indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
robertino
User
spacer line

Ik denk dat zoīn persoon als malam beter in de geschiedenisboeken moet gaan duiken, dan alleen maar Molukkers of de heer Wattilete in het negatief te stellen.
Veel nederlanders roepen als de molukkers iets fout doen dat het treinkapers en zo zijn.
dan weer roepen ze dat molukkers toffe gasten zijn als ze de marokkanen een lesje willen geven.
Wij nederlanders zijn een hyprocriet volk, en wat had nederland toen ook in al die eeuwen gedaan, niks dan slechte dingen...........geld en macht.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 06-10-2010 11:49 zieleffe wrote:

Click to see original image

John Wattilete van de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) heeft nu wel het op kaart gezet iedereen weet dat er in IndonesiŽ politieke gevangen zitten en dat is tegen alle mensen rechten.
Ja Malam je kan het bagatelliseren, maar het (geloof) ideologie speelt degelijk wel mee. daarom zijn er ook rellen,aangespoort door Islamieten op de Molukken van Javaanse afkomst.
Nu kunnen ze er over de wereld een discussie op gang gebracht worden.
Als de regering van Nederland toen meer hun verontwaardiging hadden uitgesproken had deze kortgeding niet nodig geweest.

Als je nu het verhaal van de rechtbank die Wilders moet gaan veroordelen aan ziet, werd de Fitna op beeldscherm gebracht in de rechtbank.
Nu is er een uitleg voorgelezen,over de koran, door Jansen uitgelegd.
Je oren worden gewoon rood wat die teksten betekend.

[quote removed]

Beste Om Ziel,
Je zal het al gemerkt hebben, op jouw berichten heb ik weinig tot geen commentaar, te eenzijdig en te veel op het geloof.
Je kan nergens meer anders over schrijven, als ik niet beter zou weten dan zou ik denken dat je een plaat voor je kop hebt.
Gewoon weer over tot de orde van de dag ja.
Gewoon Indonesie en probeer ťťn keer in een topic te schrijven zonder het geloof er bij te halen, misschien dat een aantal mensen je dan weer serieus gaan nemen.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nee, nogmaals, een buitenlands staatshoofd kan niet in NL gearresteerd worden.
De Media had hier duidelijker over moeten zijn, in plaats van een hetze te ontketenen
Nee Puputan: ik haal niets doorelkaar, U onderscheidt niet staatsvormen.
RI: religie en staatsvorm gaan samen, niet in NL, pro forma dan, hoewel ik hier ook flinke tegenstellingen zie, die lijnrecht tegen de Grondwet ingaan.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Robertino,
De wanhoopsdaad van de Molukse gemeenschap was een schreeuw om erkenning en beslist niet bedoeld om een bloedbad aan te richten. [treinkaping]
Natuurlijk waren de Nederlanders kolonialen, iets wat ik zeker afkeur.
Maar het was een andere tijd.
Nederlanders hebben niet alleen uitgebuit, dit betrof een groep die rijk wilden worden in Nederlands Indie.
Waar je weinig over hoorde was dat de Nederlanders veel deden aan gezondheidszorg, onderwijs, wegen en bruggenbouw, hulpverlening.
Maar ik geef zonder meer toe, dat wij Nederlanders fouten hebben gemaakt.
Heel moeilijk te begrijpen voor de 2e,3e en 4e generatie, omdat hun ouders zwegen..

raanr
User
spacer line

Even wat feiten op een rij.

Dhr. Wattilete heeft onlangs in een tweetal brieven, gericht aan premier Balkenende, de Nederlandse regering verzocht om een aantal zaken onder de aandacht van het Indonesische staatshoofd te brengen. Een van de zaken betreft het prijsgeven door de Indonesische autoriteiten van de begraafplaats van mr. Christiaan Robert Soumoukil aan zijn in Nederland wonende weduwe en zoon. De andere brief gaat over het recht op zelfbeschikking van de Molukkers (en alles wat daar bij hoort). Daarnaast wordt in de brief aandacht gevraagd voor de grove schending van de mensenrechten en het gebruik van buitenproportioneel geweld door IndonesiŽ jegens een groep Molukkers die in juli 2007 tijdens de opvoering van een dans op het Merdeka plein in Ambon stad, in aanwezigheid van het Indonesisch staatshoofd, de RMS vlag ontvouwde. Gevolg: gevangenisstraffen van 15-20 jaar. Voor zulke straffen moet je in Nederland behoorlijk wat op je kerfstok hebben.

Puputan
User
spacer line

On 06-10-2010 17:38 merapi wrote:

Nee Puputan: ik haal niets doorelkaar, U onderscheidt niet staatsvormen.

Wat is dit voor taal, Bargoens? Ik heb het over de Trias Politica en u begint over kerk en staat wat totaal niets met elkaar te maken heeft, bovendien is IndonesiŽ ook een seculiere staat. De religieuze vrijheid is vastgelegd in de Indonesische grondwet echter worden slechts zes religies officieel erkend. Dat zijn de islam, het protestantisme, het rooms-katholicisme, het hindoeÔsme, het boeddhisme en het confucianisme.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

\puputan, U begrijpt de hele discussie niet.
Trias Politica heeft te maken met staat en kerk, diverse staatsvormen waren/zijn mogelijk.
U weet zelf wel dat religieuze vrijheid in de grondwet van Indonesie een lachertje is, die elk moment geschonden kan worden.En wordt onderdrukt, natuurlijk worden deze godsdiensten gedoogd, en daar is alles mee gezegd.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 06-10-2010 20:14 merapi wrote:
puputan, U begrijpt de hele discussie niet.
Trias Politica heeft te maken met staat en kerk, diverse staatsvormen waren/zijn mogelijk.
U weet zelf wel dat religieuze vrijheid in de grondwet van Indonesie een lachertje is, die elk moment geschonden kan worden.En wordt onderdrukt, natuurlijk worden deze godsdiensten gedoogd, en daar is alles mee gezegd.

Trias politica
(drie-eenheid van de politieke machten) Begrip uit de leer van Montesquieu. Scheiding van de staatsmacht in drieŽn: wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht. Volgens Montesquieu moesten deze drie elkaar in evenwicht houden om despotisme van de vorst of dictatuur van het volk te voorkomen. '
Gevonden op http://prevos.net/cultuur/c09211/glossar

Heeft dus niets te maken met kerk en staat

Scheiding van kerk en staat
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Van scheiding van kerk en staat is sprake wanneer de kerkelijke macht en staatkundige macht niet in dezelfde handen zijn en zij geen beslissende invloed op elkaar uitoefenen.

Scheiding van kerk en staat betekent dat de staat en de kerk ieder hun eigen zaken regelen en zich niet met elkaar bemoeien of elkaar de regels voorschrijven. Het gaat bij deze scheiding dus in de eerste plaats om het organisatorisch en bestuurlijk gescheiden houden van deze twee grootheden. De overheidsdienaren bemoeien zich niet met de kerk en de dienaren van de kerk bemoeien zich niet met de staat.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Trias Politica:
Montesquieu [1689-1755]

M bekritiseerde de maatschappelijke en politieke toestanden in Frankrijk.
Zijn idee was de scheiding van machten:
- de wetgevende macht
- de uitvoerende macht
- de rechtsprekende macht
Zo zou het moeten zijn, helaas is dat niet zo.
Deze 3 beinvloeden elkaar, er is geen enkel politiek systeem in het bovengenoemde, die los van elkaar kan functioneren.Ze overkoepelen elkaar, en nog steeds speelt kerk en religie een grote rol binnen de politiek.
Democratie is een facade in Nederland: een vernislaag meer niet.
De werkelijkheid is dat een keiharde rechtse ondertoon heerst in Nederland.

spacer line  

On 06-10-2010 18:56 raanr wrote:
Even wat feiten op een rij.

de RMS vlag ontvouwde. Gevolg: gevangenisstraffen van 15-20 jaar. Voor zulke straffen moet je in Nederland b ehoorlijk wat op je kerfstok hebben.

In Nederland is het zo.
Jullie vergeten gewoon (?) dat Indonesia een andere land is .
Daar werd en wordt zulke akties als aantasting van de soevereiniteit van NKRI (Eenheidsstaast) , waar de Indonesiers ook de Ambonezen ( Jong Ambon) hadden getekend (Sumpah Pemuda).

RMS is een ideaal en ook een recht van volkeren ( Verenigde Staten van Indonesia).
aan de andere kant waren de meeste Zuid Molukkers niet meegegaan met de RMS gedachte, behalve een klein deel pro nederlandse Zuis Molukkers.

Dat er mensen rechten geschonden werd staat buiten kijf , de schuldigen ( plaatselijke politie ??) moet vervolgd worden. dat staat buitenkijf.
Over de zwaarte van de straf ( 10-15 jaar) kan men in Nederland discussieren , maar vergeet niet wat in nederland gewoon is wil niet zeggen dat het ook zo moet zijn in een andere soevereign staat .

Om de president gelijk te " willen oppakken" is een beetje dom , Watilete heeft zichzelf en de andere Zuid Molukkers in Nld gediskwalificeerd.

Heeft kennelijk nooit gehoord van stille diplomatie ?

jammer.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 06-10-2010 13:18 robertino wrote:

Het is figuurlijk bedoeld Emoticon: Shiny
Maklum emosi .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Malam en Paulana kunnen lekker achter hun pc kletsen/o.h , maar weten niet wat er in de Molukken gebeuren.- daar ging het om. Alleen maar om een RMS vlag te tonen, wordt een
persoon dood geslagen/vermoord - toevallig op uTube gezien. - er moet maar een van je familie leden zijn. Ik vind jullie twee toch zielig Emoticon: Nooo - meer respect voor anderen -dan kom je verder in het leven.

jessie
User
spacer line

dit heeft nog een staartje, voor de nederlanders expats en inversteerders ,die hier wonen in indonesia. wat ome john betreft .daar zit weldegelijk een waar heid in,er zitten wel degelijk politieke gevangen in indonesia, na mijn informatie zijn het wel degelijk te veel om op te noemen, ik zou ze niet de kost willen geven!!die hier in indonesia in gevangenis zitten,en wat 'Wilders betreft ,die moeten ze opsluiten en de sleutel weg gooije.ik ben blij dat ik niet meer in oland woon,mijn ouders en mij groot ouders zijn van oorsprong asal indonesia,tot de V.O.C toe Merdeka Merdeka Emoticon: I love it

Pikiran
User
spacer line

Ik denk dat de ernst van de zaak ernstiger is voor de president van Indonesia.
Het probleem is niet nu, maar voor hem van latere zorg.
De president van Indonesia kan niet gearresteerd worden op basis van zijn immuniteit. Zodra hij president af is, kan hij wel gearresteerd worden. En dat geldt niet alleen voor hem.
En ik denk eerder dat wat hem is overkomen zijn handelen in de politiek in Indonesia zal gaan beinvloeden.
En zijn pro-aanhangers kunnen hem natuurlijk ophitsen, maar hij is diegene die uiteindelijk in de gevangenis terecht komt.

paulana
User
spacer line

En wie is localmotion dan wel om deze conclusie te trekken?

heb het gevoel dat het woord respect een vreemd woord is voor u!!

Treinkapingen- Wijster- de Punt-de school etc. gijzelingen in Nederland door de Zuid-Molukkers en ja ik heb familie afkomstig van de Molukken, zielig nietwaar?

Hoever is localmotion in het leven gekomen, heeft hij die tijd ook bewust meegemaakt?

Ik heb die mensen leren kennen in Vught jaren 60, en heb daar zeer goede ervaringen
gehad, die ik koester, maar het is ons recht het oneens met iets of iemand te zijn.
heet niet voor niet niets 'forum'

Om Swastiastu

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ook ik maak Molukkers mee; beslist liefdevolle mensen; maar je moet kunnen luisteren!
en geef oprechte aandacht aandacht voor hen.
De treinkapingen: dit is allang vergeven, maar het zit dieper. zou het leuk vinden als Molukkers reageren.
Nee Pikaran: het Indonesische staatshoofd kan niet uitgeleverd worden omdat er tussen NL en RI geen uitleverings verdrag bestaat.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 06-10-2010 16:20 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Beste Om Ziel,
Je zal het al gemerkt hebben, op jouw berichten heb ik weinig tot geen commentaar, te eenzijdig en te veel op het geloof.
Je kan nergens meer anders over schrijven, als ik niet beter zou weten dan zou ik denken dat je een plaat voor je kop hebt.
Gewoon weer over tot de orde van de dag ja.
Gewoon Indonesie en probeer ťťn keer in een topic te schrijven zonder het geloof er bij te halen, misschien dat een aantal mensen je dan weer serieus gaan nemen.

Ja geen tegen bericht, dan maar mijn gelijk halen......... Emoticon: Laugh out loud
wij hier in Nederland, kunnen meer ontvangen, dan wat jij daar mag lezen of zien.

http://xandernieuws.punt.nl/?i(...)59&r=1&tbl_archief=&

Dit hier hebben ze geheel voor gelezen in de rechtbank, door de rechters zelf.
geschreven door Arabist_Jansen.
Een slimme zet van advocaat Bram Moszkowicz, iedereen kon horen wat die uitleg betekende.
kreeg rillingen van die uitleg.... Emoticon: Nooo Emoticon: Cry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

raanr
User
spacer line

spacer line
Geplaatst Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 06-10-2010 20:14 [QUOTE] [FQ]

puputan, U begrijpt de hele discussie niet.

Met deze conclusie van Merapi ben ik het volledig eens. Indonesische islamieten kunnen ongelimiteerd (d.w.z. zonder vervolging of straf) christelijke/boedhistische kerken/tempels aanvallen. De regering stond er bij en keek er naar.
Zet dit nou eens af tegen een Molukse groep jongeren die middels het tonen van de RMS-vlag opkomt voor hun recht op zelfbeschikking om vervolgens zwaar mishandeld en bestraft te worden.

Merapi: De treinkapingen: dit is allang vergeven, maar het zit dieper.

Eerder heb ik onder deze rubriek een overzicht gegeven van de feiten. Mijn stellige indruk is dat 90% van het 'oud zeer' hiermee samenhangt.

Paulana: Treinkapingen- Wijster- de Punt-de school etc. gijzelingen in Nederland door de Zuid-Molukkers en ja ik heb familie afkomstig van de Molukken, zielig nietwaar?

Paulana heb je zelf Moluks bloed/roots of heb je het over aangetrouwde familie afkomstig van de Molukken?

Vooraf wist iedereen al (incl. de president en dhr. Wattilete) dat het ID staatshoofd in Nederland niet kan worden gearresteerd. Kan iemand mij dan kernachtig uitleggen waarom hij van het bezoek aan Nederland tijdelijk heeft afgezien. Ik kom op dit moment niet verder dan trots en bang voor gezichtsverlies.

paulana
User
spacer line

Ik heb neven en nichten, die nog op de Molukken wonen, en een deel in Nederland,

en het is niet althans voor ons, vergeten en vergeven, daarvoor was die tijd te heftig!

Gisteren heeft SBY uitleg gegeven over het hoe en waarom, is op internet en bijna alle kranten te lezen, ook gaf hij een persconferentie op tv, de nationale hier in RI, en Nieuwsuur in Nederland liet een deel zien via BVN.

Om Swastiastu

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

fotoThe Jakarta Post

Het is gek dat er zo veel jongeren daar weten, wat er in de geschiedenis is gebeurd.
Ze staan al klaar om te demonstreren, omdat hun land, hun iets aangedaan???.
De jongeren weten helemaal niet, in wat voor tijd die ellende is geweest.
Wat dat betreft hebben ze een prachtig tijd nu zowel in IndonesiŽ als in Holland, geen oorloghandelingen, kennen ze niet.
Behalve dat er dan in de Molukken mensen op politieke gronden zijn veroordeeld, en dat mag gewoon niet.
Als wij niet weet wanneer hier de verlichting plaats vond wordt het tijd om eens in de geschiedenis van de wereld te verdiepen.
Er zijn talloze boeken te lezen waarmee u uw kennis kunt verrijken. Emoticon: Nice Emoticon: Yes! Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

paulana
User
spacer line

Ja Om Ziel, dat is zo, maar wat mij boos en verdrietig maakt, de 1ste generatie (mijn tante) l.eeft niet meer, 2de generatie moet zo om en nabij de 70 jaar zijn. en de laatste generaties mijn achter-achter neven en nichten hebben nog nooit gewerkt, een uitkering (bijstand) en een grote mond. Je werd uitgelachen als je weer een weekend moest werken, en maar roepen en demonstreren, intussen zitten ze in een mooi huis en krijgen geld toe, hebben alle voorzieningen!
Maar ik spreek dan alleen van MIJN familie, die de kapingen etc. alleen van horen zeggen weten..en de Molukken niet eens op de kaart kunnen aanwijzen Emoticon: Eerie

Om Swastiastu

raanr
User
spacer line

paulana, kunt u nog even mijn vraag beantwoorden over Moluks bloed/roots, geplaatst op 7-10-2010.

Ja, de uitleg die SYB geeft over de reden van het afzien van zijn reis naar NL kennen we. Helaas kom ik niet verder dan anderen die reeds onder een andere rubriek schreven:

HARGA DIRI en JATI DIRI DAN BANGSA o ja, en natuurlijk het PVV-syndroom

paulana
User
spacer line

Ik heb de vraag beantwoord raanr, wilt u prive-gegevens? die geef ik dus niet op een forum!!

Om Swastiastu

raanr
User
spacer line

Paulana: Ik heb neven en nichten, die nog op de Molukken wonen, en een deel in Nederland,

Nee, uiteraard wil ik geen privť-gegevens. De objectieve lezer zoals ik (witte belanda) kan wat reacties van forumleden dan beter in perspectief plaatsen. Vandaar mijn vraag over uw afkomst.

Dat u neven en nichten op de Molukken hebt wonen zegt nog (steeds) niets over uw afkomst.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Dankjewel Geert,

Nu nog een aantal belangrijk Arabische landen die ook hun handelsbetrekkingen minimaliseren dan weten meer als een miljoen Nederlanders ook waar ze op gestemd hebben.
Ben trots Nederlander te zijn, ben uiterst teleurgesteld dat zoveel Nederlanders een error in hun hersenen hebben, ze zouden zich dood moeten schamen, ze maken Nederland tot een outcast in de wereld met hun achterlijke stemgedrag, afijn de tijd zal het leren.
Natuurlijk kan je zeggen dat we onze keuze niet laten beinvloeden door Islamieten, maar waar blijft dan de VOC mentaliteit waar Balk het over had.
Domme domme domme Wilders stemmers, we hebben NIETS we zijn afhankeleijk van andere landen, als je welk land dan ook op zijn lange tenen gaat staan dan is dat gelijk economisch voelbaar, VOC mentaliteit???????? Klootjesvolk en meer niet.

DEN HAAG - Het annuleren van het staatsbezoek van de Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono had niet slechts te maken met het kort geding dat de Zuid-Molukse regering in ballingschap (RMS) had aangespannen, maar vooral met Geert Wilders.

Dat meldt het Nederlands Dagblad op basis van direct betrokkenen bij het overleg rond het staatsbezoek.

Het kort geding, waarin geŽist werd dat Yudhoyono gearresteerd werd als hij in Nederland zou komen, zou slechts 'de stok om de hond mee te slaan' zijn geweest. De echte reden was dat de Indonesische president problemen heeft met de anti-islam standpunten van Geert Wilders en de rol die de PVV gaat spelen in het nieuwe kabinet.

Plots afgezegd
Dinsdag besloot Yudhoyono vlak voor zijn vertrek op het vliegveld van Jakarta om niet te gaan, omdat de RMS een kort geding had aangespannen. De president heeft zich volgens de RMS schuldig gemaakt aan schendingen van de mensenrechten. Woensdag wees de rechtbank in Den Haag dit verzoek af, maar toen had Yudhoyono zijn bezoek al geannuleerd. Volgens betrokkenen gaf het kort geding Yudhoyono een prima excuus om niet te komen.

Onlangs liet de Indonesische ambassadeur Habini zich ook al kritisch uit over Wilders, wat hem op een standje van demissionair minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen kwam te staan. Verhagen reageerde teleurgesteld op het besluit van Yudhoyono om niet te komen. De demissionair minister van Buitenlandse Zaken liet weten dat Yudhoyono nog steeds welkom was in Nederland.

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) vermoedde dinsdag al dat het afzeggen van het staatsbezoek iets te maken had met de PVV. "Het zou zeer goed kunnen dat het nieuwe kabinet zijn schaduw vooruit werpt", zie ze. "De samenwerking met de PVV is lastig uit te leggen in het buitenland. Wij begrijpen wat gedoogsteun inhoudt, maar in andere landen zien ze dat de PVV gewoon een kabinet mogelijk maakt."

Wilders: ik laat geen traan om afzeggen Yudhoyono

Geert Wilders heeft fel gereageerd op het bericht dat de Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono zijn bezoek aan Nederland afblies vanwege de PVV. "Wat de reden ook is dat Yudhoyono niet naar Nederland komt, ik zal er geen traan om laten. Hij verklaarde me eerder persona non grata in IndonesiŽ", twitterde Wilders.

Het Nederlands Dagblad schreef zaterdag op basis van direct betrokkenen dat Yudhoyono het staatsbezoek annuleerde omdat hij problemen heeft met de anti-islam standpunten van Wilders. Het kort geding van de Zuid-Molukse regering in ballingschap (RMS) waarin werd geŽist dat Yudhoyono gearresteerd zou worden, was slechts een aanleiding om de reis af te blazen. De echte reden zou Wilders zijn.

'Haatzaaierij'
De Indonesische ambassadeur Habibie liet zich onlangs ook al kritisch uit over Wilders. Hij betichtte de PVV-leider van 'haatzaaierij', 'schreeuwen' en 'blaffen' en vroeg zich af of de PVV-stemmers niet lijden aan een 'angstpsychose'. Wilders reageerde hierop als door een adder gebeten en eiste dat demissionair minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen Habibie op het matje zou roepen. Verhagen deed dit, waarmee de kwestie uit de wereld leek. Het conflict lijkt nu echter weer op te laaien.

Geert Wilders werd in 2008 tot persona non grata verklaard in IndonesiŽ. Hij was niet langer welkom in het grootste moslimland ter wereld vanwege zijn film Fitna. (CBR/NOVUM)

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

77,556,988 topic views - 235,443 posts - 13,700 topics - 26,270 members - last post @ 09-12-2019 12:32 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,562,301 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com