Beste lielola,
Het heeft geen belang welke tijd u doorbrengt in Nederland om een nieuw Visa Budaya aan te vragen; maar u dient wel te opteren voor een nieuw, daar het oude vervallen is.
De Indonesische Ambassade vraagt onder andere een brief van een sponsor met de Indonesische nationaliteit of een van een vreemdeling met een verblijfsvergunning.
Bij aankomst begeeft u zich naar het Kantor Imigrasi van uw sponsor. Dan hoeft u wat betreft immigratie gedurende twee maanden niets te doen. Achteraf kunt u elke maand verlengen tot een maximum van zes maanden na uw aankomst. Dan moet u eruit.
Waar verlengen hangt af van de ligging van uw Kantor Imigrasi; is dit niet een van eerste klas, dan moet u zich voor de laatste twee verlengingen naar de provinciehoofdstad begeven.
Ik raad u aan : neem geen tussenbureau in dienst, want die plunderen u; betaal niets onder de tafel : dit kost u alleen maar geld.
Wat u dan wel zou moeten doen ? U hebt na aankomst twee maanden de tijd om iemand op te snorren die mondig is en Indonesisch kent; met hem en uw sponsor gaat u naar het desbetreffende Kantor Imigrasi.
In Indonesië zelf is het mogelijk een ITAS te bekomen. Izin Tinggal Terbatas. Een beperkte verblijfsvergunning. Dit voor zes maanden, één jaar of twee. Na verval kan deze terug voor naar keuze weer verlengd worden. ( 700.000 Rupiah + ≈ 100.000 allerlei kosten voor 1 jaar ).
Er zijn negen verschillende manieren om zulke vergunning te bekomen, waarvan eigenlijk zes niet realistisch zijn. Bijvoorbeeld u zou een buitenlandse imam kunnen worden....
De meest voor de hand liggende, waar veel vreemdelingen van gebruik maken is een huwelijk met een Indonesiër ( Indonesische ).
Het is ook mogelijk tewerkgesteld te worden en moet uw werkgever, als sponsor, voor uw ITAS zorgen. Tewerkgesteld worden hier is niet zo simpel, weze alleen maar het feit dat de toekomstige werkgever voor begin van alle procedure 1.200 USD op tafel moet leggen.
U kunt ook studeren en dan wordt de desbetreffende school uw sponsor. Ja, ik ken enige buitenlanders die studeren aan Institut Pertanian Bogor. Maar nog nooit verdiepte ik me in de juiste procedure.
Nog vragen ; walterpoupaert

gmail.com