indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

meriana
User
spacer line

Als je je visa lansia wil verlengen, kan je dan een andere sponsor nemen?
Alvast bedankt Emoticon: Smile

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nee. Tenzij je wil kongkalikong met de immigratie.
Anders het land uit en terug met een nieuwe sponsor. Of schakel eem visumservice bureau in.

jessie
User
spacer line

nee .zoals yoga als zij dat het niet mogelijk is,dan zalj je een nieuwe aan moete schraven
en dat kost je een vermogen,je visa lansia is als ik het goed hebt voor 5 jaar geldig
ja of je moet een socail visa nemen,voor 5 maanden,dat is zo geregeld,er zijn zat visa's bureu's .veel succes bij het vinden van de juiste oplosing mariana . grtjes jessie Emoticon: Bye bye

paulana
User
spacer line

Jessie,

kitas lansia krijg je als je 55 jaar bent, zelf heb ik de 6de gehad en ga nu voor 5 jaar kitap.
kitas lansia moeten wel ieder jaar verlengd worden, je hoeft het land niet uit,
ook niet voor kitap die 5 jaar geldig is

Groet Paulana Emoticon: Party!

Om Swastiastu

meriana
User
spacer line

Bedankt voor alle info, de reden dat ik de visa lansia door een andere sponsor wil laten doen omdat de prijzen zijn nogal verschillend
bv.een vriend van mij betaald 6,5jt in Bandung, en ik moet 9jt voor Medan n eerst was het 10.200.000.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 20-11-2010 05:17 jessie wrote:
nee .zoals yoga als zij dat het niet mogelijk is,dan zalj je een nieuwe aan moete schraven
en dat kost je een vermogen,je visa lansia is als ik het goed hebt voor 5 jaar geldig
ja of je moet een socail visa nemen,voor 5 maanden,dat is zo geregeld,er zijn zat visa's bureu's .veel succes bij het vinden van de juiste oplosing mariana . grtjes jessie Emoticon: Bye bye
sosbud is natuurlijk helemaal iets anders als je dit langs een KITAS lansia legt. Onvergelijkbaar, omslachtig, tijdrovend en wat al nog niet meer. Van sponsor veranderen kost ook geen vermogen, alleen een nieuw visum en wellicht een reisje naar het buitenland, al weet ik dat laatste niet zeker (voor verlenging met dezelfde sponsor hoef je in ieder geval NIET het land uit).

spacer line  

On 20-11-2010 06:52 Yerun wrote:

[quote removed]

sosbud is natuurlijk helemaal iets anders als je dit langs een KITAS lansia legt. Onvergelijkbaar, omslachtig, tijdrovend en wat al nog niet meer. .

O.K tot zo ver kan ik wel volgen.

Een vraag , hoe zit het dan met de belastingwetten? .
Iemand die meer dan 6 maanden in Indonesia verblijf wordt geacht dat hij belastingplichtig is in Indonesia.
Als de database aan elkaar gekoppeld worden , kan een sosbudtoerist niet lang volhouden dat hij af en toe in Indonesia verblijf.

bisa dicek of makemyday .

simpati
User
spacer line

Beste Surya Atmadja,
Het is al bij meerdere topics aan de orde geweest, Indonesia en Nederland hebben verdrag wat belasting betreft: OF JE BETAALD IN NEDERLAND, OF JE BETAALD IN IndoNESIA , niet in beide landen.
Als je langer verblijft is het de bedoeling dat je een belastingnummer aanvraagt, ongeacht het visum wat je hebt, heb je een visum met een KITAS betaal je dan geen FISKAL als je Indonesia verlaat.
Salam,
Jan
Malang

spacer line  

On 20-11-2010 09:25 simpati wrote:

Het is al bij meerdere topics aan de orde geweest, Indonesia en Nederland hebben verdrag wat belasting betreft: OF JE BETAALD IN NEDERLAND, OF JE BETAALD IN IndoNESIA , niet in beide landen.

Het gaat mij niet om het belasting betalen, het gaat mij om de verblijfstatus.
De regeling bestaat al bijna 10 jr lang( ?) , daar heb ik ook enige opmerkingen geplaats in oudere topics.

Aanvulling: een oude topic van 2006
http://forum.indahnesia.com/to(...)nen_in_indonesia.php

simpati
User
spacer line

het gaat mij om de verblijfstatus.
Als je ingezetene bent van Nederland kan je volgens mij officieel geen ingezetene zijn van Indonesië, dus in feite ook geen KITAS krijgen, in de praktijk is dit echter anders.
Je kan ingezetene blijven door minimaal 4 maanden in Nederland te verblijven en je niet af te melden bij de gemeente waar je woonachtig bent.
Je blijft dan verzekert voor ziektekosten en dat is bij een Visa Lansia één van de voorwaarden.
Salam,
Jan
Malang

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 20-11-2010 08:21 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

O.K tot zo ver kan ik wel volgen.

Een vraag , hoe zit het dan met de belastingwetten? .
Iemand die meer dan 6 maanden in Indonesia verblijf wordt geacht dat hij belastingplichtig is in Indonesia.
Als de database aan elkaar gekoppeld worden , kan een sosbudtoerist niet lang volhouden dat hij af en toe in Indonesia verblijf.
Tja, die koppeling bestaat volgens mij nog steeds niet, want ik heb nog van niemand gehoord dat hij ineens belasting moest gaan betalen. Als dit gebeurt, zullen we wel zien wat er gaat gebeuren.

Overigens heb ik eerder al aangegeven waarom er iets niet klopt naar mijn mening; een Sosbud die langer als x aantal dagen per jaar in Indonesie blijft zou belasting moeten betalen en dus een NPWP moeten hebben. Maar een NPWP kun je alleen krijgen als je minimaal een KITAS hebt.. dus een sosbud kan geen belasting betalen, al zou hij/zij willen.... toch?

spacer line  

On 20-11-2010 11:57 simpati wrote:
het gaat mij om de verblijfstatus.
Als je ingezetene bent van Nederland kan je volgens mij officieel geen ingezetene zijn van Indonesië, dus in feite ook geen KITAS krijgen, in de praktijk is dit echter anders.

In de praktijk is dit echter anders.

Dat is ook zo ,althans wat ik gehoord en gelezen hebt.
Aan de andere kant ben ik iemand die zo veel mogelijk aan de regels houd .
Mss omdat ik uit een ambtenarenfamilie afkomstig ben, al een paar generaties.
Waarschijnlijk moet ik me meer verdiepen in de materie en kontakt zoeken met
" orang dalam". Als het kan in PUSAT , Jakarta dus.
In sommige contreien kunnen ze vaak inventief zijn als het om uitleg van een bepaalde wet gaat .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Een beetje verwarring alom......

wat versta je onder een visa lansia, vlgs mij redeneerd ieder vanuit de eigen situatie.
er zijn verschillende visa (lansia) het is niet alleen 55+
dan heb je ook nog:
met en zonder werkvergunning
met en zonder NPWP
met en zonder single of multiple inreisvisum(ook wel exit permits genoemd)
vwb de belastingplicht ook daar zijn verschillen, bv bij de wet BEU kun je zelf bepalen
waar je je belasting betaald, ook al blijf je langer als 6 mnd.
maar let wel op want dit moet je zelf tijdig verlengen via de belastingdienst in holland.

dat er verschillen zijn tussen wat je betaald bij de een en de ander is een feit.
er worden verschillende tarieven gehanteerd, met en zonder smeergeld en
vaak ook met of zonder overbodige (vertalings)kosten en sommige agenten
zijn heel royaal vwb de kosten en/of afrondingen.
hoe eea zit is vaak onduidelijk, sommige agenten zijn heel inventief in kosten omzeilen
of kosten toevoegen en vaak zijn er ook nog mensen bij de polis of imigrasi die een beetje bij willen verdienen.

ook bij de verlengingen kunnen andere tarieven en geldigheidsduur van toepassing zijn, bv bij een kitas(per jaar) of een kitab(per 5 jaar) en net als in holland veranderen de tarieven weleens. een goede agent houdt je echter op de hoogte.

veranderen van sponsor kan, maar heeft consequenties, soms moet je even het land uit en in het ergste geval moet je (tijdelijk) terug naar holland het kan je problemen opleveren en zeker extra kosten.
in iedergeval kun je niet zo maar even je sponsor wijzigen van medan naar bandung.

sosbud da's heel andere koek. nooit gehoord dat die belastingplichtig zijn, wel dat ze soms "uitgemolken" worden Emoticon: Laugh out loud

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

bambang
User
spacer line

Als je belastingplichtig in RI bent, lijkt me logisch dat je ingeschreven bent als ingezetene in RI.
Een sosbud is een veredelde Visa on Arrival (toeristenvisum). Je kunt RI vele malen binnenkomen met een toeristenvisum. Je bent een TOERIST, geen officiele inwoner van RI.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Exact. Je kan alleen geregistreerd zijn als ingezetene met een KITAS of KITAB. Bij een dergelijke verblijfsstaus geldt tevens de plicht je in te schrijven bij de de Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil (Dienst Bevolking en Burgerlijke Stand) en krijgt men een Surat Keterangan Pendaftaran Penduduk Sementara (Certificate of registration for temporary residence). Dat is gelijk aan een nationaal identiteitsbewijs. Hiermee kan men zich dus registreren bij de belastingdienst en een NPWP (belastingnummer) ontvangen.
Alle andere visa (dus GEEN verblijfsvergunning) heeft geen enkele ingezetenenstatus maar - zoals hierboven al gemeld - status als toerist c.q. tijdelijk bezoeker.
Voorheen heeft de Nederlandse belastingdienst nog wel eens betalingsbewijzen van belasting in RI geaccepteerd die waren opgemaakt via een advocaat of notaris, maar dat wordt met de in RI voortschrijdende modernisering en automatisering van de rijksdiensten steeds minder makkelijk geaccepteerd door de Nederlandse fiscus.

simpati
User
spacer line

er zijn verschillende visa lansia het is niet alleen 55+
Er zijn verschillende soorten KITAS , Visa Lansia is er één van.

met en zonder single of multiple inreisvisum
Is geen inreisvisum maar een EXIT PERMIT , die zijn er inderdaad in twee verschillende soorten, eenmalig of meerdere keren.
Zonder die EXIT PERMIT vervalt het KITAS .
Ga je over op een andere sponsor dien je een nieuw KITAS aan te vragen bij een Indonesische Ambassade, bij het verlaten van Indonesië dien je een EXIT PERMIT ONLY te hebben, de kosten daarvoor zijn Rp 500.000
Heb je geen NPWP-nummer betaal je dan ook GEEN FISKAL .
Salam,
Jan
Malang

spacer line  

On 21-11-2010 03:37 simpati wrote:

Er zijn verschillende soorten KITAS , Visa Lansia is er één van.

Juist , dat is hem.

De regeels zijn bijna als de Nederlandse.
Uiteindelijk kan men na KITAP(KITAB?) zelfs opteren voor de Indonesische nationaliteit.

De verwarring kwam omdat veel orang turis , ervaringsdeskundigen andere wegen hebben gevonden en toegepast.
Voor de juiste uitleg van de regels s.v.p de officieele site van Imigratie en KBRI raadplegen.
Ook heb je professionele buro's die het kunnen verzorgen , uiteraard niet gratis . Emoticon: Shiny

Over de koppeling van database , die zal vroeg of laat komen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 21-11-2010 06:56 Surya Atmadja wrote:

Uiteindelijk kan men na KITAP(KITAB?) zelfs opteren voor de Indonesische nationaliteit.

Voor de juiste uitleg van de regels s.v.p de officieele site van Imigratie en KBRI raadplegen.

Na 3 KITAB's kun je opteren voor de Indonesische nationaliteit.

Uitleg van de juiste regels ........ ?? De site van Imigrasi en KBRI ??
deze is niet up-to-date en de uitzonderingsregels staan er niet op vermeldt
In de praktijk is het mij opgevallen dat veel medewerkers van Imigrasi zelf geen eens weten hoe eea in elkaar zit men verwijst je maar al te snel/graag naar Jakarta.
Jakarta is bijna een onneembare vesting wanneer je informatie wilt hebben
en ook daar weten betrokkenen niet alle regeltjes / uitzonderingen.
Een simpele vraag om wat info te krijgen kun je daar geeneens stellen.
Er zijn wel diverse ambtenaren die je "na werktijd" wel ergens willen ontmoeten om je de "regels" uit te leggen.

Er zijn nog steeds "achterdeurtjes" en "sluipweggetjes" met en zonder "geld onder de tafel" een goede agent is een must om eea te regelen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Een Kitab is de Bijbel, een KITAP is een permanente verblijfsvergunning (die overigens ook semi-permanent kan zijn).

Als je echt antwoord wil hebben op je al je vragen en je vertrouwt de info van je lokale imigrasi niet (je moet voor deze informatie niet bij een ambassade zijn als je het mij vraagt) dan ga je toch gewoon langs op het Dirjen Imigrasi in Jakarta? Daar zitten de hoge piefen, en er is vast wel iemand bereid een buitenlander met vragen te helpen, ook zonder centen neer te leggen.

Jl. Rasuna Said Kav 8-9
Kuningan, Jakarta Selatan

paulana
User
spacer line

Inderdaad moet je voor deze informatie bij Imigrasie zijn, wij kunnen na 1 KITAP = 5 jaar
het Indonesisch paspoort aanvragen, als we dat willen. Maar ik geef mijn Nederlands paspoort nooit op voor een ander paspoort Emoticon: Party!

Om Swastiastu

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 21-11-2010 14:18 Yerun wrote:
Een Kitab is de Bijbel, een KITAP is een permanente verblijfsvergunning (die overigens ook semi-permanent kan zijn).

Als je echt antwoord wil hebben op je al je vragen en je vertrouwt de info van je lokale imigrasi niet (je moet voor deze informatie niet bij een ambassade zijn als je het mij vraagt) dan ga je toch gewoon langs op het Dirjen Imigrasi in Jakarta? Daar zitten de hoge piefen, en er is vast wel iemand bereid een buitenlander met vragen te helpen, ook zonder centen neer te leggen.

Jl. Rasuna Said Kav 8-9
Kuningan, Jakarta Selatan

Kitab is inderdaad toevallig ook de bijbel. Maar KITAB in dit verband is een verblijfsvergunning voor 5 jaar.
Permanente verblijfsvergunningen bestaan niet in Indonesie.

Het Dirjen Imigrasi in jakarta is de "onneembare vesting" waar ik het eerder over had.
Een reisje daar naar toe levert weinig meer op als wat je meestal al via andere bronnen wist.
Wanneer je echter een goede agent inschakelt (bv Ir. Irawan) dan bespaar je jezelf veel hoofdpijn en onnodige "spraakverwarringen" met de "hoge piefen" bij het Dirjen Imigrasi die zelf geeneens blijken te weten welke regels er allemaal gelden.
Ik heb persoonlijk sterk de indruk dat mensen daar hun functie hebben via familiebanden en niet vanwege hun IQ.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zie mijn eerdere postings over moneypolitics. Met geld en connecties is vrijwel alles te koop in Indoland. Het is "kapitaal"vernietiging, zowel qua geinvesteerde studies als het geen gebruik maken van het aanwezige potentieel. Degenen die de strategische posten bezetten, hebben die post doorgaans niet vanwege hun intelligentie. Vandaar ook zoveel mismanagement op allerlei gebieden.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 21-11-2010 20:22 sabar2 wrote:

[quote removed]

Kitab is inderdaad toevallig ook de bijbel. Maar KITAB in dit verband is een verblijfsvergunning voor 5 jaar.
Permanente verblijfsvergunningen bestaan niet in Indonesie.

Sorry Sabar2; het is toch echt KITAP en geen KITAB als je het over een verblijfsvergunning hebt. KITAP staat namelijk voor Kartu Izin Tinggal Tetap, en tetap is met een P op het eind, geen B. En zoals ik al zei, is 'permanent' inderdaad niet altijd permanent, dat klopt dus.

Ik heb andere ervaringen bij de Dirjen Imigrasi te Jakarta overigens, dat kan dus ook gebeuren... en gewoon zonder agent. Ik spreek denk ik voldoende Indonesisch om prima duidelijk te maken wat ik wil, dus daar kom ik wel uit.

barubagus
User
spacer line

Die visum regels zijn gewoon een lachertje. Ik had geen zin om mijn drukke en overbezette familieleden naar het immigratiekantoor te slepen met hun KTP.
Ik heb gewoon mijn bediende en haar KTP genomen.Salaris bediende ong. RP.800.000.
Was geen probleem , alleen kopie KTP en natuurlijk oleh2.
Die bediende stond dus zogenaamd garant!!! Een lachertje.
Als je geen Fiskal wilt betalen (RP 2 JT), moet je een bankrekening openen, daar wordt bronbelasting over geheven en je betaalt dus belasting in RI en zo krijg je je npwp.
Die tip kreeg ik van mijn contact persoon op de kantor imigrasi. Doe het wel op een buitenlandse bank bv. citybank, thai bank, etc.
Anders moet je elke ik geloof 165 of 180 dagen eruit om geen fiskal te betalen, dan begint het gedonder opnieuw.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

barubagus; je bent verkeerd voorgelicht vrees ik. Je kunt geen rekening openen met alleen een sosbud visum, je moet daar minimaal een KITAS (een KITAS lansia is prima, om een beetje ontopic te blijven) voor hebben. Ook het verschil tussen 'buitenlandse' en Indonesische banken zie ik niet. Beiden hebben namelijk dezelfde regelgeving om zich aan te houden, de Indonesische.

Dat een bediende garant kan staan is niets bijzonders, ook studenten (zonder inkomen zelfs) kunnen dat nog steeds. Jij noemt het een lachertje, een ander een handigheidje om 'drukke en overbezette familieleden' niet te storen of een agent te hoeven inschakelen.

Oleh-oleh heb ik nooit meegenomen naar het imigratiekantoor, in een ander topic stelde je dat mensen hier doorlopend om vroegen tijdens je verblijf. Het lijkt er dan ook meer op dat je houding verkeerd is. Mij wordt er ook om gevraagd als ik aan het reizen geweest ben, maar je moet je hier met een luchtige maar rake opmerking vanaf maken naar mijn mening. Als ik iets wil geven dan doe ik dat toch wel.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,279,455 topic views - 233,329 posts - 13,683 topics - 23,671 members - last post @ 19-08-2019 13:09 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,165,441 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com