Hier is dan Jan van (nog) Promotie Bali:
Wij weten van tandartsen en andere medici in Bali dat de prijsverschillen ontzettend groot zijn en dat de prijs echt niet de kwaliteit hoeft te betekenen.
Over met name sommige medische centra in Kuta hebben we veel klachten te horen gekregen over de schandalig hoge prijzen die ze durven te vragen en dan ook nog durven te zeggen dat we ons niet druk moeten maken omdat de verzekering toch betaald!!
Onderstaand de prijzen die wij hebben van een medisch centrum in Jimbaran waarvan wij weten dat die redelijk in prijzen zijn:
CROWN / BRIDGE:
1. Metal ( silver alloy ) 750.000
2. Acrylic 450.000
3. Metal Porcelain per Tooth 900.000
4. All porcelain ( inceram / metal free) 1.500.000
5. Crowning / Bridging Per Tooth 100.000
6. Impermanent Crowning 100.000
7. Crown veetris per tooth 1.125.000
8. Crown / Bridge veetris - targis per tooth 1.200.000
De prijzen zijn bedoeld voor mensen die hier langer wonen (met KITAS), de eigen bewoners betalen minder.
Dit is de info die wij hebben in het Engels, deze tandartsenpraktijk ziet er schoon en modern uit, over de kwaliteit van de tandarts kunnen wij niet oordelen.
Wij hebben de complete prijslijst en kunnen die op aanvraag even toesturen.
Met mijn vrouw Tuti zijn we naar twee andere tandartsenpraktijken geweest en die waren beduidend goedkoper, de eerste was in een groot ziekenhuis in DPS en daar wil Tuti niet meer naar toe.
De tweede was een kleine praktijk in Jimbaran, precies tegenover MC Donald aan de Jalan Bypass, daar was Tuti erg over te spreken en gaat ze volgende keer ook weer terug.
Zelf heb ik een kunstgebit en hoef niet zonodig naar de tandarts, is dit aan vervanging toe laat ik dat met een gerust hart hier maken en betaal dan maar een schijntje van de prijs in NL.
Voor andere zaken zijn we klant mij een medisch centrum in DPS, wij hebben daar een memberkaart die ons IDR50.000 per jaar kost.
Diezelfde memberkaart kost bij een medisch centrum in Kuta IDR2.9 miljoen voor een echtpaar.
Wij krijgen met die memberkaart korting bij veel ziekenhuizen in de regio en in de kliniek zelf hebben ze goede doctoren die voor een consult iets van IDR35.000 vragen.
Ze hebben moderne apparatuur en een schoon labarotorium voor allerlei soorten onderzoeken.
Voor die onderzoeken hebben ze vaste prijzen die te vinden zijn in een duidelijke brochure.
Met het geven van de naam van dat medisch centrum zijn we erg voorzichtig omdat we gewoon bang zijn dat we als dank straks dezelfde prijzen krijgen voorgeschoteld als in Kuta, het adres geven wij dan ook alleen aan personen die wij goed kennen, dit is helaas een les die we hebben geleerd hier in Bali.
In onze vriendenkring gaan verschillende mensen al met tevredenheid naar die kliniek.
Een tandarts heeft dat medisch centrum nog niet, wij kunnen wel eens met de directie over praten of dat niet tot de mogelijkheden behoort.
Medicijnen kopen wij daar ook voor een lagere prijs als bij Kimia Farma die als goedkoopste bekend staat in Indonesie.
Voor medicijnen kijk eens op
http://www.balichemist.com/ , die apotheek stuurt zelfs medicijnen op per post naar klanten in Europa.
Groetjes,
Tuti en Jan