaal aan de persoon, niet zozeer aan de school.

spacer line  

On 10-06-2012 16:46 elsbeth wrote:
. Ik ken inmiddels aardig wat schoolpersoneel dat het niet erg op prijs stelt als je vragen stelt, vooral als het kritische vragen zijn. Als je dan ook nog door gaat vragen, willen ze je het liefst meteen door het putje trekken
Volgens mij een soort minderwaardigheidsgevoel, omdat ze merken dat een deel van de ouders even hoog, maar vaak hoger is opgeleid dan zij zelf.

Breek me de bek niet open.
Dat had ik meegemaakt toen mijn zeun in de Basis Onderwijs zat.
Zat zo' n P.A dametje( niet seksistich bedoelt) mij te vertellen hoe ik mijn zeun huis moet opvoeden , alsof ik een ongeschoolde allochtoon was.
Heb wel een fout gemaakt door echt kritische vragen af te vuren , en dat werd afgewenteld bij mijn zeun.
Dus andere school zoeken(een Openbare) , waar ik en mijn vrouw echt er boven op zat . Ik kom altijd bij 10 min.gesprekjes , bij mij minimaal 30 min plus eventueel afspraak erbij , en mijn vrouw werd zelf vrijwilligster(leesmoeder etc) om achter de schermen te kunnen kijken.
Maar dan ga ik echt over bepaalde personen walsen .(Figuurlijk )
Hij zat bij een Katholieke school , die qua kwailteit het tegenovergestelde was van de katholieke scholen in Indonesia.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-06-2012 16:46 elsbeth wrote:
Nou, da's volgens mij niet typisch Javaans/Balinees of zelfs Indonesisch, die lange tenen in het onderwijs.
Helemaal gelijk. Onderwijzend personeel is doorgaans gewend kritiekloos een groot deel van de dag door te brengen met minderjarige leerlingen die nog "onbevlekt ontvangen" zijn. Dat is volgens mij ook internationaal. Heb een hier een paar maal met Nederlandse ex-onderwijzend personeel moeten samenwerken.......dus niet: samenwerken bleek onmogelijk daar zij uitsluitend waren gewend te leven bij decreten en niet bij overleg. Uiteraard niet generaliseren daar er voldoende zijn die wel openstaan voor kritiek.
Echter mijn opmerking over de Javaanse en Balische mentaliteit c.q. houding verwijst meer naar de feodale inslag binnen deze 2 bevolkingsgroepen. Dat geeft - bovenop de typische leerkrachtenhouding hierboven genoemd - een extra dimensie aan het zelden kunnen accepteren van kritiek. Daarom was het voor mij zo bewonderend dat kritiek op de school van mijn kids dus wel mogelijk was, idem dito overleg. Ik had mijn harnas al aangetrokken de 1e maal dat ik in conclaaf moest met de schoolleiding, maar bleek achteraf overbodig.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Het enige feodale komt nog van de ouders. Zoon of dochter van een hoge ambtenaar eist hogere prioriteit. Gelukkig wordt daar een goede houding van de school tegenover gesteld (hoewel soms moeilijk want je verandert niet zomaar plotseling een heel maatschappelijk systeem). De leerlingen beginnen het langzaamaan te snappen, alleen de ouders zijn af en toe nog een struikelblok met hun "rangen- en standen hierarchie".
It's still a long way to go.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

En dat bedoel ik dus ook met de benaming "lokale kampung schooltjes". Dit zijn instituten met een enorme hormat (= respect) voor het onderwijzend personeel. En waag het niet tegen hen in te gaan, dat kost je slechte cijfers. Deze openbare dan wel religieus georienteerde onderwijsinstellingen hanteren nog volop een "top-down" benadering waarbij de leerlingen het lijdend voorwerp zijn en de onderwijzers de "mister-know-it-all". Hier leert men dus in feite alleen maar te ontvangen en niet zelf kritisch na te denken en actief te worden. Enige ruimte voor zelf-exploratie en zelf-initiatief ontbreekt.
Je kan het je kids niet aandoen ze op een dergelijke school te plaatsen; dat is onverantwoord gedrag. Het zal je zeker later niet in dank worden afgenomen door je nazaten.

Dit klinkt allemaal erg hip en progressief maar je kan het je kids niet aandoen ze tussen het Balische klootjesvolk te plaatsen. Waarom is dat opeens zo "te gek": sociale contacten, cultuur, etc.? Welke contacten, welke cultuur, welke sfeer? Die van het boerenvolk, de Balische middenklasse of de lokale elite? Hier zijn de maatschappelijke standen en verschillen nog eens duidelijk sterker dan in Europa. Daarnaast heeft Bali met zijn kasten-systeem nog eens een extra versterkende laag van hierarchie, standen en rangen.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 10-06-2012 16:46 schreef elsbeth:
Nou, das volgens mij niet typisch Javaans/Balinees of zelfs Indonesisch, die lange tenen in het onderwijs. Breek me de bek niet open. Ik ken inmiddels aardig wat schoolpersoneel dat het niet erg op prijs stelt als je vragen stelt, vooral als het kritische vragen zijn. Als je dan ook nog door gaat vragen, willen ze je het liefst meteen door het putje trekken
Volgens mij een soort minderwaardigheidsgevoel, omdat ze merken dat een deel van de ouders even hoog, maar vaak hoger is opgeleid dan zij zelf. Transparantie is vaak ver te zoeken. Maar ik heb ook goede ervaringen, ligt helemaal aan de persoon, niet zozeer aan de school.

De vaders kunnen makkelijk lullen, maar de moeder heeft de hoofdtaak de kinderen naar school brengen en het merendeel inbrengen in de opvoeding.
De vader brengt die dan ook de kinderen, als die naar een Internationale school moeten ook weg, waar die ook moge zijn?, misschien als ze thuis zijn.
Van uit lembang naar midden in Bandung doe je er zo een uur over als het mee zit.
Ik zal niet ingaan op het geen hier word geschreven daar heb ik te weinig verstand van, maar de indrukken die ik had bij het zien wat daar gebeurde op de school waar ook hogere klassen aan verbonden zat, veel personeel en die meer met elkaar aan het nogbrollen, dan op te letten waar de kinderen mee bezig waren.
Ze moeten de kinderen persoonlijk opvangen en dan laten lopen naar de speelplaats.
De indrukken die ik er van kreeg, zowel bij het wegbrengen als bij het ophalen, een beetje chaotisch is.
Heb bij elkaar toch een half uur daar gestaan/gezeten en de boel van uit binnen de poort eens van dicht bij mogen meemaken.
Zoals het, (denk ik) overal in de wereld gaat, je kind is het voornaamste wat je hebt en dat zie je bij de poort waar moeders hun kroost opvangt.
Ze staan te dringen en daar moeten de kinderen proberen doorheen te wringen.
Laat ik het zo schrijven op alles gaat het hier chaotische aan toe.
Apathische en ongedisciplineerd gedrag vertoning, meer kan ik er niet van maken...... Emoticon: Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-06-2012 07:05 zieleffe wrote: Laat ik het zo schrijven op alles gaat het hier chaotische aan toe.
Apathische en ongedisciplineerd gedrag vertoning, meer kan ik er niet van maken...... Emoticon: Emoticon: Confused
Tja, wat wil je als het nationale credo c.q. motto luidt: "Ikke, ikke en de rest kan stikke......"

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,858,696 topic views - 236,818 posts - 13,712 topics - 28,671 members - last post @ 28-02-2020 18:59 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

130,314,281 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com