indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

evavm
User
spacer line

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en wil in waarschijnlijk september samen met mijn vriend naar Indonesie. We hebben een bouwsteen van een boottocht langs de kleine sunda-eilanden van ong een week op het oog, vertrek vanaf Bali. In totaal hebben we ruim 3 weken de tijd, die we grotendeels terplekke willen regelen. Welke suggesties hebben jullie om een combinatie mee te maken? Zuid-Sulawesi? Is dat qua tijd haalbaar>
Hoop dat de die-hard Indonesie-fans me verder op weg kunnen helpen!

Groet Eva

elsbeth
User
spacer line

Hai Eva,

Ik weet niet precies waar je weer afgezet wordt na je boottocht, maar als je van daaruit naar Makassar kunt vliegen, dan heb je aan Zuid Sulawesi een heel mooi vervolg van je reis. Het gebied Tana Toraja is bijzonder mooi. Als alleen de lus Tana Toraja zou willen maken, adviseer ik je om daar een week voor uit te trekken. Vanaf Makassar is het een dag reizen om in Rantepao te komen, een dag of 5 daar blijven is m.i. het minimum (maar goed te doen als je niet meer tijd hebt), daarna weer een dag terug reizen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om daarna dor naar het Noorden te reizen en vanuit Manado (snorkelen/duiken!!) terug te vliegen. Ligt je vlucht alvast en zo ja, van waar naar waar?
Je ziet, ik ben nogal een Sulawesi-fan, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik het voorbij Bali (naar het Oosten welteverstaan) niet ken. Schijnt ook erg mooi te zijn. Het hangt er een beetje vanaf waar je van houdt. Ik vind Tana Toraja zelf veel mooier dan Bali.

Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt.

Pascal.F
User
spacer line

Evavm,
Ik weet niet wat in de bouwsteen van een boottocht inbegrepen is maar zou zeker Komodo en Rinca niet overslaat.Ik ben nog nooit op Sulawesi geweest maar weet wel dat de verlaten stranden rond Labuan Bajo heel knap zijn en n van de mooiste plaatsen voor te snorkelen.

Veel fun
Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

De kleine Sunda-eilanden zijn er nog al wat en van de meest bezochte horen daar in elk geval Flores, Sumba, Timor, Sumbawa en Lombok bij (nog niet gesproken over bv Alor of Rote) Als die allemaal bezocht moeten worden dan heb je niet genoeg aan 3 weken.
Maar wellicht wil je een keuze maken en dan zou ik 2 weken uittrekken voor Flores en Sumba en idd naar Zuid Sulawesi. Er zijn Pelnibootverbindingen maar onbetrouwbaar en maar eens in de twee weken dus ben je hws aangewezen om via Denpasar te reizen. Vanuit Kupang (Timor) zijn er wel een paar keer per week rechtstreekse vluchten tenminte een paar maanden geleden nog...). een paar dagen Kupang erachteraan is ook wel leuk.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

evavm
User
spacer line

Dank jullie voor de snelle en goede reacties!

Anne-Mieke, ik bedoelde een bouwsteen van reisorg Van Verre, zij bieden een boottocht met een klassiek schip aan langs Flores, Komodo en Rinca in 5 dagen. Natuurlijk zie je dan bij lange na niet alles... De bouwsteen start en eindigt in Denpasar inderdaad. Dan zouden we dus vanuit Denpasar naar Makassar reizen.

Denk overigens dat we ook met gemak de hele vakantie in Sulawesi kunnen vullen...!

elsbeth
User
spacer line

Daar ben ik zeker van!! Mijn eerste Indonesie reis, in 3 1/2 week van Manado naar Makassar, 23 jaar geleden.

maryl
User
spacer line

wij gaan met ons gezin, 5 pers,3 tienerkids 4 weken half juli/half aug.(excl reis)
wij denken nu aan 4 plekken, elk een week
-bukit lawang+tangkahan (geen Tobameer, of is dat heel dom)
-bandung-Yogya (geen Bromo, of is ook dat dom)
-zuid sulawesi of Flores ????
-Bali
Is dit realistisch?
Wij hebben bedacht dat dit rustiger zou zijn dan al te veel rondreizen over land.
Wat zou een betere keus zijn, sulawesi of Flores, gezien de rest van de reis
Zouden we tickets naar Flores/sulawesi toch beter in Ned al kopen of pas als we aankomen in Medan

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 30-04-2011 22:11 maryl wrote:
wij gaan met ons gezin, 5 pers,3 tienerkids 4 weken half juli/half aug.(excl reis)
wij denken nu aan 4 plekken, elk een week
-bukit lawang+tangkahan (geen Tobameer, of is dat heel dom)
-bandung-Yogya (geen Bromo, of is ook dat dom)
-zuid sulawesi of Flores ????
-Bali
Is dit realistisch?
Wij hebben bedacht dat dit rustiger zou zijn dan al te veel rondreizen over land.
Wat zou een betere keus zijn, sulawesi of Flores, gezien de rest van de reis
Zouden we tickets naar Flores/sulawesi toch beter in Ned al kopen of pas als we aankomen in Medan
Ik heb wel even moet lachen dat je stelt dat dit rustiger zou zijn....

Allereerst raas je met 4 weken wel heel snel door 4 eilanden die allemaal ook nog eens behoorlijk verschillen qua grootte. Om alleen naar Sumatera te gaan voor Bukit lawang en/of Tangkahan is doodzonde Als je je al beperken wil tot Sumatera dan toch in elk geval Noord Sumatera met ook bezoeken aan Tobameer (heb je een reden om het Tobameer over te slaan, het is nl. een prachtige gebied) en Berastagi.
Java voor alleen Bandung en Yogya is ook wel jammer. Ik weet niet hoe de Bromo er nu bij ligt cq nog gesloten is maar als je de kans krijgt om dit te zien zou ik het zeker doen.
Met 4 plekken elk een week. Als je bedoelt om op alleen die 4 plekken te overnachten dan kom je behalve op Bali niet erg ver. De afstanden op de ilanden zijn weiliswaar niet zo groot maar de reistijden des te meer.
Als je Zuid Sulawesi wilt bezoeken dan met je met de reis van en naar Toraja een hele dag kwijt.
Voor Flores is een week wel het minimale maar hou er rekening mee dat jr hiervan minstens 3 dagen kwijt bent aan het reizen (bv Moni-Bajawa, Bajawa-Ruteng, Ruteng-Labuan Bajo). De afstanden op Flores vallen heel erg mee maar de ontelbare bochten en de smalle weg maken dat je er lang over doet.
Ik zou in elk geval kiezen voor OF Sulawesi OF Flores.
Je zou dan bv onderstaande schema ongeveer kunnen aanhouden. Het blijft krap en ook wel zonde nu je toch op Sumatera bent ook niet West Sumatera aan te doen. Maar in dat geval zul je Java of Flores moeten laten vallen.
10 dagen Sumatera
7 dagen Java
8 dagen Flores OF Zuid Sulawesi
3 dagen Bali

Tickets voor Flores of Sulawesi moet je niet in Nederland kopen. Je kunt deze wel kopen via http://ticketindonesia.info/en/index.php maar vluchten zoals met IAT (Indonesia Air Transport) en Trigana kunnen alleen in Indonesie (Bali) gekocht worden

Succes met de keuze, het zal niet meevallen.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Hai Marvl, ik heb 2 jaar geleden met mijn gezin (4 pubers) ook een reis gemaakt waarbij we 4 plekken een week bezochten: 1 week Noord Sulawesi, 1 week Zuid Sulawesi, 1 week Yogyakarta, 1 week Bali. Eigenlijk is dat ons goed bevallen. Ik vond het niet druk.
Dit jaar hebben we veel meer een backpackschema.
Maar ik ben het met Annemiek eens dat het doodzonde is om Toba en West Sumatra over te slaan. Dat is echt een schitterend gebied.
Je 30 dagen verdelen over 4 eilanden, met 3 tieners, lijkt mij wel heel veel.
Ik ga deze zomer ook weer. 14 dagen Sumatra, 1 week Java (een heel klein stuk van West Java) en 9 dagen Bali.
Ik zou in jouw geval langer op Sumatra blijven en 1 van de andere eilanden schrappen.

maryl
User
spacer line

Annemieke en Elsbeth,
Zeer bedankt dat jullie beiden reageren; dat had ik gehoopt, omdat ik al meer nuttige info van jullie ben tegengekomen!
In mijn schema hebben we 5 volle dagen in de jungle van Tangkahan en Bukit lawang en dan terug naar MedanI
Ik heb de indruk dat als Toba en Berastagi ook op ons wensenlijsje blijven we veel reistijd toevoegen. De indruk die ik van het Toba-meer krijg doet me denken aan de Italiaanse meren; heel mooi maar misschien toch teveel reizen.
Dit geldt zeker ook voor West sumatra -Bukittinggi en omstreken; ik vraag me af of een hele dag reizen opweegt tegen de meerwaarde van meer Sumatra?
Denken jullie dat dat inderdaad opweegt of dat we toch voor een totaal reisplaatje en meer variatie het 4-de eiland (Flores OF zuid-Sulawesi) erin moeten houden.
Voor Java is het eigenlijk dezelfde overweging: Yogya naar Bali via de Bromo neemt naar wat ik heb uitgezocht minstens twee volle reisdagen; weegt dat op tegen dat we een vlucht hebben gevonden van Yogya naar Bali voor 35 euro op n dag
De vraag zoals ik 'm gesteld heb is omdat we ook gekeken hebben naar goedkope vluchten en die zijn er Medan-Bandung en Yogya-Denpasar
Een deel van de overweging is ook dat het in aug.ramadan is en we misschien niet te lang in een moslimgedied willen verblijven.
We zouden naar mijn voorlopige idee grofweg
5dagen sumatraanse jungle
7-8 dagen voor bandung en reis naar Yogya via Garut evt Pangandaran,plus Yogya (3dgn) Denk aan trein plus auto+chauffeur.
2 weken voor Flores OF zuid Sulawesi plus Bali
Overigens zijn onze kinderen al bija volwassen (15-17-19), maar hoeven niet naar Kuta.
Ik zou het erg op prijs stellen als jullie nogmaals zo serieus willen meedenken

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Maryl,

Je stelt eigenlijk onmogelijke vragen en aan de verkeerde mensen, haha.... Elsbeth vind Sulawesi en Sumatera geweldig en ik vind Sumatera en Flores geweldig (en dat neemt niet weg dat Sulawesi ook heel mooi is). Ik vind Java en Bali minder, dus die zouden er bij mij afgaan. (en het Tobameer vergelijken met de Italiaanse meren is tegen het zere been, dat van mij althans, en ga je ook geheel aan de Batakcultuur voorbij)
Maar je komt er niet uit als je vraagt wat anderen vinden.
Met moslimgebied tijdens Ramadan is niks mis mee hoor, het enige waar je een beetje rekening mee moet houden zijn de eventuele vluchten die gaandeweg de vastentijd duurder worden en dan nog ligt het eraan van waar naar waar.
Als het gaat om het kostenaspect kun je ook overwegen om Sumatera te schrappen (au). je zult toch ook op de een of andere manier naar Makassar of naar/van Flores moeten komen, ook niet altijd de goedkoopste tickets.
Elsbeth, zeg jij eens wat.

elsbeth
User
spacer line

Joehoe, hier ben ik weer. OK, Annemiek heeft veel meer van Indonesie gezien dan ik. Ik ben bijv. nooit bij de Bromo geweest en ik ben ook nooit op Flores geweest. Dus ik kan er niet over oordelen of je iets aan de Bromo mist (het schijnt van wel). Op n of andere manier trekt Oost Java mij minder. Ik houd heel erg van groen, hoe meer groen hoe beter.Daarom trekken Sumatra, Sulawesi en West Java mij meer dan Oost Java.
Het tijdsaspect: ik heb daar ook mee zitten worstelen. Lake Toba is volgens mij niet zo'n punt om er nog voor 3 daegn bij te nemen. West Sumatra is een ander verhaal. Dat kost je volgens mij niet 1, maar 2 dagen reizen. Als je dus West Sumatra en Toba erbij neemt, waar ik dus wel voor gekozen heb, moet je echt uitgaan van minimaal 13 dagen. Ik heb het althans niet korter kunnen maken dan dit ( 2 nachten Tangkahan, 2 nachten Bukit Lawang, 3 nachten Toba, 1 nacht Sipirok, 4 nachten Bukittinggi).

Maar je kunt het natuurlijk ook bij het Noorden houden en dan naar Bandung vliegen.
Ik zou dan een week uittrekken voor de trip Bandung-Yogja en tussendoor eens wat meer nachten blijven. Zeker een paar dagen in Yogya blijven en dan door Makassar, 1 dag reizen naar Tana Toraja, 4 dagen daar, 1 dag terug reizen en door naar Denpasar. Op Bali afsluiten.
Dan heb je dus:
5 dagen Sumatra
10 dagen Java
6 dagen Sulawesi
7 dagen Bali
Afhankelijk van hoe laat de vluchten zijn, kan het wel. Je hebt dan wel een afwisselende trip. Van deze eilanden vind ik persoonlijk Bali het minst.

elsbeth
User
spacer line

Heb je wel al een internationaal ticket gekocht?
Het klonk alsof je heen op Medan vliegt en terug vanuit Denpasar. Klopt dat?
Als je Bali zou laten schieten zou je inderdaad voor 2 weken Flores kunnen kiezen. Maar Annemiek, zou je voor 2 weken dan niet de Molukken willen aanraden?
Tja, dat is een gebied dat bij mij al lang op de wensenlijst staat.
Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk wordt.
Nog 9 weken, dan gaan wij al weg, heerlijk.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 01-05-2011 16:11 elsbeth wrote:
Heb je wel al een internationaal ticket gekocht?
Het klonk alsof je heen op Medan vliegt en terug vanuit Denpasar. Klopt dat?
Als je Bali zou laten schieten zou je inderdaad voor 2 weken Flores kunnen kiezen. Maar Annemiek, zou je voor 2 weken dan niet de Molukken willen aanraden?
Tja, dat is een gebied dat bij mij al lang op de wensenlijst staat.
Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk wordt.
Nog 9 weken, dan gaan wij al weg, heerlijk.
Het kan ook zijn dat de heen en terugvlucht naar/van Kuala Lumpur is. En als het dan verder niks is vastgelegd is het gemakkelijk.

Ik zei al hier kom je niet uit. Vier weken is niet zo heel lang. Twee weken Flores is aan de ruime kant, in die zin dat de meeste mensen het met veel minder doen. Dat neemt niet weg dat het twee weken waard is. De Molukken is weer helemaal anders (maar voor mij een van de moosite gebieden, staat in top 3). Alleen vanuit Denpasar zijn er geen rechtstreekse vluchten (ik doe dit nu even uit mijn hoofd) het het is vanuit Bali veel duurder dan bv rechtstreeks vanuit Jakarta naar Ambon. Naar de Molukken ga je voor de koloniale overblijfselen, voor de stranden, voor de rust, voor de muziek en voor de mensen (je hebt een streepje voor als je uit Nederland komt) Als het de bedoeling is om weinig toeristen tegen te komen dan zijn de Molukken een goede keuze
Als het groen moet zijn dan vooral naar Sumatera, maar zeker ook naar Flores of Toraja.

Het is alleen niet zo handig om het uiterste westen met het uiterste oosten te combineren, het kost veel tijd en geld. Ik kies zelf tegenwoordig of voor west, of voor midden of voor oost. (krijg mijn eigen reis in juni niet eens ingevuld.... Emoticon: )

maryl
User
spacer line

Hallo Dames,

Dit wordt een bijzondere correspondentie en ik vind het fantastisch dat jullie mijn/ons keuze probleem zo serieus opppakken.
We vliegen op Kuala Lumpur en vandaar heen Medan terug DenPasar (al gekocht)
Sumatera skippen is geen optie, omdat "the real jungle-feeling" bovenaan het wensenlijstje staat. Ik begrijp dat ook voor jullie Sumatra hoog scoort.
Sorry, dat ik tegen het Sumatraanse zere been gestoten heb, maar ik wist niet goed een andere omschrijving te vinden voor de vraag of Toba een echte must voor ons zou zijn.
Molukken heb ik me nog helemaal niet op ingelezen, maar lijkt mij inderdaad te ver oostelijk.
Als ik het goed begrijp zeggen jullie eigenlijk

5+3=8 dagen sumatra jungle plus Toba
7 tot 10 dgn Bandung t/m Yogya
6-7 dgn Flores/Sulawesi ???
3 dgn of zoveel als er nog zijn op Bali

Als we de vluchten naar Sulawesi/Flores het best in Medan kunnen boeken hoeven we dat besluit nog niet NU te nemen (pfff wat een rust)
Het zou denk ik wel slim zijn als we snel besluiten hoelang we in Sumatera willen blijven ivm beschikbaarheid airasia vluchten.
Of geldt ook daarvoor dat wachten en ter plekke besluiten niet duurder is (nu 25 euro)
Elsbeth, wanneer ben jij 2x2 nachten in de jungle? Ik had gedacht eerst Bukit Lawang 2 -3 nachten( evt. nacht in tent)en daar na Tangkahan 2 nachten tussen 22/7 en 28/7
Heb jij een reden voor de andere volgorde?
Met dank en groet,
M

spacer line  

On 01-05-2011 14:40 maryl wrote:

. De indruk die ik van het Toba-meer krijg doet me denken aan de Italiaanse meren; heel mooi maar misschien toch teveel reizen.

Eerlijk gezegd ben ik niet in staat om Toba meer e.o te vergelijken met Italiaanse meren.
Ben nog nooit daar geweest behalve Italiaanse stranden.
Toba meer vind ik niet echt mooi , eiland Samosir is te klein.
Kan je binnen 1 dag bekijken .
Tuk Tuk waar veel buitenlanders bivakkeren is geen plaats om terug te komen , heeft niks te bieden.
De Batakse cultuur kan je ook niet vergelijken met de Javaanse ( Sundanees -Javaans) .
Dan heeft West Java veel meer te bieden .
Wat Bali betreft is ook niet echt bijzonder , wel het gevoel dat je als Westerse toerist meer vrijheden kan veroorloven dan op andere Indonesische eilanden.
Zuid Bali vind ik niet zo denderend voor natuurliefhebbers , of je moet naar hogere gebieden gaan.
Oost Bali vanaf Candi Dasa richting Noord Bali lijkt op veel opzichten als West Java .
In West Bali ben ik nog nooit geweest.

West Sumatra , de bukit barisan gebergte is wel mooi , een beetje "ruig" .Zelfs mooier dan West Java.
Mijn bezwaar is dat de de faciliteiten voor Westerse toeristen nog in " kinderschoenen"staan .

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik zou dan toch voor Flores gaan. Maar dan wel een paar dagen langer (en een paar minder voor West Java). Niet omdat Sulawesi minder mooi zou zijn maar voor de variatie.
Op Flores de Kelimutumeren, de adatdorpen, de prachtige eilanden uit de kust van Labuan Bajo, de Komodovaranen, trekking naar gunung Inerie en snorkelen en duiken. Als je het een beetje slim aanpakt kun je in Moni, Bajawa en Ruteng lekker koel slapen. Deze stadjes (eigenlijk grote dorpen) liggen tussen 1100 en 1400 meter dus weinig muggen en geen airco nodig. (Rantepao in Toraja ligt wat dat aangaat overigens ook goed)
Om Sid is minder gecharmeerd van het Tobameer (maar is ook wel heel erg Javaminded Emoticon: Wink ) En Samosir in een dag gezien? Daar moet je dan wel heel erg je best voor doen. Bovendien bestaat het Batakgebied niet uit Samosir alleen. Zo zie je maar smaken verschillen.

gr
AM

elsbeth
User
spacer line

De enige reden dat wij eerst naar Tangkahan gaan (8 en 9 juli), is dat het zo in het programma van een reisbureau zit.
Dit is ook het enige deel van de reis dat ik georganiseerd ga doen.
Er is niet echt heel veel accommodatie daar, dus ik wil wel heel zeker zijn van een leuk plekje.
Maar verder heb ik alles zelf geregeld. Hotels/pensions rechtstreeks gemaild.
Ik vind het met kinderen toch wel prettig om een groot deel vast te leggen.

Het is voor mij lang geleden dat ik op Samosir was (1989), ik heb er goede herinneringen aan.
Ik heb voor 3 nachten een simpel onderkomen, als ik er na 2 nachten genoeg van heb, vertrek ik weer.
In Bukittinggi heb ik niks vastgelegd, wel weer de vlucht van Padang naar Jakarta.

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt doen in een vakantie.
Wij houden van wandelen, we gaan een tocht maken in Halimun NP, West Java, maar zullen ook op Sumatra de nodige stappen zetten.
Inderdaad vind je op Sumatra minder makkelijk een behoorlijk onderkomen, voordeel is weer dat het allemaal erg goedkoop is.
Flores klinkt wel heel goed!

maryl
User
spacer line

Dank, dank,
We vorderen vandaag enorm in het keuzeproces.
Denk dat het inderdaad Flores gaat worden om de redenen die jij geeft Annemiek.
Hoewel sumatra-Sulawesi en Flores ook nog erg aantrekkelijk lijkt; Ook voor volgende keer zou ik zo opteren voor Sulawesi (noord+zuid) en de Molukken.
Maar voor nu nog niet.
Elsbeth jij vindt Bali toch wel aantrekkelijk genoeg om weer (en langer) heen te gaan toch?!
Het lijkt inmiddels bijna neer te komen op Tobameer toevoegen en kort Bali OF toch geen Toba en overal iets meer ruimte in het schema. Blijft een lastige...
Hebben jullie nog goede voorstellen voor overnachtingen; hoeft niet luxe, eerder sfeervol/authentiek evt. homestay/verblijf bij locals
Zie jullie reacties met plezier tegemoet,
M

elsbeth
User
spacer line

Onze kinderen willen weer terug naar Bali. Tja, je hebt er leuke hotels, lekker relaxed etc. Ze hebben 2 jaar geleden heerlijk gesurfd bij Legian, we hebben een dag gefietst bij Ubud. Ubud vond ik verder een enorme kermis, de omgeving is wel erg mooi.
Je kinderen zullen het zeker leuk vinden. Ik probeer een mix te vinden van basic hotels en af en toe iets luxers tussendoor. Op Bali hebben we behoorlijke hotels, op Sumatra volgens mij alleen in Medan, verder erg basic. In Zuid Java zitten we in een heel leuk resortje aan het strand, ben ik 2 keer eerder met vrienden geweest.
Je hebt me aan het twijfelen gebracht met mijn eigen schema. Het reizen op Sumatra kost veel tijd inderdaad. Ik ga misschien in plaats daarvan een stukje vliegen.
Ik zei vanavond aan tafel: jongens, jullie krijgen allemaal een rugzak en daar zit alles in wat je nodig hebt, that;s it. Je had die koppen moeten zien..
Je moet niet te snel dingen vastleggen, de plannen moeten een beetje sudderen. Opeens weet je hoe je het hebben wilt.
Wij hebben destijds een week in Duta Guesthouse gezeten in Yogya, vonden we hartstikke leuk, 2 driepersoonskamers, levendig straatje, klein zwembadje.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik schrijf hier alleen de hotels op Flores op.

Maumere : Gardena hotel (en nog eentje maar die zit erg ver in mijn gehuegen, kom ik nog wel op)
Moni: Palm Bungalows in de rijstvelden, de bungalows zelfs van het model krakkemikkig maar een hoog romantiekgehalte.
Detusoko: overnachting in het klooster bij de nonnen (St. Franciscus)
Ende: overslaan alsjeblieft het is er alleen maar heet.
Bajawa: Edelweiss, Karina. NB: het Silverin wordt vaak genoemd als DE bestemming. Het enige wat er mooi is, is het schitterende uitzicht op de Inerievulkaan maar voor de rest zit je in the middle of nowhere (met nothing to do, ze hebben er nu zelfs een hit van)
Ruteng: yep alweer slapen bij de nonnen (Susteran Santa Maria), de beste keuze in de stad, superschoon, veilig en een beetje op een heuvel. alternatief is een van de kamers in het dahlia hotel (links als je binnenkomt, de rest is onder de maat) en wat ook heel leuk is is het Rima hotel, helemaal van hout, het lijkt wel zoiets als je in Tirol ziet. Ook goed.
Labuan Bajo: Gardena hotel met bungalows midden in het stadje tegen de heuvel aangeplakt. neemt de hoogste voor het mooist uitzicht over de baai. Simpele bungalows van bamboe met fan. alternatief: Golo Top Hill, maar duurder en verder weg. Verder Wisata hotel, ook in het dorp.
Verder zijn oa via het Gardena hotel bungalows te boeken voor oa. pulau Seraya, een eiland ongeveer 1 tot 1,5 uur uit de kust van LB. Alleen de bungalows, een eenvoudi8g restaurant, strand en zee en that's it. Zelf je mobiele telefoon doet het niet. Maar heel erg mooi.
De meeste hotels op Flores hebben alleen koud water maar je kan altijd om een emmer met warm water vragen (het kan in Moni, Bajawa en Ruteng heeeeeeeeeeeel erg koud zijn 's ochtends.
Bovenstaand is zo'n beetje de meestvoorkomende route. Wil je nog wat anders dan horen we het wel.

Voor Bandung en Yogya komen er vast nog aanbevelingen langs (Yogya is de jalan Prawirotaman een goede keuze oa de Duta hotels). Voor Bali idem. En voor Sumatera horen we nog wel wat het allemaal gaat worden. Ik heb ov erigens kortgeleden eea hier gepost over hotels op Sumatera. En die staan hier:
http://forum.indahnesia.com/to(...)aringen_sumatera.php

spacer line  

On 01-05-2011 18:02 Anne Mieke wrote:

Om Sid is minder gecharmeerd van het Tobameer (maar is ook wel heel erg Javaminded Emoticon: Wink ) En Samosir in een dag gezien? Daar moet je dan wel heel erg je best voor doen. Bovendien bestaat het Batakgebied niet uit Samosir alleen

We hadden auto gehuurd en met de 1ste afvaart van de grote ferry overgestoken.
Toba meer zelf is indrukwekkend , een soort wereldwonder .
Eiland Samosir was klein , we waren na de verplichte graven v.d koningen ( stamhoofd ?) en na uitgebreid gegeten ( 1 uurtje ?) snel terug gegaan naar Prapat .
Heb later ontdekt dat we bijna de helf van de eiland had "bekeken".
De bossen en waterval (?) hebben we niet gezien .
Ook geen cultuur gebeuren meegemaakt , voor echte toeristen zal het interessant zijn .

Mijn reactie was , is dit alles ?

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 02-05-2011 09:15 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]
Mijn reactie was , is dit alles ?
Jammer. Toba/Samosir verdient toch meer dan een dag. Ik vind zelf juist Prapat verschrikkelijk (en vooral in het weekend als half Medan erop af komt). Op Samosir is het veel rustiger, je kunt er lekker wandelen, uitrusten en genieten van de batakmuziek. Er is echt nog meer dan het zg " verplichte" museum" of de Sigale2 dansen. Gewoon van de weg af en je komt in de mooiste batakdorpen terecht. Ik ben al heel vaak op Samosir geweest en ik kom er graag regelmatig terug.
Je kunt in 1 dag de zuidkant doen (via de bergrug en het meer terug) en de andere dag de noordkant. Maar ook een dagje gewoon op Tuk Tuk rondslenteren.n Ik fotografeer erg veel dus ik stap om de paar kilometer wel uit/af. Als ja vanuit Tomok naar Nanrunggu gaat kom je langs prachtige serene vergezichten. Ik merk wel elke keer dat er maar weinig mensen van het (toeristen) pad af gaan (=tot Tomok of tot Simanindo) en dat is echt heel jammer. Even een stukje verder en je hebt het schiereiland voor jezelf alleen.
Nou, als dit geen pleidooi voor het batakgebied is dan weet ik het niet meer..... Emoticon: Smile

Pascal.F
User
spacer line

Ook niet vergeten in Labuan Bajo is het Pelangi hotel.4 airco kamers en pas 4 jaar terug gebouwd.Zelfde prijsklasse als Golo Top Hill en warm water.
Het ligt midden in het dorp aan het voetbalveld en centraal gelegen.

flipse
User
User icon of flipse
spacer line

Wat een leuk draadje hier!

Samosir is zeker de moeite waard, ook voor de kids. Je kunt er een dag op de brommer rondtrekken met mijn vriend Rony, waarna je 's avonds wordt uitgenodigd voor een simpel maar heerlijk diner met hun Batak Toba vocalgroup.
Vanuit Bukit Lawang is het een lange dag reizen, dan 2 nachten Samosir en een halve dag terugreizen naar Medan.

Na Java zou ik met pubers eerder voor Flores kiezen dan voor zuid Sulawesi. Veel meer te zien en te beleven, hoewel de cultuur in Torajaland natuurlijk wel heel speciaal is.

Vanuit Lombok kun je een 'backpack cruise' maken naar Flores, op mijn website staat alleen de cruise Lombok-Komodo-Flores en v.v., maar je kunt ook de helft doen en vervolgen met een week Flores over land en tenslotte vanuit Maumere terugvliegen naar Bali.

Succes met je keuze!

salam dari Flip

www.merapi.nl als het hagelt en sneeuwt in Mei... is April al weer voorbij

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,027,794 topic views - 235,014 posts - 13,697 topics - 25,729 members - last post @ 18-11-2019 23:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,848,962 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com