indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gebruikers hebben wat te zeggen > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

ik ben iemand die geen blad voor mond neemt en desnoods iemand
recht in zijn gezicht de waarheid zegt.

Dat zal ik nu ook doen.
Ik heb een posting gerapporteerd en hoop dat het daar dan ook mee is afgelopen.

Mijn tekst naar de moderatoren toe is als volg:

hoezeer ik het ook eens ben met Malam
dat gezanik en zinsspelingen naar Surya toe begint me de keel uit te hangen
en het ergert meer mensen TERECHT
ga naar Amsterdam en scheldt die vent uit sla hem in elkaar of wat dan ook
maar NIET op het forum
DIT IS SFEERVERZIEKEN

elsbeth
User
spacer line

Om een topic niet te laten ontaarden, had ik mij voorgenomen om in het vervolg niet meer direct in het topic te reageren (ook ik heb er de voorkeur aan mensen dingen recht in het gezicht te zeggen), maar direct een bericht te sturen naar de moderatoren.
Zolang als dit voortduurt zal ik de volgende tekst naar de moderatoren sturen:

"Beste Yerun en Oyibo, ik verzoek jullie vriendelijk maatregelen te nemen tegen dit soort postings van Malam. Ik probeer het nu maar eens zonder in het topic te reageren. Ik geloof niet dat dit binnen jullie gedragsregels valt".

Mogelijk ga ik daar nog het ťťn en ander aan toevoegen, maar zonder er al teveel woorden aan vuil te maken: dit lijkt mij de essentie: het past niet binnen de gedragsregels. Punt.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Malam, jouw standpunt is helder. Het verwoorden en de gebruikte bewoording krijgen weinig bijval gezien de klachten. Ik zie echt wel waar je op doelt. En velen met jou. Daar zit hem de crux niet. Verandering zit hem niet direkt in iemand monddood maken om zijn mening.

Moderatie doet meer dan alleen postings verwijderen. Op de achtergrond is er al het e.e.a. gedaan. Het lost kennelijk weinig op. En dat is jammer. En jammer dat het zo ver moet komen. Het verzoek terughoudend te zijn had een hele goede reden. Moderatie kan opnieuw ruimen. Daar waar het niet nodig zou hoeven zijn.

It's only kinky the first time.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

merdekahSah,

We gaan hier geen mensen de suggestie doen elkaar mensen uit te schelden of in elkaar te slaan.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Dan nog een laatste opmerking voor wat betreft het reageren op elkaar.

Ongewenst en ongepast.
Net als de google wijsheden en het niet zeker weten.

Er is net overleg geweest in de koffiekamer van het forum in de kelder.

Wie zich niet in kan houden? Gaat met vakantie. Emoticon: Angry

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

Het zou jammer zijn als Lieve is vertrokken. Is niet de eerste keer dat iemand met waardevolle bijdragen vertrekt door toedoen van 1 of meerdere halfdemente bejaarden die hier al jaren dagelijks rondstruinen op het forum. Maar kennelijk zijn zij degenen die telkens worden ontzien om de bezoekersaantallen op peil te houden. Jammer.

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ontzien? Lijkt me niet. Niet alle communicatie over het onderwerp wat je aansnijdt is alleen op het forum. Het is inmiddels duidelijk gemaakt waar de grenzen liggen. We hebben verzocht om terughoudendheid.

Dat is kennelijk te veel gevraagd.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

On 25-10-2014 04:22 oyibo wrote:
merdekahSah,

We gaan hier geen mensen de suggestie doen elkaar mensen uit te schelden of in elkaar te slaan.

Sorry als het als een suggestie overkomt ik bedoelde dit hypothetisch.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Dat had ik wel begrepen uit je opmerking. Het kan wel anders opgevat worden. Iets wat weinigen voorstaan maar tegenwoordig wel dagelijkse praktijk is.

Derhalve de opmerking.

De maatsschappelijke verruwing is ook op fora merkbaar. Helaas. Emoticon: Blush

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 25-10-2014 11:07 ardianto wrote:
Het zou jammer zijn als Lieve is vertrokken. Is niet de eerste keer dat iemand met waardevolle bijdragen vertrekt door toedoen van 1 of meerdere halfdemente bejaarden die hier al jaren dagelijks rondstruinen op het forum. Maar kennelijk zijn zij degenen die telkens worden ontzien om de bezoekersaantallen op peil te houden. Jammer.
Ik denk dat je maar eens beter moet gaan doordenken voordat je zoiets neerzet. Deze dame (als het een dame is?, en als het een Indonesische of Belgische is?) met Google- oftewel theorie wijsheid die prachtig weet waar ze de wetsregels van Google moet plukken (op zich wel interessant). Geen oude "banneling(e)" die een "nieuw jasje" heeft aangetrokken? Snel op de trenen getrapt? Same old story.....

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Aardige opmerking YB. Klopt, er zijn van de types. Vallen op verschillende manieren door de mand. Recent nog 1. Soms komen ze terug. Vaak weten forummers niet wie het zijn. Zo zijn er die een nick aan maken en dan de brutaliteit hebben naar een gebande user te vragen. En zo hebben we nog wel wat voorbeelden. Of figuren die met 2 nicks in een discussie mee doen. Verwijderde user die nicks aan blijven maken.

Veel is vooraf ondervangen. Soms een heterdaadje.

elsbeth
User
spacer line

Misschien moeten we het even aan Lieve vragen. Post jij hier onder je eigen naam (of eigen nickname natuurlijk) of ben jij het alterego van iemand anders, een oude banneling?
Ik begrijp niet helemaal waar de achterdocht t.a.v. Lieve opeens vandaan komt. Ik meen dat er toch behoorlijk instemmende reacties waren op haar postings, totdat iemand vond dat het wel mooi was geweest met Lieve en het tijd werd te proberen haar af te branden.
Ik heb er zelf een bloedhekel aan als mensen hier tegelijkertijd onder 2 namen posten en zo mensen tegen elkaar opzetten. Ik had niet de indruk dat dit bij Lieve het geval was, maar goed, ik kan niet achter de schermen kijken.
Nog even een toevoeging: snel op de tenen getrapt???? Mijn god, als we zo gaan beginnen, dan kan ik nog wel een rijtje maken vůůr Lieve aan de beurt is.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Wat je noemt elsbeth, mensen tegen elkaar opzetten. Zelfs buiten het forum om per email.
Dat is lastiger gemaakt. Volledig dicht timmeren gaat volgens mij niet.
Lieve kan inderdaad voor zich zelf spreken. Ik noemde geen namen voor de goede orde. Wel goed dat YB herkent wat er gebeurd. Soms vreselijk geraffineerd. Jammer.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ik bevind mij nu op het vliegveld aan het wachten op de vlucht naar Europa voor een trip van 2 weken. Een hele mooie afsluiter eigenlijk.

Ja Elsbeth en mijnheer Oyibo, ik poste hier onder mijn eigen unieke ID. Ik heb al eerder uitgelegd wat mijn doopnaam is. Tot 2 jaar geleden kende ik dit forum niet eens. En wat mijn mijn hubby heeft geschreven of wat betreft zijn denkbeelden over forumleden of IndonesiŽ, daar heb ik niet veel mee te maken. Ik weet wel dat hij veel minder goed omging met sommigen waar ik geen problemen mee had. En vice versa waarschijnlijk. Zelfs mijn 'belgisch' (misschien beter om het vlaams te noemen) kantje is anders; ik heb een heel andere zienswijze.

Op verdachtmakingen van dhr. Yogya-Bali wil ik eigenlijk niet eens reageren. De man is nu eenmaal een bekrompen racist. Wel wat intellectueler dan anderen (hij zal niet zeggen die Javanen kunnen niet goed ruiken met hun platte neus) maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer. Ik vind het schokkend dat iemand in een land kan leven waar hij zo'n hekel aan de inwoners heeft. En ongelofelijk dat hij nog steeds achterhaalde theoriŽn zoals Maslow boven haalt. Tevens is het raar dat iemand die zo lang in IndonesiŽ heeft doorgebracht en er blijkbaar zaken (?) doet, zo weinig van het land afweet. En het is een versleten langspeelplaat; toon mij ťťn topic met zijn 'bijdrage' waar er geen kritiek geuit wordt en waar Javanen (de enige bevolkingsgroep die hij blijkbaar kent) nŪet beledigd worden.

Maar soit, het is goed geweest. Ik wil met een positieve noot eindigen en hoop dat ik wat heb kunnen bijdragen en dat ik wat personen heb kunnen helpen. Niet alleen met en over wettelijke bepalingen en juridische kwesties (wat mijn professionele achtergrond is, ik ben hier ook nog steeds actief als partner in de praktijk maar ik wil absoluut geen klanten aantrekken via een forum, liever zelfs niet) maar ook over het land en de inwoners zelf.

Voor diegenen die overwegen het land te bezoeken; laat u alstublieft niet van de wijs brengen en denk het er uwe van. Scheid het kaf van het koren. En denk er aan; altijd maar tegen de stroom inzwemmen is vermoeiend en brengt u niet op de interessante plaatsen. Veel plezier.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ben niet meer aangesloten. Er zijn hier wel meer mensen die onder een andere naam (verder) zijn gaan posten. Dat is niet heel handig maar het ligt ook aan de inhoude van de posting en met welke bedoeling. Mensen kunnen daar soms hun redenen voor hebben. Ik heb zelf ook weleens met die gedachten gespeeld een paar jaar geleden. Echgter ik denk dat sommige postings mbt taalgebruik etc zo typisch zijn dat dit er vroeg of laat toch wel uit komt, tenzij elke posting goed doordacht (ik zou daar geen tijd voor hebben).

Ik ben er wel voor om zorgvuldiger met uitspraken om te gaan, zie wat er gebeurt.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

elsbeth
User
spacer line

Okť, en nu eens even vragen wie of wat YB herkent in Lieve.
Ik denk persoonlijk dat hij dit nooit gezegd zou hebben als Lieve altijd ja en amen tegen hem had gezegd. Lange tenen??? Geen verdachtmakingen en stemmingmakerij hier. Gedverdemme, wat een slap gedoe. Tegenover de insinuatie van YB staat het verhaal van Lieve. Zit Lieve hier te liegen? Of kan Oyibo bevestigen dat zij niet degene is die hij bedoelt als een persoon die eerder geband is en nu onder een valse nickname terugkomt (en weer weggaat helaas). Dat geouwehoer OVER iemand heeft iets valsigs.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Hoe diep kan een forum zakken? Zo diep dus. Emoticon: Cry
Ik kom niet zo heel vaak meer hier. En als ik kom, dan ben ik heel snel weer bijgelezen. Er verschijnt nauwelijks nog iets interessants.
Dit forum is nog slechts een schim van wat het ooit geweest is. Nee, het gaat niet meer over IndonesiŽ, het gaat over ego's. Scheldtirades zijn schering en inslag. Je moet een heuse boekhouding bijhouden om te kunnen volgen welke vete's er weer uitgevochten worden.

Ik blijf dit forum wel op (on)regelmatige basis volgen, maar als dit hier zo verder gaat, dan kan weldra de laatste het licht doven.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Elsbeth, wat lieve betreft kan ik niet vinden dat ze een andere gebruiker zou zijn. Ik heb net even gekeken.

Erwin,
Ik zie niet direkt een aanwijzing voor de stelling dat rustiger zou zijn.
De site en forum zijn er voor reizigers met vragen. Het gezellige en ongezellige keuvelen is niet de primaire doelstelling.

Lieve, toch het verzoek iets verder te kijken. Natuurlijk is wegblijven een keuze. Anderzijds een bijdrage kunnen hebben is leuk. Ongeacht de mening van een ander. Als ik hier weg zou moeten blijven om de mening of uitspraak van een ander? Zou je zonder mensheid zijn. Het forum is een afspiegeling van de samenleving. Ik stel vast dat verruwing in zijn algemeen ook het forum raakt. Ik zou willen toevoegen dat in de eerste plaats fora op het internet een andere zijn dan fora die ik kende voor het internet tijdperk. Zelfs met deze wetenschap kiezen we er bewust voor een open forum te zijn. Juist dat heeft zijn nadelen. Deze site is het geesteskind van de oprichter met een bepaalde gedachte.
En werkt. Met zijn nadelen natuurlijk. Het geheel draait op vrijwilligheid.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Vergelijk nou eens mijn posting met die van Lieve:

On 26-10-2014 14:08 Yogya-Bali wrote: Ik denk dat je maar eens beter moet gaan doordenken voordat je zoiets neerzet. Deze dame (als het een dame is?, en als het een Indonesische of Belgische is?) met Google- oftewel theorie wijsheid die prachtig weet waar ze de wetsregels van Google moet plukken (op zich wel interessant). Geen oude "banneling(e)" die een "nieuw jasje" heeft aangetrokken? Snel op de trenen getrapt? Same old story.....

Op verdachtmakingen van dhr. Yogya-Bali wil ik eigenlijk niet eens reageren. (Arrogantie?) De man is nu eenmaal een bekrompen racist. (Zozo, gaan we ordinair schelden?) Wel wat intellectueler dan anderen (hij zal niet zeggen die Javanen kunnen niet goed ruiken met hun platte neus) maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer. (Hier worden platvloerse insinuaties gemaakt.) Ik vind het schokkend dat iemand in een land kan leven waar hij zo'n hekel aan de inwoners heeft. (Wie zegt dat? Tipje van het scherm oplichten mag niet, dan ben je direct racist. Loftrompet? Ja, dat mag.) En ongelofelijk dat hij nog steeds achterhaalde theoriŽn zoals Maslow boven haalt. (Sorry, niet achterhaald; dat is een zgn. modern statement.) Tevens is het raar dat iemand die zo lang in IndonesiŽ heeft doorgebracht en er blijkbaar zaken (?) doet, zo weinig van het land afweet. (Also sprach Zarathustra.) En het is een versleten langspeelplaat; toon mij ťťn topic met zijn 'bijdrage' waar er geen kritiek geuit wordt en waar Javanen (de enige bevolkingsgroep die hij blijkbaar kent) nŪet beledigd worden. (Die zijn er volop maar je moet ze wel willen lezen.)

Maar soit, het is goed geweest. Ik wil met een positieve noot eindigen en hoop dat ik wat heb kunnen bijdragen en dat ik wat personen heb kunnen helpen. (Oh, nu moeten we op onze knieen je smeken te blijven?) Niet alleen met en over wettelijke bepalingen en juridische kwesties (wat mijn professionele achtergrond is, ik ben hier ook nog steeds actief als partner in de praktijk maar ik wil absoluut geen klanten aantrekken via een forum, liever zelfs niet) maar ook over het land en de inwoners zelf.

Vergelijk beide postings eens. Sorry, maar duidelijk toch dat er hier iemand is die absoluut niet tegen kritiek kan en hooghartig kritiek van zich afschudt. Dat heb ik een tijd geleden al eens aangegeven (met evenzo grovere reacties van deze persoon). Een ieder blies telkens de loftrompet over Lieve. Geen kritiek mocht mogelijk zijn op haar postings. Zijzelf kreeg ook geen enkele kritiek. Ardianto spreekt evenzo de loftrompet, alsof het forum niets meer is zonder haar. Nou, het werd juist een forum als op al die expat-sites waar allerlei greenhorns in een pluche stoel steeds dezelfde wetsregels plaatsten, etc. Iets waar men weinig aan heeft in een land waar het recht nog steeds te koop is. Leuk al die theoretische kennis maar geen geld, geen recht.... Theorie en realiteit staan mijlenver van elkaar hier. Het is belangrijker te weten hoe men in werkelijkheid voor elkaar kan krijgen dan allerlei regels en wetten te kennen die toch niet werken zolang er geen geld bij te pas komt.
Als Lieve mans/vrouws genoeg is, moet ze ook accepteren dat niet een ieder alles voor zoete koek slikt. Tegengas moet men kunnen aanvaarden, niet als een alleenheerser proberen een heel forum te beheersen.

Om op mijn verdachtmakingen terug te komen: als men hier als expat leeft en men heeft contacten dan is dat wereldje klein. Vorige week in Jakarta en Bali met enkele expats gesproken in welke gesprekken we de links konden leggen van Bali naar Jakarta naar Papua naar Kalimantan naar Manado etc...... (wat betreft de expats). Men moet wel om te weten waar de crooks zitten en waar niet. Hiermee zeker niet bedoelend dat Lieve een crook is, verre van dat. Men moet hier longstayer zijn om te weten wat er zich afspreelt onder de expats, zowel in Jakarta als elders. Ik kan het verkeerd hebben bij Lieve maar daarom staan mijn zinnen met een vraagteken genoteerd.
Ik geloof niet dat ik ook maar 1 verkeerd woord neer zet; wel vragen. Heel iets anders dan de duidelijke aanval van Lieve die zich blijkbaar op haar tenen voelt getrapt.

Erwin posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 26-10-2014 18:49
Hoe diep kan een forum zakken? Zo diep dus. Emoticon: Cry
Er is hier geen sprake van een vete. Ik reageer op een - in mijn ogen overdreven - smeekbede van Ardianto met enige vraagtekens bij de persoon die hij blijkbaar verheerlijkt.
Er worden hier al heel vaak mensen op het verkeerde been gezet door "Indonesiers" die het vanwege hun Indonesische achtergrond allemaal zo goed weten zonder te realiseren hoe westers hun denktrant al is, behalve dan de lange tenen, die blijven blijkbaar bestaan.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 25-10-2014 11:07 schreef ardianto:

Op 26-10-2014 03:08 schreef zieleffe:

Dit is ook een middel voor mannen inplaats van besnijden.

Ik ben nog in het ziekenhuis en wacht om naar huis te mogen gaan.
Ben weer opgeknapt met veel medicijenen antibiotica lig ik nu op bed
En zal de eerste dagen als ik weer op de been ben, nog wel met dat spul in mijn lichaam rond lopen.
Er komt straks een heel verhaal van mij, op de afgelopen week,wat ik hier heb meegemaakt.
Zodat de jongere intelectuelen weer kunnen smullen van die ouwe garde.
Daar zal ik aan staand week wel op reageren.

Deze posting s tot stand gebracht door een smartpfone.
Moeilijke operatie maar geen ding om hier te schrijven.
Beter met whatsapp daar is die telef goed voor. Emoticon: Shiny

Op de eerste plaats sta ik achter het verhaal van Y-B zijn mening.
Ik vind zijn verhalen onpartijdig, realistisch en goed weer gegeven wat er hier in IndonesiŽ gebeurd.
Voor dat ik verder ga wilde ik ardianto een veeg aan zijn oren geven, omdat hij zo denigrerend over ouderen schrijft.
Schijnbaar is hij een fan van deze huidige tijd in Nederland met Rutte voorop om ouderen op alle fronten af te pakken wat ze in hun zwaardere leven jaren opgebouwd hebben, dan deze huidige generatie hebben gekend.
Men zit vol met jaloersheid dat zij die hun leven op een bedienblad hebben voor geschoteld gekregen, nu zien dat ze niet bereikt hebben wat ze dachten.
Hun overhead huis gekocht nu onderwater gezet en de ouderen de schuld van geven. Emoticon: Angry
Als je met weinig inzet je leven en je hand hebt opgehouden en zo heb geleefd, moet je nu niet verwachten dat je als een prins op een wolk dat wil hebben en niet kan krijgen in eens een bevolking groep het maar moet geven en laten afpakken.

Alle mensen met kritiek hebben zelf weinig inbreng gebracht in verhalen reis verhalen en noem maar op.
Ja soms kan intellectuele inbreng een steuntje in de rug zijn, maar het moet niet gaan overheersen dat alles juridisch kan opgelost worden zo als Lieve denk dat ze als haar man een Jurist is zij haar bijdrage er aan geef of zij het weet hoe het werkelijke leven in IndonesiŽ is.
Dan moet je mee doen in de onderste lagen van de bevolking, dan weet je pas hoe dat leven is hier.
Dan moet je dagelijks met de angot en met de bus reizen van A naar B.
Dan pas weet je wat het leven hier is, niet zo als velen in het pluus gaan zitten en dan denken dat je in die samenleving alles weet.
Je maar hoef te knippen met je vingers en dan denken dat je alles weet.
Ook Jan die zoveel reis door IndonesiŽ maar geen reis verslag heeft gedaan of maar gepoogd.
Hij pocht over zich zelf , waar hij allemaal geweest is, maar geef wel ervaringen door dat weer wel.
Dat heeft dan ook wel weer zijn goede kanten.
Maar praat niet mee als je niet weet wat er hier in dit land allemaal gebeurd en wees dan voorzichtig mensen te veroordelen die op zijn of eigen wijze anderen benaderen over de kennis van IndonesiŽ.
Dit is opgetekend door ziel als gewoon mens met een lagere opleiding............ Emoticon: Emoticon: Stupid Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Zo, het is hier een tussenstop en er is gratis WiFi op de luchthaven. Wat wil een meeshj nog meer. Ja, slapen.

Het gaat hier helemaal niet om Lieve. Niemand smeekt en niemand moet smeken. Als mensen mij in bescherming nemen ben ik wel geflatteerd. En of ik nu wel of niet aan dit forum deelneem is niet zo belangrijk; er zijn meerdere mensen die goede informatie leveren. En na mij komen er wel anderen. Maar anderzijds worden er persoonlijke dingen gezegd die zeer haatdragend zijn en alleen bedoeld zijn om iemand te kwetsen; dat kan niet door de beugel. Ik ben een grote meid, ik kom er wel overheen hoor; maar ik kan ook kiezen er niet naar te luisteren. En reactie-contrareactie, ik krijp niet zo snel in mijn schulp zonder duidelijk te maken wat mij dwars zit.

Wat gewoon jammer is, is dat personen die een beetje buiten de lijntjes kleuren (mooie uitspraak vind ik dat), worden neergesabeld. Als men ook maar een beetje positief is of probeert de postieve kanten van dit land te belichten, wordt men afgemaakt. Als dit forum in et Engels of Indonesisch zou zijn, zouden er al koppen gerold hebben. Vooral in centraal Java. Ik vraag mij nog steeds af wat men zou zeggen als ik continu denigrerende opmerkingen zou maken over de Hollanders (excuseer, Nederlanders). Zou u dat ook niet snel beu zijn? Men mag wel kritisch zijn maar niet de hand bijten waardoor men gevoed wordt.

En ik beweer niet dat dit gebeurt door dhrn. Oyibo en Jeroen; zij functioneren wťl in de oosterse maatschappij en proberen hier te dweilen met de kraan open. Maar door die constante inbreng van een aantal heel dominante personen, ben ik bang dat er al zovelen hebben gezegd; Foert, ik hou het voor bekeken. Dan verliest men waardevolle bijdragen van Elsbeth, BintangJan, Frank, Ardianto, Guna, Madrotter en zo nog meer (excuseer als uw naam er niet bij staat, u weet wie u bent). En ik ben ook op dat punt aangekomen.

Zoals ik al zei, het is leuk geweest. Voor wie ooit in Jakarta is (Elsbeth?), u weet me wel te vinden zeker?

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Een ieder zijn mening, dat voorop. Net zoals de vrijwilligheid te gaan en te komen.

Ik wens lieve succes.

Storende zaken?

De praktijk in Indonesie is wat weerbarstiger dan het gepreteerde vakantie gevoel of imago. Zeker voor degene die er dagelijks aan blootgesteld zijn zien de enorme verschillen. Zie de ervaringen van YB en Malam bijvoorbeeld. Rechtstreekse afspiegelingen van wat zich dagelijks afspeelt en aan den lijve ondervonden is.

Dan is er nog te benoemen degene die Indonesie hebben verlaten en ondertussen een volledig mank gaand beeld hebben van wat RI nu werkelijk is. En onjuist informeren en een mengseltje brengen van wat ooit was en wat van google. Hetgeen mensen op het verkeerde been zet.

Buiten de lijntjes kleuren?
Dat geeft mijnsinziens aan dat er wezenlijke verschillen zijn in de beleving van RI.
Er tussen in staan en werkelijk deelnemen aan een maatschappij is wezenlijk anders dan een expat of tourist die zich in een bepaalde laag van de bevolking begeeft.

Dat is niet buiten de lijntjes, dat heet dan dat die lijnen niet zichtbaar zijn (geworden).
Subtiel verschil.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Dan nog een opmerking over wat kennelijk stoort en uitgedrukt is als "dominante heren".

Ieder mens is verschillend en zal anders reageren. Op het forum is de praktijk dat met zeker minder prettige bewoording forummers elkaar aanvliegen. erg ongewenst en meer nog, ongepast. Een oplossing ligt eigenlijk niet bij moderatie. Die ligt bij de personen achter de forummer. Wat resulteerde op dit forum in de vraag om terughoudendheid.

Mocht deze terughoudendheid er niet zijn dan kunnen er inderdaad nog andere middelen ingezet worden.

Dit dan als opmerking in 1 specifiek geval.

Voorts zie ik dat er een beeldvorming plaats heeft. Het zou meer productief zijn als men eens nadenkt over waarom iemand een reaktie geeft. En daarmee of daarop anticiperen. Het is weinig productief alleen maar met postings met vaststellingen te komen. De bijdrage in sfeer is nul.

Het is moeilijk, en niet alleen hier , aan te geven dat er een onderwerp is waar men van over gedachte wisselt en informatie deelt. Heeft letterlijk niets met een persoon te maken. Dan heb ik het niet over omong omong topic.

Als deelnemers zich enkel en alleen beperken tot deze inbreng zou het op het forum een stuk beter gaan. Waarmee natuurlijk best tegen woord gegeven mag worden.
Niet elk onderwerp zal gaan over welk hotel heeft het beste toilet. Er zijn onderwerpen waar gemoederen kunnen oplopen. Geloof is een prachtig voorbeeld daarvan.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Beste Lieve, ik kan met jou wel best wel door ťťn deur, of je nou man of vrouw bent, Nederlander, Belg of IndonesesiŽr. Maar je moet ook tegengas kunnen accepteren. Ik ben ťťn van de weinigen blijkbaar die kritiek heeft geuit. Het afdoen met racist vind ik ronduit zwak. Dat is tegenwoordig de dooddoener om een tegenstander de mond te snoeren. Het boekje "The Undutchables" heb ik met plezier gelezen. In dit boek worden de eigenaardigheden van de Nederlanders door enige buitenlandse journalisten onder de lamp gelegd. Vermakelijk zelfs. Kritiek op Nederlanders kan ik zonder problemen accepteren. Ik vraag me nog steeds af waarom een IndonesiŽr dat niet kan. Men levert zelf kritiek op eigen staat, land en volk maar zodra een buitenstaander dat doet dan is het opeens: Hohoho.... Dit fenomeen is al eens een keer door Elsbeth goed verwoord in een topic. Verklaarbaar. Maar blijft opvallend dat mijn Indonesische vrienden uit NL dat wel kunnen en hier kan men dat niet.

Dan moet men zich ook nog realiseren dat als men zich als IndonesiŽr neerzet op dit forum, er een grote groep is die je dan direct als deskundige beschouwen hoewel men jaren is weggeweest van RI. Voorzichtig, want elke autochtone IndonesiŽr op dit forum heeft direct een prť omdat men dat blijkbaar als genetische kennis ziet. Het hangt er sterk vanaf in welke positie en situatie men zich bevindt. Zoals u alle theoretische kennis opdreunt, is prachtig. Het is zeker een bijdrage maar men moet het niet als de enige ultieme waarheid gaan accepteren. Het grijze circuit van corruptie, handjeklap en falsificaties is vele malen groter dan men vermoedt. Ik kom net van een notaris die iets moet "regelen" voor een klant. "Hoe doen we het? Volgens de legale weg of resultaatgericht?" Sorry, voor mijn klient de kortste weg.....en dat is niet de meest legale weg. Maar - voor kennisname, het gaat hier in het geheel niet om criminele zaken maar puur om iets waarop men volgens de adat recht heeft, niet overeenkomt met het nationale recht - het resultaat is wat geldt. Ik moet vele mensen jaarlijks adviseren en geef ze de keuze.
Misschien verkeer ik te vaak aan de rand van de samenleving (hoewel ik ook een uitstekende balans heb met hoger opgeleiden, vnl. autochtonen) maar dat is nog altijd het overgrote merendeel van deze samenleving en krijg dan al de kriebels als ik allerlei info zie langskomen die weinig met de werkelijkheid van doen hebben. Vorige week was ik in Bali en wat daar binnen no-time aan dubieuze gevallen passeerde in gesprekken, daar kan men wel 20 detective-romans mee vullen.
Realisme is geen racisme.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Oeps, ben er even tussenuit en kaboem, was onderweg naar Indonesie (sorry geen dubbele punt op de e, ik zit op een stokoude computer)
Alleen daarop kan ik internet verbinding maken, de laatste nieuwe computers is hier een beetje een probleem, alleen i-phone werkt als een tierelier.
Normaal want smsen is in dit land belangrijker als kennis vergaren op internet met een aangepakte computer Emoticon: Yes!

Kom je net uit Nederland, loop je tegen de chaos op de weg aan, 40 km in 4 uur Emoticon: Blush
Natuurlijk zijn er mensen die het niet leuk vinden als je zoiets schrijft, wat wel opvalt is dat dit voornamelijk mensen zijn die wel in het westen willen wonen en studeren maar de Indonesische mentaliteit van het niet tegen kritiek kunnen niet in hun bagage mee willen nemen Emoticon: Bye bye

Het komt er eigenlijk op neer dat op dit forum iedereen die kritisch is over Indonesie oude sikkeneurige demente ouwetjes zijn.
Dat dan volgens mensen die hun hart hebben verpand aan Indonesie en uiteraard Indonesiers die in het buitenland wonen en dromen van Indonesie en de gene die in het buitenland hebben gestudeerd en het er toch niet konden wennen.

Als je een Nederlands forum leest en de kritiek ziet op Nederland, dan pas kan iemand begrijpen dat een Nederlander ook kritisch is over andere landen,
Dat is schijnbaar niet weggelegd voor de Indonesie lovers en de Indonesiers zelf.
Geen kritiek alstublieft, dat vinden we niet fijn en dat is not done in Indonesie.
Ik las zelfs ergens dat de Maslov theorie achterhaald zou zijn, dat klopt ook wel, maar dan alleen in Indonesie, niet in de moderne wereld:Z

De zon schijnt altijd, het is niet corrupt, er is geen armoede, een land van suikerbeestjes en honing, ja ja an me hoela.
Sorry dat ik het moet zeggen, iemand die niet tegen kritiek kan t.a.v. Indonesie, moet zich dan ook gedragen als de gemiddelde Indonesier in de praktijk, zich omdraaien en weglopen en niet op een forum gaan zitten mauwen Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,016,505 topic views - 222,265 posts - 13,491 topics - 16,273 members - last post @ 25-09-2017 17:08 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,137,222 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com