indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Wkwkwk. Ook lekker maar L. mag het niet van mij eten: Jengkol. Ook uitkijken met belimbing natuurlijk. En nu hoorde ik weer dat ze mensenhaar in brood verwerken?

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

spacer line  

Lees(effe vertalen) en huiver mee .
Biasanya daging tikus dibuat untuk adonan jajanan sejenis siomay , bakso, otak-otak, mie ayam , atau sate.

- See more at: http://www.spektanews.com/2013(...)sthash.fdAGt7za.dpuf

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Oh, dit ziet er nog netjes uit in vergelijking met de markt in Tomohon...

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ya, eigenlijk is het toch meer het idee: Een restaurant in Vlaanderen serveert bijvoorbeeld eekhoorn (de grijze Amerikaanse variant). Als je de staart er af denkt hou je toch eigenlijk hetzelfde over? Door mijn afkomst ben ik eigenlijk wel gewend alles te eten maar er zijn nog wel dingen waar ik moeite mee heb; dat zijn dan meer insecten en zo.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Waar wij zeer slecht in zijn is steak. Maar de vraag en populariteit is enorm.

Natuurlijk kunnen we dit verklaren aan de hand van het frituren verhaal, wat men liever doet dan grillen. Alle mogelijke ziektekiemen worden gewoon kapot gemaakt door intense temperaturen. Eigenlijk is wajang een beetje hetzelfde.

En die angst vnl. voor ongekookt vlees vertaalt zich niet alleen in de manier waarop we het bereiden maar ook hoe we het willen eten. Ik freak out als hubby varkensvlees serveert dat nog wat roze is van binnen. Yukhoe bij de Koreaan wordt door geen enkele Indonesiër besteld. Een steak zou ik nooit medium (à point) bestellen, altijd well done (bien cuit). En volgens de kenners is dat niet lekker.

In de meeste restaurants die steak serveren krijg je ook altijd een doorbakken lapje van een centimeter dik met een jus-saus met wortel. Er zijn wel wat restaurants die het beter doen maar daar betaal je zeer veel voor. En als het dan nog eens wagyu is en droog bestorven, betaal je al snel 1 miljoen of meer voor een stuk van 300 gram. Voor mij weggegooid geld maar voor L. de holy grail; hier een goede steakhouse vinden met redelijke prijzen. Net als voor veel ex-pats trouwens.

Jakartanen worden lyrisch over Holy Cow maar dat schijnt (net als Carnivor) niets voor te stellen (ik was redelijk tevreden met mijn doorbakken lapje maar tegenover mij zat er iemand te vloeken). Outback als keten is niet slecht. Een gat in de markt.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ik dacht nog eens na over het 'gevulde dompet' syndroom waar we het over hadden. Waar gaat de hedendaagse yup, de fils-à-papa eten? De meeste clubs hebben/zijn ook restaurants, dus daar vind je er veel. En verder komt het eigenlijk toch weer op hetzelfde neer; buitenlands wordt gezien als exotisch en goed.

En behalve de obligate Japanse, Koreaanse en Franse restaurants, is er één waar u misschien toch niet aan zou denken. Een keuken met een zeer goede naam.

Spaans? Italiaans? Grieks?

Nee.....Duits.

Echt waar, dit wordt gezien als een zeer hoogwaardige culinaire cultuur. Bratwurst, gefrituurde (!) hammetjes, Sauerkraut, noem maar op. En er zijn een paar restaurants zoals Paulaner Brauhaus en Die Stube die zeer populair én duur zijn. Ya Udah is een wat goedkopere variant. L. ontploft als hij hierover weer eens wordt aangesproken.
Zo, bedtijd.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Chinezen die eten ( vreten) werkelijk alles op.....onverstelbaar als je kijkt wat er op een markt te koop wordt aan geboden.....bbbbrrrr Bah !!

Maar....het allerergste wat ik via een filmpje hebt gezien dat zijn baby 's die vanaf 15 weken van miskramen of dood zijn geboren op worden gegeten.
Kleine volledige mensjes van soms 20 weken oud wordt op de BBQ gegrild, of gebakken in olie enz.enz...... De tranen liepen over mijn wangen toen ik dat zag.....AFSCHUWELIJK... Emoticon: Cry Emoticon: Cry Emoticon: Cry
Het zou je kindje maar wezen....zónder dat je ervan af wist !! Wat een walgelijke handel ...hóe laag kan je als mens toch zinken als je zo'n baby op eet ??.... Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Lijkt me een beetje offtopic en extreem
Over hoeveel procent van de chinezen hebben we het dan ??
Maar los daarvan er zijn ook kannibalen in de westerse wereld en dat heeft totaal
niets met gewoonten of cultuur te maken,dat zijn gewoon zieke mensen.

En dan nog iets heel gewoons ... de frikandel ... die heerlijke snack die "wij"
(nederlanders) smakelijk verorberen, uit de muur of in de patatzaak met een
grote klodder mayo ..... wanneer je weet wat daar ingaat dan vraag je je af
wie is er meer mens, je hond of jezelf
Maar ... het hapt zo lekker weg Emoticon: Yes! Emoticon: Nooo

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 18-03-2014 12:02 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Zo lang het nog vers is , no problemos.
Om te checken, neem 1 stuk baso (sapi, kucing of waterkonijn) , en dan laat je het stuiteren. Als het goed stuitert , en boe of miauwt of piept dan is het goed .
.Aduh enak sekali .

Ik zie het helemaal voor me, Om Surya die op zijn gemak door Jakarta loopt te kuieren, bij een kaki lima zijn tennisracket voor de dag haalt en even de stuiter kwaliteit test van een bakso balletje..
En natuurlijk aandachtig luisteren of het nog piept, miauwt of blaft Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Geweldig.

jstar
User
spacer line

On 18-03-2014 18:32 Lieve wrote:
Ik freak out als hubby varkensvlees serveert dat nog wat roze is van binnen. Een steak zou ik nooit medium (à point) bestellen, altijd well done (bien cuit). En volgens de kenners is dat niet lekker.

Voor mij weggegooid geld maar voor L. de holy grail; hier een goede steakhouse vinden met redelijke prijzen.

We agree to disagree my dear...

Jakartanen worden lyrisch over Holy Cow maar dat schijnt (net als Carnivor) niets voor te stellen (ik was redelijk tevreden met mijn doorbakken lapje maar tegenover mij zat er iemand te vloeken).

Duits. Echt waar, dit wordt gezien als een zeer hoogwaardige culinaire cultuur. Bratwurst, gefrituurde (!) hammetjes, Sauerkraut, noem maar op. En er zijn een paar restaurants zoals Paulaner Brauhaus en Die Stube die zeer populair én duur zijn. L. ontploft als hij hierover weer eens wordt aangesproken.

Les 521 van de cursus 'Hollandse uitdrukkingen voor Vlaamsche Indonesiërs':
Het is van de pot gerukt.

Volgende week behandelen we: Voor pampus liggen. (Op je verjaardag)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hou je in tegen lieve Lieve, je weet nog niet half hoe waardevol en gewaardeerd haar postings zijn.
Pas maar op dat ze later bij het naar binnen laten glijden van zo'n rauw visje (zoals ze dat noemt) dat ding niet door guna guna bij het staartje af laat afbreken.
Heb ik een keer zien gebeuren, dat manneke had een behoorlijk probleem.
Wen er maar aan, regel één Lieve heeft gelijk, regel twee mocht Lieve geen gelijk hebben, dan vallen we automatisch terug op regel één. Emoticon: Shiny

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Ik heb begrepen dat niemand dat filmpje gezien over die foetussen?? Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley

Sabar....gelukkig vind ik frikandellen niet lekker en ik wéét ook wat erin zit....selamat

makan lui.....

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Mmmmm.......ik vraag me af of de Indonesier nou slechter af is met westers fastfood . Een paar decennia geleden al deed prof.dr. Kusin (van oorsprong Indonesische) van wijlen het Tropensinstituut een onderzoek naar nutrition in verschillende ontwikkelingslanden. Hieronder bevond zich ook Indonesia met Oost-Java als onderzoeksgebied. Dit kwam als slechtste uit de bus. Niet vanwege de absentie van goede voeding maar vanwege vastgeroeste gewoonten/traditie/cultuur.
Er is niet veel gewijzigd; men heeft hier een broertje dood aan veranderingen.

Dan het altijd maar goreng -en.
Natuurlijk kunnen we dit verklaren aan de hand van het frituren verhaal, wat men liever doet dan grillen.
Niet bepaald goed voor de gezondheid. Recent waarschuwde een Indonesische arts mij voor het alsmaar goreng -en: oorzaak van vele aandoeningen. Evenals een arts mij eens waarschuwde dat als ik snel het wereldse voor het hiernamaals wilde verruilen, ik vooral moest doorgaan met het nuttigen van Yogya -food.
Voor de Indonesier is het belangrijkst de smaak, het moet lekker zijn. Of het nutritious is, is van minder belang. Al jaren voer ik een verloren en eenzame oorlog thuis tegen vrouw en kinderen inzake smaak en voedingswaarde.

Zoals Lieve zegt, de yup eet graag buitenlands...... .trendy . Echter de combinaties: pizza met sambal en baso, steak met rijst.....
Kortgeleden had men in Yogya een resto die zowel Frans als Japans serveerde, komende uit één en dezelfde keuken.

spacer line  

On 19-03-2014 09:35 Yogya-Bali wrote:
prof.dr. Kusin (van oorsprong Indonesische) van wijlen het Tropensinstituut een onderzoek naar nutrition in verschillende ontwikkelingslanden. Hieronder bevond zich ook Indonesia met Oost-Java als onderzoeksgebied.

Tya, decennia geleden , en ook in Oost Java ?
Dat zegt je wat .

Wel is het niet goed als je te veel gorengan gebruikt en santen , dat weet de meeste "moderne"Indonesiers ook. Lees maar de damesbladen .
Het is niet goed maar wel enak, Mak Yus zegt Mas Bondan.
Wat PKL betreft , vroeger mogen we als klein kinderen niet jajanan(snoepen ) op straat ( dus PKL is taboe), totdat ik bij de SMP en SMA soms ook baso/mie en ijs nam samen met klas genoten.
Ook eten we bij Bakmi Gang Kelinci bij Jalan Sabang/Laan Holle ( Bakmi GM is te ver , zit in Jln Gajah Mada).
Nu (al jaren) kan ik niet meer de PKL "food" eten , krijg gelijk de schieterij / zwaar ziek.
Vooral als ze "afgrwerkte"dieselolie gebruiken voor te bakken.
1x keer Tahu sumedang ( niet echt Sumedang) bij jln Sabang geproefd (de olie in de wajan was redelijk wit/en stink ook niet ) 2 tahu gegeten, kon niet wachten totdat ik in mijn hotel kom(Hotel Cipta) , ADUH, lekker , 5 minuten later misselijk.
2 bungkus tahu weggegooid.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

http://nos.nl/artikel/625114-n(...)identen-voedsel.html
Het aantal incidenten in de Nederlandse voedselsector is verontrustend. Dat zegt directeur-generaal Harry Paul van de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in het Financieele Dagblad.

Volgens de voedselinspecteur is er een gebrek aan ethisch besef bij vooral producenten van vlees en vleesproducten. "De grens opzoeken en zorgen dat je niet gepakt wordt, wijst op normvervaging. Het heeft tot een aantal ernstige ontsporingen geleid, en levert ook forse risico's op voor de nabije toekomst."

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sukadi46
User
spacer line

Lieve klopt het Chinees eten wat ze hier serveren zie je in China, Hongkong en Singapore niet. Speciaal voor onze smaak gemaakt.
Ik kook samen met m'n meissie voor den Ollanders, maar ik wordt vaak misselijk van de manier hoe ze het eten. Veel gerechten op n bord en dan volgt HET GROTE HUSSELEN. Heb de mensen vaak op hun vingers getikt. Indonesië is wel kampioen integreren van andere keukens in hun eet cultuur. Denk aan de Kare's en Noedels. We eten ook regelmatig van kaki lima's maar dan nemen we ons eigen bord en bestek mee, of laten we het bungkus.
Af en toe ook in de malls eten en daar zie je haast nooit ouderen, maar het valt vaak tegen, dus dan maar weer aan de Es Teler, met of zonder durian.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Hier al geweest? Smakelijk!

Het verhaal is trouwens dat het eigenlijk van 'gebrak' is, de verbasterde oud-Nederlandse versie van gebroken. In de warung stampt men de ingrediënten ook elke keer met een grote lesung en een luide knal.

sjefke
User
spacer line

nou lieve ik wil even reageren op je uitspraak smg is niet schadelijker dan suiker of zout heel veel indonesie'''rs hebben hoge bloeddruk maar ze weten niet dat dat komt van de smg. ik zelf ben er ook allergies voor . had een keer bij mijn maat [woont op bali ] bij de warung eten gehaald ze zouden daar koken zonder!!! smg .
nou na een half bord voelde ik al dat het niet goed ging . ik zij tegen hem ze hebben die rotzooi weer gebruikt !! 2 nachten met ijs op mijn hoofd geslapen nou ja slapen ik had barstende koppijn ik dacht echt ik onplof!! ik naar de dokter bleek ik een bloeddruk te hebbe van verschiet niet 285/194 de dokter kon het ook bijna niet geloven . medicijnen mee gekregen 80mg lisinopril ook heel hoog . maar het werkte wel na 2 dagen ging het weer redelijk maar wel 4 dagen de deur niet uit geweest . want in dat filmpje met dat ei bakken wat zij daar aan smg bij gooit ik krijg het al benauwt als ik het zie
smg moet je gebruiken net als je zout gebruikt. een snufje !! geen emmer !!
dus de stelling het is niet gevaarlijker dan zout of suiker gaat niet!!!! op

spacer line  

Nooit van gehoord.
Kennelijk een slimme PR zet .

Jangan marah (als het niet lekker is ?) , dus jangan menggebrak (meja) .

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Sjefke
Wat dacht je dan waarom die bakmi etc zo gurih zijn ?
Door vetsien.
Het is bekend dat sommigen allergisch zijn .
Bij mijn moeder thuis en bij mij zie je ook geen vetsin.

sjefke
User
spacer line

.

spacer line  

On 18-03-2014 18:49 Lieve wrote:

En behalve de obligate Japanse, Koreaanse en Franse restaurants, is er één waar u misschien toch niet aan zou denken. Een keuken met een zeer goede naam.

Spaans? Italiaans? Grieks?

Nee... ..Duits.

Echt waar, dit wordt gezien als een zeer hoogwaardige culinaire cultuur.

Ik denk dat men rekening moet houden over de trendy honger van de Indonesiers .

Eerlijk gezegd heb ik weinig ervaring ( zal niet meer in te halen zijn , sudah pensioen- geen geld meer ) met Japans eten .
Die paar keren sushi en avontuurlijke bezoek bij alles eten voor je wil happening.
Of Fransozen eten , wat weet ik van specialiteiten zoal es kar got of soixante neuf ?.
Nada dus.

Eerlijk gezegd ga ik in Indonesia nooit (toen het nog kan Emoticon: Wink ) naar een Italiaanse , Griekse of Spaanse restaurants.

Wat die Duitse Restaurant betreft , ya het zal een beetje vreemd* overkomen zijn , maar wel waar ! .
Heb namelijk met een paar Indon. vrienden in Jkt gesproken .
Waarschijnlijk gaat het om de sfeer(ambiance) .
Terwijl bratwurst of sauerkraut zijn toch geen kulinaire hoogstaandjes ?
Is anders dan rendang padang (de echte) of (sayur)gudeg (de echte).

sjefke
User
spacer line

lieve ik wil even reageren op je uitspraak smg is niet gevaarlijker dan suiker of zout.
ik zelf kan niet tegen smg ook een heleboel indonesie''rs kunnen er niet tegen
maar dat weten ze niet [hoge bloeddruk] !!
ik had een keer eten gehaald bij de warung langs mijn maat [woont op bali ] want daar zouden ze koken zonder !!! smg nou na een half bord voelde ik het al
ik zeg ze hebben die rotzooi weer gebruikt Emoticon: Angry
2 nachten met ijs op mijn hoofd geslapen nou ja slapen ik had barstende koppijn
ik dacht echt ik ontplof !!
ik naar de dokter bleek ik een bloeddruk te hebben van
verschiet niet 285/197 de dokter verschoot er ook van
80mg lisnopril meegekregen en na 2 dagen ging het wel weer een beetje
dus als ik dat filmpje met dat ei zie. dan krijg ik al benauwt
msg moet je gebruiken als zout . een snufje!! geen emmer !!
dus op vakantie gaan in indonesie'' is geen optie want je ontkomt er niet aan
iedereen gebruikt het ook al zeggen ze van niet !!!
jammer

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ja, Sjefje, dat is de allergische reactie die sommigen hebben na het eten: hoofdpijn en zweten. Maar dat betekent toch niet dat MSG voor iedereen zeer ongezond is?

Van suiker is wél bewezen dat het schadelijk is. Eén derde van de wereldbevolking heeft blijkbaar een te hoge bloeddruk. Het aantal mensen met diabetes is verdubbeld de laatste dertig jaar. De voornaamste reden is suiker. En zout is eigenlijk niet veel beter.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 26-03-2014 10:18 Surya Atmadja wrote:
..... wat weet ik van specialiteiten zoal es kar got of soixante neuf ?.
Nada dus.

Wkwkwkwk

Eerlijk gezegd ga ik in Indonesia nooit (toen het nog kan Emoticon: Wink ) naar een Italiaanse , Griekse of Spaanse restaurants.
Wat die Duitse Restaurant betreft , ya het zal een beetje vreemd* overkomen zijn , maar wel waar !

Er is in Central Park Podomoro ook een poging tot het presenteren van de Belgische keuken; ik heb op het menu niet één Belgisch gerecht kunnen ontdekken. De Spaanse tapas bar en het restaurant ernaast is niet slecht; ze serveren goede paella en zelfs arròs negre. De Paulaner Bräuhaus in Grand Indonesia heeft na jaren trouwens weer een brouwvergunning; deze was ingetrokken dus ze verkochten alleen Heineken / Bintang / etc.; nu hebben ze wel weer hun eigen bier.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

73,131,644 topic views - 233,103 posts - 13,680 topics - 23,064 members - last post @ 18-07-2019 05:41 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

120,757,978 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com