indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Uppie
User
User icon of Uppie
spacer line

Ik ben tijdens mijn reis verliefd geworden op een een indonesier.
En hij wil naar Nederland komen voor vakantie.
Om een uitnodigingsbrief goed te laten keuren door de gemeente heb ik 3 loonstrookjes nodig. Ik ben net terug van mijn reis en heb 6 maanden geen loonstrookjes gehad.
Nu ben ik druk aan het zoeken naar een baan. En tegen de tijd dat ik 3 loonstrookjes heb kan ik pas de procedure gaan opstarten. Het gaat dan misschien wel heel lang duren voor ik hem weer kan zien.
Ik heb eigenlijk 2 vragen:
Geld een loonstrookje van de ww-uitkering als loonstrookje? of zou een vriend of een familielid met 3 loonstrookjes mijn vriend kunnen uitnodigen voor vakantie?
Heeft iemand hier ervaring mee?

groet
Heleen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Een vriend of familielid kan altijd garant staan mits voldaan wordt aan de eisen. Behalve 3 salarisstroken van de afgelopen 3 maanden is ook een werkgeversverklaring/contract vereist dat nog minimaal een jaar geldig is ten tijde van de aanvraag (en daarmee is je vraag mbt de uitkering ook beantwoord).
En bedoel je ervaring hebben met iemand uitnodigen of iemand anders garant laten staan?
Het eerste deel kan ik met ja beantwoorden (diverse malen) maar met iemand anders garant laten staan heb ik zelf geen ervaring.
Buiten deze zaken is het ook van belang dat aan de andere kant (je vriend) aan alle eisen wordt voldaan. Daarover is in diverse topics, nog heel recent, al veel over geschreven.

heb de posting ge-edit en er twee links bijgedaan.

http://forum.indahnesia.com/to(...)r_nederland_help.php

http://forum.indahnesia.com/to(...)nd_voor_vakantie.php

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Uppie
User
User icon of Uppie
spacer line

dank je voor de info
Dus een vriendin van mij die wel aan de eisen voldoet kan gewoon mijn vriend uitnodigen. En daarnaast kan ik mijn vader vragen garant te staan voor "voldoende middelen van bestaan". De 34 euro per dag regel. Want mijn vriend heeft dat natuurlijk niet even op zijn bankrekening staan.

Ik heb de andere topics gelezen en heb de site van de IND ook uit gepluisd.
Ik kopier even een regel uit de voorwaarden die de IND op hun site heeft staan.
Dit zou betekenen dat als mijn vriend genoeg geld heeft er geen garantverklaring nodig is en ook geen 3 loonstrookjes met contract van mijn kant.

***Een door de referent of een derde persoon in Nederland ingevulde garantverklaring. Deze is alleen nodig als de vreemdeling niet voldoende middelen, zoals hierboven beschreven, heeft. De referent of een derde in Nederland moet in dat geval een garantverklaring invullen en ondertekenen. Uit deze garantverklaring met bijbehorende stukken (zoals recente loonstrookjes en een kopie van het arbeidscontract) moet blijken dat de referent of een derde persoon in Nederland voldoende en duurzame middelen van bestaan heeft. Deze verklaring moet de vreemdeling bij de ambassade laten zien. De referent of een derde persoon in Nederland moet een inkomen per maand van minstens het normbedrag hebben, dit inkomen moet nog minimaal 12 maanden beschikbaar zijn op het moment van de aanvraag***

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 04-10-2010 20:11 Uppie wrote:
dank je voor de info
Dus een vriendin van mij die wel aan de eisen voldoet kan gewoon mijn vriend uitnodigen. En daarnaast kan ik mijn vader vragen garant te staan voor "voldoende middelen van bestaan". De 34 euro per dag regel. Want mijn vriend heeft dat natuurlijk niet even op zijn bankrekening staan.

Ik heb de andere topics gelezen en heb de site van de IND ook uit gepluisd.
Ik kopier even een regel uit de voorwaarden die de IND op hun site heeft staan.
Dit zou betekenen dat als mijn vriend genoeg geld heeft er geen garantverklaring nodig is en ook geen 3 loonstrookjes met contract van mijn kant.

***Een door de referent of een derde persoon in Nederland ingevulde garantverklaring. Deze is alleen nodig als de vreemdeling niet voldoende middelen, zoals hierboven beschreven, heeft. De referent of een derde in Nederland moet in dat geval een garantverklaring invullen en ondertekenen. Uit deze garantverklaring met bijbehorende stukken (zoals recente loonstrookjes en een kopie van het arbeidscontract) moet blijken dat de referent of een derde persoon in Nederland voldoende en duurzame middelen van bestaan heeft. Deze verklaring moet de vreemdeling bij de ambassade laten zien. De referent of een derde persoon in Nederland moet een inkomen per maand van minstens het normbedrag hebben, dit inkomen moet nog minimaal 12 maanden beschikbaar zijn op het moment van de aanvraag***

Als je vriend geld genoeg heeft dan zou hij op eigen gelegenheid naar Nederland kunnen komen. Als hij de maximale tijd zou komen komt dat neer op 90 x 34 euro = 3060 euro. Echter er zijn veel dingen die meespelen. Heeft je vriend een baan met een contract? Zo ja, wat is zijn inkomen?
Die 3060 euro is nog erxclusief het vliegticket. Reken daarvoor zo'n 1000 euro plus dan nog de verplichte ziektekostenverzekering van een paar honderd euro. Al met al behoorlijke bedragen voor een Indonesier gezien de standaard in het land.
Je vriend zal ook documenten moeten overleggen als bewijs dat er geen vestigingsgevaar is. Een van die bewijzen is het hebben van vast werk, dus met contract, een werkgeversverklaring. Als dat ver boven de standaard aldaar is dan is er geen probleem en kan je vriend het visum op eigen gelegenheid aanvragen. Echter als dat niet is en je vriend heeft "ineens" 3 tot 4 duizend euro op de bank staan dan zou dit best argwaan kunnen geven.
Als je vriend niet de eigen middelen heeft dan is de beste manier dat jij hem uitnodigt en dat je vriendin voor hem garant staat. Zoek wel even uit wat die garantverklaring precies inhoudt qua verantwoordelijkheid.
Dan is het evengoed nog steeds nodig om voldoende bewijzen te verzamelen dat hij terugkeert naar Indonesie. De Indonesische ambassade laat er maar wat vaak een profiel op los die een standaard afwijzing oplevert.
Maar, nu lopen we op de zaken vooruit. Misschien kun je wat meer loslaten of als je dat liever niet en publique doet kun je me ook een mail sturen.
gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Ik zou de persoon die hem uitnodigt en die garant voor hem gaat staan dezelfde persoon laten zijn. Dus óf die vriendin hem laten uitnodigen en garant voor hem staan, of je vader. Niet allebei, dat werkt denk ik alleen maar verwarrend.
Inderdaad een goed advies van Anne Mieke om die persoon wel te laten lezen wat het betekent om garant te staan voor iemand, want het gaat best om grote bedragen als er iets anders loopt dan gedacht....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 04-10-2010 21:58 NoviKirana wrote:
Ik zou de persoon die hem uitnodigt en die garant voor hem gaat staan dezelfde persoon laten zijn. Dus óf die vriendin hem laten uitnodigen en garant voor hem staan, of je vader. Niet allebei, dat werkt denk ik alleen maar verwarrend.
.
Dat gebeurt vaker hoor. En hoe kan een vriendin iemand uitnodigen die ze niet eens kent.....? Volgens mij is dat pas verwarrend (voor de ambassade)

Uppie
User
User icon of Uppie
spacer line

Maar als je iemand uitnodigt moet je dat in je eigen gemeente doen. Mijn vader woont in en andere gemeente. maakt dat dan niet uit? Mijn vriend komt natuurlijk bij mij in de gemeente wonen.
Mijn vriendin heeft hem al ontmoet in indonesie en zij woont ook in mijn gemeente.

misschien doe ik een beetje moeilijk, maar ik wil het gewoon allemaal zo goed mogelijk doen om te voorkomen dat het verzoek wordt afgewezen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Heleen,

Je kan het best even met je eigen gemeente langsgaan omdat ik weet dat ze niet overal hetzelfde werken.
Een garantieverklaring van een sponsor is vrij snel waterdicht te krijgen in Nederland.
Maar vergeet de bewijzen ter uitsluiting (voor zover mogelijk) van het vestiginggevaar niet, dat is vaker nog belangrijker.
Komt je vriend van Sumatera?

Kijk behalve bij de IND ook even op de sites Mixed Couples en Buitenlandse Partner.

gr
AM

risvis
User
spacer line

mijn vriend is ook van plan om voor circa 2 maanden naar nederland/europa te komen.
hij zal wel over voldoende geld beschikken om om alles zelf te betalen en heeft dus geen sponsor nodig.
nu twijfelen we over het feit of ik hem wel een uitnodigings brief moet sturen, of dat hij gewoon als toerist (met een hotel reservering) moet komen.
zouden ze dit laatste aannemelijk vinden aangezien hij voor ruim 2 maanden komt? het is de bedoeling dat hij gedeeltelijk bij mij verblijft maar dat we ook wat steden in europa gaan bezoeken.
ik ben bang dat als hij op uitnodiging van mij komt, de ambassade het vestigings gevaar groter (te groot) acht....
ik hoop dat iemand ons kan adviseren. alvast bedankt.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-10-2010 22:03 risvis wrote:
ik ben bang dat als hij op uitnodiging van mij komt, de ambassade het vestigings gevaar groter (te groot) acht....
ik hoop dat iemand ons kan adviseren. alvast bedankt.
Waarom? Vestigingsgevaar is gewoon bangmakerij en als daar een afwijzing op gegrond wordt en er wordt bezwaar gemaakt dan wordt het visum in de meeste gevallen alsnog afgegeven. Helaas doen mensen dat vaak niet.

gr
Anne Mieke

Prawo
User
spacer line

Op 04-10-2010 21:58 schreef NoviKirana:
Ik zou de persoon die hem uitnodigt en die garant voor hem gaat staan dezelfde persoon laten zijn. Dus óf die vriendin hem laten uitnodigen en garant voor hem staan, of je vader.

Dat is nergens voor nodig. Het mag best om twee verschillende personen gaan. De referent ben jij (als verblijfsdoel) en de garant is iemand anders. De garant hoeft op grond van recente rechtspraak beslist geen jaarcontract te hebben. Een contract voor de duur van het voorgenomen verblijf volstaat.

Hij kan ook een visum voor 14 dagen nemen als hij € 700 kan laten zien bij de ambassade. Dat visum kan in NL worden verleng tot 90 dagen, voor € 30.
Zorg wel dat de ticket voor de terugreis na 14 dagen is en dat een wijziging van de vertrekdatum mogelijk is zonder veel extra kosten.

Prawo
User
spacer line

Op 07-10-2010 22:44 schreef Anne Mieke: Waarom? Vestigingsgevaar is gewoon bangmakerij en als daar een afwijzing op gegrond wordt en er wordt bezwaar gemaakt dan wordt het visum in de meeste gevallen alsnog afgegeven. Helaas doen mensen dat vaak niet.

gr
Anne Mieke

Vestigingsgevaar komt niet door de positie van de referent.
Het wordt als argument gebruikt tegen de vreemdeling die jong is, geen vaste baan heeft enz.
Het gaat daarbij dus om de positie van de visumaanvrager zelf.

risvis
User
spacer line

mijn vriend (25) is van plan naar nederland te komen wanneer hij tussen 2 banen+studie in zit. hij is wel in het bezit van een werkgevers verklaring dat hij na terugkomst aan de slag gaat. hij heeft geen bezittingen (huis etc.). vandaar dat ik mij afvroeg of zijn positie ten aanzien van het vestigingsgevaar niet verslechterd als hij op uitnodiging komt. zoals al eerder gezegd heeft hij geen sponsor nodig.
vanwege studies hebben we maar beperkte vrije tijd en kunnen we ons geen vertraging door afwijzing en bezwaarschift veroorloven.

prawo, kunt u iets meer vertellen over dat 14dagen visum? ik kan mij niet herrinneren daar op de site van IND iets over te hebben gelezen......

Prawo
User
spacer line

Die 14 dagen geef ik als voorbeeld.
Er is niet een speciaal 14-dagenvisum.
Iemand vraagt het visum aan voor de tijd dat hij of zij in NL wilt zijn.
Daarbij wekt een aanvraag voor 90 dagen wel wat argwaan voor iemand die werkt of een student die gedurende het studiejaar wil komen.

risvis
User
spacer line

ik heb het forum van buitenlandse partner is goed door gelezen en de site van de nederlandse ambassade in jakarta doorgelezen, maar ik wordt er niet veel wijzer van.
op de site van de ambassade staat onder benodigde documenten vermeld;
Bezoek aan familie of vrienden:
1. Een gelegaliseerde uitnodiging van degene die u wilt bezoeken (uw referent), verkrijgbaar bij de gemeente waar uw referent woont
2. Uitnodigingsbrief van uw referent met achtergrondinformatie over uw relatie met de referent, informatie over uw bezoek en een verklaring waarin staat wie er verantwoordelijk is voor de reis- en verblijfskosten
3. Bewijs van voldoende middelen van bestaan van uzelf en/of uw referent; van degene die voor de reis- en verblijfskosten betaalt (kopieën van bankrekeningen/bankboekje van de laatste 3 maanden en/of salarisstroken van de laatste 3 maanden)

volgens mij is het onder '1' genoemde document het standaard uitnodigings formulier wat tevens een garantstellings verklaring is.
betekend dit dat er dus automatisch ook een garantstelling bij zit/moet? in dat geval zal dit formulier door iemand anders moeten worden ingevuld/ondertekend aangezien ik niet aan de eisen voldoe om garant te staan....

en begrijp ik goed dat ik de uitnodiging genoemd onder '2' dan wel zelf kan schrijven? en dat deze niet bij de gemeente gelegaliseerd hoeft te worden???

ik zie even door de bomen het bos niet meer....

Uppie
User
User icon of Uppie
spacer line

Op 11-10-2010 22:56 schreef Prawo:
Daarbij wekt een aanvraag voor 90 dagen wel wat argwaan voor iemand die werkt of een student die gedurende het studiejaar wil komen.

Denk je echt dat dat een probleem kan geven als mijn vriend een visum voor 90 dagen aan vraagt. Hij heeft een baan maar is buiten het toeristen seizoen erg flexibel en kan 90 dagen weg. Zouden ze dat dan niet geloven.
Het is namelijk nogal kostbaar om een ticket te kopen en vervolgens die dan om te boeken.

Even nog antwoord aan Anne Mieke.
Ja, mijn vriend komt van Sumatra heb jij ervaring met het NL consulaat in Medan?

Tikus
User
User icon of Tikus
spacer line

On 11-10-2010 02:56 Prawo wrote:

[quote removed]

Hij kan ook een visum voor 14 dagen nemen als hij € 700 kan laten zien bij de ambassade. Dat visum kan in NL worden verleng tot 90 dagen, voor € 30.
Zorg wel dat de ticket voor de terugreis na 14 dagen is en dat een wijziging van de vertrekdatum mogelijk is zonder veel extra kosten.

waar kan het visum verlengd worden??

Bae sonde bae, tanah timor lebe bae

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 11-10-2010 22:56 Prawo wrote:

Verlenging van een visum is NIET mogelijk voor bezoekers uit Indonesie.
Da's een fabeltje, bij afgifte van een visum wordt dit zelfs NADRUKKELIJK
nog eens benadrukt en uit ervaring (3 gevallen) heb ik dit ook zelf meegemaakt.
Of er moeten ineens verbeterde regels zijn gekomen waar ik niet van weet.
Dan graag info waar dit te regelen valt.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nee hoor. het maximum is 90 dagen. Dat is een Schengen-accoord en dat kan NL niet zomaar zelf veranderen; daarvoor hoef e niet bang te zijn.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Voor de rest wordt er weer aardig moeilijk gedaan hierboven en argwanend.
Uitgenodigde persoon moet een werkgeversverklaring hebben waarin staat dat hij werkzaam is voor een bepaald bedrijf en toestemming heeft voor een vakantie van bijv. 90 dagen. Zonder toestemming voor vakantie (betaald dan wel onbetaald) weet de ambassade uiteraard dat deze persoon dus werkloos gaat worden........en dus vestigingsgevaar!
Het moeilijkste zijn de in toerisme werkzame seizoenswerknemers. Klassiek verhaal: toeriste wordt verliefd op guide (al dan niet officiele gids). Guide gaat naar Europa en zegt dankuwel tegen toeriste voor de financiering van zijn/haar oneway ticket to the west.

kakarin
User
spacer line

Ha Uppie,

Ik heb niet alle laatste berichten over jouw vraag meer gelezen, maar ik zat 7 jaar geleden in dezelfde situatie. Had deels WW en deels werk, maar wilde geen enkel risico lopen, dus toen heeft mijn vader hem uitgenodigd en garant gestaan. Mijn vader woonde ook in een andere gemeente, maar dat maakte in ieder geval toen helemaal niet uit want daar staat niks over op het visum. Wij moesten ons toen binnen drie dagen na aankomst bij de vreemdelingenpolitie melden en daar werd alleen gekeken naar het visum (en misschien ook zijn ticket). Nog een tip: destijds kon je bij Smaragd Reizen in Enkhuizen een ticket voor een Garuda-vlucht kopen die je dan hier betaalde en in Indonesië bij een Garuda-kantoor kon ophalen. Werkte perfect. Misschien dat ze die deal - nu Garuda weer naar NL mag vliegen - ook weer hebben.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

dat melden bij de vreemdelingenpolitie, moet dat altijd? En krijg je dat dan schriftelijk? Want ik kan me van het bezoek van mijn schoonmoeder niet herinneren dat we daarheen zijn geweest en ook niet toen mijn man zijn MVV kreeg....

kakarin
User
spacer line

Hallo NoviKirana,

Het kan zijn dat dat inmiddels is afgeschaft, hoor, die vreemdelingenpolitie. Dat was in januari 2004, dus alweer even geleden. Ik kan me ook niet herinneren dat we daar nog zijn geweest toen mijn man in 2005 definitief naar Nederland kwam, maar die keer in 2004 weet ik nog goed.

Groeten,

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Melden bij de vreemdelingenpolitie is feitelijk ten alle tijde verplicht als men verblijft bij iemand thuis (in een hotel hoeft dat niet, gaat automatisch via het hotel). Alleen staan er verder geen sancties op als je het niet hebt gedaan en het land verlaat. Wel kan je argwaan wekken (en wellicht problemen krijgen) bij een eerstvolgende Schengen-visumaanvraag als men ziet in je "file" dat je op uitnodiging de voorgaande keer bent geweest en je niet hebt gemeld bij de politie.

teigertje
User
spacer line

Ik heb ook nog een vraagje, misschien dat iemand het weet.
Mijn vriend (uit indonesie) en ik schelen 12,5 jaar, ja ik vrouw en ouder, mogen wij ook?
Ook ik wil mijn vriend graag voor een vakantie uitnodigen, na een aantal keer bij hem te zijn geweest, wil ik hem graag mijn koude cultuurtje laten zien.
Ik lees op allerlei forums dat wanneer de vrouw ouder is er vaak afgewezen wordt. Slaat werkelijk helemaal nergens op!
Persoonlijk vind ik dat het niemand iets aangaat hoe groot het leeftijdsverschil is(zeker de overheid niet), zolang iedereen maar volwassen en betrouwbaar genoeg is.
Daar gaat het dus om, kan ik mijn vriend beter uitnodigen als goede vriend of als geliefde?

Selamat Jalan

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

53,605,233 topic views - 225,019 posts - 13,551 topics - 17,247 members - last post @ 22-01-2018 14:12 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

95,194,641 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com