indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
Ellah
User
spacer line

Ik ben een Nederlandse vrouw van 42 en heb een relatie met een Indonesische man uit Bali. Wij kennen elkaar uit Italië vanuit de hotelbranche waar hij ruim 7 jaar werkzaam is geweest.
Heimwee naar zijn land heeft hem doen besluiten terug te keren naar Indonesië.
Hij is werkzaam als zelfstandig ondernemer in de reisbranche en als interim hotelmanager en is zodoende slechts twee maanden per jaar in zijn eigen woning op Bali. De overige tien maanden verblijft hij elders in Indonesië voor opdrachten die doorgaans enkele weken tot enkele maanden duren.
Ikzelf ben niet meer werkzaam als hotelmanager en ben 80-100% afgekeurd en krijg een uitkering van het UWV.
Mijn intentie is dan ook niet om te gaan werken in Indonesië maar wel met mijn vriend mee te gaan naar zijn projecten.

Ik heb op het forum en ook elders op het internet al veel informatie gevonden betreffende het langdurig verblijven in Indonesië.
Toch zou ik graag ook op mijn specifieke situatie reacties willen krijgen.

Wij zijn niet getrouwd maar sluiten een huwelijk ook niet uit. In Europa is er juridisch veel mogelijk om dezelfde rechten als een getrouwd stel te hebben. Wat betreft de Indonesische wetgeving, ben ik niet volledig op de hoogte.
Ik wil mijn Nederlandse nationaliteit behouden.
Tevens wil ik ook mijn ziektenkostenverzekering in Nederland aanhouden en zal daarvoor 4 maanden per jaar in Nederland dienen te verblijven.
Overigens heb ik twee maal per jaar een medische controle die eventueel teruggebracht kan worden naar één maal per jaar. Ik zou dus één dan wel twee maal per jaar terug moeten keren naar NL, waarbij volgens mijn verzamelde info betreffende visa, twee maal per jaar de minst ingewikkelde procedure betreft gezien het feit dat je maximaal een half jaar in het land kunt verblijven.
De UWV uitkering is mee te nemen naar Indonesië omdat het een verdragsland is.
Ik behoud mijn huurwoning in Nederland en zal na aftrek van alle (vaste) kosten en een reservepost een bedrag van minimaal € 10.000,00 per jaar over houden.
Dit bedrag is exclusief vliegkosten tussen NL en Indonesië.

Graag wil ik advies over de voor mij geschikte visa procedure (ook denkend aan de wisselende verblijfslocaties in Indonesië) , eventuele te verwachten kosten en door mij niet vermelde zaken waar ik toch rekening mee moet houden.
En uiteraard alle overige tips zijn eveneens welkom.

Ella

asepers
User
spacer line

Veel woningbouwverenigingen hebben een clausule in het huur-contract,dat je meer dan 6 maanden per jaar daadwerkelijk in de woning moet wonen,op straffe van ontbinding huur-contract.
Voor de andere dingen weet ik geen antwoorden.

paulana
User
spacer line

Hallo Ella,

een heel goed gesprek met het UWV , omdat u 42 jaar bent en de keuringen (terecht)
streng geworden zijn. Ook omdat u als ik het goed gelezen heb, wisselende verblijfplaatsen heeft.!! Een ziektekosten-verzekering is een vereiste, evenals de normale andere verzekeringen, bv aansprakelijkheids-verz. en als ik het goed heb geldt ook voor u bankgaranties, dat u kunt aantonen dat er een bedrag van ca $ 30.000,- op de spaarrekening staat, maar dat kunt u bij de ambassade nog navragen. Denk er aub niet te licht over, dat bedrag moet er al een aantal maanden opstaan.

Groet Paulana.

Om Swastiastu

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Ellah,
Als je in holland familie hebt die jouw post wilt verzorgen (postadres) dan kan je jouw huurhuis opzeggen wat nog meer geld bespaard.Dan kan je met een sosial budaya(sosbud)visum naar indonesie voor 6 maanden gaan.Verder heb je geen omkijken meer aan.Je moet alleen wel verschijnen als je voor de keuring moet verschijnen.
succes.

Shalom

45havana
User
spacer line

Hallo,
Een "postadres" alleen is niet voldoende.je moet er nl ook ingeschreven staan.Voor de rest moet je bij je ziektekosten verzekeraar informeren hoe lang de verzekering geldig is in het buitenland.Meestal 1 jaar,maar je mag officieel niet langer als 8 mnd buiten nederland verblijven wil je geen 2% AOW kwijtraken en eventueel uitgeschreven worden.Het spreekt mekaar dus een beetje tegen.Ook zo met je reisverzekering,is in de meeste gevallen maar 60 dagen geldig per reis,je kan er een afsluiten voor 6mnd per reis maar daar moet je specifiek naar vragen.Ook een doorlopende verzekering valt hieronder.Velen gaan hier de mist in door te denken dat een doorlopende reisverzekering onbeperkt geldig is.
Groeten.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Ik heb kennissen die in Bali verblijven met een sosbud en 1 keer per jaar gaan ze naar holland voor een paar maanden en dat doen ze al jaren.Ze hebben een verzekering bij OOM.Ze staan uiteraard ingeschreven op dat postadres.

Shalom

45havana
User
spacer line

Als ze toch 1 x per jaar terug komen in nederland,waarom zijn ze dan bij OOM verzekerd?Die is toch veel duurder als de reguliere verzekeringen zoals achmea ed?Is het niet zo dat OOm alleen buiten je eigen land(homeland) geldig is?

Ellah
User
spacer line

Naar aanleiding van de reacties heb ik de volgende informatie verkregen.

De huurwoning:
De 21 jarige zoon van mijn overleden echtgenoot is al sinds zijn 5e jaar woonachtig bij mij.
Zijn biologische moeder is ook overleden. Ik heb hem niet geadopteerd.
Hij zal nog een aantal jaren studeren in de nabije omgeving. Hij is medehuurder van de woning.
Ik wil in ieder geval tijdens zijn studie de vaste lasten voor mijn rekening blijven houden.
Dat betekent dat ik in ieder geval de komende drie jaar de woning zal aanhouden.
Na die periode zijn alle opties nog open en zal er voor de dan geldende situatie opnieuw gekeken moeten worden.
In het huurcontract heb ik niets kunnen vinden over een verplichte aanwezigheid van 6 maanden.
Maar men mag tevens één kamer onderverhuren en ook dit is niet in het contract vermeld.
Verdere navraag bij de woningbouwvereniging heb ik hierover niet gedaan.

Het UWV.
Ik heb een aantal jaren geleden een herkeuring gehad. Met excuses door de arts voor de oproep omdat dit nu eenmaal de regels waren. Gezien mijn dossier vond hij het echter onnodig. Problematiek bij een eventuele volgende keuring verwacht ik dan ook niet.

Op de site van het UWV wordt de volgende informatie gegeven:

Ik woon of ga wonen in: Ziektewet- of zwangerschaps- en bevallingsuitkering WAO- of WIA-uitkering WAZ-uitkering Toeslag op mijn uitkering
Indonesi� Ja Ja Ja Nee

Wilt u weten of u uw uitkering kunt houden in het buitenland? Dan is het
belangrijk of u in het buitenland gaat wonen of er alleen gaat verblijven.
U verblijft in het buitenland en woont in Nederland als u van plan bent om
korter dan een jaar naar het buitenland te gaan. Blijft u langer dan een jaar weg?
Dan woont u in het buitenland.
Als u regelmatig naar het buitenland gaat
Als u elk jaar een aantal maanden zowel in Nederland als in het buitenland
bent, dan is het soms lastig te bepalen of u in het buitenland woont of er
alleen verblijft. UWV gaat uit van het volgende:
• Als u minder dan vier maanden per jaar in het buitenland bent, dan verblijft
u in het buitenland en woont u in Nederland.
• Als u vier tot acht maanden per jaar in het buitenland bent, dan bent u een
zogenaamde pendelaar. U bepaalt dan zelf welk land uw woonland is en of
u dus in het buitenland woont of er alleen verblijft.
• Als u meer dan acht maanden per jaar in het buitenland bent, dan woont u
in het buitenland.
U verblijft in het buitenland
Bij een verblijf in het buitenland houdt u uw uitkering en geldt de Nederlandse
sociale wetgeving voor u. Het maakt niet uit naar welk land u gaat. Een verblijf
in het buitenland moet u wel altijd bij UWV melden. Wij maken dan afspraken
met u over bijvoorbeeld medische controles en uw re-integratietraject.
U woont in het buitenland
Als u in het buitenland gaat wonen dan is het van belang dat Nederland met het
land waar u naar toe gaat afspraken heeft gemaakt of verdragen heeft gesloten
over sociale zekerheid. Afhankelijk van het soort verdrag kunt u uw uitkering
meenemen. Achter in deze brochure op pagina 16 vindt u een overzicht van
de landen waarnaar u een uitkering mee kunt nemen bij een verhuizing.

Heeft u een arbeidsongeschiktheidsuitkering?
Als u in het buitenland woont, worden er geen premies werknemersverzekeringen
voor de WW, Ziektewet en WIA ingehouden op uw uitkering.
U bent hier dus niet meer voor verzekerd.
Woont u in Nederland, maar verblijft u in het buitenland met een arbeidsongeschiktheidsuitkering?
Dan bent u nog wel in Nederland verzekerd voor
de WW, Ziektewet en WIA.

Heeft u een arbeidsongeschiktheidsuitkering?
Als u in het buitenland woont, bent u niet meer verzekerd voor de AOW en de
Algemene nabestaandenwet (Anw). Er worden voor deze volksverzekeringen
geen premies ingehouden op uw uitkering. Dit heeft de volgende gevolgen:
• De AOW-uitkering, die u vanaf uw 65e krijgt, is gebaseerd op het aantal
jaren dat u in Nederland premie heeft betaald.
• Als u overlijdt, dan krijgen uw nabestaanden geen nabestaandenpensioen.
U kunt wel tot uiterlijk één jaar na uw verhuizing een vrijwillige verzekering
afsluiten voor de AOW en de Anw bij de Sociale Verzekeringsbank.

Woont u in Nederland, maar verblijft u in het buitenland met een arbeidsongeschiktheidsuitkering?
Dan bent u nog wel in Nederland verzekerd voor
de AOW en de Anw.
Als u in het buitenland woont, bent u niet meer verzekerd volgens de
Zorgverzekeringswet en de Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ).
Bij een verhuizing naar een aantal landen kan er een uitzondering gemaakt
worden. Als de uitzondering voor u geldt, dan betaalt u vaak een lagere
inkomensafhankelijke bijdrage (afhankelijk van de hoogte van de uitkering)
en een lagere vaste bijdrage dan in Nederland. De landen waarvoor de
uitzondering geldt, vindt u op de website van het College voor
zorgverzekeringen (www.cvz.nl).
Dan bent u nog wel in Nederland verzekerd
volgens de Zorgverzekeringswet en de AWBZ.

Als ik het allemaal goed doorneem, is verblijven gunstiger dan wonen.
Zeker omdat ik mijn ziektenkostenverzekering in Nederland wil aanhouden.
Ik heb minimaal één maal per jaar een uitgebreid medisch onderzoek en gebruik kostbare medicijnen die volledig vergoed worden.

Bij de ziektenkostenverzekering alsmede bij de reisverzekering heb ik navraag gedaan over de duur van het verblijf in het buitenland.
Voor beiden geldt een verblijf van 12 maanden.
De ziektenkostenverzekeraar heeft dit ook op de site van het CVZ nagekeken en vond daar geen restricties. Deze zijn er wel zodra de persoon in kwestie gaat werken.

Op de site van het CVZ (college voor zorgverzekeringen) staat het volgende vermeld:

Nederland heeft met een groot aantal landen afspraken gemaakt over de vergoeding van medische zorg. Gaat u wonen, werken of studeren in zo’n verdragsland, dan krijgt u met deze internationale afspraken te maken. Afhankelijk van uw persoonlijke situatie kunt u zo aanspraak maken op medische zorg, op rekening van Nederland.

Met Indonesië is dus geen verdrag gesloten voor de ziektenkosten.

Gaat u wonen of tijdens uw verblijf langer dan 3 maanden werken in een land dat géén verdrag met Nederland heeft gesloten over de vergoeding van de medische zorg, dan moet u in dat land altijd zelf een zorgverzekering sluiten. Dat geldt ook voor uw gezinsleden die bij u verblijven.

Dit maakt het voor mij onduidelijk omdat dit volgens mij de ziektenkostenverzekeraar tegen spreekt. Kan iemand hier duidelijkheid in scheppen?

Wat betreft het aantonen dat er over een bedrag van $ 30.000,- beschikking is, is op zich geen probleem. Tenzij je dit bedrag nooit kan aanspreken omdat er bij een nieuwe aanvraag wederom over dit bedrag beschikt dient te worden. Ik wil namelijk wel degelijk gebruik maken van deze reservepost.
Ik zal hier nog navraag over kunnen doen bij de ambassade tenzij iemand hier al meer info over kan verstrekken.

Mijn vraag is dus nogmaals:
Wat is voor mij de meest gunstige optie gezien de informatie die ik nu verstrekt heb qua verblijfsduur, procedure Sosbud (dmv bureau uit Indonesië..?) en het vervolg bij eventueel langer verblijf dan 180 dagen en de veranderingen bij een eventueel huwelijk.
Groet,

Ella

Puputan
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Ella(H)

Een heel verhaal maar op zich is het antwoord simpel, als u uw ziektekostenverzekering wilt behouden vanuit Nederland moet u ingeschreven blijven staan in Nederland en hier enige tijd per jaar verblijven anders verliest u die en dat betekent dat u zich elders zal moeten zien te verzekeren maar aangezien er bij u geen sprake is van een mogelijk risico, want immers u bent al ziek en hebt dure zorg nodig zal er geen verzekering zijn die u in dekking zal willen nemen behalve misschien tegen een zeer hoge premie van misschien wel meer dan duizend euro per maand dus ergo, schrijf uzelf niet uit.
En wat betreft die eis van $ 30.000, die geldt alleen bij de aanvraag en kan daarna uiteraard worden aangesproken, er is dus geen sprake van een blijvende bankgarantie ter hoogte van dat bedrag.

Ellah
User
spacer line

Beste Puputan,

Dank voor uw reactie. Het blijft voor mij toch onduidelijk hoelang ik wat betreft de ziektenkostenverzekering in NL zou moeten verblijven.
Zij geven een verblijf van 12 maanden op - zonder over een terugkeer te spreken.
Degene die ik aan de telefoon kreeg wist mij daar verder geen duidelijkheid over te geven. En bij het CVZ spreken ze over 3 maanden.
???????

Ellah
User
spacer line

Ik bedoelde uiteraard: een verblijf van 12 maanden cq 3 maanden in Indonesië.

Puputan
User
spacer line

Duidelijk is mij in ieder geval dat bij verhuizen uw verzekering komt te vervallen en over de duur van verblijf in het buitenland terwijl u ingeschreven blijft staan in Nederland zijn de regels niet zo eenduidig en daarvoor zult u zich toch moeten verstaan met uw huidige zorgverzekeraar waarbij uw persoonlijke omstandigheden mogelijk een rol kunnen spelen, bovendien zou ik dit ook niet telefonisch afhandelen maar per brief aangezien het veiliger is dit zwart op wit te hebben gezien het grote belang voor u en een mogelijke uitsluiting grote gevolgen kan hebben voor u gezien uw risicoprofiel. Neem van mij aan dat uw zorgverzekeraar gezien de kosten u liever kwijt dan rijk is en zo mogelijk elke reden zal aangrijpen uw verzekering te beëindigen.

P.

paulana
User
spacer line

Hallo Ella,

Met die ziektekostenverzeking ben ik niet meer zo op de hoogte wat Nederland aangaat, ik ben in Duitsland bij mijn echtgenoot in de verzekering.

Wat betreft die $ 30.000.-- dat moet wel degelijk op Bali ieder jaar worden aangetoond,
men (imigrasie) wil weten hoe u in uw levensonderhoud wilt voorzien. En diegene die uw uitkering overmaakt wil ook een vast adres hebben , evenals de imigrasie op Bali.
Zo eenvoudig is het niet, wil je niet in het ilegale terechtkomen,en dat gebeurd hier op Bali al heel snel, iedereen wil wel "helpen' en u bent de domme die het nakijken heeft

In nood kan u niet rekenen op steun van de Ned. Ambassade !!
zelfs bij mijn emigratie naar Duitsland vroeg men mij hoe ik brood op de plank dacht te krijgen, hoewel ik destijds getrouwd was en ruim 24 jaar een vaste baan in een ziekenhuis had, werd alles gecontroleerd ook van mijn man zelfstandig ondernemer.

Ik heb het nu over Bali en kitas lansia, wellicht is het anders op de diverse eilanden van Indonesie dat weet ik niet.

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

En sowieso is het beter als u een betrouwbaar bureau wilt inschakelen, die geven goede toegepaste informatie en helpen u verder, natuurlijk kost een bureau ook geld.
Zij moeten ook leven maar het bespaarde ons veel tijd en moeite ze regelen alles halen en brengen de zaken-documenten die nodig zijn.

Ik heb het over ons 8.5 jarig verblijf op Bali wat probleemloos is, maar wij kennen ook mensen die nu weer in Nederland zitten te goedgelovig, en recent een landgenoot van mijn man die "mocht" terug naar Keulen, hij legde geld in zijn paspoort en dacht daarmee geen zorgen meer te hebben over zijn visum, nou dat heeft hij ook niet meer.

Ik hoorde wel van een Medelandse dat sinds 2006 men zichzelf moet verzekeren
als er een WAO-WIA uitkering is. Het UWV betaald dat niet meer.
mijn kennisje zat destijds in zak en as. Zij is terug naar Nederland, maar dat is van horen zeggen dus informeer u goed !

Succes Paulana

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

Ik heb uw verhaal nog eens goed gelezen Ellah, u heeft geen navraag gedaan bij de woningbouwvereniging, u heeft niet gesproken met UWV maar de site gelezen, en omdat de arts die u destijds keurde excuses maakte, gaat u er vanuit dat dit okay is., en de volgende keer weer zo gaat.
Voor mij gaat u een sprong in het diepe maken met gevolgen die u wellicht niet wilt zien.
Ga praten met die instanties, u wilt rondreizen in RI met uw vriend, als u dat kunt zegt het UWV dan wellicht, kunt u als verkoopster aan de slag, of aan een lopende band werken. Voor de duidelijkheid we willen helpen, maar als het fout gaat wat dan...
Ik denk nu aan mijn kennis die er van overtuigd was hier verzekerd te zijn, en zij had wel een gesprek gehad met UWV en had alles zwart op wit, en toch trok ze aan het kortste end: jammer dat u verkeerde informatie heeft ontvangen..dus jammer maar helaas weer terug naar Nederland.

Om Swastiastu

spacer line  

Beste Ellah,

Mag ik u proficiat wensen wat betreft uw beslissing om met Indonesia kennis te maken !

Indonesia is prachtig en zijn bevolking heel vriendelijk. Het eiland Bali is de eerste touristische trekpleister van dit land, maar omdat uw vriend missies heeft als hotelmanager, vermoed ik dat u meer van Indonesia zal zien. Het echte Indonesia is het eiland Jawa !

Als ik het goed begrijp wenst u per kalenderjaar zes maanden in Indonesia te verblijven en vier in Nederland. Dit kan perfect met een Visa Kunjungan ( Bezoekvisum, Visa Sosial/Budaya of Visa Sos/Bud).

Let er op dat Kantor Imigrasi met dertig kalenderdagen werkt en niet met maanden.
Komt u bijvoorbeeld op 1 januari aan hebt u recht om zes maanden te verblijven, of eerder 6 X 30 = 180 dagen, dan ( 60 dagen en vier verlengingen van 60 dagen ) :
rekent men voor januari : 31 dagen aan
februari : 28 ( of 29 )
maart : 31
april : 30
mei : 31
juni : 29
Totaal : 180 dagen

Verlengen is dan niet meer mogelijk en u moet eruit vóór 29 juni op middernacht.

U kan vervolgens vier maanden in Nederland verblijven : juli, augustus, september en oktober. Voorts kunt u terug van Indonesia genieten gedurende de maand november, december, januari, februari, maart en april. ( nogmaals tel geen maanden maar dagen ).

Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld, want u moet rekening houden dat ticketten aanmerkelijk duurder zijn tijdens de maanden juni, juli en augustus; ook kerstmis en pasen spelen een rol.
De beste maanden hier zijn deze van maart tot september : het droge seizoen – alhoewel !

Selamat datang di Indonesia

087859966478

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-12-2010 16:13 walterpoupaert wrote:
Het echte Indonesia is het eiland Jawa !
Pardon?
On 07-12-2010 16:13 walterpoupaert wrote:
Let er op dat Kantor Imigrasi met dertig kalenderdagen werkt en niet met maanden.
Mijn visum is destijds met een maand verlengd en NIET met 30 dagen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

paulana
User
spacer line

Mijnheer Poupaerd,

Waarom geeft u niet de juiste informatie??
Ella gaat en grote stap maken en goede inormatie is dan wel aangebracht,

Om Swastiastu

Puputan
User
spacer line

Mijheer Poepert komt Ella even uitleggen hoeveel dagen er in een maand gaan en volgens mij is het 'echte' Indonesië alles tussen Sabang en Merauke, althans volgens Sukarno.

spacer line  

Beste Paulana,

Mijn informatie is juist : het hele visa-gebeuren betreft periodes van derdig dagen en niet van één maand.

Voor deze val, waar al velen ingetrapt zijn, kan niet genoeg gewaarschuwd worden.

Wanneer een maand dertig dagen heeft - u kent deze maanden wel - dan wordt uw visum, Annemieke, inderdaad met 30 dagen verlengt.

087859966478

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-12-2010 17:52 walterpoupaert wrote:
Beste Paulana,

Mijn informatie is juist : het hele visa-gebeuren betreft periodes van derdig dagen en niet van één maand.

Voor deze val, waar al velen ingetrapt zijn, kan niet genoeg gewaarschuwd worden.

Wanneer een maand dertig dagen heeft - u kent deze maanden wel - dan wordt uw visum, Annemieke, inderdaad met 30 dagen verlengt.

Nee, mijn visum is destijds verlengd met een maand te beginnen in januari (31 dagen!) ...

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

paulana
User
spacer line

Mijnheer haalt een en ander geweldig doorelkaar,weet het zelf niet.maar u schaadt wel anderen daarmee. Houd daar nu eens mee op Poupaerd

Om Swastiastu

spacer line  

Een Visa kunjungan of Visa Sosial – Budaya of Visa Sos/Bud of bezoeksvisum.

1. U kunt, zoals u weet, op elke Indonesische ambassade een Visa Kunjungan aanvragen en voor u zal het deze van Den Haag waarschijnlijk dan zijn. U hoeft niet in persona te gaan, maar mag : u kunt zich laten vertegenwoordigen.

2. Wat hebt u nodig ?
- Een paspoort dat nog minstens zes maanden geldig is na uw aankomst in Indonesia – liefst meer.
- Een kopie van uw heen- en terugticket ( de retourdatum spelt geen rol ) of een kopie van uw
boekingsbewijs van uw reisagentschap.
- Een pasfoto
- Een uitnodigingsbrief van een instelling of een persoon met de Indonesische nationaliteit of van
of van een vreemdeling met een verblijfsvergunning. ( Uw sponsor )
- Een Kopie van de identiteitskaart van uw sponsor. ( KTP )
U betaalt elektronisch.
Andere stukken, zoals reisverzekering of bewijs van inkomsten zijn niet nodig.

3. Uw sponsor.
Uw sponsor is aansprakelijk voor alle financiële gevolgen van uw verblijf in Indonesia.
In een volgend bericht verstrek ik een voorbeeld van de uitnodigingsbrief van uw sponsor in de Indonesche taal, samen met een vertaling in het Nederlands.
In uw geval, beste Ellah, vermoed ik dat uw sponsor uw Indonesische vriend zal zijn.
Bovendien moet ik aanmerken dat ik persoonlijk een Visa Kunjungan bekwam zonder sponsor, in de Indonesische ambassade te Brussel.

4. Uw visum
Na vier werkdagen moogt u uw paspoort afhalen. Er kleeft nu een sticker in met het nummer van het visum, het registratienummer, visa type : B, index : 211, Entry : single, uw naam, uw paspoortnummer, maximumverblijf : 60 dagen vanaf aankomst, plaats en datum van uitreiking + handtekening.
Zoals er vermeld wordt dient u ten laatste negentig dagen na de uitreiking in Indonesia aan te komen.
5. Uw aankomst
Bij uw aankomst in Indonesia dient u NIET aan te schuiven aan het loket voor de betaling van een Visa on Arrival, waar veel van uw medepassagiers USD 25 dienen te betalen. U gaat rechtstreek naar IMIGRASI. De petugas plaatst een stempel, omcirkelt het woord visit en schrijft 60 ( voor 60dagen ). De stempel vermeldt uw aankomstdatum.
Nadat u van uw jet lag bekomen bent, meldt u zich best bij het Kantor Imigrasi, bevoegd voor de woonplaats van uw sponsor.
Voor Bali wordt dat dan waarschijnlijk voor u :
Jalan Panjaitan
Kompleks Mandala
Penon
80235 Denpasar
+ 62 361 23 11 40
Nu hebt u recht op een verblijf van zestig dagen. Na deze 60 dagen kunt u vier maal met dertig dagen verlengen om tot een totaalverblijf van 180 dagen te komen na uw aankomst.
Hoe juist deze verlengingen dienen te gebeuren, pen ik morgen neer.

6. Verdere plichtsplegingen bij aankomst
Als u bij uw vriend verblijft, is deze verplicht u te melden aan het dichtstbijzijnde politiekantoor ( Polres of Polsek ). Hij moet dit doen binnen de 24 uren na uw aankomst, anders KAN hij gestraft worden met een boete van vijf miljoen rupiah of ( naar keuze ) één jaar Domus pro Deo.
Nodige documenten : kopie paspoort en indentiteitskaart van uw huisbaas.
De agent levert een Surat Tanda Melaporkan af. Mogelijkerwijze gaat hij ook uw vertrekdatum bepalen : i.e. één maand na uw meldingsdatum en u verklaren dat u na één maand terug zou moeten komen voor een verlenging ; zo doen ze allen, maar deze handelswijze is verkeerd : het is uw sponsor die bepaalt wanneer u vertrekt. Deze moet wel drie dagen op voorhand uw vertrek aangeven. Dus een melding na één maand is total overbodig.
De agent gaat u ook geld vragen, alhoewel de geleverde dienst gratis is. Weiger beleefd. Dit alles is te wijten dat voor een ander document, dat ook door de politie wordt afgeleverd, sinds kort betaald moet worden.
Nog beleefdheidsbezoekjes aan de Rukun Tetangga en Rukun Warga ( buurtcomités ); uw sponsor zal er alles van weten.

7. Verdere verplaatsingen in Indonesia
Wanneer u in hotels en dergelijke verblijft is manager verplicht van uw komst melding te maken aan de politie. Wanneer een privé-persoon u onderdak verleent, is deze steeds verplicht u te melden aan de politie. U kunt dus zo verschillende sponsors hebben, tijdens u verblijf in Indonesia. Dit soort sponsoring heeft natuurlijk niet dezelfde betekenis als voor uw Visa Kunjungan.

8. Wat gebeurt er als u met uw Indonesische vriend huwt ( op het vlak van de verblijfsvergunning )
Er zijn negen verschillende manieren om een verblijfsvergunning van langere duur te bekomen. Eén ervan is te huwen met iemand van de Indonesische nationaliteit. Men kan dan een Kartu Izin Tinggal Terbatas verkrijgen KITAS: een verblijfsvergunning met beperkte duur. Met deze toelating kan men vijf jaar blijven, mits op tijd verlengingen aan te vragen.
Dit alles is echter niet zo simpel en zal ik een andere keer uitleggen.

Bij deze wil ik er op wijzen dat al het vorige persoonlijk heb meegemaakt zonder de hulp van een of ander bemiddelingskantoor. Voor mijn huwelijk met een Indonesische had ik voor het administratief verloop geen hulp nodig. Mijn KITAS, en nu de eerste verlenging voor één jaar vervulde ik zelf. Ik betaalde nooit onder de tafel.

087859966478

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.walterpoupaert; het zou je sieren eens te stoppen met deze lap tekst steeds te plaatsen. Daar schiet niemand wat mee op want is veel te droog materiaal. Reageer ook eens op andere geuitte beschuldigingen in het onderwerp betreffende de moord op de familie van Antwerpen. Zou je sieren.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik wil nog graag de onderbouwing waarom Jawa het echte enige Indonesie zou zijn

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

76,819,210 topic views - 234,905 posts - 13,695 topics - 25,622 members - last post @ 13-11-2019 20:28 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,614,782 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com