indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

ZaraS
User
spacer line

Beste forummers,

Ik ga binnenkort 90 dagen op vakantie naar de Molukken. Welk type visum kan ik het beste aanvragen, Social Cultural of Tourist?? Wat is het handigst i.v.m. bijvoorbeeld het verlengen van de visum? Of maakt het niet zoveel uit welk type visum ik aanvraag?

Ik heb de mogelijkheid om een sponsoruitnodigingsbrief van familie te ontvangen.

Graag hoor ik het van u wat het verstandigst is. Vriendelijk bedankt.

Zara

spacer line  

Leker op een sociaal-cultureel visum doen, kun je de voorgenomen 90 dagen gewoon aaneengesloten in Indonesie verblijven. Scheelt je dus het land in- en uitreizen na 60 dagen zoals je met een toeristenvisum zult moeten doen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Toeristenvisum is ook gewon te verlengen, met het voordeel dat je hierbij 60 dagen de tijd hebt om je sponsorbrief te regelen, omdat dit niet bij aanvraag van het visum al moet. Been there, done that, al een jaar of twee geleden deed ik het eens zo en dat werkte prima, ook gewoon verlengd met 4 x 30 dagen.

ZaraS
User
spacer line

Amed en Yerun bedankt voor jullie reacties.
Yerun: geldt het ook voor de Molukken dat je het toeristenvisum ter plekke kunt verlengen?

Ik lees op internet verschillende verhalen over welk type visum ik nodig heb. Ik heb gebeld met Pelita en zij zeggen dat ik een Social Cultural visum nodig heb. Veel tegenstrijdigheden, dus ik weet nog niet precies wat nu de juiste visum is voor mijn situatie. Emoticon: Frustrated

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De Molukken is niets apart; gewoon een onderdeel van de staat Indonesia. Dus geen aparte regels. Ik weet dat de Nederlandse Molukkers dat graag willen en daarom rijzen er bij tijd en wijle allerlei rumours onder het Nederlands Molukse circuit dat je voor Maluku een speciale toestemmingsbrief nodig hebt, je je moet melden bij verscheidene instanties en nog eens extra voor bepaalde streken.
Onzin. Afgelopen jaar moest ik naar Aboru op Haruku en kreeg allerlei sterke verhalen te horen dat het dorp een onneembare vesting was geworden met politie- en legerbewaking na het RMS-vlag incident, veroorzaakt door Aborunezen. Realiteit: ik kon gewoon binnen lopen zonder me ook maar ergens te hoeven melden, niet eens bij de lurah (bapa raja ). Het is telkens opruien door RMS-ers uit NL die graag willen dat hun volk wordt onderdrukt (want daaraan ontleent de RMS in NL haar bestaansrecht).
Wel is het wellicht verstandig om bij aankomst op Laha je even aan te melden bij de aldaar aanwezige immigratie (hoewel ik dat ook niet heb gedaan; niet verplicht) om verder gezeur te voorkomen daar je als buitenlander toch wel opvalt (des te meer Nedelandse Molukkers).
Wat het soort visum betreft: ik zou persoonlijk kiezen voor een Sosial Budaya omdat je al een sponsoring hebt van familie.

raanr
User
spacer line

Yogya-Bal:
Het is telkens opruien door RMS-ers uit NL die graag willen dat hun volk wordt onderdrukt (want daaraan ontleent de RMS in NL haar bestaansrecht).

Ik zou zeggen beperk je tot een antwoord binnen de vraagstelling Yogya-Bali en geef niet ook je mening over iets waarvoor je geen feitelijke onderbouwing geeft.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 31-10-2010 08:12 raanr wrote:
Yogya-Bal:
Het is telkens opruien door RMS-ers uit NL die graag willen dat hun volk wordt onderdrukt (want daaraan ontleent de RMS in NL haar bestaansrecht).

Ik zou zeggen beperk je tot een antwoord binnen de vraagstelling Yogya-Bali en geef niet ook je mening over iets waarvoor je geen feitelijke onderbouwing geeft.

Ik denk dat Yogya-Bali dat ook doet, met een beetje achtergrond zodat de vragensteller ook weet waarom iets zo is, iets wat over het algemeen meer zin heeft dan slechts een droog ja of nee, zus of zo.

raanr
User
spacer line

Over 95% van de inhoud, incl. de surat jalan, ben ik het ook eens met Yogya-Bali.

De door mij aangehaalde passage voegt in het verhaal/de beantwoording echter niks toe. Ik denk dat de vraagsteller heel wel zelf in staat is hierover een mening te vormen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik meen dat ik duidelijk uitleg geef aan dat rumour -circuit vanuit de Molukse gemeenschap in NL. En dat dat de motor is achter dergelijke vragen. Het gaat mij erom ZaraS gerust te stellen en niet met een ¨volle¨ lading achterdocht naar Maluku te laten gaan.
Ervaring van ruim 35 jaar met het RMS-probleem, jarenlange werk- en omgangervaring met Molukkers (zowel in NL als RI) en ervaring van wel ca. 20 bezoeken aan Maluku in de afgelopen decennia geven wellicht geen wetenschappelijke onderbouwing maar zeker wel empirische onderbouwing. Je mag het naast je neerleggen maar het gaat mij erom geen ¨spookbeelden¨ te kweken waardoor ZaraS´s verblijf wordt verzwaard, door enige uitleg van de herkomst van dergelijke spookverhalen.
En ja raanr, deze opmerking kon ik niet laten (mijn opinie):

ZaraS
User
spacer line

Allen hartelijk dank voor de reacties. Yogya Bali fijn om wat meer achtergrond te weten.

Ik heb besloten om een Tourist visum aan te vragen. Ik wil het visum namelijk snel hebben, en het regelen van de sponsor duurt wat langer. Het Tourist visum kan dan gewoon op de Molukken verlengd worden.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Een prettige reis en verblijf gewenst op Maluku, 1 van de mooiste streken van Indonesia met zeer fijne mensen. Je zal het zeker naar je zin hebben.
Voor mij is het telkens een relief als ik naar Maluku kan gaan, ook al is het werken geblazen voor mij en geen vakantie.

spacer line  

Kan een voa visum ook makkelijk verlengd worden?

raanr
User
spacer line

Yogya-Bali, ik ben het volledig eens met jouw uitleg t.a.v. het rumour-circuit. Ik ervaar dat zelf ook ieder jaar. Ik blijf echter moeite houden met de bewuste passage.

Misschien is dit iets voor een nieuwe topic, maar los van jouw 35 jarige ervaring met het RMS-probleem (hoezo probleem?) en je jarenlange werk- en omgangervaring met Molukkers, kan ik mij niet voorstellen dat RMS-ers uit Nederland graag willen dat hun volk wordt onderdrukt zodat het bestaansrecht van de RMS in NL is verzekerd. Heb je hier ook een empirische onderbouwing voor? Misschien dat de heerJohn Wattilete nog een toelichting op dit formum kan/wil geven!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

RMS is een probleem; zowel in NL als in RI. Een van de grote stimulators en activators achter de clashes in Maluku een decennium geleden, is toch wel de RMS.
RMS-ers in NL willen wel degelijk dat hun volk lijdt want anders is er geen RMS-bestaansrecht meer. Onderdrukking rechtvaardigt het voortbestaan van de RMS. Als er geen onderdrukking meer is, is er ook geen reden voor bestaan van de RMS meer. Molukkers in NL woelen zich al decennia in een slachtoffersrol en trekken zowel de 3e als 4e generatie weer mee de afgrond in. Met de 2e generatie ging het in de jaren-70 en 80 al niet zo goed qua economische en educatieve positie. Maar daarvoor kan men de 1e generatie moeilijk als schuldige aanwijzen want deze generatie was zelf getraumatiseerd door oorlog, ontslag en ontheming. Echter de 2e generatie gaat op dezelfde voet verder en trekt de 3e generatie naar beneden. En deze 2e generatie kan zich niet meer beroepen op ¨oud zeer¨. Zij zijn minder (dan wel niet) ontheemt en hebben een opleiding cq. loopbaan genoten in een land waar men zich allerlei informatie eigen kan maken.
De huidige president John Wattilete is hard bezig zichzelf te (willen) bewijzen als ¨volwaardige¨ Molukker via zijn positie binnen de RMS. Hij heeft het mooi voor elkaar met dat gedonder m.b.t. de komst van SBY. Daar mag hij trots op zijn.

spacer line  

On 31-10-2010 21:13 raanr wrote:
Yogya-Bali, ik ben het volledig eens met jouw uitleg t.a.v. het rumour-circuit. Ik ervaar dat zelf ook ieder jaar. Ik blijf echter moeite houden met de bewuste passage.

Misschien is dit iets voor een nieuwe topic,

Maak een nieuwe topic , dan ben ik geinteresseerd om mee te praten.

bisa dicek of makemyday .

raanr
User
spacer line

SA ik ben niet zo thuis in het op dit forum plaatsen van een nieuwe topic. Wellicht een klein zetje van jouw kant! Suggestie voor tekst = tekst YB: RMS-ers in NL willen wel degelijk dat hun volk lijdt want anders is er geen RMS-bestaansrecht meer.

raanr
User
spacer line

YB: Een van de grote stimulators en activators achter de clashes (raanr: geweldsuitbarsting tussen moslims en christen) in Maluku een decennium geleden, is toch wel de RMS.
Afgezien van wat acties van idiote RMS-ers in de USA is de rol van de RMS beperkt, althans is hier geen bewijs voor geleverd. De rol van het Indonesisch leger, politieke belanghebbenden, de Laskar Jihad en de criminele onderwereld daarentegen is evident.

Met je uitleg over de 1e, 2e en 3e generatie Molukkers ben ik het in grote lijnen wel eens. Toch nog een kleine nuancering voor de 2e generatie. Dit is wel een groep die in een getraumatiseerd en vaak groot gezin is opgevoed en opgegroeid. Vroeg of laat ondervind je hier de gevolgen van. Daarnaast ontbraken ook de financiële middelen, was er geen tijd (meehelpen in de huishouding) en ontbrak het aan een rustige plek in huis (barak) om je op de studie te kunnen concentreren.

Of John W. het mooi voor elkaar heeft met dat gedonder rond de komst van SBY zal de tijd leren. Feit is in ieder geval dat er binnen de Molukse samenleving in NL een grote groep bestaat die zich niet rekent tot de RMS-beweging.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

......is de rol van de RMS beperkt, althans is hier geen bewijs voor geleverd.
Men heeft materiaal gevonden van RMS-leden uit het buitenland.

De rol van het Indonesisch leger, politieke belanghebbenden, .......... en de criminele onderwereld daarentegen is evident.
Klopt, is evident maar juist ook geen bewijs.
Ik ben het met je eens wat dit laatste betreft maar hiervoor was net zo min bewijs als voor de interventie van de RMS. Met 2 maten meten???
Bekend is dat de bovengenoemde partijen allen een dubieuze rol hebben gespeeld, incluis de RMS.

Dit is wel een groep die in een getraumatiseerd en vaak groot gezin is opgevoed en opgegroeid. Vroeg of laat ondervind je hier de gevolgen van.
Wederom de door mij al eerder aangehaalde slachtofferrol..... Voor mij geen excuus: elk levend wezen op deze aardbol heeft verantwoording voor het grootbrengen van zijn nakomelingen en moet daarop kunnen worden aangesproken.

.....dat er binnen de Molukse samenleving in NL een grote groep bestaat die zich niet rekent tot de RMS-beweging.
I know , gelukkig zijn er ook realisten.

raanr
User
spacer line

YB: Ik ben het met je eens wat dit laatste betreft maar hiervoor was net zo min bewijs als voor de interventie van de RMS. Met 2 maten meten???

Nee, zeker niet met twee maten meten maar het bewijsmateriaal (foto’s, film, getuigenbewijs) over de betrokkenheid van het ID leger en de Laskar Jihad is overvloedig aanwezig. En ja, ook de RMS heeft een dubieuze rol gespeeld maar in aanzienlijk mindere mate.

YB: : elk levend wezen op deze aardbol heeft verantwoording voor het grootbrengen van zijn nakomelingen en moet daarop kunnen worden aangesproken.

Ja dat klopt, maar ik kan niet zoveel met dit antwoord. Het past wat mij betreft in het rijtje 1+1=2, na regen komt zonneschijn, na tegenspoed komt voorspoed enz………. Ook allemaal waar. Ik put enige hoop uit het tweede gedeelte van je zin: …daarop kunnen worden aangesproken. Indien hij of zij wordt aangesproken kan hij of zij daarop ook een passend antwoord geven.

YB: ……., gelukkig zijn er ook realisten.

En ook die hebben recht op zelfbeschikking.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-11-2010 21:23 raanr wrote: over de betrokkenheid van het ID leger en de Laskar Jihad is overvloedig aanwezig. En ja, ook de RMS heeft een dubieuze rol gespeeld maar in aanzienlijk mindere mate.
De Laskar Jihad heb ik ook bewust weggelaten uit mijn reactie omdat diens inmenging onomstotelijk was bewezen.

YB: : elk levend wezen op deze aardbol heeft verantwoording voor het grootbrengen van zijn nakomelingen en moet daarop kunnen worden aangesproken...... Indien hij of zij wordt aangesproken kan hij of zij daarop ook een passend antwoord geven.
Daar heeft het al die tijd aan ontbroken; de 2e generatie is daar zelden op aangesproken, wederom vanwege die "slachtofferrol" die ze subliem speelden. Daarnaast zaken als traumatisering van deze groep vanwege opgroeien in een groot gezin, het ontbreken van financiële middelen, weinig tijd (meehelpen in de huishouding) en het ontbreken van gelegenheid om je op de studie te kunnen concentreren, zijn voor mij totaal geen geldige redenen. Resultaat: vele van mijn vroegere NL-Molukse kennissen hebben het wel gemaakt. Die hebben zich ontworsteld aan de dwingende sociale controle binnen het woonwijk- of kamp-gebeuren en hebben de kansen gegrepen die binnen bereik lagen. Degenen die dit niet hebben gedaan, zijn net als autochtone Nederlanders die dit niet doen (en ook die kunnen aan dezelfde thuissituaties cq. huisproblemen lijden zoals u schetst bij de 2e generatie Molukkers in NL) als menselijk wezen volledig verantwoordelijk voor hun eigen leven, en ook dat van de binnen hun invloedssfeer opgroeiende kinderen.
Het was de Nederlandse Molukkers nogal eigen om alle schuld van hun falen af te schuiven op de Nederlandse staat. Voor een deel waar, maar voor een groot deel te wijten aan het hanteren van een waarden- en normenstelsel die niet pasten binnen de individualistische westerse maatschappij. Is dat de schuld van de NL staat? Ik moet mij hier in RI ook aanpassen binnen de groepsgerichte cultuur en kan eventueel falen niet afschuiven op de Indonesische staat omdat ik toevallig individualistisch ben opgegroeid in een ander normen- en waardenstelsel.
Het is menselijk om de oorzaak van eigen falen af te wentelen op anderen. En zeker door mensen die afkomstig zijn uit een dergelijke hierarchische maatschappij als de Indonesische my. waar verantwoording en initiatief worden overgelaten aan de "heersers". En hoewel een deel van de NL Molukkers streven naar zelfbeschikking, zijn ze - zonder het door te hebben - in gedrag en denken zo Indonesisch als het maar kan (kan ook niet anders met 50% van de bevolking woonachtig buiten Maluku maar binnen Indonesia, en een gezamenlijk koloniaal historisch verleden binnen het verband van Nederlands-Indie).

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Gedeeltelijk ben K het met Y-B eens.
Voorop gesteld heb veel onder de Molukkers gezeten.
Ken Kamp Vught gedeeltelijk.
Is hier ook niet sprake van de verkeerde beloftes die gedaan zijn aan die mensen.
heeft de overheid hier ook niet een face schuld aan, door niet duidelijk te zijn over hun opvang van die mensen.
Ze kregen levenlang een huis aangeboden waar ze geen huur aan hoefde te betalen.
De tweede generatie dachten ook, dat zij daarvoor in aanmerking zouden moeten komen.
Als je voor hen de financiën verzorgd, heb je dan ook niet de plicht dat je daar duidelijkheid in schept, tot wanneer er geholpen wordt.
K dacht het niet, want juist hebben ze die mensen aan hun lot overgelaten, en laten zitten waar ze zaten.
Het waren wij, de gewone burger, die deze mensen hielpen zo goed als kwaad je kon helpen
De Overheid er niet mee bemoeiden, tot dat er de lokale overheid die mensen in een rijtjes huis wilde plaatsen.
Dat was goed bedoeld maar ze kregen er een prijskaartje er aan verbonden.
De eerste stap naar Nederland was een verkeerde stap van die overheid die dacht hen te moeten beschermen, ja dat is en was toen het probleem.
Die valse beloftes hebben die mensen naar hier gebracht.
Ook voor hun eigen bescherming.
Was het eigenlijk niet zo dat je bij de overdracht je best had moeten doen om in die onderhandelingen, die mensen die eigenlijk in de ogen van de Indonesiërs slecht waren, een verordening had moeten plaats vinden, die mensen in het land een bescherming clausule hadden moeten afdwingen......

Weet u dat nog toen kwam de melkboer nog aan de deur, dat waren de mensen die contact met die mensen hadden.

P.S. U weet K ben geen goede schrijver, maar schrijf wat je zelf hebt ervaren in die tijd, hoop op een duidelijkeheid die begrijpbaar is.
Want van die kant van Indonesië weet K te weinig van......

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Klopt oom Ziel dat de Nederlandse staat veel kan worden verweten in de hele overbreng van de ex-KNIL soldaten van Molukse afkomst, maar als men merkt dat de Nederlandse staat toch niet veel doet aan lotsverbetering (althans in hun ogen) dan neem je toch het heft zelf in handen?! Zelfverantwoordelijkheid en niet altijd schuld af- of doorschuiven. Als het met mij slecht gaat, dan moet ik ook het heft zelf in handen nemen. De staat is tegen mij voorheen ook wel eens onbillijk geweest. Maar dan gaat men toch niet zeuren of klagen als men vooraf weet dat er toch weinig uitkomt. Handen uit de mouwen steken en zelf aanpakken; zowel voor jezelf als voor je nageslacht. Niet nog eens je nageslacht ook opzadelen met oudzeer en een marginale positie.

spacer line  

On 03-11-2010 09:39 Yogya-Bali wrote:
Niet nog eens je nageslacht ook opzadelen met oudzeer en een marginale positie.

Ik neem Wattilete het kwalijk dat hij door gebrek aan kennis van Oosterse gewoonten (adat, musyawarah etc) de verhoudingen tussen Indonesia en de Nederlandse Zuid Molukkers op scherp had gezet.
RMS is (nog steeds )geen gesprek partner voor NKRI.
Ik had gedacht dat hij als jurist en goed opgeleide 2de generatie Zuid Molukker iets kan betekenen voor in de "ballingschap"verblijvende Zd Molukkers.

Vooral toen hij bij zijn aanstelling zegde om een dialoog te kiezen en de zelfbeschikkingsrecht aan de Zuid Molukkers in Indonesia(Indonesiers ) overlaat.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. raanr

Even inlezen hoe de problemen in de Molukken was begonnen.
Kijk ook naar oude Nederlandse televisieopnamen , wat de rol van Laskar Jihad , een deel van de ABRI, en de rol van RMS activisten .
Ik was toen 1 maand met vakantie in Jakarta.
Hoe het begonnen was , de uittocht van de Jakartaanse premans naar de Molukken , de "oorzaak" van het conflict (ordinaire ruzie van 2 individuen) ) , de ethnic cleansing van Javanen( en andere migranten) , zelf de BBM ers die al tig jaren vreedzaam met elkaar leven , de komst van Laskar Jihad in de Molukken en andere bloedige conflicten die gebaseerd zijn op macht en economische verdeling.
En toen zaten de Zuid Molukkers zelf in de problemen .

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 03-11-2010 09:39 schreef Yogya-Bali:
Klopt oom Ziel dat de Nederlandse staat veel kan worden verweten in de hele overbreng van de ex-KNIL soldaten van Molukse afkomst, maar als men merkt dat de Nederlandse staat toch niet veel doet aan lotsverbetering (althans in hun ogen) dan neem je toch het heft zelf in handen?! Zelfverantwoordelijkheid en niet altijd schuld af- of doorschuiven. Als het met mij slecht gaat, dan moet ik ook het heft zelf in handen nemen. De staat is tegen mij voorheen ook wel eens onbillijk geweest. Maar dan gaat men toch niet zeuren of klagen als men vooraf weet dat er toch weinig uitkomt. Handen uit de mouwen steken en zelf aanpakken; zowel voor jezelf als voor je nageslacht. Niet nog eens je nageslacht ook opzadelen met oudzeer en een marginale positie.

Even reageren tussen toen en nu, en een stelling tussen door, met de huidige tijd.
Ja ben het met u eens.
Maar toch moet je het oordelen in die tijd, als je van een cultuur die de sterke drang van eigen initiatief niet kennen en bezitten.
De Nederlanders hebben wel die drang tot eigen waarde en daardoor eigen verantwoordelijkheid genomen.
Dat is steeds minder geworden, de afgelopen 20 a 30 jaar
Dat bezitten we steeds minder, toevallig heb K een documentatie op TV gezien dat deze tijd niet te vergelijken valt, met die VOC mentaliteit.
Misschien dacht men in die tijd wel dat lost zich zelf wel op.
Geef ze een beetje lucht, dan zullen ze het zelf wel verder zien te rooien.
Nou dat is een misvatting geweest.
Vind dat je dit als voorbeeld moet nemen, in deze tijd, hoe maak je een mens zwak, door ze te helpen aan financiële middelen zoals die linkse kerk jaren heeft gedaan, je alle initiatieven, eigen waarde van de mens ondermijnend.
Lekker toch, niet werken en toch geld krijgen, heeft altijd al een verkeerde invloed gehad op iedereen in Nederland.
Tenzij je niet kon werken dan is hulp een must.
Gelukkig zullen we nu een andere mentaliteit krijgen, wanneer deze regering het kan bewerkstelligen ieder hun eigen verantwoordelijkheid terug kan geven.

Om Sid zelf heb K niet veel gelezen, omtrent die probleem en daarom zal K mij houden aan één voor mij duidelijk stelling, de Islam heeft hier een heel erg invloed op gehad, dat niet werkte, maar toch veel ellende heeft gebracht in de Molukken. Emoticon: Confused Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

raanr
User
spacer line

Bedankt voor jullie bijdrage/aanvullingen om Sid en om Ziel.

Ook onder de Molukse gemeenschap in NL, om Sid, heersen gemengde gevoelens over het optreden van Wattilete enkele weken geleden. Ik heb onlangs zelf de gelegenheid gehad om de heer Wattilete hierover persoonlijk om een reactie te vragen. Hij is zeker niet over een nacht ijs gegaan. Of het kort geding of de huidige positie van de PVV binnen de politiek een rol heeft gespeeld om het bezoek af te zeggen blijft koffie dik kijken. In ieder geval had SBY een stok om te slaan.

Om Sid maakt u zich niet ongerust over mijn achtergrond kennis. Als bule lees ik mij al zo'n 35 jaar in.

Om Sid, in mijn berichtje van 1 november heb ik u gevraagd om een nieuw topic te maken.
Wordt het nog iets?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,647,862 topic views - 235,464 posts - 13,700 topics - 26,357 members - last post @ 11-12-2019 22:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,714,381 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com