indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Be aware of this new peraturan effective 1 Jan. 2011.
A limit of US$250 per person in personal belongings is not much.
If you have a good camera and a laptop with you, be prepared to pay the import duty.
Oleh-oleh cosmetics will be discouraged.

Mulai 2011, Barang Bawaan Dikenai Bea Impor
MI/Adam Dwi/rj

JAKARTA--MICOM: Menteri Keuangan menetapkan bea impor atas barang yang dibawa penumpang, awak sarana angkutan, dan pelintas batas, serta barang kiriman yang akan berlaku mulai 1 Januari 2011 melalui Peraturan Menteri Keuangan Nomor 188/PMK.04/2010.
barang yang dikenai bea impor adalah barang pribadi yang dibawa penumpang,

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Heb je ook een linkje naar het nieuwsbericht? Ben wel benieuwd wat daar verder in staat. Zal namelijk wel gelden voor nieuwe producten die meegenomen worden naar Indonesie toe, dus voornamelijk gericht op de reizende Indonesier.

Ho Lee Fuk

spacer line  

Ayam sori .
Heb vanmorgen in mijn mailbox gekregen.
Had ook gezocht naar de link .

Geef alleen maar door Emoticon: Nice
Het beval mij niet , moet ik straks rondlopen met zo'n mini leptop Emoticon: Wink
Dat zou ook alleen maar voor Indonesische ingezetene gelden , zijn ze de lol .

Het staat in mijn posting , als je google(t)
Krijg je dit
http://www.sjdih.depkeu.go.id/(...)8~PMK.04~2010Per.HTM

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Waar ik op doelde dat het nooit de bedoeling kan zijn dat ik voor mijn bijna 2 jaar oude laptop ineens invoerrechten moet betalen als ik deze mee terug naar Indonesie neem. Dat gebeurt nergens ter wereld, ook niet in Indonesie. Slaat namelijk gewoon nergens op en is niet uitvoerbaar.

Daar komt nog bovenop dat het niet eens uitgevoerd zal worden, aangezien de meeste bea cukai ambtenaren liever slapen dan werken als ik dat zooitje zo eens bekijk op de vliegvelden alhier.

Ho Lee Fuk

spacer line  

On 02-12-2010 11:26 Yerun wrote:

Daar komt nog bovenop dat het niet eens uitgevoerd zal worden, aangezien de meeste bea cukai ambtenaren liever slapen dan werken als ik dat zooitje zo eens bekijk op de vliegvelden alhier.

Pardon,het is internationaal gebruikelijk.
Als ik op Bandara Schiphol aangehouden wordt door een Menir / Meprau van de Douane ,bestaat de kans dat ze de inhoud van mijn fototas gaan onderzoeken.
En dan moet ik bewijzen dat ik het vanaf Nederland heb uitgevoerd (dus belasting betaald=BTW etc ) ten nu weer invoerde.

Als ik geen bonnetje kan tonen dat ik het gekocht hebt bij Lidl , Dixon of Wehkamp dan wordt het geacht dat ik het gaat invoeren.
Moet ik belasting betalen.

PS : Het is omdat ze toeristen of bulevriendelijk zijn , anders gaan ze speciaal letten op mensen die"ten goede trouw "te veel meenemen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

volgens de regeltjes gebruikelijk, echter is mij in al die jaren reizen nog nooit, ook buiten Indonesie, gevraagd om een betaalbewijsje van iets wat ik bij me had van enige waarde. Denk ook niet dat dit ooit zal gebeuren.

Ho Lee Fuk

paulana
User
spacer line

Nou dat is ons wel gevraagd op Schiphol, Rainer reageerde gelijk met we zijn op doorreis (woning Beverwijk) ze raakten aan de praat over de landen, en ikke stond buiten met een hoogrode kop

Om Swastiastu

spacer line  

Ligt er denk ik ook aan of je business class vliegt of niet.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 02-12-2010 14:06 Robertvande wrote:
Denk niet dat ze daar bij de douane op letten. Emoticon: Nooo

Ho Lee Fuk

paulana
User
spacer line

Op 02-12-2010 14:06 schreef Robertvande:

Ik vlieg niet (meer) zelf hoor, ik laat me vliegen, anderen zien ze vliegen Emoticon: Party!

Om Swastiastu

zieleffe
User
spacer line

Ik zie ze ook wel eens vliegen

Is niet erg als je maar weer op je twee pootjes terecht kom.... Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

paulana
User
spacer line

Hey Om Ziel

Kom je door de douane met je bezemsteel....Air Brabant Emoticon: Party!

Om Swastiastu

spacer line  

Op 02-12-2010 14:18 schreef Yerun:

[quote verwijderd]
Denk niet dat ze daar bij de douane op letten. Emoticon: Nooo

Die douane lui zijn ook maar mensen. Als je nou een witte business classer voor je neus krijgt of een gekleurde economy, en je moet een keuze maken, wie ga je dan checken?

spacer line  

On 02-12-2010 16:09 Robertvande wrote:

[quote removed]

Die douane lui zijn ook maar mensen. Als je nou een witte business classer voor je neus krijgt of een gekleurde economy, en je moet een keuze maken, wie ga je dan checken?

Als ik een douane ambtenaar ben zou ik een bule man er uitpikken.

Trouwens , hoe kan je zien dat een bule man bisnis of 1ste klas reist ?
Hun kleding ? Armani pakje ? Gouden bling bling Rolex horloge ?

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

bisniskeuangan.kompas.com/read(...)Dibayar.Melalui.Bank

Mijn vrouw had het er ook al over. Ze had bovenstaande link gelezen. Mijn kennis van het Indonesisch is vrijwel nihil, maar volgens mij gaat het alleen maar om alcohol en tabak. Volgens mijn vrouw mag de waarde van de volledige bagage de 250 US$ niet overschrijden. Dat zou maar al te gek zijn. Nog volgens mijn vrouw komt dit ter vervanging van de fiskal.

Ik zou het op prijs stellen dat iemand de korte inhoud van dit artikel neer kan schrijven.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

spacer line  

Het komt er op neer dat je als passagier max 250 dolari aan spullen mag meenemen.
Boven de 250 dolari moet men INVOERRECHTEN betalen , precies zoals wij ( bewoners van Nederland) spullen meenemen uit NIET EU landen.

Om handjeklap(KKN) te voorkomen , gaat Imigratiedienst een speciale bankloket openen waar men de verschuldige belasting kan betalen.

Zie ook :
http://bisniskeuangan.kompas.c(...)/2010/12/01/19262675 /Petugas.BC.Tak.Akan.Kongkalingkong

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

En wat verstaan we dan onder 'spullen'? Als hierbij de kleding in je koffer inbegrepen zit betaalt iedereen. Breng je een fototoestel mee en je zit al boven de 250$.
Ik vrees dat dit weeral veel stof zal doen opwaaien.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

spacer line  

On 02-12-2010 17:03 erwin wrote:
En wat verstaan we dan onder 'spullen'? Als hierbij de kleding in je koffer inbegrepen zit betaalt iedereen. Breng je een fototoestel mee en je zit al boven de 250$.
Ik vrees dat dit weeral veel stof zal doen opwaaien.

Nou nou , je ziet overal spoken.
Een 2de handse kleding voor eigen gebruik zal geen problemen geven.
Het is meer bedoelt voor oleh oleh.

Wel als je een dure foto toestel of dure laptop meeneemt.
Dan kan de douanier vragen of je het ook weer meeneemt naar Nederland.
Voor dezelfde geldt kan je het in Indonesia achterlaten of verkopen .

En dat wil men voorkomen.
De zelfde regels wordt ook toegepast in Nederland .

Dat het lange rijen kan veroorzaken zal het me niet verbazen.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Voor een goed begip, mijn vrouw ziet spoken. Ik heb haar al uitgelegd dat hier dezelfde regels gelden, alleen dat het hier nauwelijks gecontroleerd wordt.
Waarschijnlijk zal vanaf 1 januari heel nauwgezet gecontroleerd worden, nieuwe bezems weet je wel. Ik hoop dat tegen juli de zwaarste storm al is gaan liggen.

paulana
User
spacer line

Beste Erwin,

jouw vrouw ziet spoken ? ik denk het niet.
1 juli begint het pas, met die bouwvakkers-vakantie

Groetjes paulana

Om Swastiastu

divodurum
User
User icon of divodurum
spacer line

Let op!
Het gaat 1 januari in dus niemand heeft nog praktijkervaring!
Je weet het nooit met die gasten, het feit dat KOMPAS er zo ruim aandacht aan besteedt vind ik geen goed teken.Ik vertrek 20 februari.
Heb ook nooit problemen gehad, '3' woorden bahasa doen wonderen.
groetsels

Wayang Golek: Petruk

Bolid
User
spacer line

Yerun,

Hier is de link, waarin staat dat je belasting moet betalen Emoticon: Angry
Emoticon: Devil http://www.sjdih.depkeu.go.id/(...)8~PMK.04~2010Per.HTM

45havana
User
spacer line

Stel je neemt een notebook en een camera mee naar indonesie,bij aankomst moet je dan belasting over de meer waarde betalen.Kan je dit bij verlaten vande RI weer terugvorderen?Als dat zo is dan hebben ze zichzelf een hoop werk(waar ze vies van zijn)op de hals gehaald.Ik denk dat een heleboel toeristen alleen uit nijd dit zullen terug vorderen.Weer lange rijen voor een loket!! Emoticon: Yes!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 03-12-2010 13:00 divodurum wrote:
, het feit dat KOMPAS er zo ruim aandacht aan besteedt vind ik geen goed teken

Je hebt het verkeerd begrepen.
Kompas is 1 van de grootste kranten van Indonesia een soort kruising tussen Telegraaf en Volkskrant.

De Indonesiers ( althans de menzsen die kunnen reizen en betalen) voelen zich "benadeelt" .
Waarom ?
Omdat ze te vaak en te veel oleh2 van buitenland meenemen , je weet wel veel familie , schoonouders , buren ,kollega's handai taulan dan relasi dsb .

Je "moet"altijd oleh2 meenemen.
Dus het bedrag van 250 dolari is veel te weinig.
Vandaar dat ze beginnen te morren , lees maar de discussies op het net.

En omdat de instanties nu al beperkingen opleggen ( via bank betalen) kan men moeilijk(er) handje klap doen (kong ka li kong) met corrupte douaniers.
Dus de kans dat ze extra belasting moet betalen is echt groot .Vandaar dat gemord.
Vaak gaat men heen en weer reizen naar Hongkong-Singapura (regio) om handelswaar in te slaan en als oleh2 in te voeren.

De meeste Indonesiers kunnen nog steeds geen buitenlandse reizen maken , zie naar de uitgegeven paspoorten.

De buitenlandse toeristen hoeven niet bang te zijn als ze spullen voor eigen gebruik invoeren.
Ze kunnen het melden bij de douane , en ze zullen geen belasting betalen als ze het object ( laptop, Digtital camera etc) weer gaat uitvoeren.
Dat het een oponthoud meebrengt is wel te verwachten.

Voor referentie , zie de site van Nederlandse douane.
Ik denk dat Indonesia ook soortgelijke regels invoeren .

http://www.douane.nl/particuli(...)ge-06.html#P111_7162

Er is ook verwarring:
In de Kompas site vroeg men ook :
Kamis, 2 Desember 2010 | 22:36 WIB
Bagaimana dengan tourists yang membawa SLR Camera, yang harga belinya pasti di atas $250?

Vrij vertaald hoe zit het met toeristen die SLR camera meenemen die meer dan $ 250
kost ?

Ze hoeven niet te dokken als ze het weer uitvoeren.

Trouwens , een tourist of een Indonesische ingezetene moeten hun oleh2 ook invullen in de zgn CD ( Cosums Declaration).
Vergeet ook niet de bonnetjes mee te nemen , als bewijs , anders wordt het door de petugas getaxeerd .(Official assessment) .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

paulana
User
spacer line

ome Sid , Hoe heet de verblijfstatus als je na 6 kitas lansia, kitap hebt Emoticon: Confused

Om Swastiastu

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,765,161 topic views - 240,493 posts - 13,734 topics - 34,011 members - last post @ 25-11-2020 16:35 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

141,436,596 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com