indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

estherj
User
spacer line

Hallo allemaal,

Wij denken erover na om volgend jaar naar Sulawesi te gaan. We hebben hier vier weken de tijd voor (waarschijnlijk periode Juni / Juli of Augustus). Graag hoor ik jullie advies en ervaring!

Wat vinden wij belangrijk? De cultuur natuurlijk, het heerlijke eten, de prachtige natuur en we willen graag duiken.

Nu lees ik verhalen dat centraal Sulawesi een negatief reisadvies heeft. Dit ivm regelmatige onrust en aanslagen. Is het mogelijk om het gebied waar dit voornamelijk speelt te vermijden op het moment dat je door Sulawesi reist? Of is het juist allemaal niet zo spannend als dat je leest op het internet...

Overigens hoor ik ook dat je juist busreizen moet vermijden ivm eventuele aanslagen. Maar wij zijn maar met zijn tweetjes dus volgens mij is dat de enige manier om je je te verplaatsen op het eiland? Een auto huren lijkt mij nl geen optie ivm de kosten, aansprakelijkheid (wat gebeurt er als je schade oploopt etc), ervaring hoe de mensen rijden op Sumatra, doodeng!. Of zie ik dat verkeerd?

Daarnaast ben ik dus benieuwd wat jullie ervaringen zijn met reizen in Sulawesi. Welke route zou je adviseren? Van Noord naar Zuid of juist andersom?

Ik hoor het graag!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Esther,

Er zijn op dit moment wel meer negatieve reisadviezen, uitgegeven door diverse landen en niet allemaal eensluidend. Welk reisadvies dan ook kan je nooit een garantie geven zowel in positieve als negatieve zin.
Indonesie is op dit moment wel op meer plaatsten rumoerig. Je moet maar net de pecht hebben van wrong place, wrong time. Ook hier is het net zo spannend als jij dat op dit moment meemaakt of niet.
Het moet op dit moment niet een reden zijn om Indonesie, of welk eiland dan ook vermijden
Ikzelf heb me juist altijd veiliger gevoeld in een bus dan alleen met een chauffeur al wqas het maar omdat je in een bus met meerder mensen bent. Er is nog een middenweg en dat is gebruikmaken van een travel. Dat is een soort deeltaxi, minibus waar je met meerdere personen, laten we zeggen van 3 tot 8 door to door reist, iets duurder (afhankelijk van afstand) dan de bus maar over het algemeen sneller en je zit niet te hannesen met het aan- en afreizen van busterminals.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Mijn schoonmoeder is net terug van 6 weken Sulawesi: behalve veel regen en landverschuivingen zodat sommige delen niet bereikbaar zijn, is er echt niets aan de hand.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

helena
User
spacer line

Esther,

Wij(2 personen) zijn mei 2010 naar Sulawesi geweest. Hadden daar een heel goede gids/chauffeur
Yakaobus Uddo. e-mail ykb_uddo2000Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com
tel 08124144843 tel 0411-2346654
fax (62-411)4771688
Spreekt uitstekend Engels,.

Lizzy-Ilse
User
spacer line

Op 30-10-2010 14:42 schreef pak ronald:
Mijn schoonmoeder is net terug van 6 weken Sulawesi: behalve veel regen en landverschuivingen zodat sommige delen niet bereikbaar zijn, is er echt niets aan de hand.

Hallo,
Ik ben dit jaar ook van plan ca. 1 maand naar Celebes- Sulawesi te gaan.
Weet uw moeder of u-zelf soms een mogelijkheid hoe ik op een site met guesthouses of andere eenvoudige accomodaties kan komen?
Bij voorbaat dank.
Vriendelijke groet,
Steffie.

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Steffie,

Neem eens contact op met de volgende site. Wij hebben al een paar keer gebruik gemaakt van hen en naar volle tevredenheid. Maak je wensen kenbaar en zij voeren het uit.,

http://www.taritravelindonesia.com/

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

elsbeth
User
spacer line

Waar zoek je guesthouses of andere accomodatie, Steffie?
Op internet kun je van alles vinden, gewoon even googelen.
In Tanatoraja stikt het van de goedkope hotelletjes, ook in Ujung Pandang is van alles te vinden, idem in Noord Sulawesi. Ook een tip: kijk eens op sites van reisorganisaties, kijk welke hotels zij gebruiken en zoek op internet die hotels rechtstreeks uit.

spacer line  

Beste Esther,

Onlangs was ik nog in Sulawesi : alles per bus. No problem at all. Aanslagen ???

De enige waarschuwing geldt Palu, maar volgens mijn schoonzuster zijn er geen problemen meer.

Makassar naar Rantepao ( Tana Toraja ) : prachtig.

Onderweg Pare-Pare naar Siwa en met de speedboat naar Kolaka : een must.

Manado is ook ok, maar vermijd voor alle zekerheid Palu.

Een goede raad : blijf niet te lang in Makassar : hitte, muggen en lawaai. Emoticon: Stupid

087859966478

Kathy-
User
spacer line

Hoi allemaal,

ik had eerst plannen om naar Java en Bali te gaan maar na wat meer onderzoek wil ik toch naar Sulawesi. Emoticon: Smile
Nu zit ik een beetje in de knoei met het reisschema, ik heb 25 dgn in totaal.

Mijn reisschema heb ik als volgt in elkaar gedraaid.

aankomen op Kendari ( is Kepulauan Tuankan Besi een optie? heb ergens gelezen dat 't duikresort daar charter vluchten vanuit Bali regelt?)
richting Morame, Torobuku en dan naar Raha en het Kakanawue natuur reservaat.
Rawa Aopa National park
Kolaka en veerboot naar Watampone of speedboat Siwa?
Bantimurung de moeite waard?
Pare Pare
Tana Toraja
Rantepoa dan richting 't Lore Lindu National park
Tenfena of gelijk naar Poso
daar boottocht langs de Togian eilanden naar Gorontalo
Bogani Nani Wartabone de moeite waard?
vlucht naar Manado of via Kotamobagu die kant op
tijd die ik over heb spenderen in de omgeving daar, Bunaken, Bitung, enz.
terugvlucht via Manado -Kuala lumpur?

Is dit te doen of moet ik zuidoost Sulawesi schrappen? Als ik dat doe dan kan ik natuurlijk gewoon op Makassar aanvliegen. Maar 't lijkt me ook erg mooi daar!

Waar kan ik het beste op aanvliegen Kuala Lumpur, Jakarta, Denpasar om vandaar verder te gaan naar Kendari?
Kan iemand me wat tips geven zodat ik het meeste uit mn reis kan halen? Of me terugfluiten als ik teveel wil?! Emoticon: Wink

alvast bedankt!!

NomeNescio
User
spacer line

Beste Kathy,

Er is een rechtstreekse vlucht vanuit Kuala Lumpur met Air Asia naar Makassar. Niet iedere dag, maar info vind je op hun informatieve website: www.airasia.com.
Vanaf Makassar vlieg je rechtstreeks naar Kendari.
Neem aub vanuit Kolaka het vliegtuig naar Makassar. Per ferry ben je minimaal 12 uur onderweg. De schepen zijn oud en ik heb het 2x gedaan, omdat toen het vliegveld nog niet klaar was. Ik ben niet bang uitgevallen, maar ik vond het geen pretje. Net buiten Kolaka is een nieuw aangelegd vliegveld. Wat mij betreft kun je Bantimurung overslaan. Het is een toeristische trekpleister voor de Indonesiers, die er in het weekend in grote getale naartoe trekken. Het is heel slecht onderhouden, vies. Het vlindermuseum: stel je er niks bijvoor. Een kamer van 6 x 6 m met een aantal vitrines waar "opgezette" vlinders op een prikbordje zijn opgehangen; sommige zijn van hun stokje gevallen. Armoe troef.
Als je door Pare Pare rijdt met bus of taxi zie je alles wat je moet zien. Het is in mijn beleving geen stad om bij stil te staan. Al zou de derde president van Indonesie (Ir. Habibie) daar heel anders over denken. Hij is in in Pare Pare geboren.
Tana Toraja is heel indrukwekkend. Twee tot drie dagen daar vertoeven is genoeg. De sawahs zijn mooi en de dodencultuur is de moeite van het bezichtigen waard. Rantepao: er valt niet veel te beleven. Maar het is wel een stadje met een bepaalde vriendelijke uitstraling.
Voor de rest van je trip ben ik niet goed op de hoogte van de situatie. Succes met de voorbereidingen en een goeie vakantie gewenst

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag Kathy,

Je hoeft niet perse eerst naar Kendari om naar de Tukangbesi eilanden te komen. Er zijn ook rechtstreekse vluchten van Makassar naar Bau Bau maar de luchtvaartmaatschappij wil wel eens wisselen en is het wat dat aangaat vooral belangrijk wanneer je gaat. Het zijn kleine vliegtuigen waar je meestal maar 10 of 15 kg bagage mee mag nemen.
Vanuit Bau Bau gaan regelmatig boten naar de Tukangbesi eilanden (Wanci).
Mbt Tanah Toraja zullen de meningen verdeeld zijn hoelang je daar moet blijven. Er zijn ook mensen die er makkelijk een week verblijven. Het is een prachtig gebied waar je heerlijk kan wandelen. Ik vind Rantepao wel leuk, net zoals NN zegt het heeft iets.
Als je van duiken houdt is zuidoost Sulawesi een veel exclusiever bestemming dan het noorden bij Bunaken al was het alleen maar omdat je er wat meer moeite voor moet doen om er te komen. Er zijn dan ook niet veel toeristen.

Ik vind dat je wel een mooie trip verzonnen hebt!

Groeten
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Kathy-
User
spacer line

Bedankt allebei voor de tips!

On 09-02-2011 07:16 NomeNescio wrote:

Er is een rechtstreekse vlucht vanuit Kuala Lumpur met Air Asia naar Makassar. Niet iedere dag, maar info vind je op hun informatieve website: www.airasia.com.
Vanaf Makassar vlieg je rechtstreeks naar Kendari.

Heb de site opgezocht en ze vertrekken op zondag en donderdag. zou inderdaad dus kunnen voor de heenreis. Maar wil eigenlijk nu op Manado vliegen dus zit even te puzzelen hoe ik dat ga doen!
Denk dat ik dan inderdaad Bantimurung maar schrap tesamen met Pare Pare, heb ik meer tijd over voor de rest! Emoticon: Wink

On 09-02-2011 07:46 Anne Mieke wrote:

Als je van duiken houdt is zuidoost Sulawesi een veel exclusiever bestemming dan het noorden bij Bunaken al was het alleen maar omdat je er wat meer moeite voor moet doen om er te komen. Er zijn dan ook niet veel toeristen.

Probeer mn trip nu om te draaien. Begin ik op Manado. Kan ik eerst even bijkomen met de toeristen bij Bunaken en eindig ik mn reis op de Tukang Besi eilanden. Ik ben idd een liefhebben van duiken!
Denk nog wel handiger ook want dan kan ik 't vliegtuig pakken bij Makala richting Kolaka of Kendari en kan ik de hele omgeving Makassar schrappen.

gr. Kathy

ojla240
User
User icon of ojla240
spacer line

Hallo allemaal,
ook wij gaan dit jaar weer naar Sulawesi.
Eind september-oktober willen we van Manado afzakken naar Toraja.
Wat is handiger/goedkoper ?
Is het makkelijker om ter plekke transport van plaats naar plaats te regelen,
of via een travel agency een georganiseerde reis van Manado tot Toraja te boeken ?
In Toraja woont familie van ons. Daarom regelen we zelf het vervoer van Toraja naar Makassar.
Hoe lang willen we : 21-9 tm 4-10 (14dagen)

We hebben Caraka Travelindo al gemaild. Zij doen ons een aanbieding voor USD 1,840 p/p.
Dit valt iets buiten onze scoop qua prijs Emoticon:

Iemand nog tips/adviezen ?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-02-2011 23:00 ojla240 wrote:

of via een travel agency een georganiseerde reis van Manado tot Toraja te boeken ?
In Toraja woont familie van ons. Daarom regelen we zelf het vervoer van Toraja naar Makassar.

We hebben Caraka Travelindo al gemaild. Zij doen ons een aanbieding voor USD 1,840 p/p.

Handiger/goedkoper is iets anders dan gemakkelijker. Gemakkelijk is ook duur zoals je zelf al zegt.;r 1840 US$ voor 14 dagen is een bedrag war ik van duizel.
Het ligt eraan wat je allemaal wil tussen Menado en Toraja. Als het gaat om transport of hotels dan is het niet perse nodig om dit vooraf vanuit Nederland te regelen/boeken. ter plekke is vaak goedkoper en je bent flexibeler. Met vooraf boekingen zit je meteen vast. Zonde als je ergens langer wilt blijven maar ook als een plek tegenvalt en je eerder wegwilt. Al is het maar een dag (en dat is veel op die 14).
Eer zijn hier veel mensen met ervaringen zowel mbt transport als hotels op Sulawesi. Dus als het om specifieke plaatsen gaat dan vraag maar raak. Transport heb je de keuze uit vliegtuig, bus (langzaam, duurt lang, goedkoop), travel (deeltaxi door to door, duurder dan bus) of auto met chauffeur (de duurste optie maar hiermee ben je wel vrij, stoppen waar je wilt, je kan zelf een indeling maken).

gr
Anne Mieke

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

On 09-02-2011 23:00 ojla240 wrote:
Hallo allemaal,
ook wij gaan dit jaar weer naar Sulawesi.
Eind september-oktober willen we van Manado afzakken naar Toraja.

Genoemde prijs is absurd.
Tawar (afdingen) kan ook prima per email. Probeer het eens. Je komt snel op de helft van het bedrag uit.
Anders kan je de eerste dag van je reis dit gemakkelijk regelen.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

NomeNescio
User
spacer line

Even terugkomen op de straffe taal van pak Ronald, dat de door Caraka travel genoemde prijs absurd is. Dat kun je alleen zeggen wanneer je inzage hebt in hetgeen zij daarvoor aanbieden, doen, regelen, organiseren aan vervoer, onderkomen e.d.
Een goede, comfortabele en veilige auto (bv. Toyota Kijang Innova) met chauffeur kost op Sulawesi grosso modo 1 miljoen rupiah per dag, voor plm. 8 uur reistijd, inclusief benzine en onderkomen voor de nacht voor de chauffeur.
Als je in een wisma of eenvoudig hotel slaapt ben je tussen de 100.000 en 250.000 rp per kamer per dag kwijt. Om een indruk te geven van buskosten: de bus van Toraja naar Makassar = 327 km en de reis duurt 10 uur, kost om en nabij de 100.000 Rp. per persoon voor een enkele reis.
Zoals Anne Mieke al getipt heeft: leg niks vanuit Nederland vast. Indonesie is bij uitstek het land van de improvisatie. Laat je leiden door de situatie ter plekke en stem daarop af. "Men" weet je heel goed te helpen bij het oplossen van je probleem, het invullen van je wensen e.d.. Hou bij elke dienstverlening in je achterhoofd dat de kans reeel aanwezig is dat er fors teveel wordt gevraagd omdat je een westerling bent. "Die kunnen best meer betalen" is de gedachte. Inderdaad: "tawar" afdingen. Altijd goed om vantevoren even hier en daar inlichtingen in te winnen over hetzelfde onderwerp, traject e.d.. Wat kost het hier, wat vraagt men daar; hoeveel kost het de lokale bevolking? Doe de onderhandelingen met een smile. Het is een spel en besef dat jij in de luxe positie bent van hier op vakantie te zijn. Velen zullen nooit verder komen dan de kampung waarin ze geboren zijn. Die kijken al reikhalzend uit om ooit eens de mogelijkheid te krijgen Rantepao in Tanah Toraja te bezoeken of de grote stad Makassar.
Toen wij 2 jaar geleden vanaf Bali naar Makassar zouden gaan, vroeg onze Balinese vriend = een goed ontwikkelde man van tegen de veertig, zich bezorgd af of er in Makassar wel restaurants zouden zijn...... Een stad met 1,6 miljoen inwoners. Hij is nooit verder dan Bali geweest. Ziet dagelijks de vliegtuigen vol toeristen aan komen vliegen en heeft geen idee van wat er buiten zijn gezichtsveld leeft. Bij het afdingen moet je leven en laten leven mee laten wegen. Benzine kost hier Rp. 4.500 p/l. Mijn Indonesische vrouw kocht gisteren bij een stalletje in Nrd. Sumatra nasi Padang voor Rp. 7,000. Had ze meer dan genoeg aan en het was smakelijk en gevarieerd........ Een anderhalf liter fles Coca Cola kost hier bij de Carrefour max. 12.000 Rp. En statiegeld doen ze hier niet aan. Er zijn mensen die de lege plastic flessen verzamelen die de verzamelde flessen naderhand per gewicht verkopen aan opkopers.
Ga ondertussen alvast wat Indonesisch leren. Dat wordt gewaardeerd en maakt je reis interessanter omdat je bordjes kunt lezen, het menu kunt begrijpen, en je je wat verstaanbaar kunt maken. Kost je niks en scheelt je straks zeker in de portemonnaie.
5000 woorden in ons beider talen zijn sowieso al (nagenoeg) gelijk...... Die heb je dan alvast gratis.
Schaf Lonely Planet aan en lekker inlezen over al datgene wat je straks in ware vorm gaat zien.

Succes

ojla240
User
User icon of ojla240
spacer line

Hallo allemaal,
bedankt voor de reakties.
We hebben ook andere travel agencies gemaild voor aanbiedingen.
Dus ik verwacht nog andere prijzen te horen.
En daarmee ook voor een betere prijs te kunnen onderhandelen.
Met rondreizen hebben we redelijke ervaring. En dus zijn we al bekend met het flexibel moeten zijn
met tijd en lokatie.

De vorige keren op Sulawesi ook wel een auto met chauffeur gehuurd.
We verwachten dan ook niet dat dit duurder dan 500.000RP p/dag (excl. brandstof) moet zijn.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.NomeNescio: vorig jaar ook met de bus van Makassar naar Toraja gegaan. En visa versa.
Hier hebben we 80.000RP per rit voor betaald. Executive bus met airco.
22:00 vertrekken, en 's morgens om 07:00 aankomen.
Is zeer goed te doen.
Overigens ben ik zelf al bezig met bahasa Indonesia. Dus de 1000 woordjes ben ik al gepasseerd Emoticon: Yes!

Ik hou jullie op de hoogte van onze keuzes.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Walter,

Als ik jou was zou ik mensen nog meer schrik aanjagen. Gevaarlijk in Palu? Tja, het ligt er maar he, wrong time, wrong place. Dat zoiets op de website van de ambassade staat is ook maar een momentopname. Ik ben overal in Indonesie wel eens gevaarlijke/minder aangename situaties tegengekomen.
Muggen en warm is niet alleen in Makassar maar op heel veel plekken in Indonesie. En mensen uit Makassar kasar???? Vooral in stand houden. Dat wordt nl. ook gezegd van o.a. Madura en dan vooral door mensen die er nog nooit geweest zijn.
Het is de bedoeling dat mensen zin krijgen in hun reis en niet omgekeerd.

gr
Anne mieke

spacer line  

On 13-02-2011 09:41 Anne Mieke wrote:
Walter,

Gevaarlijk in Palu?

gr
Anne mieke

Hij schreef BAHAGIA Emoticon: Nice
En hij is ook kasihan.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Beste Mieke,

Jaag ik mensen de schrik aan omdat ik zeg dat er dikwijls problemen zijn in Palu ?

Spreek ik met soms over de rest van Indonesia ?

Is het niet goed de mensen er op te wijzen dat ze, alvorens lang Palu passeren, eerst inlichtingen inwinnen ?

Toevallig ken ik de stad Palu goed omdat mijn schoonbroer daar woont.

Bovendien, zou u eens de mensen over heel Jawa moeten horen spreken over Makassar en Madura, ja, Madura ook.

Persoonlijk ben ik gehuwd geweest met een vrouw uit Makassar : bertengkar dari pagi sampai malam....Iya : aku kasihan!

En als u me niet gelooft, trouw dan met een Makassarees; of ga daar een tijdje wonen!

En, zou u iemand aanraden van Madura te doorreizen waar problemen met messen geregeld worden ? De rest van Indonesia is groot genoeg !

Of naar de eilanden ten oosten van Flores, waar dames alleen...u weet wel !

Ik leg mijn oren ten luistere wat de mensen hier me zeggen, en ik leer ervan.

087859966478

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

De berichten in het Indonesisch en reacties daarop zijn weggehaald. Het graag bij Engels of Nederlands houden, afhankelijk van het subforum.

Mijn dank. Emoticon: Smile

pierre
User
spacer line

Op 13-02-2011 10:46 schreef walterpoupaert:

Of naar de eilanden ten oosten van Flores, waar dames alleen...u weet wel !

Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar ??

spacer line  

Beste Pierre,

Wil je er ook naartoe ? als man loop je er geen gevaar - denk ik. Maar ja, de dames daar zijn er zeer " gatal " = horny...wellustig. Emoticon: Yummie! Emoticon: Party!

Zoals het ook in Lonely Planet wordt vemeld trouwems zijn de Nusa Tenggara Timur, zoals Flores af te raden voor dames alleen of even alleen, tenzij ze een Indonesisch kind willen. Emoticon: Stupid

Mijn echtgenote Henny vertelt me verhalen die ze in Suroboyo hoorde van vriendinnen afkomstig uit Oost- Indonesia. Emoticon: Laugh out loud

Ze verbergen zich in de bosjes ( ik bedoel de venten ) en kak of gene kak de pot op. De politie doet niks want ze doen het zelfde, volgens haar. Vooral orang ojek ( motorrrijders die je achterop vervoeren ) zijn berucht... Emoticon: Yawn

087859966478

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Goed, ook hier gaan we ontopic verder, want vrouwen ten oosten van Flores hebben weinig te maken met een reisadvies voor Sulawesi. Mijn dank!

pierre
User
spacer line

Op 13-02-2011 23:56 schreef walterpoupaert:
Beste Pierre,

Wil je er ook naartoe ? als man loop je er geen gevaar - denk ik. Maar ja, de dames daar zijn er zeer " gatal " = horny...wellustig. Emoticon: Yummie! Emoticon: Party!

Zoals het ook in Lonely Planet wordt vemeld trouwems zijn de Nusa Tenggara Timur, zoals Flores af te raden voor dames alleen of even alleen, tenzij ze een Indonesisch kind willen. Emoticon: Stupid

Mijn echtgenote Henny vertelt me verhalen die ze in Suroboyo hoorde van vriendinnen afkomstig uit Oost- Indonesia. Emoticon: Laugh out loud

Ze verbergen zich in de bosjes ( ik bedoel de venten ) en kak of gene kak de pot op. De politie doet niks want ze doen het zelfde, volgens haar. Vooral orang ojek ( motorrrijders die je achterop vervoeren ) zijn berucht... Emoticon: Yawn

Ohhhh, nou ik ben gelukkig getrouwd , dus zit ik hier niet op te wachten.

Maar ik ben het met Jeroen eens dit is off topic, sluit dit topic dan ook.
MODERATOR BREAK

Sluiten hoeft niet, ik heb een melding gedaan en ga er vanuit dat men weer ontopic verder kan. Zoniet, dan haal ik de veger er doorheen.

Placed by Jeroen @ 14-02-2011 10:18

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,662,699 topic views - 237,858 posts - 13,715 topics - 29,333 members - last post @ 28-03-2020 14:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,539,077 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com