indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Let wel dat een hindoe-huwelijk een geldig huwelijk is in Indonesia met de verplichting dit te laten registreren bij de Catatan Sipil (Burgerlijke Stand) die vervolgens een huwelijksakte afgeeft die ook in NL rechtsgeldig is.
Wat ik vaak op het forum lees, is dat mensen eerst een geloofshuwelijk hier in RI uitvoeren en vervolgens nog eens in NL voor de Burgerlijke Stand. Fout, fout.
Het huwelijk volgens geloof is in RI reeds rechtsgeldig met voor non-moslims de verplichting dit te laten registeren bij CaPil. Als men te weten komt dat er ook nog eens een huwelijk in NL is gesloten daarna, dan kan men zowel in NL als in RI in problemen raken want men kan en mag niet 2x met dezelfde persoon huwen (tenzij men eerst scheidt en later weer hertrouwt, hehehe).
Vervelende is vaak het onbegrip van Nederlanders voor de Indonesische wet en regels aangaande een huwelijk. Men gaat uit van de Nederlandse situatie waar een geloofshuwelijk geen rechtsgeldigheid heeft en dat men dus 2x huwt: 1x voor de "kerk", 1x voor de BS. In RI trouwt men maar 1x, met vervolgens uitsluitend registratie bij de CaPil , maar geen huwelijk meer.

spacer line  

Op 30-01-2011 21:22 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Jou huwelijkstatus na de Balinese huwelijk ( wordt je ook Hindu-Bali ?)

Ja, ik geloof dat ik eerst een aantal ceremonies moet doorlopen, waaronder zoiets als opnieuw geboren worden als Hindu. Prachtig toch, opnieuw geboren te worden? Emoticon: Party!

Op 31-01-2011 14:49 schreef Yogya-Bali:

Wat ik vaak op het forum lees, is dat mensen eerst een geloofshuwelijk hier in RI uitvoeren en vervolgens nog eens in NL voor de Burgerlijke Stand. Fout, fout.

Laat dat nou precies mijn idee zijn geweest.. Emoticon: Stupid
Dank voor de info, ik ga dit goed uitzoeken.

Enne, weten jullie misschien ook nog een leuk stukje grond voor me? Emoticon: Yummie!

bali-style
User
User icon of bali-style
spacer line

Hoi Peter,
ik weet een goede vertrouwde makelaar en notaris voor je kijk op mijn site daar staat de link naar de makelaar en als je het adres van de notaris wilt kan ik je dat mailen als je wilt, ook bij haar kan je alles laten regelen als kitas en imta indien je die ook nodig hebt
ik heb naast mij nog wel grond te koop voor echt weinig geld waar met IMb gebouwd mag worden maar dat is wel in het binnenland, wil je hier meer info over mail me dan maar
zowel de makelaar als de notaris zijn voor 200% vertrouwd en heb er zelf zeer goede ervaringen mee gehad en nog

Frank

De goedkoopste met transport naar nederland, kijk op onze site

spacer line  

Beste Peter,

Inderdaad om hier in Indonesia te huwen dienen beiden van hetzelfde geloof te zijn.

Eerst komt het huwelijk voor de betreffende godsdienst en dan wordt het geregistreerd in het Burgerlijk register ( Catatan Sipil ) - voor een islamietisch wordt het geregistreerd in Departemen Agama ( Ministerie van Godsdienst )

Nederland neemt ( vertaalde ) stukken van de Catatan Sipil aan.

Een Indonesische verliest haar eigendomsrechten niet als ze met een vreemdeling huwt.

Echter, bij het overlijden van haar echtgenoot kan de eigendom naar de Indonesche staat gaan. KAN.

Daarvoor is het nodig dat vóór het huwelijk voor de notaris een akte dient afgesloten te worden om mogelijke problemen in verband met overlijden te voorkomen.

Zoals u weet kan u na een huwelijk met een Indonesische een Izin Tinggal Terbatas bekomen in het Kantor Imigrasi van de woonplaats van uw echtgenote.

Het is te zeggen een verblijfsvergunning beperkt in de tijd. U kunt de eerste vergunning laten doorlopen voor twee jaar; en later verlengen. Na vijf jaar moet u er even uit, bijvoorbeeld naar Singapore om de nodige adminstratie weer te verzorgen.

Een vuistregel voor naakte gronden in Indonesia is ongeveer één miljoen rupiah per vierkante meter. Rond de steden in Bali is het een meervoud ! In de bergen van Bali kunt u gronden vinden rond 700.000 per vierkante meter.

Henny Setianinigtias en Walter Poupaert

Meer inlichtingen : walterpoupaertRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.gmail.com

087859966478

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Best meneer Poupaert,

Als iemand getrouwd is, zoals U in dit geval omschrijft, en de huwelijkspartner komt te overlijden, is de situatie niet "KAN". Op dat moment is betrokkene niet alleen zijn verblijfstatus een andere, ook gaat een huis of grond naar een nieuwe eigenaar.

Dat het geen "KAN", dat zijn gewoon de feiten. Het is daarna GEEN eigendom van de buitenlandse partner. De wetgeving blijft gewoon van toepassing. Het is dan ook na overlijden van de huwelijkspartner GEEN eigendom van de buitenlandse partner.
En zal het ook NOOIT worden !

Uw goedbedoelde advies zet mensen op het verkeerde been.

It's only kinky the first time.

spacer line  

On 06-02-2011 06:30 oyibo wrote:
Best meneer Poupaert,

Als iemand getrouwd is, zoals U in dit geval omschrijft, en de huwelijkspartner komt te overlijden, is de situatie niet "KAN". Op dat moment is betrokkene niet alleen zijn verblijfstatus een andere, ook gaat een huis of grond naar een nieuwe eigenaar.

Als ze van te voren een prenupt agremeent hadden gesloten is er niks aan de hand.
De erfenis /eigendom vervalt gewoon aan de erfgenamen , kan de familie zijn , de WNA echtgenoot, de kinderen etc .
De buitenlandse erfgenamen ( man en de kinderen) hebben 1 jaar de tijd om af te stoten/ verkopen, anders meldt de staat als potentiele erfgenaam.
Voor zover ik weet kennen ze daar geen successie rechten .

Hebben ze geen prenupt geregeld voor het huwelijk , dan zijn alle zorgen voorbij.
De erfenis gaat naar de erfgenamen van de overleden vrouw ( broer , zus , ouders en tantes etc).De kinderen met een dubbele nationaliteit moeten ook na 1 jaar hun erfenis afstoten.
Dit als ze de Syariah toepassen , anders gaat het naar de erfgenamen, bijna dezelfde zoals de Nederlandse erfrecht.
Dus pas op de valkuilen.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 06-02-2011 05:26 walterpoupaert wrote: Een vuistregel voor naakte gronden in Indonesia is ongeveer één miljoen rupiah per vierkante meter. Rond de steden in Bali is het een meervoud ! In de bergen van Bali kunt u gronden vinden rond 700.000 per vierkante meter.
Please mr. Poupaert, onthoudt u u eens van dt soort stellingen die nieuwkomers op het verkeerde been zetten. Er is geen vuistregel. Rond Yogya is er nog voldoende grond te koop voor rond de Rp. 50.000 per 4-kante meter. En dan komt u aan met een vuistregel van Rp. 1 miljoen??? Er is helemaal geen vuistregel aangaande grond in Indonesia. Net als in Europa is dit sterk afhankelijk van wat het (ev. toekomstige) economisch belang is van het stuk grond.
Uit de hele kwestie rond wijlen van Antwerpen bemerk ik al dat u weinig doorhebt en weinig weet van wat er werkelijk gaande is in dit land. U bekijkt alles van de zonnige kant en zet een hoop onwaarheden op dit forum dat gelezen wordt door onwetende nieuwelingen. Voorzichtigheid geboden.......

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ja om Sid, dus het is niet het "kan" een probleem zijn, in dat geval heb je als buitenlander gewoon wel een probleem. En dat is dan een verkeerde voorstelling van zaken. Net als YB hier boven al aangaf, je zet mensen op het verkeerde been. Nog los daarvan in zo'n situatie zul je gelijk ook iets aan een verblijfstitel moeten doen. En die verhalen van een makelaar en een goeie notaris kennen we ondertussen wel. De wet is nog steeds van toespassing. Je kunt als buitenlander geen grond in bezit hebben. PUNT !

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 06-02-2011 06:30 oyibo wrote: Als iemand getrouwd is, zoals U in dit geval omschrijft, en de huwelijkspartner komt te overlijden, is de situatie niet "KAN". Op dat moment is betrokkene niet alleen zijn verblijfstatus een andere, ook gaat een huis of grond naar een nieuwe eigenaar.
Nog geen jaar geleden een dergelijke kwestie: Indonesische partner overleden, kids dubbele nationaliteit, partner buitenlandse.
Zowel partner als kinderen zijn alles kwijt, ook hun verblijfsvergunning (behalve dan de jongste kid die nog geen 18 is en dus ook nog de Indonesische nationaliteit bezit; de oudste is die nationaliteit ontnomen) en moeten het land verlaten......terug naar "huis". Al zo vaak meegemaakt.....voorbeelden bij 10-tallen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zie uw notering op "Ervaring 'visumbemiddelaars' op Soekarno Hatta":

Bij uw aankomst zal u dadelijk opmerking dat de Indonesiërs heel vriendelijk zijn en dat alles van een leien dakje loopt.
In welke land woont u? In Fantasialand?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 06-02-2011 11:31 Yogya-Bali wrote:
Zie uw notering op "Ervaring 'visumbemiddelaars' op Soekarno Hatta":

[quote removed]
In welke land woont u? In Fantasialand?

Pfffffff hou maar op, ik ga er niet eens meer op in.
Alles is al beschreven, mijn liefje wat wil je nog meer.
Hals over kop emigreren, hals over kop wonen hier, je kan schrijven wat je wil, maar ik heb er 15 jaar met elk jaar een verblijf van plusminus 2 maanden over gedaan om aan het idee en de regels te wennen.
Ik zit hier nu 3 jaar maar wennen zal het nooit, ondanks ik het naar me zin heb.
Natuurlijk moet ik nu afsluiten want de stroom ligt er weer eens uit, alreeds 10 uur met tussenposen in de afgelopen 24 uur Emoticon: Bye bye

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Tja, ik heb ze zien komen en zien gaan. Blijvers zijn er enkelen en terugkomers ken ik er maar 1.
De hierboven genoemde houding noemt men hier keras kepala (= stijfkoppigheid), ngeyel (= doorzeuren, geen ongelijk willen toegeven), ngotot (= niet makkelijk toegeven, opgeven). Zo leert men alvast een aantal Indonesische/Javaanse uitdrukkingen die alle "baren" op korte termijn zullen gaan vernemen.

spacer line  

Beste Heer Oyibo,

In verband met het bezit van een onroerend goed, schreef ik hetvolgende :

« Bij het overlijden van haar echtgenoot kan het eigendom naar de Indonesische Staat gaan. KAN ! »

Ik het over dit mogelijk gebeuren, omdat iemand beweerde dat een Indonesische geen grond zou kunnen verwerven.

Het gaat dus klaar en duidelijk over het overlijden van de Vreemdeling en niet dat van zijn Indonesische echtgenote.

Volgens het Indonesisch erfrecht komt in princiepe de helft toe aan de Rechtopvolgers van de Vreemdeling, en indien daar Vreemdelingen tussen zitten, ontstaat er een probleem, want deze kunnen geen onroerend goed bezitten. In dat geval kan het goed naar de Indonesische Staat gaan. KAN !

Ik vervolgde dan mijn uitleg, en zei dat er voor het huwelijk best een contract wordt afgesloten dat – niettegenstaande huwelijk – onroerend goed alleen van de Indonesische echtgenote kan zijn.

Bij overlijden van de echtgenoot komt dus het goed in de handen van de overlevende Indonesische echtgenote, welke hier onroerend goed kan bezitten, ja toch ?

Als de Indonesische echtgenote vooroverlijdt ontstaat er inderdaad een zwaar probleem, want haar overlevende echtgenoot is een Vreemdeling. Zoals hoger zeer goed beschreven door Syrya Atmadja, zijn er dan nog oplossingen, weliswaar met moeilijkheden tenover.

Met andere woorden : ik heb me helemaal niet vergist ! Emoticon: Nooo

Walter Poupaert

087859966478

spacer line  

Beste Heer Yogya-Bali,

Istri saya yang Indonesia sedang tertawa ! Dimana tanah untuk 50.000 rupiah ! Munkin dekat letusan Gunung Merapi?? Emoticon: Stupid Emoticon: Party!

087859966478

spacer line  

Bapak Yagya-Bali,

why u Mr always pessimistic like that? and every words you said you know it as if you are an indonesian??? you said your name Yogya- Bali but actually you dont know about both place.
in Bali there so many expensive land to sell... even 2 million per acre there are!!
why you shocked of knowing that price????? it's normal price.....
I know it because i have been lived in Bali and Yogya!!!!!!!
Kalo Anda tidak suka Indonesia : pulanglah cepat ke Belanda ! Emoticon: Bye bye

Dari seorang wanita

087859966478

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Hou toch effe op met dat kortzichtige gelul met pulang . Een ieder die even realistisch is, moet gelijk maar terug naar zijn patria. Wilders mentaliteit?? Dit ruikt gewoon naar regelrecht racisme. Wat denkt men hier niet; dit is een 3e wereld land met de mentaliteit en de realiteit van een 3e wereld land. Maak er niet meer van dan het is.

In Yogya is nog voldoende grond voor Rp. 50.000 per 4-kante meter (even buiten de stad). In Purworejo zelfs Rp. 30.000. Ga nou niet appels met peren vergelijken. Batu en Bali zijn niet vergelijkbaar met andere gebieden in Indonesie. In Gunung Kidul is de grond zelfs Rp. 15.000 per 4-kante meter (maar ja, wie wil daar kopen).
En trouwens: een are is nog geen 4-kante meter. In Bali wordt in ares gerekend terwijl op Java het nog steeds gaat in meters.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 06-02-2011 15:01 walterpoupaert wrote:
Beste Heer Yogya-Bali,

Istri saya yang Indonesia sedang tertawa ! Dimana tanah untuk 50.000 rupiah ! Munkin dekat letusan Gunung Merapi?? Emoticon: Stupid Emoticon: Party!
Hoho, u spreekt ook een aardig woordje over de grens. Bravo. Maar verschuilt u zich niet achter uw eega, dat is zwak. Ik heb RI leren kennen zonder hulp van een eega.......gewoon met de mensen omgaan, maar dan wel degenen die iets weten: autochtoon en allochtoon. In Belgie en NL bezit ook niet iedere autochtoon alle kennis over zaken die migratie aangaat. Dat zijn vnl. de allochtonen als het gaat om wetten en regels die met migranten te maken hebben. Idem dito hier.

kuncitan
User
spacer line

Op 06-02-2011 schreef Surya Atmadja

De buitenlandse erfgenamen ( man en de kinderen) hebben 1 jaar de tijd om af te stoten/ verkopen, anders meldt de staat als potentiele erfgenaam.

Dat is interessante informatie. Weet u ook in welke wet(ten), keputusan presiden o.i.d dit is na te lezen.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Goed, ik begrijp waar Meneer Walter vandaan kwam. Maar neemt niet weg dat er best iets is aan te merken op de informatie verstrekking. En mevrouw Walter is kennelijk ook niet het helderste licht. Indonesie is een derdewereldland. Wat U hier ventileert is regelrechte discrimiatie. Het is maar gezegd.

spacer line  

On 06-02-2011 19:07 kuncitan wrote:
Op 06-02-2011 schreef Surya Atmadja

[quote removed]

Dat is interessante informatie. Weet u ook in welke wet(ten), keputusan presiden o.i.d dit is na te lezen.

Moet effe na lezen.
Trouwens dat heb ik al jaren rond getoeterd in Indahnesia.
Heb tig reacties geplaats over de overgangsperiode , mss heb ik het onder de naam Sidia ( mijn andere alter ego) geplaats .

Di Indonesia, menurut ketentuannya WNA memang tidak dapat memiliki tanah atau rumah sebagai hak milik. Hanya warga negara Indonesia yang dapat mempunyai hak milik (pasal 21 Undang-undang Pokok Agraria (UUPA)).
Een buitenlander kan nooit een huis of grond bezitten !!!!

Walaupun rumah dan tanah tersebut diatasnamakan isteri anda, bukan berarti anda tidak berhak atas keduanya. Rumah dan tanah tersebut, keduanya merupakan harta bersama jika tidak adanya perjanjian perkawinan mengenai harta kekayaan. Jika tidak ada perjanjian perkawinan maka sejak perkawinan dilangsungkan terjadi penyatuan harta kekayaan suami dan harta kekayaan isteri maka rumah dan tanah itu merupakan harta bersama karena diperoleh selama perkawinan.

Mengenai apabila suatu hari nanti isteri meninggal, anda sebagai warisnya tetap berhak atas rumah dan tanah tersebut, bukan sebagai hak milik tetapi hanya hak pakai karena menurut ketentuannya orang asing hanya diperbolehkan memiliki hak pakai saja. Hak milik tersebut dalam jangka waktu 1 (satu) tahun sejak diperolehnya hak itu wajib melepaskan hak tersebut. Mengenai hal ini diatur dalam ketentuan pasal 21ayat (3) UUPA disebutkan: " Orang asing yang sesudah berlakunya Undang-undang ini memperoleh hak milik karena pewarisan tanpa wasiat atau percampuran harta karena perkawinan, demikian pula warganegara Indonesia yang mempunyai hak milik dan setelah berlakunya undang-undang ini kehilangan kewarganegaraannya wajib melepaskan hak itu dalam jangka waktu satu tahun sejak diperolehnya hak tersebut atau hilangnya kewarganegaraan itu. Jika sesudah jangka waktu tersebut lampau hak milik itu tidak dilepaskan, maka hak tersebut hapus karena hukum dan tanahnya jatuh pada negara, dengan ketentuan bahwa hak-hak pihak lain yang membebaninya tetap berlangsung.

In het kort : volgens UUPA 21 punt 3 (Agrarische Wet) .
, men moet niet blind varen op de erfrecht maar moet rekening houden met U.U. Perkawinan ( Huwelijksrecht) , in het byzonder Perkawinan Campuran ( WNA-WNI) .

spacer line  

On 06-02-2011 14:46 walterpoupaert wrote:

Het gaat dus klaar en duidelijk ove r het overlijden van de Vreemdeling en niet dat van zijn Indonesische echtgenote.

Bij het overlijden van de echtgenoot/ vreemdeling is er geen sprake van het erven van een stuk onroerend goed/ grond.
De erflater bezit niks , dus kan hij niks achterlaten voor zijn erfgenamen.
Bijvoorbeeld zijn familie in Nederland , of zijn kinderen al dan niet volwassen kinderen in Nederland.

spacer line  

Bapak Yogya-Bali,

Mengenai kasus Latwijk Frank, sebagai berikut:

Saya mendengar pembunuhan temanku Dirk Pieter Van Antwerpen dan istrinya yang manis Suyatmi.

Saya marah sekali

Kemudian mister Lakwijk matikan kali lagi senegaranya dengan melemparkan kotoran.

Saya terjadi lebih marah: orang yang mati tidak bisa membela!
Kasus ini di luar kendali.

Sekarang saya bertanya semua orang Indonesia dan Belanda:
Siapa yang layak yang paling menghormati?
Sebuah Belgia dalam solidaritas dengan orang Belanda?
Seorang Belanda yang dibuang seorang rekan senegaranya?
Lain Belanda yang masih anonim dengan berlari?
Seorang Belgia yang membuat seluruh identitas nya?
Dan bagi saya masalah itu ditutup.

Walter

087859966478

spacer line  

Beste Heer Yogya-Bali,

Wat betreft het geval Frank Latwijk, het volgende :

Ik verneem de moord op mijn vriend Dirk Pieter Van Antwerpen en zijn lieftallige echtgenote Suyatmi.
Ik word woest en vlieg de gordijnen in !

Dan knalt de Heer Latwijk zijn landgenoot een tweede keer neer met met drek te smijten.
Ik word nog woester en er zijn geen gordijnen genoeg : doden kunnen zich niet verdedigen !

De zaak loopt uit de hand.

Nu vraag ik aan alle Nederlanders en Indonesiërs :

Wie verdient het meeste respect ?
Een Belg die solidair is met een Nederlander ?
Een Nederlander die een Nederlander verguist ?
Een andere Nederlander die anoniem blijft doordraven ?
Een Belg die zijn volledige identiteit bekend maakt ?
En daarmee is voor mij de zaak afgesloten.

Walter

087859966478

simpati
User
spacer line

Beste Walter,
Ik had precies dezelfde gevoelens als jij bij het lezen van de reactie van Frank Latwijk over de verschrikkelijke moord op Dirk Pieter Van Antwerpen en zijn lieftallige echtgenote Suyatmi.
Die Frank hebben we daarna niet meer op het forum gezien.

Een Belg die zijn volledige identiteit bekend maakt ?
Ik hoop dat je daar geen nadelige gevolgen van zal ondervinden, er zijn personen die dit forum letter voor letter volgen en waar mogelijk dan de spot gaan drijven op een weblog.
Zonder het geven van al die persoonlijke gegevens kunnen jou reacties net zo waardevol zijn.
Salam,
Jan
Malang

leomanado
User
spacer line

Beste meneer Walter
Een vuistregel voor grondprijzen waar dan ook in Indonesie slaat nergens op, zoals dat ook in Nederland het geval is.

In het zuiden van Bali worden prijzen gevraagd van wel 300-400 miljoen Rp per are, terwijl je in het oosten of noorden van bali wel grond kan kopen voor 25 miljoen Rp per are. In Bali rekenen ze met are's of te wel 100m2. Grond per m2 biedt men daar niet aan.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,367,047 topic views - 233,679 posts - 13,689 topics - 24,530 members - last post @ 21-09-2019 06:18 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,463,363 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com